Italia-Roma-Biserica Sfantul Ignatiu
ITALIA – ROMA – BISERICA SFANTUL IGNATIU
In acest articol va prezint Biserica Sfantul Ignatiu din
Roma, Italia.
Biserica Sfantul Ignatiu (in italiana: Chiesa di
Sant’Ignazio) din Roma este un monument istoric si de arhitectura, aflat la o distanta
de 250 de metri de Panteonul din Roma.
Ignatiu de Loyola a fost fondatorul Ordinului Iezuit. In
aceasta biserica se afla mormantul Papei Grigore XV, cel care l-a declarat
sfant pe Ignatiu de Loyola.
Este una dintre marile biserici de predicare din secolul al
XVII-lea, construite de Ordinele Contrareformei in Centrul Storic,
celelalte fiind Gesù, tot a iezuitilor,
San Carlo ai Catinari a barnabitilor, Sant’Andrea della Valle a teatinilor si
Chiesa Nuova a oratorienilor. Biserica Sfantul Ignatiu este a doua in ordinea
importantei intre bisericile iezuitilor din Roma, dupa Biserica Il Gesù.
Istoria bisericii este legata de originile Colegiului Romano
(Collegio Romano, in italiana), un seminar teologic fondat de Ignatiu de Loyola
in anul 1551.
Construita in stilul baroc intre 1626 si 1650, biserica a
functionat initial ca o capela a Colegiului Romano adiacent, care s-a mutat in
anul 1584 intr-o cladire mai mare si a fost redenumit Universitatea Pontificala
Gregoriana.
Calugarul spaniol Ignatiu de Loyola a fost fondatorul
Ordinului Compania lui Iisus (iezuitii), care a devenit cu timpul unul dintre
primele 3 ordine ale Bisericii Catolice, din punct de Vedere al numarului
membrilor sai. Mormantul lui Ignatiu de Loyola se afla in Biserica Il Gesù.
Istoria bisericii
Colegiul Romano a fost deschis cu mare modestie in anul
1551. Chinuit de probleme financiare in primii ani, Colegiul Romano a avut
diverse centre provizorii.
In anul 1560, Vittoria della Tolfa, marchiza della Valle
si-a donat insula familiei, un intreg cartier si cladirile existente Societatii
lui Iisus, in memoria regretatului ei sot, marchizul della Guardia Camillo
Orsini, fondand Colegiul Romano.
Anterior, ea intentionase sa o doneze clariselor pentru
intemeierea unei manastiri. Calugaritele incepusera deja sa construiasca ceea ce
urma sa devina Biserica Santa Maria della Nunziata, pe locul unde se aflase
Templul lui Isis.
Cu toate ca iezuitii au obtinut pamantul marchizei, ei nu au
obtinut niciun ban de la ea pentru construirea bisericii. Constrangerile
bugetare i-au obligat pe iezuiti sa-si angajeze propriul architect. Constructia
bisericii a fost facuta sub indrumarea arhitectului iezuit Giovanni Tristano.
Construita in intregime cu forta de munca iezuita, Biserica Bunei Vestiri a
fost folosita prima data pentru slujbe in anul 1567.
O biserica cu 3 abside dedicata Preasfintei Bunei Vestiri
(in italiana: Santissima Annunziata) a fost construita de Colegiul Romano intre
1562 si 1567 pe fundatiile constructiei pre-existente. Deoarece biserica anterioara
fusese deja construita pana la inaltimea parterului in 1555, iezuitii nu au
putut sa o extinda, pentru a gazdui numarul de studenti in crestere, care
veneau la Colegiul Romano.
Fatada bisericii a fost similara cu cea a bisericii
contemporane Sant’Andrea al Quirinale, care a fost, de asemenea proiectata de
Giovanni Tristano. Conform dorintei marchizei, fatada bisericii afisa cu
mandrie armele Orsini.
Biserica Bunei Vestiri a fost marita in anul 1580, cand Papa
Grigore XIII a extins Colegiul Romano, in special capelele de parti. Biserica
veche a devenit neincapatoare pentru cei peste 2.000 de studenti de diferite
natiuni, care au studiat la colegiu la inceputul secolului al XVII-lea.
Papa Grigore XV, care a fost student la Colegiul Romano, a
fost foarte atasat de biserica aceasta. In urma canonizarii lui Ignatiu de
Loyola in 1622, el a sugerat nepotului sau, Cardinaluo Ludovico Ludovini ca ar
trebui ridicata o noua biserica la colegiu, dedicata fondatorului iezuitilor.
Cardinalul tanar a acceptat ideea si a cerut catorva arhitecti sa deseneze
planurile, printre care se afla si Carlo Maderno.
Ludovini si-a ales planurile desenate de matematicianul
iezuit Orazio Grassi, professor la Colegiul Romano. Piatra de fundatie a
bisericii noi a fost pusa doar pe 2 august 1626, 4 ani mai tarziu, o intarziere
cauzata de faptul ca o sectiune a cladirilor care apartineau Colegiului Romano
a trebuit sa fie daramata. Vechea biserica a fost demolata in anul 1650 ca sa
faca loc masivei Biserici a Sfantului Ignatiu de Loyola.
Constructia bisericii a inceput in anul 1626 si s-a
finalizat doar la sfarsitul secolului. In contrast izbitor cu Biserica Bunei
Vestiri, care ocupa doar o mica sectiune a Colegiului Romano, Biserica
Sfantului Ignatiu de Loyola a luat un sfert din intregul bloc, cand a fost
finalizata.
Biserica a fost deschisa pentru slujbele publice in anul
1650, cu ocazia Jubileului anului 1650. Sfintirea finala solemna a bisericii a
fost facuta de-abia in anul 1722 de Cardinalul Anton Felice Zondadari. Intrarea
bisericii este orientata acum spre Piata Sfantului Ignatiu si este in stilul
rococo. A fost proiectata de arhitectul Filippo Raguzzini.
Interiorul bisericii
Biserica are un plan in cruce latina, cu numeroase capele de
parti (3 capele pe fiecare parte). Cladirea a fost inspirata de biserica mama
iezuita, Biserica lui Gesù (Iisus) din Roma (terminata la sfarsitul secolului
al XVI-lea).
Impunatoarea ordine a pilastrilor corintieni care inconjura
intregul interior, accentul teatral pus pe altarul principal din spatele
absidei largi de est, marmura colorata a bisericii, relieful figurativ animat
din stuc, altarele bogat ornamentate, aurirea extensa si picturile indraznete
in stilul trompe-l’oeil din “domul” de la trecerea acesteia si din tavanul
navei, toate produc un efect festiv si somptuos.
Nu au mai fost fonduri pentru construirea unei cupole, asa
ca a fost angajat un pictor care sa picteze iluzia unei cupole.
Peretele de vest al navei are un grup sculptural care
infatiseaza Maretia si Religia (1650) de Alessandro Algardi.
Algardi a ajutat, de asemenea la proiectarea altor reliefuri
in stuc, care se desfasoara pe ambii pereti laterali ai navei, chiar deasupra
intrarilor in capele si sub grandiosul antablament al navei. Alte lucrari de
arta din biserica includ o statuie imensa din stuc a Sfantului Ignatiu, de
Camillo Rusconi (1728).
Fresce de Andrea Pozzo
Andrea Pozzo, un frate laic iezuit, a pictat grandioasa
fresca care se intinde pe tavanul navei, in jurul anului 1685. Fresca
celebreaza activitatea Sfantului Ignatiu si a Societatii lui Iisus in lume,
prezentandu-l pe sfantul primit in paradis de Hristos si Fecioara Maria si
inconjurat de reprezentari alegorice ale tuturor celor 4 continente.
Prin utilizarea iscusita a perspectivei liniare, a luminii
si a umbrei, el a transformat marea bolta butoi a navei bisericii intr-o aula
idealizata din care se vede primirea Sfantului Ignatiu in cerurile deschise.
Pozzo a lucrat pentru a deschide, chiar a dizolva suprafata
reala a boltii butoi a navei, pentru a face observatorul sa vada o cupola
imensa si impunatoare, deschisa spre cerul luminos si plina de figuri care
plutesc in sus.
Un disc de marmura asezat in mijlocul podelei navei
marcheaza locul ideal din care observatorii ar putea experimenta pe deplin
iluzia.
Un al doilea indicator in podeaua navei, mai la est, ofera
punctul ideal de observatie pentru pictura in stilul trompe-l’oeil pe panza,
care acopera trecerea si infatiseaza o cupola inalta, cu nervuri si casetata.
Cupola pe care cineva se asteapta sa o vada aici nu a fost construita niciodata
si in locul ei Andrea Pozzo a facut in 1685 o pictura pe panza cu o proiectie a
cupolei. Pictura originala, terminata in 1685 a fost distrusa intr-un incendiu;
in 1823 a fost reprodusa cu fidelitate de Francesco Manno, pe baza desenelor si
studiilor lasate de Pozzo.
Pozzo a pictat, de asemenea frescele din absida de est care
infatiseaza viata si apoteoza Sfantului Ignatiu. Asediul Pamplonei din panoul
inalt din stanga comemoreaza ranirea lui Ignatiu, care a dus la convalescenta
care i-a transformat viata. Panoul de deasupra altarului principal, Viziunea
Sfantului Ignatiu la Capela La Storta comemoreaza viziunea care i-a dat
sfantului chemarea sa divina.
Pictura Sfantul Ignatiu il trimite pe Sfantul Francisc
Xavier in India aminteste de munca misionara agresiva a iezuitilor in tari
straine, iar in final pictura Sfantul Ignatiu il primeste pe Francesco Borgia
aminteste de recrutarea nobilului spaniol care avea sa devina general al
Companiei Iezuitilor. Pozzo a pictat, de asemenea fresca din scoica care il
infatiseaza pe Sfantul Ignatiu vindecand ciumatul.
Exteriorul (fatada) Bisericii Sfantul Ignatiu, in
urmatoarele 7 fotografii.
Interiorul Bisericii Sfantul Ignatiu, in urmatoarele
fotografii.
Un dom in perspectiva
O panza mare circulara, pictata de Andrea Pozzo in anul 1685
da iluzia unui dom care nu exista. In cele 4 pandantive din frescele lui Pozzo,
facute imediat dupa finalizarea domului sunt infatisati Iudita, David, Samson
si Iaela. Aceste caractere biblice au triumfat peste dusmanii Israelului si
simbolizeaza lupta intreprinsa de Ignatiu prin persuasiune si caritate impotriva
viciilor si erorilor.
Altarul mare este o capodopera a grandorii si a fost
proiectat de Andrea Pozzo. In centru se afla o sculptura aurita care il
infatiseaza pe Ignatiu de Loyola, care este dus in ceruri, inconjurat de ingeri
si simboluri ale Societatii lui Iisus. Altarul mare este incununat de un
baldachin si iluminat noaptea.
Fresca care se intinde pe tavanul navei centrale si domul in
perspectiva, in urmatoarele doua fotografii.
Nava principala si Altarul
mare
Ieslea napolitana
Ieslea a fost realizata in concordanta cu traditia
napolitana tipica secolului al XVIII-lea si a fost facuta in atelierul
maestrului Marco Ferrigno in Saint Gregorio Armeno, Napoli. Statuia ieslei este
facuta din ceramica si portelan.
Ieslea napolitana, in urmatoarea fotografie.
Capela Mariei Imaculate
Capela, dedicata Preasfintei Maria Neprihanita (Imaculata)
are un “altar pictat” la fel ca si in a treia capela pe dreapta si in cea de
dupa ea, construita probabil ca un altar temporar pentru inaugurarea Jubileului
anului 1650.
Retabloul cu sfintii Francesco Saverio si Francesco Borgia a
fost facut de iezuitul Pierre de Lattre. Sunt multe picturi facute de acest
artist, pastrate inca in Sacristie.
Capela Mariei Imaculate, in urmatoarele 4 fotografii.
Capela Crucifixului, in urmatoarele doua fotografii.
Capela Bunei Vestiri
Capela din transeptul stang gazduieste relicvele Sfantului
Ioan Berchmans.
Grandiosul altar, dedicat Maicii Domnului a Bunei Vestiri si
Sfantului Ioan Berchmans este identic cu cel al Sfantului Luigi Gongaza si a
fost construit in anul 1749 de taietorul in piatra Francesco Cerroti.
Retabloul monumental din marmura, care infatiseaza Buna
Vestire a fost facut de Filippo della Valle. Mai sus, pe timpan sunt statuile
din stuc ale Caritatii si Smereniei, create de Pietro Bracci in anul 1749. Sub altar
este urna care contine ramasitele Sfantului Ioan Berchamans, un student filozof
de la Colegiul Romano, care, ca si Sfantul Luigi a murit foarte tanar, in anul
1621.
Pe tavan, decoratia frescei, facuta de Ludovico Mazzanti, la
mijlocul secolului al XVIII-lea repeta in aceasta zona partitia sugerata in
bratul drept al transeptului, de Andrea Pozzo.
In centru este Buna Vestire, pe parti Prezentarea Fecioarei
Maria in Templu si Nasterea Domnului.
Altarul Bunei Vestiri, in urmatoarele doua fotografii.
Buna Vestire (1750) de
Della Valle
Prezbiteriul si absida sunt lucrari de Andrea Pozzo. Efectul
scenic este uimitor: peretele absidei pare multilateral, dar in realitate este
un perete concav. Pozzo a lucrat la aceste fresce intre 1685 si 1701.
Picturile ilustreaza momentele fundamentale ale vocatiei
Sfantului Iganatiu si ale Societatii lui Iisus: asediul Pamplonei, ingrijirea bolnavilor
de ciuma, intrarea lui Francis Borgia in Societate si trimiterea lui Francis
Xavier in Indii. In particular, absida infatiseaza viziunea din La Storta, Roma
(a 51-a zona a Romei).
Absida bisericii (la capatul navei centrale), in urmatoarele
3 fotografii.
Capela cu monumentele funerare ale Papei Grigore XV si
nepotului sau, Cardinalul Ludovico Ludovisi
Capela aflata chiar in dreapta prezbiteriului bisericii (in
coltul de sud-est) gazduieste monumentele funerare ale Papei Grigore XV si
nepotului sau, Cardinalul Ludovico Ludovisi, fondatorul bisericii. Pierre Le
Gros a proiectat monumentul si a executat cea mai mare parte a sa, intre anii
cca 1707-14, cu exceptia celor doua personificari zburatoare ale Faimei, care
au fost facute de Pierre-Étienne Monnot.
In fata monumentului se afla Panoul din lemn a Templului lui
Hristos Regele, o lucrare a lui Vincenzo Pandolfi (1905-2005). Artistul a
inceput lucrarea cand avea 70 de ani si a terminat-o la varsta de 98 ani, putin
inainte de a muri. Panoul este facut din diferite feluri de lemn pretios.
Capela cu monumentele funerare ale Papei Grigore XV si
nepotului sau, Cardinalul Ludovico Ludovisi, in urmatoarele doua fotografii.
Monumentul Papei Grigore XV
si Cardinalului Ludovisi (cca 1707-14), facut de Le Gros
Capela Sfantului Luigi Gongaza
Capela din transeptul drept este dedicata Sfantului Aloysius
Gongaza (in italiana Luigi Gongaza) si are un relief inalt, mare, din marmura,
care infatiseaza Gloria Sfantului Aloysius Gongaza (1697-99), facut de
sculptorul francez Pierre Le Gros. Andrea Pozzo a pictat tavanul capelei, care
arata, de asemenea, Gloria Sfantului.
Aceasta capela a fost construita la dorinta cardinalului
Scipione Lancellotti. Gongaza a fost primul fiu nascut al marchizei Ferrante si
a murit in anul 1591, la varsta de 23 ani de ciuma, cand ingrijea neobosit
bolnavi (mai mult de 60.000 de persoane au murit de ciuma la Roma in acel an).
Altarul a fost construit intre anii 1697 si 1699, bazat pe
un desen al lui Pozzo. Retabloul mare din marmura cu Gloria Sfantului Luigi
Gongaza a fost facut de Pierre Legros, care a pictat si figurile simbolice din
timpanul altarului: la dreapta Puritate, la stanga Pocainta.
Au fost pictati de acelasi artist si ingerii de pe fiecare
parte a urnei pretioase care contine relicvele sfantului: cel din dreapta tine
o coroana si impinge cu piciorul departe de el un glob in lapis lazuli, un
simbol al gloriei in lume; cel din stanga are la picior o coroana, care face
aluzie la pricipatul la care a renuntat Sfantul Luigi pentru a-l urma pe
Hristos in saracia evanghelica.
Capela Sfantului Luigi Gongaza, in urmatoarele 3 fotografii.
Gloria Sfantului Luigi
Gongaza (1697-99) de Le Gros
Capela Sfantului Ioachim
Dedicata Sfantului Ioachim, aceasta capela a fost construita
spre mijlocul secolului al XVII-lea. Retabloul cu Fecioara Prezentata Domnului
de Ioachim este atribuita lui Stefano Pozzi, un elev al lui Carlo Maratti. In
1923, corpul neinsufletit al lui San Roberto Bellarmino, tatal spiritual al
Sfantului Luigi Gongaza a fost plasat aici.
Capela Sfantului Ioachim, in urmatoarele 3 fotografii.
Capela Sacripanti
Capela, dedicata Sfantului Iosif, a fost acordata
marchizului Scipione Lancillotti in anul 1629, astfel incat sa o poata construi
in onoarea Sfantului Luigi Gongaza. A fost ales Carlo Rainaldi sa o proiecteze,
in anul 1656, dar datorita neintelegerilor cu Rectorul, Tatal Ludovico
Bampiani, el nu a facut niciodata planul capelei.
Fiind data cardinalului Giuseppe Sacripanti in 1709, capela
a fost restaurata de el si impodobita cu marmura policroma si picturi bazate pe
desenele facute de Nicola Michetti.
Haina altarului, care arata Moartea Sfantului Iosif a fost
facuta de pictorul Francesco Trevisani, care a pictat si luneta dreapta,
portretizand Ultima Comuniune a Sfantului Luigi Gongaza. In luneta opusa,
Giuseppe Chiari a pictat Lucia Binecuvantata din Narni primind Stigmatul
(Cardinalul Sacripanti a fost din Narni), in timp ce Gloria Sfantului Iosif din
dom si Viata Sfantului Iosif din corbele sunt de Luigi Garzi.
Capela Sacripanti, in urmatoarele 3 fotografii.
Domul capelei
Capela Sfantul Cristofer
Prima capela din dreapta (eu le-am vazut in sens invers) are
un altar din secolul al XVIII-lea, care ii arata pe Sfinții Stanislau Kostka și Ioan Francisc Regis inchinandu-se
Fecioarei si Pruncului.
Capela Sfantul Cristofer, in urmatoarele doua fotografii.
Domul in perspectiva, in urmatoarele doua fotografii
Tavanul pictat de Andrea Pozzo, cu arhitectura
trompe-l’oeil, in urmatoarele 5 fotografii.
Atractia acestei biserici este o oglinda mare, care reflecta
tavanul si poti sa-ti faci selfie cu tavanul, ca in urmatoarele 3 fotografii.
Se plateste 1 EURO, se pune intr-o caseta langa oglinda, apoi apare tavanul in
oglinda. Timpul este limitat, tavanul dispare din oglinda in cateva minute. Am
stat la coada cam 10 minute la oglinda.
Recomand
vizitarea Bisericii Sfantul Ignatiu din Roma, Italia!


















































Comments
Post a Comment