Italia-Roma-Muzeele Capitoline-partea aIII-a
ITALIA – ROMA – MUZEELE CAPITOLINE –
PARTEA a III-a
In acest articol va prezint Muzeele
Capitoline din Roma, Italia, partea a III-a.
Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline
din Roma, Italia, partea I, le gasiti aici.
Daca doriti mai multe informatii despre Muzeele Capitoline
din Roma, Italia, partea a II-a, le gasiti aici.
Am continuat vizitarea muzeului.
Palatul Clementino Caffarelli
Colectia acestui palat face parte din Muzeele Capitoline din
anul 2000. Aceasta cuprinde doua camere cu fresce antice, tavan din lemn si
multe frontoane.
Sala Frescoselor, cunoscuta si sub denumirea de Sala Sfantul
Petru, poarta numele frescei care il infatiseaza pe
Sfantul Petru vindecand ranitii in fata Templului din Ierusalim. Usile ghidate
din lemn ale salii au sculpturi unice. Sunte expuse si busturile imparatilor
Hadrian si Tiberius in aceasta sala.
Sala Frontonului are o expozitie mare de frontoane de
teracota de pe Via di San Gregorio. Cel mai faimos este frontonul templului
roman din secolul al II-lea, care arata animalele sacrificate lui Marte si
altor doua zeitati feminine. In aceasta sala este si un relief care il
infatiseaza pe Hercule luptand cu un monstru marin.
Sala Frescoselor, in urmatoarele 4 fotografii.
Fresca care il infatiseaza
pe Sfantul Petru vindecand ranitii in fata Templului din Ierusalim (stanga)
Sala Frontonului, in urmatoarele 3
fotografii.
Pinacoteca Capitolina (Galera de Arta Capitolina)
Aceasta galerie este impartita in 9 sali, care adapostesc
cea mai veche colectie publica de picturi. Se afla la etajul 2 in Palatul
Conservatorilor si are picturi din secolele XVI si XVII. Aici se afla
capodopere de Caravaggio, Titian si Rubens, in celebrele colectii ale galeriei
Sachetti si Pio di Savoia.
Sunt si picturi religioase celebre cu ingeri si sfinti in
aceasta colectie. Colectia gazduieste celebra pictura mitica a lui Romulus si
Remus de Paul Rubens.
Pinacoteca - Galeria Cini
Aceasta galerie a fost construita in anul 1903 pentru a
expune lucrarile din portelan lasate mostenire orasului Roma de catre contele
Francesco Cini.
Tapiseriile
Tapiseriile (termenul Italian “arazzi” deriva de la orasul
francez Arras, casa celor mai faimoase fabrici) au fost foarte apreciate si
cautate in tarile nord europene, deoarece ele au servit nu numai pentru
decoratiile interioare, dar au si ajutat sa tina cald iarna in camerele mari.
Seriile expuse in Galeria Cini infatiseaza cele mai
importante episode din viata Semiramidei, regina legendara razboinica a
Babilonului, faimoasa pentru frumusetea ei. Aceste tapiserii au fost tesute pe
o batatura de fir de lana, la mijlocul secolului al XVII-lea in atelierele lui
Michel Wauters din Anvers (Flandra). Designul lor a fost bazat pe desenele
facute de Abraham van Diepenbeek (1596-1675), un artist flamand care a fost in
legatura cu urmasii lui Peter Paul Rubens.
Patru dintre aceste tapiserii au fost donate Galeriei de
Picturi Capitoline de Giulia Gasparri Caroselli in 1961 si celelalte doua au
fost cumparate recent. Este usor de identificat tapiseriile care au apartinut
aceluiasi set, deoarece descrierea scrisa a fiecarei scene care a fost initial
tesuta in marginea inferioara a fiecarei tapiserii a fost la un moment dat
mutata pana la marginea de sus si a fost inlocuita cu imaginea unui animal mic
(un simbol heraldic sau o emblema).
Portelanurile
In anul 1880, Contele Francesco Cini a lasat mostenire
orasului Roma colectia sa de “portelan de Saxonia, China si Japonia”, pe langa
mobilier, picturi si ceasuri. Nucleul principal consta din portrlanuri facute
la fabrica Meissen din Saxonia, in secolele XVIII si XIX.
Cateva serii sunt expuse aici: caractere din Commedia
dell’Arte, animale, idilele pastorale faimoase, vesela si curioasa Orchestra
Maimuta. Piesele germane includ portelanuri facute la fabricile de portelan
Ludwigsburg si Frakental. Industria portelanului Italian este reprezentata de
piese din Capodimonte (1763-1806) si Doccia (1737-1757) si de figuri pretioase
de portelan biscuit, facute de Giovanni Volpato.
Fabrica Volpato din Roma (1785-1818) a fost specializata in
productia de replici mici ale statuilor clasice faimoase, Galia pe moarte,
Ludovisi Ares, Centaurul Tanar. Datorita darurilor primite de la Paolo Mereghi
in 1953 si Maria Tereza Lucidi in 2007, un grup important de obiecte orientale
din portelan, jad, coral, gresie si roca de cristal este acum in colectia
Muzeelor Capitoline.
Pinacoteca - Galeria Cini, in urmatoarele 17 fotografii.
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Tapiserie din secolul al
XVII-lea
Galeria de picturi, in urmatoarele fotografii. Camerele nu
sunt numerotate in ordine.
Camera 4-Trendurile artistice in Roma secolului al
XVII-lea
Acesta camera aduce impreuna lucrari facute de artisti din
diferite zone geografice, care au fost activi in Roma secolului al XVII-lea.
Printre cele mai semnificative lucrari din aceasta camera se Numara Erminia
printre pastori (1633-1637) de Giovanni Lanfranco, un pictor din Parma,
Adoratia Vitelului de Aur de François Perrier, un pictor francez si
Peisaj cu turme (1621-22) de Pietro Paolo Bonzi.
Camera 4, in urmatoarele 3 fotografii.
Camera 5-Intre secolele XVI si XVII: Emilia si Roma
Roma si Bologna au fost doua orase principale ale Statului
Bisericii. Relatiile lor culturale s-au dezvoltat de la inceputul secolului al
XVI-lea, consolidandu-se in timp.
Printre cele mai appreciate lucrari din acesta sala sunt:
Disputa Sfintei Ecaterina de Prospero Fontana, 1551, Mariajul mistic al Sfintei
Ecaterina, de Pietro Faccini, 1598-99, Diana Vanatoarea, de Giuseppe Cesari,
1602-1603.
Sala Sfintei Petronilla-Marea pictura a secolului al
XVII-lea in Roma
Din ultimii ani ai secolului al XVI-lea, Roma a devenit inca
odata capitala europeana a picturii. Toti cei mai mari artisti ai epocii s-au
oprit in Roma sa invete, sa lucreze si sa caute patroni. Sederea lunga la Roma
a lui Caravaggio, de la mijlocul anilor 1590 pana in 1606 a marcat o revolutie
profunda in istoria picturii.
Printre cele mai apreciate picturi din aceasta camera sunt:
La Buona Ventura de Caravaggio, 1596-1597, Sfantul Ioan Botezatorul de
Caravaggio, 1602 (lucrarile lui Caravaggio erau in expozitia dedicata lui, in
aceasta perioada), Inmormantarea Sfintei Petronilla de Guercino, 1621-1623, Romulus
si Remus de Peter Paul Rubens, 1612 si Sibilla Cumana de Domenichino, 1622.
Inmormantarea Sfintei Petronilla
Retabloul maiestuos, care a fost initial in Bazilica Sfantul
Petru a fost pictat de Guercino in timpul pontificatului Papei Grigore XVI
Ludovisi (1621-23).
Sfanta Petronilla a fost o tanara martira care a trait in
primii ani ai Crestinismului. Conform legendei, ea a fost fiica Apostolului
Petru.
Aceasta pictura infatiseaza doua episode: in partea
inferioara, inmormantarea ei, iar in partea superioara sosirea ei (imbracata in
haine elegante) in Rai, unde este primita de Hristos.
In Evul Mediu, Petronilla a devenit Sfanta Patroana a
regilor Frantei si a fost ridicata o capela dedicata ei in vechea Bazilica
Sfantul Petru (aceasta a fost capela pentru care Michelangelo a sculptat faimoasa Pietà).
Capela a fost demolata cand a fost construita bazilica noua.
Un altar a fost dedicat Sfintei Petronilla in noua Bazilica
Sfantul Petru si a fost in cele din urma impodobit cu aceasta pictura mare a
lui Guercino. In secolul al XVIII-lea, pictura a fost mutata in Palatul
Quirinal (rezidenta papei de la acea vreme). Spre sfarsitul secolului, trupele
franceze au rechizitionat pictura si au mutat-o la Luvru. Dupa caderea lui
Napoleon, pictura a fost revendivcata de sculptorul Antonio Canova si instalata
in Muzeele Capitoline.
Sala Sfintei Petronilla, in urmatoarele 5 fotografii.
Inmormantarea Sfintei
Petronilla (in fundal)
Pictura mitica a lui
Romulus si Remus de Paul Rubens (in stanga)
Camera 6-Pictura in Bologna de la familia Carracci la
Guido Reni
Anniballe Carracci, impreuna cu varul sau Ludovico si
fratele sau Agostino au fost un punct de cotitura fundamental in cercetarea
pictoriala italiana si europeana.
Cu Guido Reni s-a nascut marea scoala bolognesa, in care el
a fost protagonistul absolut in prima jumatate a secolului al XVII-lea.
Printre cele mai apreciate picturi din aceasta camera sunt:
Sfantul Francisc Pocait de Anniballe Carracci, 1585, Alegoria Providentei de
Ludovico Carracci, 1604-1605, Sfantul Sebastian de Guido Reni, 1615-1616 si
Suflet Binecuvantat de Guido Reni, 1640-1642.
Camera 6, in urmatoarele 5 fotografii.
Sfantul Sebastian de Guido
Reni (al doilea din stanga)
Camera 2-Secolul XVI in Ferrara
Camera 2 este alocata picturii secolului al XVI-lea in
Ferrara, o perioada cand orasul, condus de famiilia Este l-a stabilit ca un
centru cultural rafinat. Localizat intre Venetia, Padova si Bologna, Ferrara a
asimilat influente artistice de la aceste orase, dezvoltand o scoala de pictura
caracterizata de eleganta formala si rafinament cromatic.
Dupa anexarea sa la Statul Bisericii in 1598, multe lucrari
au fost transferate in colectiile romane.
Printre capodoperele expuse in aceasta camera se afla Buna
Vestire a lui Benvenuto Tisi, cunoscut ca Garofalo (1528).
Alta lucrare centrala este Familia Sfanta a lui Dosso Dossi
(1527-28), care a fost facuta initial pentru un altar de biserica.
Camera 2, in urmatoarele 5 fotografii.
Familia Sfanta de Dosso
Dossi
Camera 1- Italia centrala din Evul Mediu pana la
Renastere
Camera 1 gazduieste o selectie de picturi sacre, facute
intre sfarsitul secolului al XIV-lea si inceputul secolului al XVI-lea, toate
pe suport din lemn. Lucrarile expuse arata evolutia stilistica, de la
rigiditatea sfarsitului Evului Mediu pana la maturitatea expresiva a
Renasterii.
Printre cele mai representative lucrari sunt figurile pe
jumatate ale Sfantului Bartolomeu si Sfintei Magdalena, de Bartolomeo Bulgarini
(1350), caracterizate de o iconocitate puternic devotionala. Maestrul din
Campli, activ intre Abruzzo si Lazoi este prezent in aceasta sala cu 5 paneluri
care infatiseaza episode din Hristos (1378), un exemplu de raspandire a artei
lui Giotto, chiar si in centrele mici.
Alta lucrare majora este Sfanta Treime, de Niccolò di
Pietro Gerini (1405-1410), comandata de negustorul Francesco Datini,
portretizat cu familia sa la picioirul scenei sacre.
Camera 1, in urmatoarele 3 fotografii.
Camera 3-Venetia si teritoriul sau-secolul al XVI-lea
Aceasta camera gazduieste lucrari din Venetia, unul dintre
centrele majore ale Renasterii italiene si casa catorva dintre cei mai mari
artisti ai epocii. Fiind capitala unei republici puternice si prospere, condusa
de Dogi, Venetia a dezvoltat un stil autonom al picturii.
In aceasta camera se poate admira unul dintre panelurile de
inceput al lui Titian, Botezul lui Hristos, comandat de negustorul spaniol
Giovanni Ram.
Un contemporan al lui Titian, Lorenzo Lotto a fost un artist
nelinistit si stralucitor, activ in cateva centre italiene si adesea neinteles
de contemporanii sai. Portretul unui Arbalist este o lucrare a maturitatii
sale.
Alta figura cheie a picturii venetiene a fost Paolo Caliari,
cunoscut ca Veronese. O panza mare din aceasta camera, cu Violul Europei este o
replica autograf a unei lucrari pastrate in Palatul Dogilor din Venetia.
La final, in aceasta camera sunt lucrari de Domenico
Tintoretto, fiul lui Jacopo, caruia i-au trebuit ani de zile sa se desprinda de
stilul tatalui sau. Lucrarile expuse includ 3 picturi mari cu episode din viata
lui Hristos (Botezul, Biciuirea, Incoronarea cu Coroana de Spini), cat si
Magdalena Pocaita.
Camera 3, in urmatoarele 4 fotografii.
Violul Europei, de Veronese
Magdalena Pocaita, de
Domenico Tintoretto
Am iesit apoi intr-o curte interioara.
Am intrat apoi intr-o expozitie mica, unde erau picturi
religioase, facute de Titian, Lotto, Crivelli si Guercino, ca in urmatoarele 6
fotografii.
Va urma….
































































Comments
Post a Comment