Romania-Brasov si Poiana Brasov


O zi la Brasov si la Poiana Brasov








Am fost la Sinaia in perioada 17 - 19 iunie 2019, perioada in care am facut o excursie de o zi la Brasov si la Poiana Brasov, pentru a revedea aceste locuri.

Daca doriti mai multe informatii despre Sinaia, le gasiti aici.

Brasov este municipiul de resedinta al judetului cu acelasi nume din Transilvania, format din localitatile componente Brasov si Poiana Brasov. Conform recensamantului din anul 2011, Brasovul are o populatie de 253.000 de locuitori, fiind unul dintre cele mai mari orase din tara. Patronul orasului este considerata a fi Fecioara Maria. Statuia acesteia se afla pe unul dintre contraforturile Bisericii Negre, indreptata spre Casa Sfatului, avand stema Brasovului sculptata dedesubt, in relief.

Asezat in inima tarii noastre intr-un peisaj de o frumusete rara, Brasovul, centrul administrativ al judetului, are o istorie de aproape 800 de ani. Pozitia orasului la poalele muntilor, pe traseul unui drum vechi de comunicatie intre popoare, care leaga spatiul dunarean inferior cu bazinul Carpatilor, a fost hotaratoare pentru indeplinirea rolului de important centru comercial, cultural si mestesugaresc, (astazi si industrial), nu numai in zona transilvaneana, ci si in intreg spatiul sud - est european.

Piata Sfatului, aflata in centrul Brasovului, era, in Evul Mediu, locul unde se organizau targuri, atat pentru negustorii sasi si maghiari, cat si pentru cei veniti din Romania. In piata se ajungea prin strada Vamii (actuala Muresenilor), iar langa strada erau vamuite marfurile.

Casa Sfatului din centrul pietei, a fost locul unde fiecare negustor trebuia sa isi aseze marfa, iar functionarii orasului se asigurau ca aceste locuri sunt respectate. Dintre cladirile din piata se pot aminti Casa Sfatului, Biserica Adormirea Maicii Domnului, Casa Negustorilor, Casa Filstich - Plecker, Casa Muresenilor, Muzeul Civilizatiei Urbane Brasov. In apropierea pietei se afla Biserica Neagra.

Piata Sfatului este cel mai cunoscut si vizitat loc al Brasovului, unde sunt organizate diverse evenimente cultural artistice, concerte in aer liber, cum ar fi "Cerbul de Aur".

Tampa este un munte care apartine de masivul Postavaru, localizat in sudul Carpatilor Orientali, mai precis Carpatii de Curbura si inconjurat aproape in totalitate de municipiul Brasov.

Statiunea Poiana Brasov se afla la 12 km distanta de centrul municipilui, dispunand de o infrastructura dezvoltata pentru practicarea sporturilor de iarna.

Piata Sfatului, in urmatoarele 13 fotografii.




Casa Sfatului, cladirea galbena





Biserica Neagra vazuta din Piata Sfatului, in fundal

Casa Sfatului


Telecabina catre Tampa


Biserica Neagra vazuta din Piata Sfatului, in fundal





Biserica Neagra

Programul de vizitare este de marti pana sambata, intre orele 10.00 - 19.00, iar duminica si luni intre orele 12.00 - 19.00, pentru semestrul de vara (9 aprilie - 7 octombrie). Pentru semestrul de iarna (1 ianuarie - 8 aprilie, 8 octombie - aprilie 2020), programul de vizitare este de marti pana sambata, intre orele 10.00 - 16.00, iar duminica intre orele 12.00 - 16.00, lunea fiind inchis. Un bilet de intrare costa 10 lei. Fotografiatul in interiorul bisericii este interzis.

Printre monumentele culturale ale tarii, Biserica Neagra, care domina si astazi centrul medieval al orasului Brasov, joaca un rol deosebit, fiind unul dintre cele mai importante si cel mai impozant monument creat de catre sasii ardeleni in istoria lor de 850 de ani. Numele de "Biserica Neagra" a fost dat principalei biserici evanghelice - luterane de limba germana din Brasov, dupa incendiul catastrofal din anul 1689, cand a ars tot orasul. Flacarile si fumul au innegrit zidurile bisericii.

 Biserica Neagra, care are o lungime de 89 metri, este cea mai mare biserica gotica intre Viena si Constantinopol. Constructia a fost inceputa in stil gotic in timpul prim-preotului Thomas Sander, in anul 1383, pe locul unei biserici din prima jumatate a secolulul al XIII-lea. In mare parte terminata, biserica a suferit distrugeri mari in timpul primei invazii turcesti din anul 1421. Pana in anul 1477, constructia s-a finalizat si biserica a fost sfintita, hramul ei fiind Sfanta Fecioara.

Din cele doua turnuri prevazute in planul initial in partea de vest a bisericii, a fost realizat numai turnul din sud - vast, care are o inaltime de 65 de metri. Biserica are astazi numai trei din cele sase clopote existente initial. Clopotul cel mare, avand o greutate de 6.300 kg, este cel mai mare clopot de biserica din Romania. Clopotul are un sunet exceptional de frumos si poate fi auzit la marile sarbatori bisericesti.

Biserica Neagra face parte din familia bisericilor de tip hala, ceaa ce inseamna ca navele laterale au aceeasi inaltime ca si nava centrala, in contrast cu bisericile de tip bazilical, la care nava centrala are o inaltime cu mult mai mare decat navele laterale.

Corul bisricii, opera a goticului matur, este conceput ca o hala cu trei nave. Conceptia si impodobirea statuara exterioara ale corului amintesc de cele ale bisericii evanghelice din Sebes Alba. Influenta scolii Parler, care si-a atins culmile la Nurnberg (Sf.Sebald) si la Praga (Catedrala Sf.Vit), este mai evidenta la Brasov decat la Sebes Alba. Prin ferestrele inalte, cu trafouri gotice frumoase, lumina zilei patrunde in interiorul corului si il invaluie dimineta, in timpul serviciului divin, intr-o aura mirifica.

Cele sase portaluri frumos relizate, imprima o nota aparte exteriorului bisericii. O atentie deosebiat merita portalul principal, pe fatada de vest, cat si cele doua portaluri din partea de nord. Pe canatul usii halei de intare din sud este inscris anul 1477.

In anul 1542, reformatorul Johannes Honterus a introdus in Biserica Neagra slujba divina evanghelica in limba germana. Odata cu aceasta au fost realizate primele succese ale reformei religioase in Ardeal. In legatura cu Reforma, amintim tabloul pictorului sas Fritz Schullerus (1866 - 1898), expus pe peretele frontal al navei laterale sudice. Tabloul reprezinta depunerea juramantului de catre Consiliul orasului Brasov pe noua invatatura (1543).

Statuia lui Johannes Honterus (1498 - 1549) este amplasata in exterior, in partea de sud a turnului bisericii. Este opera sculptorului Harro Magnussen din Berlin. Statuia a fost dezvelita in anul 1898, in cinstea celei de a 400-a aniversari a nasterii lui Honterus. Dupa ce s-a introdus in toamna anului 1542 reforma luterana in Brasov, Honterus a fost insarcinat, in anul 1547, de catre "Universitatea Natioanla Saseasca" (reprezentanta politica a sasilor din Ardeal), cu introducerea reformei in "Toata tara locuita de sasi".

In anul 1689, in timpul marelui incendiu, biserica a suferit daune mari. Refacerea ei a durat, ca si constructia, aproape o suta de ani. In aceasta perioada, acoperisul impozant, cu inaltimea de 20 de metri, a primit forma actuala caracteristica, acoperind acum si galeria de trafouri care era initial descoperita si care, inconjura intreaga biserica, la inaltimea stresinii.

Prin reconstructia spatiului interior al bisericii s-a pierdut caracterul sau gotic. Boltile originale gotice au fost inlocuite cu o bota cilindrica baroca (de culoare turcoaz). In perioada miscarii pietiste, care si-a exercitat influenta din Germania pana in Ardeal, viata bisericeasca a cunoscut o intensificare puternica. Imensa Biserica Negra a devenit neincapatoare pentru populatia credincioasa a Brasovului.

Intre anii 1710 - 1720, in navele laterale au fost adaugate galerii baroce, cu scopul de a mari capacitatea bisericii, pentru a-i cuprinde pe toti credinciosii participanti la slujbele divine. Galeriile s-au incadrat perfect in ansamblul arhitectural.





Turnul din sud - vast si usa halei de intare, in urmatoarele 4 fotografii.





Intrarea in Biserica Neagra

Partea de sud a turnului bisericii, in urmatoarele 3 fotografii.




Ceasul bisericii

Statuia lui Johannes Honterus amplasata in exterior, in partea de sud a turnului bisericii, in urmatoarele doua fotografii.





Fatada din spate a bisericii, in urmatoarele 4 fotografii.







Absida principala, in urmatoarea fotografie.




In interiorul bisericii sunt o serie de obiecte importante de cult. Cristelnita turnata in bronz a fost donata de catre prim-preotul Johannes Reudel, in anul 1472 si a supravietuit marelui incendiu din anul 1689. Ea este una dintre cele mai insemnate lucrari de gen din atelierele mesterilor sasi din evul mediu. In anul 1716, masterul fierar artist Mesen Hannes a creat frumoasa ingradire din fier forjat a cristelnitei.

Tot dinaintea marelui incendiu a ramas si valoroasa pictura de importanta europeana care este amplasata in hala de intrare din sud, realizata in jurul anului 1476. Pictura reprezinta Veneratia Maicii Domnului cu Pruncul Sfant de catre Sfanta Ecaterina (cu spada si roata) si Sfanta Varvara (cu turnul). In colturile inferioare ale picturii este stema regelui Ungariei, Matei Corvin (in stanga) si cea a sotiei sale, Beatrix de Neapole - Aragon. Aceasta pictura pretioasa al secco (pictata pe tencuiala uscata) a fost restaurata in anul 1970 de catre specialistii UNESCO.

Cele trei panouri cu cinci tablouri dispuse deasupra usii sacristiei provin de la unul dintre cele mai valoroase altare poliptice ale goticului tarziu din Ardeal, altarul din Feldioara, care dateaza de la sfarsitul secolului al XV-lea. Altarul neogotic a fost realizat in anul 1866.

Pe peretele frontal al navei din nord este expusa a doua varianta a Nuntii din Canaa Galileii, pictata de artistul brasovean Hans Eder (1883 - 1955). Prima varianta se afla in casa episcopala evanghelica din Sibiu. Acest tablou a fost donat bisericii in anul 1984, cu ocazia sfintirii ei  dupa terminarea lucrarilor de restaurare din interior.

Amvonul baroc din anul 1696, construit la sapte ani dupa incendiul cel mare, donat de un patron macelar, se incadreaza bine in imaginea generala a bisericii. Pe coloana din nava centrala, opusa amvonului, se observa stema orasului (coroana asezata pe un trunchi de copac) si stema regelui Matei Corvin.

Stranele din cele doua nave laterale sunt impodobite cu sculpturi baroce frumoase, din lemn si cu panouri ale breslelor, pe care sunt pictate motive folcloristice interesante. Cea mai veche dateaza din anul 1696, celelalte fiind din prima jumatate a secoluli al XVIII-lea.

Stranele din cor au fost realizate in a doua jumatate a secolului al XIX-lea. Bancile din lemn de stejar au fost donate bisericii in anul 1937. In cele doua incaperi care incadreaza hala de intrare din vest, sunt expuse pietrele funerare ale unor cetateni de vaza ai orasului, inmormantati in biserica din secolul al XVI-lea pana in secolul al XVIII-lea. Aceste pietre au fost mutate din corul bisericii, la restaurarea din anul 1866 si la introducerea sistemului de incalzire din anul 1937.

Hala din nord gazduieste o expozitie despre viata si activitatea reformatorului Johannes Honterus, iar cea din sud o expozitie despre istoria constructiei si a restaurarii lacasului de cult.

Orga, care are un numar d eaproape 4000 tuburi, a fost facuta intre anii 1838 - 1839, de catre constructorul de orgi Buchholz din Berlin si se numara printre cele mai mari orgi de biserica din sud - estul Europei. Frumusetea sunetului ei a facut-o renumita cu mult peste granitele tarii. Este singura orga a firmei Buchholz care s-a pastrat in configuratia ei originala. In lunile de vara sunt recitaluri de orga, frecventate de multi amatori de muzica sacra din tara si strainatate. Interpretarea marilor opere ale muzicii bisericesti a impus largirea galeriei orgii, in anul 1924.

Un tezaur foarte valoros al bisericii il reprezinta colectia de covoare anatoliene, majoritatea din secolele al XVII-lea si al XVIII-lea. Ele provin din Bursa, Usak si Gordes din Asia Mica, localitati cu renume in istoria covoarelor. Cu toate ca un numar necunoscut de covoare a cazut prada marelui incendiu, Biserica Neagra are colectia cea mai bogata de acest gen din Europa. Aceste covoare au fost donate bisericii de bresle, comercianti si de alti cetateni ai orasului. Multitudinea motivelor si culorilor stralucitoare ale covoarelor confera interiorului bisericii un farmec deosebit.

Frecventele cutremure de pamant si gresia moale folosita la constructie, au impus lucrari continue de intretinere. Intre anii 1654 - 1656 a fost necesara consolidarea arcului de triumf cu doua contraforturi exterioare masive. Alte lucrari de restaurare au fost efectuate in secolele al XIX-lea si al XX-lea. La restaurarea din anii 1937 - 1944 s-a consolidat in special corul. Din cauza celui de Al Doilea Razboi Mondial, restaurarea a fost inttrerupta.

Statuile de pe pilastrii corului, care dateaza din secolul al XV-lea, avariate puternic din cauza intemperiilor, au fost inlocuite cu copii, iar originalele inegrite in marele incendiu au fost asezate in interiorul bisericii, in partea de vest, unde pot fi admirate si astazi. Si fialele cu cruci florale au trebuit inlocuite.

Intre anii 1970 - 1984 au fost realizate lucrari ample si costisitoare de restaurare la acoperis, la fatada sudica si in interiorul bisericii. In anul 1984, a fost posibila resfintirea bisericii. La toate ferestrele au fost montate geamuri noi, care au un efect filtrant, retinand razele ultraviolete, foarte daunatoare pentru covoare si antependente. Acestea s-au realizat printr-o comanda speciala in Germania.

Trebuie mentionat ca Biserica Neagra nu a fost niciodata catedrala episcopala.

Orga bisericii, (pe un afis de la intrarea in biserica), in urmatoarea fotografie.





Am servit masa de pranz la terasa restaurantului Da Vinci, pe o straduta adiacenta Pietei Sfatului, Atat restaurantul cat si terasa sunt foarte dragute. Am servit cate o ciorba, jumatate de pizza si cate o bere. Aveau si mancare traditionala romanesaca. Mancarea a fost foarte buna, la fel si deservirea, iar preturile sunt rezonabile.

Restaurantul Da Vinci, in urmatoarele 6 fotografii.









Parcul central din Brasov, in urmatoarele 4 fotografii.







Poiana Brasov, in urmatoarele 13 fotografii.

















La iesirea din Poiana Brasov este un centru de echitatie, Spiritul cailor, unde se poate plimba cu calul sau cu caleasca cu cai.

Centrul de echitatie Spiritul cailor, in urmatoarele 4 fotografii.








Brasovul vazut de pe drumul spre Poiana Brasov, in urmatoarele doua fotografii.





Recomand vizitarea orasului Brasov!








Comments

Popular posts from this blog