Viena-Palatul Belvedere-partea aII-a

 

VIENA - PALATUL BELVEDERE -

PARTEA a II-a

 


 

In acest articol va prezint Palatul Belvedere din Viena, partea a II-a (interiorul Palatului Belvedere de Sus).

 

 

Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Belvedere din Viena, partea I (istoricul, exteriorul si gradinile palatului), le gasiti aici.

 

Decorarea celor doua palate-lux si abundenta tematica

 

Gravurile cuprinzatoare dupa desenele lui Salomon Kleiner, care au fost publicate din 1731 pana in 1740 si descrierea Palatului Belvedere in "Ultimele Stiri de la Curtea Sfantului Imperiu Roman" a lui Johann Basilius Kuchelbecker din anul 1730 redau o imagine vie a fostei splendori ale decoratiei interioare a celor doua palate.

 

Multe camere contineau mese console ale caror suprafete erau realizate din pietre pretioase au fost admirate de contemporanii Printului Eugen. In alte privinte, schitele existente sugereaza ca aceste camere erau mobilate auster, cu mese si scaune aduse din alte parti ale cladirii, dupa cum era necesar.

 

In timp ce cele doua Sali de Marmura, Galeria de Marmura si Sala Grotescurilor (aceste nume sunt derivate din decoratiile de pe peretii fiecarei camere) cat si Capela Palatului dau impresia unui decor original colorat luminos, iar alte camere care si-au pierdut mobilierul de-a lungul timpului par mult mai austere.

 

Cand a fost cumparat Belvedere de Habsburgi in anul 1752, cele mai pretioase bunuri mobile si obiecte de arta fusesera deja vandute. Oricum, decoratiile lipite pe pereti sunt inca la locul lor. In special, se remarca abundenta de usi exterioare cu picturi de animale, naturi moarte si reprezentari figurative, precum si incadrari elaborate.

 

Publicate in anul 1783, cataloagele Galeriei Imperiale de Picturi, care au fost gazduite mult timp in Belvedere de Sus arata cateva din aceste picturi decorative in situ, chiar daca ele au fost indepartate cu ocazia transferului galeriei la Muzeul de Istorie a Artei, in anul 1891. Din fericire, cateva din aceste picturi au supravietuit si cateva au fost puse in pozitiile lor originale.

 

Belvedere de Sus - Camerele de Stat

Infatisarea impunatoare de general si colectionar

 

Astazi, majoritatea camerelor Palatului Belvedere de Sus sunt utilizate pentru a prezenta lucrari de arta si de aceea sunt asemanatoare ca functiuni. In timpul vietii Printului Eugen, ele aveau alte functiuni, fiecare camera avea o functiune specifica. Mai mult, stucatura care a fost facuta de Santino Bussi, picturile de tavan si toate frescele dezvaluie o schema tematica palpitanta care aduce un omagiu realizarilor militare si estetice ale fostului proprietar al palatului.

 

Vizitatorii care intra in palat din nord descopera Sala Terrena, cu cei patru Atlanti impresionanti, despre care se poate presupune ca au fost opera sculptorului Johasnn Christoph Mader si a atelierului sau, care au fost apoi angajatii Printului Eugen.

 

Initial, intrarea ar fi fost prin mezenin, pe partea de sud. La acea vreme, Sala Terrena, scarile si cateva camere de la parter de pe partea gradinii erau deschise spre exterior. Au fost adaugate ferestre si usi acestor zone in secolul al XIX-lea, pentru folosirea lor ca muzeu. Bucatariile generale si patiseriile, cat si sediile servitorilor erau situate in spatele cladirii.

 

In timp ce decoratiile tavanului si peretilor de la parter au fost pierdute in cea mai mare parte, deoarece au fost adaugate suprafete neutre pentru a expune picturile in secolul al XIX-lea, frescele au supravietuit intr-un cabinet si, mai presus de toate, in prima sala a aripii de vest. Peretii asa-numitei Sali Carlone poarta arhitectura trompe l'oeil si au fost pictati de Gaetano Fanti din Bologna. In contrast, fresca tavanului central este lucrarea lui Carlo Innocenzo Carlone din provincia Como si arata triumful Aurorei in centru. Zeita imprastie florile pe care un putto (baiat bebelus dolofan, de obicei gol si uneori inaripat) i le prezinta intr-un cos.

 

Alt putto, aflat la picioarele ei, toarna roua dintr-un ulcior. El si Fosfor Steaua Diminetii, care pluteste usor deasupra lui si poarta o torta, fac ca Aurorei sa-i fie foarte clara pozitia de zeita a zorilor. La stanga grupului central, Apollo, zeul soarelui si liderul muzelor sta pe tron cu o lira in mana, in timp ce pe partea dreapta, sora sa Diana, zeita vanatorii si lunii poate fi vazuta tinand un arc.

 

In sectiunea inferioara a picturii se pot vedea Viciile rasturnate si impreuna cu ele doua animale care reprezinta noaptea: o bufnita si un liliac. Deasupra grupului cu Aurora poate fi vazuta Flora, zeita florilor, care imprastie cu generozitate flori. Ca atare, fresca nu infatiseaza doar victoria zilei asupra noptii, ci si alungarea raului si inflorirea simultana a divinitatii.

 

In drumul catre etajul principal, merita sa acordati atentie deosebita scarii ornate. Peretii poarta doua reliefuri cu scene din viata lui Alexandru cel Mare. Triumful lui Alexandru asupra lui Darius si recuperarea trupului acestuia din urma este infatisat la est. Cu toate acestea, Alexandru, ca un invingator generos, i-a organizat fostului sau dusman o inmormantare regala.

 

Pe de alta parte, este posibil sa fie identificate femeile din apropierea lui Darius, din fata lui Alexandru. Ele sunt mama sa Sisygambis, sotia sa Stateira si fiicele lui Darius. La o audienta cu regele, Sisygambis s-a aruncat din neatentie la picioarele lui Hephaistion, prietenul lui Alexandru, care era imbracat ca un rege. Cu toate acestea, Alexandru a iertat-o si a mangaiat-o, odata ce si-a dat seama de eroarea ei.

 

La aceste episoade s-a adaugat relieful stucatura de pe tavan, care l-a aratat candva pe Alexandru rupand Nodul Gordian, dar acesta s-a pierdut curand dupa ce a fost facut si a fost probabil inlocuit in secolul al XIX-lea cu rozeta care impodobeste tavanul si astazi.

 

Sala Terrena, in urmatoarele 9 fotografii.

 





Scara ornata, in urmatoarele 7 fotografii.

 




Triumful lui Alexandru asupra lui Darius-relief stucatura care impodobeste Marea Scara (dreapta fotografiei).

 

 


Ajungand la parter, oaspetii Printului Eugen intrau odata mai intai in Sala de Marmura, care isi pastreaza inca gloria initiala. Tocurile usilor, soclurile, ferestrele si podelele sunt sculptate toate in marmura rosie, in timp ce pilastrii si antablamentul sunt realizate din marmura stuc, cu maretia lor sporita de aurirea generoasa. Fresca de pe tavan, facuta de Carlo Innocenzo Carlone glorifica meritele Printului Eugen. In centru, poate fi vazuta figura unui tanar care tine statul major in mana sa dreapta.

 

Aceasta este o aluzie la printul insusi, deoarece deasupra figurii doi putti tin in mana un scut impodobit cu crucea Casei de Savoia. Celelalte figuri alegorice din sectiunea superioara a picturii simbolizeaza Virtutile princiare, in timp ce dedesubt, dusmanii sai invinsi sunt infatisati alaturi de Vicii, care au fost inlaturate de Apollo.

 

Era obisnuit ca portretele de familie sa fie expuse in astfel de sali, dar aici pot fi gasite doua tablouri foarte diferite: picturile animalelor si plantelor din gradina Belvedere, create de Ignaz Heinitz von Heizenthal. Animalele din menajeria sa si plantele lui rare ii erau dragi printului. Probabil ca stiind ca acest aspect al colectiilor sale era efemer, nu numai Heinitz ci si Philipp Ferdinand de Hamilton l-a eternizat in tablouri in mare parte.

 

La urma urmei, a fost o isprava considerabila sa obtina astfel de plante si animale care erau adesea procurate din tari indepartate. Multe astfel de achizitii (ca si cele pentru colectia sa de arta) au fost posibile numai datorita relatiilor internationale ale Printului Eugen. Intr-adevar, cunostintele diplomatice pe care le-a facut prin rolurile sale profesionale s-au dovedit foarte convenabile pentru colectiile sale.

 

Johann Basilius Kuchelbecker mentioneaza ca plantele rere au fost livrate nu numai de la Genova si Napoli, dar si de departe, din tari ca Peru, India si Turcia. Multe din animalele Printului Eugen au fost procurate prin agenti olandezi, iar pasarile sale din Anglia. Livrarile au fost facute, de asemenea din Africa de est si nord, cu toate ca nu toate animalele au supravietuit calatoriilor lungi.

 

Sala de Marmura, in urmatoarele 9 fotografii.

 




 

Fresca de pe tavanul Salii de Marmura

 

De aici se vede o imagine frumoasa a gradinilor Palatului Belvedere, ca in urmatoarea fotografie.

 


 

Alaturi de Sala de Marmura din aripa de est se afla Antecamera. Este prima dintre cele trei Camere de Stat asociata in primul rand cu rolurile profesionale ale Printului Eugen si unde se tineau receptii si intalniri. Aici, pictura tavanului, o lucrare de arta facuta de napolitanul Giacomo del Po, a supravietuit. Eroul idealizat din centrul imaginii este infatisat ca fiind inconjurat de acele trasaturi care l-au adus pe calea succesului, in timp ce Vigilenta este infatisata alungand Dusmania si Vrajba.

 

Dupa Anticamera se trece in Camera de Conferinte, care are, de asemenea o pictura de tavan facuta tot de Giacomo del Po. Tinand Statul Major, eroul sta pe tron pe un damb de nori in stanga picturii si este escortat de Minerva, cu o ramura de palmier si o coroana de lauri, atributele unui invingator. Deasupra lui il vedem pe Apollo asezat pe un zodiac si tinand o statuie de aur a a celor Trei Gratii in mana dreapta.

 

In acelasi timp se poarta o batalie impotriva Viciilor, in sectiunea inferioara a picturii. Pe vremea Printului Eugen, camera cu cel mai inalt rang in aceasta secventa era Camera de Stat si Audiente. Pictura tavanului, facuta tot de Giacomo del Po a infatisat candva intrarea triumfala a eroului in Olimpia; din pacate, pictura a fost distrusa in incendiul din camera alaturata, Cabinetiul de Aur, in anul 1950. Acest cabinet avea o podea cu incrustatii elborate, panouri aurite, oglinzi si o pictura de tavan facuta de Francesco Solimena.

 

Mergem acum in camerele din aripa de vest a palatului. Trecand prin Sala de Marmura, intram intai in vechea Sala de Dineu (sufrageria). Sectiunea centrala a decoratiei stucaturii tavanului ii infatiseaza pe Diana si Apollo, care reprezinta luna si soarele alungand spiritele noptii. Aceasta sala este urmata de Sala de Cafea, a carei stucatura de tavan a supravietuit, de asemenea: tema acestei camere este disputata intre diversi zei, cu Apollo in special, care atrage atentia; lui i se inmaneaza lira dee catre Mercur.

 

In urmatoarea camera, Camera Jocurilor, tavanul spune povestea lui Pan, care l-a urmarit pe Syrinx si a facut un flaut din trestia in care s-a transformat in timp ce fugea de avansurile lui. In aceasta camera se retrageau printul si oaspetii lui sa se odihneasca dupa cina, de exemplu sa joace carti, care ii placeau Printului Eugen in mod deosebit si ii ofereau o diversitate bine venita.

 

Pe vremea Printului Eugen, camera vasta care se intinde pe toata fatada de vest a fost Galeria, care gazduia picturi importante din colectia sa, cu lucrari de Guido Reni, Francesco Albani si Anthony van Dyck.

 

Cabinetul de Marmura alaturat a supravietuit in cea mai mare parte in forma sa originala. Pe partea de sud a palatului se intra acum in Dormitorul de Stat, care nu servea de fapt ca o camera de dormit, dar a fost folosit in intregime pentru spectacol. Patul de stat pe care-l contine aceasta camera a functionat in esenta ca un tron pentru print.

 

In timp ce Dormitorul de Stat a fost camera cu cel mai inalt rang din Palatul de Iarna a Printului Eugen, in Belvedere de Sus, ea a fost inlocuita 20 de ani mai tarziu de Camera de Stat si Audiente. Pe tavanul Dormitorului de Stat eroul este descris ca a obtinut victoria prin forta, iar Faima ii proclama eminenta. Medalioanele fac aluzie la pace, permitand artelor sa infloreasca in urma acestei victorii.

 

Camera are si o Antecamera corespondenta; in relieful sau central de pe tavan sunt laudate virtutile princiare ale Clementei si Temperantei, in fata carora sunt aratate Furia Oarba si Frica luandu-si zborul. Ultima camera din enfilada (o serie de camere aliniate formal intre ele) avea initial acces direct la Camera de Dineu din nordul sau. Subiectul reliefului stucaturii de pe tavan este in intregime clasic pentru era baroca si este inca intalnit in multe locuri astazi. Timpul dezvaluie Adevarul, in timp ce Invidia si Calomnia zboara si apare Dragostea.

 

In general, se poate observa ca decorul infatiseaza predominant subiecte mitologice si alegorice. In timp ce subiectele mitologice domina tavanele in camerele ramase ale Palatului Belvedere de Sus, de la Sala de Marmura la Sala de Stat si Audiente, gasim alegorii care fac referire la succesul si influenta printului. Acest fapt corespunde cu obiceiurile de la inceputul secolului al XIX-lea de decorare a unor astfel de palate. Cu toate acestea, ceea ce este izbitor este evitarea reprezentarilor religioase, cu exceptia lucrarilor din Galerie.

 

In timp ce in alte palate pot fi gasite reprezentari din Vechiul Testament pe usile exterioare, Printul Eugen a preferat sa infatiseze animale din menajeria sa. Ele au inlocuit, de asemenea, portretele de familie obisnuite din Sala de Marmura.

 

Alte camere din Palatul Belvedere de Sus si picturile din ele, in urmatoarele 5 fotografii.

 


Gustav Klimt - Mireasa 1917/1918

 

Jacques Louis David-Napoleon la Marele Pass St.Bernhard, 1801

 


Capela Palatului - o bijuterie neobisnuita

 

O singura cruce pe cheia de bolta de deasupra portalului este tot ce identifica Capela Palatului de afara, un fapt care face cu atat mai surprinzatoare impresia la intrarea in camera. Pe langa Sala de Marmura, Capela Palatului este singura camera din palat care se extinde pe doua etaje.

 

Decorul relativ simplu, dar ambitios cuprinde fresca de tavan a lui Carlo Innocenzo Carlone, care il infatiseaza pe Dumnezeu Tatal si Sfanta Treime, sculpturile Sfantului Ioan Botezatorul si a Sfantului Petru de Domenico Parodi si retabloul facut de Francesco Solimena cu Invierea lui Hristos. Cel din urma a fost comandat de Printul Eugen in anul 1720 prin intermediarul viceregelui de la Napoli, Contele Wirich Philipp von Daun. Cu toate ca artistul a trimis repede o schita a desenului sau, realiarea a durat mult timp.

 

Iconografia capelei este in cele din urma destul de compacta: impreuna, fresca si retabloul infatiseaza Sfanta Treime, in timp ce Ioan Botezatorul, ca precursor al lui Hristos si Petru ca succesor portretizeaza aspecte in plus ale Crestinismului. O comparatie cu lucrarile tiparite dupa Salomon Kleiner arata ca aceasta capela a supravietuit aproape in intregime in conditiile initiale.

 

Capela Palatului, in urmatoarele 3 fotografii.

 


Fresca de tavan a lui Carlo Innocenzo Carlone

 

Alte camere din Palatul Belvedere de Sus si picturile din ele, in urmatoarele 8 fotografii.

 

Gustav Klimt - Sarutul (Indragostitii; 1908, terminat in 1909)

 


 

Armele lui Marte (ulei pe canvas, 1910)

 



Expozitia de picturi, in urmatoarele fotografii.

 

Pictura de Waldmüller

 

Friedrich von Amerling, Contesa Marie Chorinsky, 1638

 

Rudolf von Alt, Catedrala Sf.Stefan din Viena, 1832

 

 

De la etajul palatului se vede foarte frumos Sala de Marmura, ca in urmatoarele doua fotografii.

 


Josef Danhauser-Lacomul cel bogat, 1836

 

Adalbert Stifter-Lacul Konigsee cu Watzmann, 1837

 

Carl Blechen-Dupa amiaza in Capri, circa 1829



Johann Jakob Hartmann-Alegorie a Pamantului, circa 1658

 

Maximilian Joseph Schinnagl-Peisaj forestier "Seara"

 

Ferdinand Georg Waldmüller-Peisaj mare in Prater, 1849

 

Ferdinand Georg Waldmüller-Inceputul primaverii in padurile Vienei, 1861

 

Anton Petter-Wenceslaus ii cere lui Rudolf de Habsburg corpul Regelui Tata Ottokar Premysl al II-lea, 1826

 

Johann Peter Krafft-Rudolf de Habsburg si Preotul, 1849

 

Franz Dobiaschofsky-Ducele Ernest de Fier o salveaza pe Cimburgis de Masovia, 1850

 

Ferdinand Georg Waldmüller-Nunta din Tara Austriei Inferioare, 1843

 

Ferdinand Georg Waldmüller -Bucurie materna, 1863

 

Friedrich von Amerling-Baronesa Henriette Pereira-Arnstein si fiica sa Flora, 1833

 

 

 

Recomand vizitarea Palatului Belvedere din Viena!

 

 

 

 

 

 







Comments

Popular posts from this blog