Italia-Roma-Muzeele Capitoline-partea aIII-a

 

ITALIA – ROMA – MUZEELE CAPITOLINE – PARTEA a III-a

 


 

In acest articol va prezint Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea a III-a.           



Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea I, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline din Roma, Italia, partea a II-a, le gasiti aici.

 

Am continuat vizitarea muzeului.

 

Palatul Clementino Caffarelli

 

Colectia acestui palat face parte din Muzeele Capitoline din anul 2000. Aceasta cuprinde doua camere cu fresce antice, tavan din lemn si multe frontoane.

 

Sala Frescoselor, cunoscuta si sub denumirea de Sala Sfantul Petru, poarta numele frescei care il infatiseaza pe Sfantul Petru vindecand ranitii in fata Templului din Ierusalim. Usile ghidate din lemn ale salii au sculpturi unice. Sunte expuse si busturile imparatilor Hadrian si Tiberius in aceasta sala.

 

Sala Frontonului are o expozitie mare de frontoane de teracota de pe Via di San Gregorio. Cel mai faimos este frontonul templului roman din secolul al II-lea, care arata animalele sacrificate lui Marte si altor doua zeitati feminine. In aceasta sala este si un relief care il infatiseaza pe Hercule luptand cu un monstru marin.

 

Sala Frescoselor, in urmatoarele 4 fotografii.

 




Fresca care il infatiseaza pe Sfantul Petru vindecand ranitii in fata Templului din Ierusalim (stanga)

 

Sala Frontonului, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Pinacoteca Capitolina (Galera de Arta Capitolina)

 

Aceasta galerie este impartita in 9 sali, care adapostesc cea mai veche colectie publica de picturi. Se afla la etajul 2 in Palatul Conservatorilor si are picturi din secolele XVI si XVII. Aici se afla capodopere de Caravaggio, Titian si Rubens, in celebrele colectii ale galeriei Sachetti si Pio di Savoia.

 

Sunt si picturi religioase celebre cu ingeri si sfinti in aceasta colectie. Colectia gazduieste celebra pictura mitica a lui Romulus si Remus de Paul Rubens.

 






Pinacoteca - Galeria Cini

 

Aceasta galerie a fost construita in anul 1903 pentru a expune lucrarile din portelan lasate mostenire orasului Roma de catre contele Francesco Cini.

 

Tapiseriile

 

Tapiseriile (termenul Italian “arazzi” deriva de la orasul francez Arras, casa celor mai faimoase fabrici) au fost foarte apreciate si cautate in tarile nord europene, deoarece ele au servit nu numai pentru decoratiile interioare, dar au si ajutat sa tina cald iarna in camerele mari.

 

Seriile expuse in Galeria Cini infatiseaza cele mai importante episode din viata Semiramidei, regina legendara razboinica a Babilonului, faimoasa pentru frumusetea ei. Aceste tapiserii au fost tesute pe o batatura de fir de lana, la mijlocul secolului al XVII-lea in atelierele lui Michel Wauters din Anvers (Flandra). Designul lor a fost bazat pe desenele facute de Abraham van Diepenbeek (1596-1675), un artist flamand care a fost in legatura cu urmasii lui Peter Paul Rubens.

 

Patru dintre aceste tapiserii au fost donate Galeriei de Picturi Capitoline de Giulia Gasparri Caroselli in 1961 si celelalte doua au fost cumparate recent. Este usor de identificat tapiseriile care au apartinut aceluiasi set, deoarece descrierea scrisa a fiecarei scene care a fost initial tesuta in marginea inferioara a fiecarei tapiserii a fost la un moment dat mutata pana la marginea de sus si a fost inlocuita cu imaginea unui animal mic (un simbol heraldic sau o emblema).

 

Portelanurile

 

In anul 1880, Contele Francesco Cini a lasat mostenire orasului Roma colectia sa de “portelan de Saxonia, China si Japonia”, pe langa mobilier, picturi si ceasuri. Nucleul principal consta din portrlanuri facute la fabrica Meissen din Saxonia, in secolele XVIII si XIX.

 

Cateva serii sunt expuse aici: caractere din Commedia dell’Arte, animale, idilele pastorale faimoase, vesela si curioasa Orchestra Maimuta. Piesele germane includ portelanuri facute la fabricile de portelan Ludwigsburg si Frakental. Industria portelanului Italian este reprezentata de piese din Capodimonte (1763-1806) si Doccia (1737-1757) si de figuri pretioase de portelan biscuit, facute de Giovanni Volpato.

 

Fabrica Volpato din Roma (1785-1818) a fost specializata in productia de replici mici ale statuilor clasice faimoase, Galia pe moarte, Ludovisi Ares, Centaurul Tanar. Datorita darurilor primite de la Paolo Mereghi in 1953 si Maria Tereza Lucidi in 2007, un grup important de obiecte orientale din portelan, jad, coral, gresie si roca de cristal este acum in colectia Muzeelor Capitoline.  

 

Pinacoteca - Galeria Cini, in urmatoarele 17 fotografii.

 





Tapiserie din secolul al XVII-lea

 



Tapiserie din secolul al XVII-lea

 


Tapiserie din secolul al XVII-lea

 

Tapiserie din secolul al XVII-lea

 


Tapiserie din secolul al XVII-lea

 

Tapiserie din secolul al XVII-lea

 





Galeria de picturi, in urmatoarele fotografii. Camerele nu sunt numerotate in ordine.

Camera 4-Trendurile artistice in Roma secolului al XVII-lea

 

Acesta camera aduce impreuna lucrari facute de artisti din diferite zone geografice, care au fost activi in Roma secolului al XVII-lea. Printre cele mai semnificative lucrari din aceasta camera se Numara Erminia printre pastori (1633-1637) de Giovanni Lanfranco, un pictor din Parma, Adoratia Vitelului de Aur de François Perrier, un pictor francez si Peisaj cu turme (1621-22) de Pietro Paolo Bonzi.

 

Camera 4, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Camera 5-Intre secolele XVI si XVII: Emilia si Roma

 

Roma si Bologna au fost doua orase principale ale Statului Bisericii. Relatiile lor culturale s-au dezvoltat de la inceputul secolului al XVI-lea, consolidandu-se in timp.

 

Printre cele mai appreciate lucrari din acesta sala sunt: Disputa Sfintei Ecaterina de Prospero Fontana, 1551, Mariajul mistic al Sfintei Ecaterina, de Pietro Faccini, 1598-99, Diana Vanatoarea, de Giuseppe Cesari, 1602-1603.

 

 

Sala Sfintei Petronilla-Marea pictura a secolului al XVII-lea in Roma

 

Din ultimii ani ai secolului al XVI-lea, Roma a devenit inca odata capitala europeana a picturii. Toti cei mai mari artisti ai epocii s-au oprit in Roma sa invete, sa lucreze si sa caute patroni. Sederea lunga la Roma a lui Caravaggio, de la mijlocul anilor 1590 pana in 1606 a marcat o revolutie profunda in istoria picturii.

 

Printre cele mai apreciate picturi din aceasta camera sunt: La Buona Ventura de Caravaggio, 1596-1597, Sfantul Ioan Botezatorul de Caravaggio, 1602 (lucrarile lui Caravaggio erau in expozitia dedicata lui, in aceasta perioada), Inmormantarea Sfintei Petronilla de Guercino, 1621-1623, Romulus si Remus de Peter Paul Rubens, 1612 si Sibilla Cumana de Domenichino, 1622.

 

Inmormantarea Sfintei Petronilla

 

Retabloul maiestuos, care a fost initial in Bazilica Sfantul Petru a fost pictat de Guercino in timpul pontificatului Papei Grigore XVI Ludovisi (1621-23).

 

Sfanta Petronilla a fost o tanara martira care a trait in primii ani ai Crestinismului. Conform legendei, ea a fost fiica Apostolului Petru.

 

Aceasta pictura infatiseaza doua episode: in partea inferioara, inmormantarea ei, iar in partea superioara sosirea ei (imbracata in haine elegante) in Rai, unde este primita de Hristos.

 

In Evul Mediu, Petronilla a devenit Sfanta Patroana a regilor Frantei si a fost ridicata o capela dedicata ei in vechea Bazilica Sfantul Petru (aceasta a fost capela pentru care Michelangelo a sculptat faimoasa Pietà). Capela a fost demolata cand a fost construita bazilica noua.

 

Un altar a fost dedicat Sfintei Petronilla in noua Bazilica Sfantul Petru si a fost in cele din urma impodobit cu aceasta pictura mare a lui Guercino. In secolul al XVIII-lea, pictura a fost mutata in Palatul Quirinal (rezidenta papei de la acea vreme). Spre sfarsitul secolului, trupele franceze au rechizitionat pictura si au mutat-o la Luvru. Dupa caderea lui Napoleon, pictura a fost revendivcata de sculptorul Antonio Canova si instalata in Muzeele Capitoline.

 

Sala Sfintei Petronilla, in urmatoarele 5 fotografii.

 

Inmormantarea Sfintei Petronilla (in fundal)

 

Pictura mitica a lui Romulus si Remus de Paul Rubens (in stanga)

 




Camera 6-Pictura in Bologna de la familia Carracci la Guido Reni

 

Anniballe Carracci, impreuna cu varul sau Ludovico si fratele sau Agostino au fost un punct de cotitura fundamental in cercetarea pictoriala italiana si europeana.

 

Cu Guido Reni s-a nascut marea scoala bolognesa, in care el a fost protagonistul absolut in prima jumatate a secolului al XVII-lea.

 

Printre cele mai apreciate picturi din aceasta camera sunt: Sfantul Francisc Pocait de Anniballe Carracci, 1585, Alegoria Providentei de Ludovico Carracci, 1604-1605, Sfantul Sebastian de Guido Reni, 1615-1616 si Suflet Binecuvantat de Guido Reni, 1640-1642.

 

Camera 6, in urmatoarele 5 fotografii.

 

Sfantul Sebastian de Guido Reni (al doilea din stanga)

 





Camera 2-Secolul XVI in Ferrara

 

Camera 2 este alocata picturii secolului al XVI-lea in Ferrara, o perioada cand orasul, condus de famiilia Este l-a stabilit ca un centru cultural rafinat. Localizat intre Venetia, Padova si Bologna, Ferrara a asimilat influente artistice de la aceste orase, dezvoltand o scoala de pictura caracterizata de eleganta formala si rafinament cromatic.

 

Dupa anexarea sa la Statul Bisericii in 1598, multe lucrari au fost transferate in colectiile romane.

 

Printre capodoperele expuse in aceasta camera se afla Buna Vestire a lui Benvenuto Tisi, cunoscut ca Garofalo (1528).

 

Alta lucrare centrala este Familia Sfanta a lui Dosso Dossi (1527-28), care a fost facuta initial pentru un altar de biserica.

 

Camera 2, in urmatoarele 5 fotografii.

 

Familia Sfanta de Dosso Dossi

 






Camera 1- Italia centrala din Evul Mediu pana la Renastere

 

Camera 1 gazduieste o selectie de picturi sacre, facute intre sfarsitul secolului al XIV-lea si inceputul secolului al XVI-lea, toate pe suport din lemn. Lucrarile expuse arata evolutia stilistica, de la rigiditatea sfarsitului Evului Mediu pana la maturitatea expresiva a Renasterii.

 

Printre cele mai representative lucrari sunt figurile pe jumatate ale Sfantului Bartolomeu si Sfintei Magdalena, de Bartolomeo Bulgarini (1350), caracterizate de o iconocitate puternic devotionala. Maestrul din Campli, activ intre Abruzzo si Lazoi este prezent in aceasta sala cu 5 paneluri care infatiseaza episode din Hristos (1378), un exemplu de raspandire a artei lui Giotto, chiar si in centrele mici.

 

Alta lucrare majora este Sfanta Treime, de Niccolò di Pietro Gerini (1405-1410), comandata de negustorul Francesco Datini, portretizat cu familia sa la picioirul scenei sacre.

 

Camera 1, in urmatoarele 3 fotografii.

 





Camera 3-Venetia si teritoriul sau-secolul al XVI-lea

 

Aceasta camera gazduieste lucrari din Venetia, unul dintre centrele majore ale Renasterii italiene si casa catorva dintre cei mai mari artisti ai epocii. Fiind capitala unei republici puternice si prospere, condusa de Dogi, Venetia a dezvoltat un stil autonom al picturii.

 

In aceasta camera se poate admira unul dintre panelurile de inceput al lui Titian, Botezul lui Hristos, comandat de negustorul spaniol Giovanni Ram.

 

Un contemporan al lui Titian, Lorenzo Lotto a fost un artist nelinistit si stralucitor, activ in cateva centre italiene si adesea neinteles de contemporanii sai. Portretul unui Arbalist este o lucrare a maturitatii sale.

 

Alta figura cheie a picturii venetiene a fost Paolo Caliari, cunoscut ca Veronese. O panza mare din aceasta camera, cu Violul Europei este o replica autograf a unei lucrari pastrate in Palatul Dogilor din Venetia.

 

La final, in aceasta camera sunt lucrari de Domenico Tintoretto, fiul lui Jacopo, caruia i-au trebuit ani de zile sa se desprinda de stilul tatalui sau. Lucrarile expuse includ 3 picturi mari cu episode din viata lui Hristos (Botezul, Biciuirea, Incoronarea cu Coroana de Spini), cat si Magdalena Pocaita.

 

Camera 3, in urmatoarele 4 fotografii.

 

Violul Europei, de Veronese

 


 

Magdalena Pocaita, de Domenico Tintoretto


Am iesit apoi intr-o curte interioara.

 



Am intrat apoi intr-o expozitie mica, unde erau picturi religioase, facute de Titian, Lotto, Crivelli si Guercino, ca in urmatoarele 6 fotografii.

 







 

Va urma….

 

 

 

 













Comments

Popular posts from this blog