Italia-Roma-Palatul Barberini-partea aII-a
ITALIA – ROMA – PALATUL BARBERINI –
PARTEA a II-a
In acest articol va prezint Palatul
Barberini din Roma, Italia, partea a II-a.
Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Barberini
din Roma, Italia, partea I, le gasiti aici.
In salile 12-17 se afla picturi din secolul al XVI-lea.
Sala 12-Traditie si devotament
In ciuda faptului ca a fost martora nasterii si raspandirii
treptate a unor noi genuri, cum ar fi portretistica individuala sau istorica,
fabule mitologice si peisaje, pictura secolului al XVI-lea a continuat in
general sa fie religioasa in natura.
Sala 12, in urmatoarele 5 fotografii.
Andrea d’Agnolo (Florenta
1486-1530), Familia Sfanta
Sala 13 - Lorenzo Lotto (Venetia 1480-Loreto 1556)
In prima fotografie este tabloul lui Lorenzo Lotto, care
reprezinta casatoria mistica a Sfintei Ecaterina cu sfintii ieronim, Gheorghe,
Sebastian, Staretul Anton si Nicolae de Bari.
Sala 13, in urmatoarele 3 fotografii.
Sala 14 – Ferrara
In secolul al XVI-lea, curtile princiare italiene au fost
responsabile pentru una din “hartile” geografice artistice principale, in care
orasul si provincia au generat o dinamica complexa si vibranta, formata din
ambitie, rivalitate, gelozie si confruntare, la fel de mult ca si in relatii,
schimburi, imprumuturi si influenta reciproca. Ducatul Ferrara a fost unul din
cele mai importante dintre aceste centre de atractie si diseminare.
Sala 14, in urmatoarele 4 fotografii.
Giovani Luteri (Tramuschio
1486-Ferrara 1542), Sfintii Ioan Evanghelistul si Bartolomeu, cu doi donatori,
1527
Benvenuto Tisi (Ferrara? 1481-1559),
Vestala Claudia Quinta si Statuia lui Cybele, 1530-1535
Sala 15 – Siena
Avand o mostenire uimitoare, care i-a marcat identitatea sa
artistica in Evul Mediu pana la Renasterea Timpurie, Siena secolului al XVI-lea
a devenit o rascruce de drumuri in stiluri figurative, variind atat in
intonatie cat si in declinatie.
Pana la mijlocul secolului, cand orasul a fost cucerit de
florentini si a cazut sub influenta Ducatului de Medici, patronajul
institutiilor civice, religioase, republicane si signorie-in particular sub
dominatia puternicei familii Petrucci-a promovat un sezon de arta bogata in noi
fermenti si deschideri catre tulpini culturale variate si compozite.
Sala 15, in urmatoarele 7 fotografii.
Giovanni Antonio Bazzi
(Vercelli 1477-Siena 1549), Violul Femeii Sabina
Girolamo Genga (Urbino
1476-1551), Casatoria mistica a Sfintei Ecaterina de Alexandria
Giovanni Antonio Bazzi,
Casatoria mistica a Sfintei Ecaterina de Alexandria
Marco Bigio, Cele trei
Parcae (divinitati feminine care personifica destinul)
Sala 16 – Privirea Renasterii – secolul al XVI-lea, in urmatoarele
5 fotografii.
Angelo di Cosimo Tori,
Portretul lui Stefano IV Colonna
Sala 17 – Manierismul
Pictura din primele decade ale secolului al XVI-lea, atat in
Italia cat si in alte locuri a devenit constienta -sau mai bine zis a
“construit” constientizarea – a scopului sau istoric propriu.
“Regulile artei” nu au mai fost deloc simple , un set de
tehnici din atelier transmise de un maestru elevilor sai, definind o traditie a
scolii, sau erau stapanirea instrumentelor si abilitatilor profesionale
sanctionate de tratate, cum ar fi practica perspectivei sau cunoasterea
anatomiei umane.
Sala 17, in urmatoarele 12 fotografii.
Giorgio Vasari, Alegoria
Conceptiei Imaculate
Sala 18 este Sala Intelepciunii Divine, cu portretele familiei
Barberini.
In proiectul Barberini, pentru descrierea lui, alegoria
conceputa, tipica mentalitatii baroce a devenit o celebrare a persoanei si
desigur, in primul rand al persoanei Papei Urban VIII. Tavanul acestei sali
este pictat cu Fresca Alegoria Intelepciunii Divine, de Andrea Sacchi.
Sala 18, in urmatoarele 5 fotografii.
Fresca Alegoria Intelepciunii Divine, de Andrea Sacchi
Fresca este considerate o capodopera. Infatiseaza
Intelepciunea Divina si a fost facuta in perioada 1629-33. Lucrarea a fost
inspirata din Parnasus lui Rafael, aflata in Camerele Rafael din Palatul
Vatican.
Joseph Connors, istoric de arta America a spus despre
aceasta lucrarare:
Emblema personala a lui Urban VIII este rasaritul soarelui
si un visitator al palatului trebuie sa vada soarele Intelepciunii Divine si
constelatia leului (precum si pe tron) in fresca lui Sacchi… ochiul poate
admira fresca dar si patrunde dincolo de ea, in capela alaturata.
Din punct de Vedere corect, soarele Intelepciunii Divine
arata ca si cum ar pluti deasupra cupolei capelei “radiind in jos lumina sa
binefacatoare”… Interpretarea astrologica a lui Scott este convingatoare,
deoarece este si o interpretare politica.
Datorita conjunctiei favorabile a stelelor in doua momente
cheie, nasterea si alegerea lui Urban VIII, familia Barberini s-a “nascut si a
fost aleasa sa conduca”. Campanella i-ar fi spus papei ca, atunci cand a fost
ales, soarele intrase in Marea Conjunctie cu Jupiter (al carui vultur este
reprezentat de Sacchi in conjunctie cu soarele si leul).
Nepotul lui Urban VIII, Taddeo Barberini, proprietarul
aceste aripi a palatului si ruda pe care familia isi punea sperantele pentru
urmasi si nemurire, avea o harta natala similara cu cea a unchiului sau si,
prin coincidenta, la fel avea si copilul lui, nascut in timpul cat a stat la
palat.
Capela mica adiacenta frescei lui Sacchi a fost conceputa
pentru botezul unor astfel de copii, iar frescele sale purtau toate talismanele
obisnuite ale fertilitatii. Se putea astepta ca stelele sa priveasca cu favoare
o familie “nascuta si aleasa sa conduca” de-a lungul generatiilor.
Fresca Alegoria Intelepciunii Divine, de Andrea Sacchi, in
urmatoarele 3 fotografii.
Capela
Spatiul liturgic al capelei adiacente Camerei Intelepciunii
Divine nu a fost un simplu adaos. Din contra, a marcat punctul natural al
sosirii sfarsitului unui traseu ideal, scenografic si simbolic, care repetat
temele de pe bolta Salii mari, dar intr-un filon crestin.
Frescele ilustreaza incarnarea Intelepciunii in figura lui
Hristos si traseaza o paralela favorabila intre casatoria lui Taddeo Barberini
cu Anna Colonna si aceea a Familiei Sfinte. Alegerea subiectelor si iconografia
lor unica servesc aceasta intentie aluziva.
De exemplu, in scena Odihna in fuga in Egipt, care are loc
sub dafin, un simbol heraldic al lui Barberini, vedem o coloana langa Fecioara
Maria, care este oarecum nelalocul ei, unde nu este o referinta clara la numele
familiei Annei. De fapt, aceeasi colana poate fi vazuta in luneta opusa,
aproape de Sfanta Anna in Adoratie, unde o femeie a fost pusa printre pastori
si in Arma Christi de pe bolta.
In ceea ce priveste tema luminii divine a Intelepciunii,
aceasta are o oarecare semnificatie ca Rastignirea si ar contine detaliul
medieval al unui corp ceresc intunecat de moartea lui Mesia. Mai importanta
este o fereastra deschisa initial in mica bolta de deasupra, prin care lumina
naturala a zilei cadea pe altar, pecetluind astfel unitatea simbolului si
fenomenul concret care este o caracteristica distincta a compozitiilor
scenografice ale lui Bernini.
De fapt, este foarte probabil ca atunci cand Pietro da
Cortona a decorat capela, cu asistenta lui Giovan Francesco Romanelli si a lui
Pietro Paolo Beldini, intre anii 1641 si 1632, el facea acest lucru sub ochiul
atent al lui Bernini insusi.
Capela, in urmatoarele 7 fotografii.
Gian Lorenzo Bernini si atelierul sau, (Napoli 1598-Roma
1680), Portretul lui Urban VIII, in urmatoarele doua fotografii.
Va urma….
Comments
Post a Comment