Croatia-Dubrovnik-Zidurile orasului-partea I

 

CROATIA - DUBROVNIK - ZIDURILE ORASULUI -

PARTEA I

 

 


 

In acest articol va prezint Zidurile Orasului Dubrovnik, din Croatia, partea I.

 

 

Am fost la Dubrovnik cu familia in perioada 16 - 20 august 2022. Tot in aceasta perioada am fost o zi in Kotor, din Muntenegru. Dubrovnik este foarte frumos, exact pe gustul meu, un oras medieval care s-a pastrat in mare parte pana in zilele noastre. In afara de pasiunea mea pentru vizitat muzee, am facut si lucruri inedite, in premiera pentru noi (aventuri). Am mers cu barca pe mare (noi am mers doar cu vapoare mari sau cu feribotul pe mare) si am inchiriat masina, pentru a merge la Kotor. Noua nu prea ne place sa inchiriem masina in strainatate, iar sotul meu nu a condus niciodata in afara tarii, dar acum a facut-o pentru prima data, pentru ca l-a sfatuit fiul nostru si nu a putut sa-l refuze. Oricum, ne-a placut foarte mult! 

 

Dubrovnik este foarte scump si aglomerat, plin de viata (si noaptea), sunt turisti din toate colturile lumii. Am prins si un weekend acolo si a fost foarte aglomerat, nici nu am gasit loc la restaurant, pentru ca trebuia facuta rezervare dinainte in weekend si noi nu am stiut, deoarece nu am mai patit asta niciodata. In final am fost la un restaurant unde mai mancasem si l-am rugat pe sef sa ne dea si noua o masa.

 

Nu am mai tinut cont de niciun buget, cand esti in familie sau cu prietenii trebuie sa te simti si bine, la terase si restaurante (asta am invatat de la fiul meu). Eu as fi in stare sa stau numai in muzee daca m-ar lasa omul si sa mananc sanvisuri pentru a avea cat mai mult timp de vizitare, dar am invatat sa ma si distrez prin strainatate. Si nu in ultimul rand, noroc ca muzeele se inchid la o anumita ora.

 

In Dubrovnik sunt fosrte multe scari, urci si cobori pana iti vine rau. Era si foarte cald si nu era chiar prea placut sa urci intr-una scari. Cand am fost sa inchiriem masina am urcat 250 scari si am coborat tot atatea. A doua zi dimineata am fost sa luam masina le-am urcat din nou.

 

Dubrovnik (in italiana: Ragusa) este un oras din Croatia, in cantonul Dubrovnik - Neretva, cu o populatie de 42.615 locuitori (in 2011). Este una dintre cele mai remarcabile statiuni turistice de la Marea Adriatica din sudul extrem al Croatiei. Ragusa si-a schimbat nunmele in Dubrovnik in anul 1918.

 

Dubrovnik a fost fondat prin unirea a doua orase mici: Rgusa, initial Laus (numele vine de la cuvantul latin pentru stanca), care era doar o insula mica inatacabila de pe coasta de sud a Dalmatiei, care oferea adapost pentru refugiatii italieni din orasul Epidaurum; si Dubrava (numele vine de la cuvantul slav dub care inseamna stejar), o asezare tarzie a migratorilor slavi, creata la poalele dealului Srd.

 

Stramtoarea de mare dintre Fortareata Ragusa a fost eliminata treptat prin umplerea cu pamant de catre croatii dornici sa fie acceptati in cetate: astfel orasul croat Dubrava de sub padure s-a extins spre poarta nordica a Fortaretei Ragusa, cea care se continua cu Stradone si Piazza (astazi Stradun si Placa, despre care voi vorbi in articolele viitoare).

 

Cea mai recunoscuta caracteristica care defineste fizionomia orasului istoric Dubrovnik si ii da infatisarea faimoasa in toata lumea sunt zidurile intacte ale orasului, care ruleaza neintrerupt pe 1.940 metri, inconjurand orasul.

 

Aceasta structura complexa constituie unul dintre cele mai frumoase si puternice forturi din Mediterana (Marea Adriatica este un brat al Marii Mediterane). Structura consta dintr-o serie de forturi, bastioane, cazemate, turnuri si forturi detasate. Zidurile orasului au fost construite sistematic in vremuri tulburi, de pericol permanent pentru oras si republica. Ele au fost pastrate pana in zilele noastre si sunt inca functionale, nu numai datorita calificarii constructorilor lor priceputi, harniciei si grijii cetatenilor care le-au intretinut si au adaugat la ele ceea ce a fost necesar, dar si datorita abilitatii celebrilor diplomati care au stiut sa evite intentiile periculoase ale dusmanilor si rivalilor republicii.

 

Orasul Dubrovnik este inconjurat complet de ziduri si forturi, inclusiv Portul Vechi.

 

Istoria fortificatiilor orasului dateaza din Evul Mediu Timpuriu. Fara indoiala, cea mai veche asezare urbana de pe Insula Laus a fost protejata de ziduri. Faptul ca orasul a fost capabil sa reziste sarazinilor, care l-au asediat continuu timp de 15 luni in secolul al IX-lea, inseamna ca acesta era bine fortificat.

 

Orasul s-a intins mai intai spre partea de est nelocuita a insulei. Numele prezent Pustijerna al capatului de sud - est al orasului din apropierea Fortaretei Sfantul Ioan deriva din exprsia latina post terra care poate fi tradusa liber ca "periferie". Aceasta sectiune de est a fost inclusa in zidurile defensive in secolele IX si X.

 

Cand canalul marii care separa orasul de insula a fost umplut cu pamant in secolul al XI-lea, orasul s-a contopit cu asezarea de pe uscat si in curand a fost construit un singur zid in jurul nucleului orasului de astazi. Intregul oras a fost inclus in interiorul zidurilor in secolul al XIII-lea, cu exceptia Manastirii Dominicane, care a venit sub protectia lor de-abia in secolul al XIV-lea.

 

Grosimea medie a zidurilor era de 1,5 metri si erau construiti din piatra si var. Pentru a creste rezistenta zidurilor si a asigura o defensiva mai buna, au fost construite 15 forturi patrate in secolul al XIV-lea. Au fost facute lucrari extinse la ziduri spre sfarsitul secolului al XIV-lea, in timpul eliberarii finale de sub suprematia venetiana.

 

Pericolul neasteptat al atacuriloir turcesti dupa caderea Constantinopolului din anul 1453, cuplat cu amenintarea latenta simultana a Venetiei au dat cel mai mare impuls pentru reconstructia ulterioara si repararea urgenta a fortificatiilor. Datorita eforturilor mari ale cetatenilor si nobilimii, precum si priceperii multor constructori de forturi angajati de urgenta, cele mai multe dintre ele au fost intarite, in special cele dinspre uscat si au fost construite noi forturi si bastioane semicirculare inainte ca zidurile sa fie finalizate, in mai putin de 3 ani.

 

Sistemul a fost extins si modernizat in timpul secolului al XVI-lea, chiar si mai tarziu. Designul zidurilor este din secolul al XIV-lea, in timp ce forma definita a fost fixata in perioada care se refera la Epoca de Aur a Dubrovnikului, adica de la caderea Constantinopolului din 1453 pana la cutremurul devastator din anul 1667.

 

Zidul principal de pe partea tarmului are intre 4 si 6 metri grosime, dar este mai ingust pe partea orientata spre mare, de la 1,5 la 3 metri grosime. Inaltimile lor ajung la 25 metri in unele locuri. Zidul de pe partea uscatului este protejat de un perete abrupt, ca defensiv impotriva focurilor de artilerie.

 

Patrulaterul neregulat format din ziduri este protejat in 4 puncte proeminente de forturi puternice. Turnul puternic si rotund Minčeta este la nord, portul este protejat de Fortareata detasata Revelin in est si de marele complex a Fortaretei Sfantul Ioan in sud - est. Intrarea de vest a orasului este protejata de puternicul si frumosul Turn Bokar. Capatul de vest al orasului a fost, de asemenea ferit de pericolul dispre mare si uscat de puternica Fortareata detasata Lovrijenac.

 

In plus fata de aceste fortificatii puternice, care sunt si cele mai proeminente, zidurile orasului sunt protejate de doua turnuri rotunde, 12 forturi patrulatere, 5 bastioane si doua turnuri de colt, in timp ce zidul in panta este flancat de un bastion mare si 9 bastioane mici, semicirculare.

 

De-a lungul portiunii de zid orientata spre interior s-a sapat un sant adanc ca protectie suplimentara. Intregul sistem a fost dotat cu un numar mare de arme. Ele au fost turnate in mare parte in atelierele locale, care erau faimoase in aceste locuri. Cel mai mare proiectant si producator de tunuri din secolul al XVI-lea din Dubrovnik a fost Ivan din Rab.

 

In timpuri de maxima alerta, Dubrovnik a fost aparat cu peste 120 piese de artilerie. Orasul mentinea comunicarea cu exteriorul prin doua porti protejate bine, situate in est si vest. Intrarea prin vest se facea prin Poarta Pile (Vrata od Pila), iat Poarta Ploče (Vrata od Ploca) de est era protejata in plus de Fortareata detasata Revelin. Ambele intrari au fost construite in asa fel incat comunicarea cu orasul nu era directa si oricine vroia sa intre in oras era fortat sa treaca prin mai multe porti si alei intortocheate, ceea ce dovedeste masurile de precautie impotriva raidurilor bruste sau intrarii vizitatorilor nedoriti.

 

Intrarea in port, zona cea mai importanta a acestui oras comercial si maritim, se facea prin doua porti: Poarta Portului (Vrata od Ponte) si Poarta Pietii de Peste. Portul era protejat de forta valurilor sau de atacurile bruste de pe mare de digul numit Kase.

 

Intreaga retea de strazi era subordonata unei comunicari rapide si intentionate, cu forturile.

 

In zilele noastre, o plimbare pe zidurile orasului este o atractie pentru turisti. O astfel de plimbare poate dezvalui cel mai bine tasatura orasului vechi Dubrovnik, deoarece diferitele puncte de belvedere ofera perspective noi. In special, partile superioare ale zidurilor dezvaluie multe detalii pitoresti, precum si aspectul general al orasului si a strazilor sale, pietelor si extinderilor, care nu pot fi vazute in timpul unor plimbari de-a lungul strazilor.

 

In plus fata de vederile de neuitat ale orasului Dubrovnik, o astfel de plimbare va oferi o vedere magnifica a zonei portului si a imprejurimilor sale imediate. Plimbarea de-a lungul zidurilor orasului poate incepe din doua puncte. In est, intrarea este langa Turnul Clopot si in vest langa Biserica Salvarii, la Poarta Pile.

 

Am platit 250 Kn/persoana (32,5 EURO) pentru a vizita Zidurile orasului. 1 Kn (kuna) era 0,13 EURO, dupa cum am gasit eu acasa, dar ratele de schimb variau de la o casa la alta. In unele locuri nu primeau decat Kn, cum este si cazul Zidurilor Orasului, asa ca am schimbat bani. Oricum, Croatia a trecut la moneda EURO. A durat cam 3 ore vizita si am urcat si coborat mult, in conditiile in care era foarte cald si am facut drumul numai prin soare. Dar privelistile sunt nemaipomenit de frumoase, asa ca a meritat. Noi am intrat prin vest.

 

Zidurile Orasului Dubrovnik, in urmatoarele fotografii.

Intrarea pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 



Orasul vazut de pe zidurile sale, in urmatoarele doua fotografii.

 


Biserica Salvarii, Biserica Franciscana (stanga) si Placa


Zidurile de vest ale orasului Dubrovnik, in urmatoarea fotografie.

 


 

Am trecut printr-un turn, ca in urmatoarele doua fotografii.

 




Zidurile Orasului si puternica fortareata semicirculara Bokar, care proteja partea de sud-vest a orasului, cu fata la mare, in urmatoarea fotografie.

 




Orasul Dubrovnik vazut de pe zidurile sale, in urmatoarea fotografie.

 




Zidurile Orasului care protejau partea de sud-vest a orasului, cu fata la mare, in urmatoarea fotografie.

 


Marea Adriatica, vazuta de pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 




 

Dubrovnik vazut de pe zidurile sale, in urmatoarea fotografie.

 




 

Marea Adriatica, vazuta de pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 


Am mai trecut printr-un turn care proteja orasul, ca in urmatoarea fotografie.

 




Caile de acces pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 



Am ajuns intr-o zona unde era artileria (puncte de tragere).

 


Caile de acces pe Zidurile Orasului, in urmatoarele doua fotografii.

 




Caile de acces pe Zidurile Orasului, in urmatoarele doua fotografii.

 






 

Poarta din urmatoarea fotografie a fost construita in anul 1834.

 



Am oprit la o terasa sa ne odihnim si sa bem cate o sticla de apa, ca in urmatoarele doua fotografii.

 



Caile de acces pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 




Marea Adriatica, vazuta de pe Zidurile Orasului, in urmatoarea fotografie.

 



 

 


Va urma....

 

 

 

 

 







Comments

Popular posts from this blog