Slovacia-O zi la Bratislava

SLOVACIA - O ZI LA BRATISLAVA

In acest articol voi povesti ce am facut noi intr-o zi in Bratislava, capitala Slovaciei.

Dupa ce am vizitat Castelul Bratislava, am trecut inapoi Podul SNP si ne-am plimbat prin Orasul Vechi. Nu am mai avut timp sa vizitam nimic altceva, in afara de castel, deoarece trebuia sa ne intoarcem inapoi la Viena.

Daca doriti mai multe informatii despre Castelul Bratislava, partea I, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre Castelul Bratislava, partea a II-a, le gasiti aici.

Mi-a placut Bratislava, castelul si Orasul Vechi, care are cladiri foarte frumoase. Tot in Bratislava sunt si niste statui din bronz haiaose. Nu mi-a placut, in schimb ca localnicii nu vorbeau engleza si acest fapt mi-a dat o stare de nesiguranta. Am avut noroc daca stau bine si ma gandesc, pentru faptul ca singurele persoane care stiau engleza au fost o doamna de la ghiseul de la gara, care ne-a vandut bilete de autobuz, chelnerul care ne-a servit la masa si un sofer de autobuz cu care ne-am intors la gara.

Am luat un autobuz de la gara si cand sa ne intoarcem nu mai exista acel numar de autobuz. Cred ca am nimerit noi la alta statie, era un fel de autogara sub pod. Nu era nicio casa de bilete deschisa si nimeni nu vorbea engleza. Nu erau nici taxiuri si incepuse sa se insereze. Eu am intrat putin in panica. Am intrebat un sofer de autobuz si stia engleza. Era chiar autobuzul care ducea la gara si urma sa plece in 5 minute. Cand am ajuns la statia unde trebuia sa coboram, noi nu am stiut ca este gara, deoarece era undeva deasupra si nu se vedea gara. Soferul a tinut autobuzul oprit si ne-a spus sa coboram, a fost foarte dragut. Localnicii sunt foarte amabili, dar au un mod ciudat de comportament. Se uitau la noi, zambeau si vorbeau in limba lor, iar noi nu intelegeam nimic.

Podul SNP

Podul SNP, in slovaca Most Slovenského národného povstania, care inseamna Podul Revoltei Nationale Slovace, prescurtat Most SNP a fost denumit si Podul Nou (Nový most, in slovaca) in perioada 1993 - 2012. Este un pod rutier peste Dunare, fiind cel mai lung pod suspendat pe cabluri (hobane) din lume, care are un singur stalp (sau turn), inalt de 84,6 metri, cu doi piloni printre care trece calea rutiera si care sustine intreaga structura.

Atractia podului este structura in forma de farfurie zburatoare de pe partea superioara a turnului, la inaltimea de 84,6 metri, unde se afla un restaurant care este denumit UFO, din anul 2005 (anterior s-a numit Bystrica). La restaurant se ajunge cu un lift situat in pilonul de est si care ofera panorama Bratislavei. Pilonul de vest are o scara de urgenta cu 430 de trepte. Podul SNP are patru benzi pentru trafic auto la nivelul superior si benzi pentru biciclete si pietoni la nivelul inferior, care constau din doua carosabile de aproximativ 2,5 metri latime, cate unul pentru fiecare parte a podului.

Podul SNP a fost construit intre anii 1967 si 1972. Pentru a se putea realiza constructia podului a fost demolata o portiune importanta a Orasului Vechi, mai jos de Castelul Bratislava, care includea aproape tot Cartierul Evreiesc. Acest lucru s-a facut pentru a crea drumul care duce catre pod. In timpul constructiei podului s-au descoperit portiuni din zidul orasului istoric.

Podul SNP, in urmatoarele 4 fotografii.

Pe pod erau indicatoare, ca in urmatoarea fotografie.

Catedrala Sfantul Martin

Catedrala Sfantul Martin, construita in stil gotic, este un monument istoric din secolele al XIII-lea si al XVI-lea, care a servit drept biserica de incoronare a Regatului Ungariei intre anii 1563 si 1830.

Catedrala Sfantul Martin, in urmatoarele 3 fotografii.

Am luat masa de pranz la Medusa Restaurants, care se afla pe drumul spre Poarta lui Mihail. Am mancat doua snitele si am baut cate o bere, eu una mica de 0,3 litri si sotul meu una mare de 0,5 litri. Am platit in total 28,16 EURO. Nu am mancat mancare traditionala, deoarece este foarte grea pentru perioada de vara si era destul de cald. Mancarea lor traditionala consta din carne de porc, paine cu untura, jumari. De fapt, nici chelnerul nu ne-a recomandat mancarea traditionala.

Medusa Restaurants si masa de pranz, in urmatoarele 3 fotografii.

Alte cladiri frumoase in drumul spre Poarta lui Mihail, in urmatoarele 3 fotografii.

In aceasta casa, Sigmund Steiner a stabilit anticariatul Steiner, in anul 1847. Familia Steiner a locuit in aceasta casa din secolul al XIX-lea (exceptand perioada holocaustului), pana in prima jumatate a secolului al XX-lea. Placuta memoriala de pe cladire este de asemea in memoria a 16 membri ai familiei care au murit in lagarele de concentrare in perioada 1942 - 1944.

Anticariatul Steiner, in urmatoarele doua fotografii.

Poarta lui Mihail

Poarta lui Mihail este singura poarta care s-a pastrat din fortificatiile medievale si este una dintre cele mai vechi cladiri ale orasului. Cea mai ingusta casa din Europa se afla in apropierea Portii lui Mihail. Aceasta este Cladirea Bibliotecii Universitatii, care a fost construita in anul 1756 si a fost folosita de Dieta (parlamentul ) Regatului Ungariei din anul 1802 pana in 1848. Aici a fost ratificata o mare parte din legislatia importanta din Era de Reformare Maghiara, precum abolirea iobagiei si fondarea Academiei Ungare de Stiinte.

Astazi, in Poarta lui Mihail este Muzeul fortificatiilor medievale din Bratislava (Pressburg, Pozsony) care are expuse arme. Expozitiile muzeului acopera perioada inceputurilor fortificatiilor orasului, reconstructiile si distrugerea lor finala din secolul al XVIII-lea, deoarece acestea impiedicau dezvoltarea orasului. La etajul 6 al turnului este un balcon cu vedere la orasul vechi, la castel si la zonele inconjuratoare.

Astazi, sub Poarta lui Mihail se afla restaurante si magazine de lux, cum ar fi Christian Dior și Swarovski.

Poarta lui Mihail a fost piesa centrala a unui sistem de fortificatii mai mare, care includea doua inele de ziduri ale orasului, doua bastioane, o barbacana si un pod peste santul de apa. In timp ce zidurile orasului din aceasta parte au disparut, barbacana supravietuieste, desi este construita partial in casele facute ulterior. Astazi, barbacana este construita partial in casa de pe strada Michalská nr.25. Continea ferestre (gauri) cu vedere la zona santului, care erau vizibile inca din anii 1960, dar sunt complet acoperite acum.

Podul lui Mihail s-a prabusit si a fost inlocuit ulterior cu unul din lemn, iar structura din caramida din zilele noastre a fost construita in anul 1727 si este cel mai vechi pod din oras. Aceasta zona contine si ultima portiune ramasa din santul Bratislavei, din care jumatate a fosat facuta accesibila publicului din anul 2006, iar cealalta jumatate a ramas inchisa din motive necunoscute.

Drumul catre Poarta lui Mihail, in urmatoarele 8 fotografii.

Poarta lui Mihail, in urmatoarea fotografie.

Poarta lui Mihail

Si dincolo de Poarta lui Mihail, in urmatoarele 5 fotografii.

Podul lui Mihail

Ne-am intors apoi, spre oras.

Poarta lui Mihail

Centrul istoric al orasului Bratislava are numeroase palate in stil baroc. Palatul Grassalkovich, care a fost construit in jurul anului 1760 este acum resedinta presedintelui Slovaciei, in timp ce guvernul isi are sediul in fostul Palat Arhiepiscopal. In anul 1805, imparatii Napoleon I al Frantei si Francisc al II-lea au semnat a patra Pace de la Pressburg in Palatul Primatului. Alta casa mai mica semnificativa din punct de vedere istoric este cea a compozitorului Johann Nepomuk Hummel, care s-a nascut intr-o casa din secolul al XVIII-lea, in Orasul Vechi.

Un loc frumos de promenada este Piata Principala - Stara Trznica. In zilele nosatre, aceasta nu mai este folosita ca piata, aici se tin concerte si expozitii temporare ale artistilor amatori slovaci din Bratislava. Aici se afla Primaria Veche. Tot in aceasta piata se afla Statuia soldatului francez, cu palaria pe ochi.

Primaria Veche (in slovaca, Stará radnica) este un complex de cladiri din secolul al XIV-lea, in Orasul Vechi din Bratislava. Este cea mai veche primarie din Slovacia si si una dintre cele mai vechi cladiri din piatra care mai supravietuieste in Bratislava, iar turnul sau a fost construit in jurul anului 1370. Primaria a fost creata in secolul al XV-lea prin conectarea a trei case, apoi a trecut prin mai multe reconstructii pe parcursul secolelor.

Primaria Veche gazduieste cel mai vechi muzeu din Bratislava, Muzeul Orasului Bratislava, fondat in anul 1868, cu o expozitie a istoriei orasului si o expozitie cu dispozitive de tortura. Din varful turnului primariei se poate vedea panorama Orasului Vechi Bratislava si a imprejurimilor sale.

Piata Principala - Stara Trznica, in urmatoarele 11 fotografii.

Statuia soldatului francez

Primaria Veche

Statuia lui Schöner Náci de langa Kaffee Mayer

Schöner Náci sau Schöne Náci (nume real Ignác Lamár) a fost un personaj renumit in Bratislava de la mijlocul secolului al XX-lea. S-a născut la Petržalka pe 11 august 1897 (pe atunci Ungaria) și a murit de tuberculoză la Lehnice la 23 octombrie 1967 (pe atunci Cehoslovacia).

Schöner Náci a fost fiul unui cizmar si nepotul unui clovn celebru, pe nume tot Ignác Lamár, care l-a inspirat sa aduca fericire pe strazile orasului. El se plimba prin Orașul Vechi și în special pe porțiunea de la Poarta lui Mihail până la râu, cu pălărie și coadă, salutând femeile cu cuvintele „Îți sărut mâna” în germană, maghiară și slovacă. El a primit mâncare gratuită de la câteva dintre cafenelele orașului și s-a întreținut cu lucrări ocazionale de curățenie.

Statuia lui Schöner Náci, in urmatoarea fotografie.

Vechiul Teatru National Slovac

Teatrul National Slovac este gazduit in doua cladiri. Vechiul Teatru National Slovac este situat la sfarsitul Pietei Hviezdoslav, in Orasul Vechi. Cladirea teatrului este in stil neorenascentist.

Vechiul Teatru National Slovac si Piata Hviezdoslav, in urmatoarele 5 fotografii.

Statuia Čumil, Omul la serviciu

Cuvantul slovac Čumil inseamna de fapt "observator".  Statuia se afla la intersectia strazilor Laurinská și Panská. Statuia din bronz, cu un zambet pe fata, iese de sub capacul unei canalizari din Orasul Vechi si este foarte populara atat pentru turisti, cat si pentru localnici. Este una dintre cele mai fotografiate repere din Bratislava.

Statuia Čumil, Omul la serviciu, in urmatoarele doua fotografii.

Am plecat inapoi sa luam autobuzul spre gara. Cateva cladiri frumoase, in urmatoarele 4 fotografii.

Am trecut si printr-un parc.

Statuia lui Hans Christian Andersen

În cealaltă parte a Pietei Hviezdoslav se afla statuia lui Hans Christian Andersen, care este inconjurat de cateva dintre personajele din lucrarile sale. Pe placa de pe statuie, cel mai mult spatiu este alocat sponsorilor, pe langa un scurt citat al autorului.

Statuia lui Hans Christian Andersen, in urmatoarea fotografie.

Gara Bratislava, in urmatoarea fotografie.

Recomand vizitarea Bratislavei!

Comments

Popular posts from this blog