Italia-Roma-Muzeele Capitoline-partea aIV-a

 

ITALIA – ROMA – MUZEELE CAPITOLINE – PARTEA a IV-a 

 


 

In acest articol va prezint Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea a IV-a.     

   

    

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea I, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea a II-a, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea a III-a, le gasiti aici.

 

Palatul Nou

 

Eu am vrut sa vad Palatul Nou, deoarece nu l-am vazut cand am mers cu excursia organizata in anul 2006. Am vizitat insa si Palatul Conservatorilor si am constatat ca nu vazusem o multime de sali data trecuta. Eu apreciez ca am vazut cam 90% din Muzeele Capitoline, iar cu excursia organizata cam 20%. Am stat 3 ore in muzeu, de data aceasta. Adevarul este ca daca te duci cu ghid iti trebuie doua zile sa vezi ce am vazut pe cont propriu.

 

Am scris istoria Palatului Nou, in articolul in care am descris excursia din 2006. Nu am urcat in Palatul Nou la etajul 1, din lipsa de timp si acum imi pare rau.

 

Templul Veiovis, Tabularium si Galria Lapidaria

 

Partea din Dealul Capitolin cu fata la Forumul Roman este ocupata de Tabularium, o structura masiva construita din blocuri patrate de piatra (opus quadratum). A gazduit arhivele antice ale statului Roma (Roma antica); textele legilor si alte documente tinute acolo erau gravate pe tablete din bronz, numite tabulae, de unde provine si numele cladirii. A fost finalizat si inspectat de Q.Lutatius Catulus in timpul perioadei in care a fost consul (78 I.Hr.), asa cum scrie intr-o inscriptie pe o grinda vizibila, din Via di San Pietro in Carcere, in zilele noastre.

 

Tabularium ocupa versantul de sud al dealului, care uneste cele doua varfuri ale Dealului Capitolin, Capitolium la vest si Arr la est.

 

Inima cladirii este infrastructura sa; camerele din interiorul acestei structuri de fundatie formeaza terase pe panta dealului, stabilizandu-l. Etajele superioare, unde au fost depozitate arhivele au fost in cele din urma inlocuite de structurile Palatului Senatorilor (Palazzo Senatorio).

 

Perimetrul cladirii este aproape trapezoidal, dar coltul de vest (cel care este cu fata la Capitolium) a fost  construit astfel incat sa nu incalece Templul lui Veoivis pre-exiatent. Acest templu a fost descoperit la sfarsitul anilor 1930, cand a fost sapat subsolul tunelului care a conectat cele 3 palate de pe Dealul Capitolin.

 

Galeria Lapidaria este o galerie subterana, excavata in anii 1930 sub Piata Campidoglio, pentru a conecta cladirile Capitoline.

 

Pe ambele parti ale galeriei sunt expuse 130 de inscriptii din perioada civilizatiei greco-romane. Printre numeroasele inscriptii s-a pastrat cea a ex-votoului catre zeita Celestis pentru o calatorie buna (secolul al III-lea).

 

In subteran, la capatul Galeriei Lapidaria se afla Tabularium si ramasitele Templului Veiovis.

 

Galeria Lapidaria, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Structurile romane, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Drumuri si apeducte, in urmatoarele doua fotografii.

 




Armata romana

 

Cele doua baze mari dedicate cohortei V de vigili, ale caror sedii erau localizate pe locul Bisericii Sfanta Maria in Domnica pe Dealul Caelian, ne furnizeaza informatii despre organizarea acestui corp. Comandate de un prefect, ele serveau ca forte de politie nocturna in oras si erau responsabile cu supravegherea impotriva hotilor si spargatorilor, cat si ca pompieri.

 

Aceasta forta era compusa in cea mai mare parte din sclavi eliberati, care erau subdivizati in 7 cohorte, fiecare cu cate 1.000 de barbati. Casa de paza si-a luat numele de excubitorium. Era cate una pentru fiecare district urban; baracile lor erau numite statio.

 

Stela funerara a lui Lucius Monneius Secundus, care ofera o imagine a unei componente a acestui corp militar a fost dedicata de un soldat a cohortelor urbane. El au fost creat de Imparatul Augustus, cu responsabilitatea politiei zilnice, sub directia unui prefect de rang senatorial. Soldatii locuiau in Castra Praetoria, impreuna cu Garda Pretoriana. Numai in timpul Imparatului Aurelian (270-275 D.Hr.), au locuit urbanicianii in propriile lor baraci, pe Campus Martius.

 

Stela lui Lucius Nonius Martialis aminteste de alt corp militar cu sediul in Roma si anume Statores Augusti, atribuit prefectului pretorienilor. Corpul garzilor servea, de asemenea pentru politie si vigilenta. Ei erau responsabili pentru arestari si erau astfel un fel de politie judiciara.

 

La sfarsitul serviciului, un soldat roman devenea un veteranus, asa cum scrie in dedicatia lui Aurelius Dolatra inscrisa pe abacus unei capitale, in timp ce evocatus era un soldat, in general un pretorian care isi asuma responsabilitati administrative dupa durata normala a serviciului sau.  

 

Armata romana (stele funerare), in urmatoarele doua fotografii. 

 





Scara catre Salara. Templul Concordia si Templul lui Vespasian

 

In secolele recente, o scara care dateaza probabil din evul Mediu conecta Tabularium cu parterul Palatului Senatorilor, din care o parte a fost schimbata intr-o salaria (magazine de sare) si este acum intrarea in palat. Aceasta scara trecea prin doua dintre camerele dinauntrul fundatiei. Se putea ajunge la scara din Forumul Roman, intrand in Tabularium prin unul dintre arcele sale deschise, asa cum se poate vedea intr-o gravura facuta de Étienne Dupérac putin inainte de anul 1563.

 

Doua dolla mari (butoaie de lut) din timpurile romane sunt expuse in una din camerele fundatiei prin care trecea scara. Au fost descoperite in Emporium antic din Roma, impreuna cu Via Marmorata. Dolla erau folosite pentru a pastra alimente si erau tinute ingropate pe jumatate in pamant, in zonele de depozitare.

 

O rampa duce de la tunelul de conectare (acum Galeria de epigrafe a muzeului) la galeria arcuita a Tabularium. Mai departe sunt antablamentele recompuse (grinda, friza si cornisa) Templului Concordia si Templului lui Vespasian.

 

Fragmentele decoratiei arhitecturale ale acestor doua temple care stau in Forumul Roman, in afara Tabularium au fost gasite in timpul excavarilor din primele decade ale secolului al XIX-lea, pe versantii Dealului Capitolin, unde gramezi de moloz cazut ajunsesera la nivelul solului, aproape pana la podeaua galeriei arcuate. Fragmentele au fost depozitate in Galeria Tabularium la mijlocul secolului al XIX-lea, antablamentele au fost recompuse prin asamblarea fragmentelor autentice in combinatie cu reconstructiile partilor lipsa.

 

Templul Concordia a fost construit in anul 121 I.Hr., dar antablamentul dateaza din tipul domniei lui Tiberius (10 D.Hr.), cand a fost renovata cladirea. Decoratia cu motive din plante este eleganta si rafinata. Templul din era tiberiana a fost decorat cu marmura pretioasa si a gazduit lucrari importante de arta greceasca. Numai partea de la baza a supravietuit si fragmente din frumoasa decoratie arhitecturala.

 

Friza Templului lui Vespasian (80-87 D.Hr.) dedicata lui de catre fiul sau, Domitian are picturi ceremoniale, cutite, ulcioare, care alterneaza cu cranii de bou ornamentale. O parte din friza este inca la locul ei in antablamentul celor 3 coloane care au supravietuit, care sunt vizibile din arcadele galeriei.

 

Templul lui Vespasian a fost acoperit partial si astfel a blocat accesul la scara interna a Tabulariumului, care ducea la Templul lui Veiovis.

 










Pedimentul si friza Templului lui Vespasian, in Tabularium, in urmatoarea fotografie.

 


Din galeriile Palatului Nou se vede Forumul Roman, ca in urmatoarele 3 fotografii. Foarte frumos!

 





Forumul Roman, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Sala de executii

 

Tabularium a fost ridicat pe locurile vechilor cladiri care au aparut la diferite niveluri de-a lungul versantilor Dealului Capitolin si au fost arse probabil in groaznicul incendiu care a izbucnit in anul 83 D.Hr. si a distrus Templul lui Jupiter si o buna parte a zonelor inconjuratoare.

 

Vestigii ale acestor cladiri vechi – mozaic si etaje cocciopesto (cocciopesto a fost un mortar rezistent la apa, format din var si ceramica zdrobita sau caramida), care dateaza de la sfarsitul secolului al II-lea I.Hr. – sunt inca vizibile in aceasta camera mare a fundatiei.

 

Privind in jos de pe aceasta scara din lemn moderna, se pot vedea cateva camere. In cea centrala, a carei podea din mozaic alb frumos este marginita de o banda neagra, se deschide intr-o alta camera sau terasa cu o podea facuta din fragmente de piatra colorata pe un fond alb. Pe peretele opus sunt expuse parti din podeaua similara gasite in ramasitele cladirilor contemporane din spatele Templului lui Veiovis.

 

Sala de executii, in urmatoarea fotografie.

 




De-a lungul peretilor coridorului lung de la parter care se deschide in curte sunt nise mari cu statui, inclusiv reprezentarile colosale ale Minervei si lui Marte.

 

Statuia colosala a lui Marte, sculptura de Pirro,110-138, Secolul al II-lea d.Hr.

 


Atriumul si curtea interioara

 

Spatiul intern de la parter gazduieste un portic cu statui mari (cum ar fi Minerva sau Faustina Batrana, de Ceres), care au apartinut odata Colectiei Vatican Belvedere si au fost donate mai tarziu orasului Roma.

 

In mijlocul atriumului este curtea unde este localizata fantana, cu statuia cunoscuta ca Marforio.

 

Sunt si doua statui ale Satirilor ducand un cos de fructe pe capetele lor: sunt doua statui in oglinda care il infatiseaza pe zeul Pan, care au fost folosite probabil in structura arhitecturala a Teatrului din Pompei. Tot aici se afla si statuia colosala a lui Marte, gasita in secolul al XVI-lea in Forumul lui Nerva. Tot in aceasta curte se afla si un grup care il infatiseaza pe Polifen, care tine un prizonier tanar la picioarele sale.

 

Atriumul, in urmatoarea fotografie.

 


Curtea interioara, in urmatoarea fotografie. Aici se pot vedea cele doua statui in oglinda ale Satirilor ducand un cos de fructe pe capetele lor.

 




Sala monumentelor egiptene

 

In timpul pontificatului Papei Clement XI, au fost achizitionate o serie de statui gasite in zona Villa Verospi Vitelleschi, care au decorat Pavilionul egiptean  construit de Imparatul Hadrian. Au fost 4 statui, care au fost plasate in Palatul Nou. Mai tarziu (din 1838), aproape toate sculpturile egiptene au fost transferate la Vatican.

 

Astazi, Sala monumentelor egiptene se poate accesa prin curte; in spatele unui perete mare din sticla sunt lucrarile mari din granit. Printre cele mai reprezentative lucrari se numara un krater (vaza antica) mare in forma de clopot din Vila lui Hadrian si o serie de animale care simbolizeaza cele mai importante zeitati egiptene: crocodilul, doi cinocefali, un uliu, un sfinx, un scarabeu, etc.

 

Sala monumentelor egiptene, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Curtea interioara, in urmatoarele 7 fotografii.

 





 

Marforio

 

Statuia imensa a fost cunoscuta ca Marforio din secolul al XII-lea. Numele ei deriva probabil de la locatia ei originala, care in timpurile medievale s-a crezut ca era un “Forum al lui Marte” (Martis Forum) in zona dintre Forumul Roman si Forumurile imperiale.

 

Statuia are mai mult de 6 metri lungime. Reprezinta probabil personificarea lui Ocean, zeul care a domnit peste toate apele lumii si dateaza din secolul II sau III D.Hr. Statuia a fost mutata in Piata del Campidoglio in anul 1592. Aici i s-a dat o functie noua, ca parte dintr-o fantana intr-un cadru architectural proiectat de Giacomo Della Porta.

 

Secole intregi, Marforio a fost o “statuie vorbitoare”, ca Pasquino, Madama Lucrezia si Abate Luigi, sculpturi antice pe care cetatenii nemultumiti obisnuiau sa posteze plangeri anonime sau insulte impotriva autoritatilor (Pasquino a fost cea mai faimoasa din lot).

 

Cand a fost construit Palatul Nou, fantana Marforio a devenit o caracteristica a curtii celui mai nou palat de pe Dealul Capitolin (1644). Cand cladirea sa a fost transformata in Muzeul Capitolin (1733), fantana si perspectiva arhitecturala au fost revizuite de arhitectul Fillippo Barigioni si statuia lui Marforio a fost restaurata inca odata, de data aceasta de sculptorul roman Carlo Antonio Napolioni.

 

Marforio, in urmatoarele 3 fotografii.

 




 


Recomand vizitarea Muzeelor Capitoline din Roma, Italia.

 

 

 

 















Comments

Popular posts from this blog