Italia-Roma-Biserica Santa Maria din Aracoeli-partea aII-a
ITALIA – ROMA – BISERICA SANTA MARIA
DIN ARACOELI –
PARTEA a II-a
In acest articol va prezint Biserica
Santa Maria din Aracoeli, din Roma, Italia, partea a II-a.
Daca doriti mai multe informatii despre Biserica Santa Maria
din Aracoeli, din Roma, Italia, partea I, le gasiti aici.
Capela Bufalini
Printre numeroasele atractii din interior, prima este Capela
Bufalini, chiar in dreapta intrarii in biserica. Un pavaj cosmatesc fabulous
margineste podeaua, in timp ce peretii si tavanul sunt acooeriti cu fresce
vibrante extraordinare, facute in secolul al XV-lea de pictorul maestru
Pinturicchio. Frescele infatiseaza viata si vremurile predicatorului franciscan
incendiar Sfantul Bernardino din Siena.
Frescele ofera o imagine incredibila a lumii magice a
Italiei moderne timpurii, cu miracolele sale si sfintii sai, ritualurile Curtii
si dramele violente. Capela Bufalini este una din imaginile de arta
renascentista din Roma.
Originar din orasul Umbrian Citta di Castello, Niccolò
Bufalini a avansat rapid in ierarhia bisericii catolice si s-a mutat la
Roma pentru a ocupa o functie inalta la Curia, in anii 1460. Steaua sa a
crescut si mai mult in timpul papalitatii Papei Sixt IV, cand a fost numit
avocat consistorial la Vatican, iar in timp ce a detinut aceasta functie l-a
insarcinat pe Pinturicchio sa picteze capela familiei de la Santa Maria din
Aracoeli cu picturi grandioase care celebreaza viata Sfantului Bernardino.
Bufalini este inmormantat sub pietrele capelei.
Tavanul capelei
Tavanul bolta in cruce este impartit in campuri
triunghiulare care ii infatiseaza pe cei 4 evanghelisti pe nori, incadrati de
mandale aurii. Combinand o soliditate monumentala care scoate in evidenta
stapanirea perspectivei si a modelarii tridimensionale de catre Pinturicchio,
cu ipostaze redate indraznet-evanghelistii deschid carti si flututura stilouri
cu un dinamism dezarmant de realist-intreaga gama de abilitati a artistului
este evidentiata aici.
Capela Bufalini si tavanul sau, in urmatoarea fotografie.
Peretele altarului-Gloria Sfantului Bernardino
Scena centrala a ciclului frescei il infatiseaza pe Sfantul
Bernardino ridicandu-se in Rai in glorie, in timp ce doi ingeri purtati de
nori, purtand crini in maini tin o coroana deasupra capului predicatorului.
Batranul Bernardino, zbarlit, sta pe o stanca zdrentuita si tine o carte
deschisa in mana stanga, indreptand spre cer mana dreapta. Textul de pe pagina
spune: Pater Manifestavi Nomen TVVM (H) OminiBVS-o referinta la veneratia lui
Bernardino fata de Cristograma HIS, care i-a adus o acuzatie de erezie, de care
a fost in cele din urma absolvit de Papa Martin V.
Bernardino este flancat de Sfantul Anton de Padova, alt
predicator franciscan, care isi strange propria inima in flacari si de Sfantul
Luis de Toulouse, un print napolitan din secolul al XIII-lea, care a renuntat
la drepturile sale feudale obtinute prin nastere pentru a urma exemplul
Sfantului Francisc si in cele din urma a devenit arhiepiscop de Toulouse.
Intre timp, in ceruri, Hristos vegheaza asupra incoronarii
lui Bernardino de pe o mandala cereasca, in timp ce ingeri eleganti canta la
lire si la laute, suna din trompete si isi inalta vocile intr-un cantec divin.
Peisajul inconjurator ofera una dintre cele mai incantatoare
si pitoresti privelisti naturale descrise vreodata in Renastere, o lume de
stanci si copaci inalti, care da loc unei mari calme, incadrata de munti
indepartati. Daca privim cu atentie poteca care coboara de pe versantul
mumtelui din spatele orasului St. Louis, vom vedea conflictul care se desfasoara
intre familiile Baglioni si Bufalini, potolit dintr-o privire de Bernardino,
inconjurat de aureola.
Fresca de pe peretele altarului-Gloria Sfantului Bernardino,
in urmatoarea fotografie.
Peretele din stanga: Moartea Sfantului Bernardino
Cea mai frumoasa fresca din capela, infatiseaza aparent
funerariile Sfantului Bernardino, dar opera de arta a lui Pinturicchio de pe
peretele din stanga este mult mai mult decat o simpla naratiune a
inmormantariil sfantului. Desfasurarea in piata deschisa a unui oras
renascentist ideal pare sa fi fost inspirata din experimentele din arhitectura
pictata a vechiului coleg al lui Pinturicchio, Perugino. Sfantul fara viata sta
pe un catafalco, in timp ce este inconjurat de o multime de spectatori.
Pinturicchio isi etaleaza intreaga capacitate expresiva a
artei sale in varietatea si individualismul extraordinar al personajelor care
se misca in jurul sicriului in care se odihneste Bernardino. Colegii
franciscani ai sfantului isi pleaca capetele cu glugi in semn de durere; un
calugar isi sterge o lacrima de pe ochi. De o parte si de alta a patului de
moarte, figuri nobile in haine contemporane opulente privesc deschis in afara
spatiului pictural, in timp ce femeile discuta intre ele, iar una dintre ele alapteaza
un copil, indiferenta la evenimentul care se desfasoara in fata ei.
Multe dintre aceste figuri sunt aproape cu siguranta
portrete autentice ale membrilor familiei Bufalini, care a comandat fresca, iar
barbatul sumbru, imbracat somptuos, din extrema stanga a frescei, care tine o
manusa in mana, a fost identificat in mod convingator drept patronul Niccolò
Bufalini.
Desigur, unul dintre principalele scopuri ale unui ciclu de
fresce ca aceasta era de a preamari reputatia sfantului insusi, asa ca in jurul
acestei scene sunt imprastiate miracole asociate cu Bernardino. Direct in
spatele catafalcului se afla un grup de cersetori si pelerini zdrentarosi;
unul, purtand scoica distinctiva a Sfantului Iacob-un simbol al
pelerinajului-pe boneta, arata spre ochi pentru a indica faptul ca orbirea sa a
fost vindecata in mod miraculos datorita apropierii sale de sfant.
In prim-planul scenei, un prunc infasat sta fericit si
gangureste in iesle, amintind de legendara inviere de catre Bernardino a unui
copil nascut mort.
In mijlocul frumoaselor logii din fundal, abia putem
distinge familiile aflate in razboi, Baglioni si Bufalini, care se lupta din
nou, violenta urmand sa fie potolita prin mijlocirea lui Bernardino. In planul
central, in extrema dreapta, o femeie posedata de demoni isi revine in sfarsit.
Daca privim cu atentie grupul de personaje din dreapta lui
Bernardino si chiar la marginea cadrului, vom zari un barbat bine facut care
poarta o sapca rosie eleganta, acesta este insusi Pinturicchio, caee face o
aparitie surpriza ca invitat.
Fresca de pe peretele din stanga: Moartea Sfantului
Bernardino, in urmatoarea fotografie.
Alta capela cu fresce foarte frumoase, in urmatoarele 6
fotografii.
Capela Sfantului Girolamo, in urmatoarele 3 fotografii.
Capela Crucifixului, cu arhitectura din secolul al XV-ea, in
urmatoarea fotografie.
Capela Sfantului Petru, in urmatoarele 3 fotografii.
Capela Sfantului Petru din Alcantara, in urmatoarele 3
fotografii.
Capela Sfantului Diego din Alcala-Ordinul Fratilor Minori
Capucini
Capela are arhitectura originala gotica. A fost facuta de
familia Cenci, o familie nobiliara, veche si influenta din Roma. Sub altar este
mormantul Sfantului Diego, facut de Giovanni de’Vecchi (secolul al XVI-lea).
Fresca de pe peretele lateral infatiseaza istoria Sfantului
Diego si a fost facuta de Vespasiano Strada (secolele XVI-XVII). In luneta este
reprezentata istoria Sfantului Diego, care a fost facuta de A.Nucci (secolul al
XVII-lea).
Capela Sfantului Diego din Alcala, in urmatoarele 6
fotografii.
Tavanul casetat al bisericii, in urmatoarea fotografie.
Capela Sacramentului, in urmatoarele 3 fotografii.
Am mai facut fotografii cu tavanul bisericii si apoi am
coborat scarile din fata bisericii.
Recomand
vizitarea Bisericii Santa Maria din Aracoeli din Roma, Italia!







































Comments
Post a Comment