Lituania-Vilnius-Palatul Marilor Duci ai Lituaniei-partea aIII-a
LITUANIA – VILNIUS – PALATUL MARILOR
DUCI AI LITUANIEI –
PARTEA a III-a
In acest articol va prezint Palatul Marilor Duci ai
Lituaniei din Vilnius, Lituania, partea a III-a.
Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Marilor Duci
ai Lituaniei din Vilnius, Lituania, partea I, le gasiti aici.
Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Marilor Duci
ai Lituaniei din Vilnius, Lituania, partea a II-a, le gasiti aici.
Ladislau Vasa (1595-1648)
Ladislau Vasa s-a nascut in anul 1595 in castelul regal
Lobzow de langa Cracovia. Parintii sai au fost domnitorii Poloniei si
Lituaniei, Sigismund Vasa si Ana de Austria. Fiul lor a fost increstinat Ladislau
Sigismund. Aceste nume au reflectat ambitiile familiei Vasa de a deveni
stabiliti ferm pe tronul puterii Commonwealth-ului Polonezo-Lituanian: numele
Ladislau se referea la dinastia Jagiellona si la patriarhul sau, Jogaila, care
a primit numele Władysław la botez, in timp ce al doilea nume, Sigismund,
dat dupa numele tatalui printului, simboliza dinastia Vasa si legaturile sale
cu ultimii Jagielloni.
Nasii de botez ai lui Ladislau au fost matusa tataului sau,
Ana Jagiellon (1523-1596) si unchiul sau, Ferdinand Habsburg, care a devenit
mai tarziu rege de Boemia si Ungaria si Imparatul Roman Sfant Ferdinand al
II-lea (1619-1637).
Din 1598, Ladislau a fost educat de austriacul Ursula
Meyerin (1575-1635), care a venit in Polonia pentru a face parte din Curtea
Anei de Austria. Pasiunea lui Ladislau pentru stiinte, muzica, teatru, balet si
opera a devenit curand evidenta. El a colectat opere de arta si a fost renumit
pentru toleranta sa fata de alte religii. Vorbea fluent poloneza, germana,
latina si italiana. Ladislau a fost, de asemenea un comandant talentat,
conducand in 1617-1618 campania militara impotriva Moscovei si participand in
razboaiele cu Suedia si Turcia.
Printul Ladislau a fost mostenitorul evident la tron in 4
state. In 1599, Parlamentul Suediei l-a detronat pe tatal sau, Sigismund Vasa
de la tronul Suediei si a sugerat ca Ladislau sa devina noul conducator, cu
conditia sa se stabileasca in Suedia in 6 luni. Deoarece tatal sau nu i-a
permis sa stea in Suedia, unchiul sau, Charles al IX-lea a luat tronul.
In 1609, Ladislau a fost ales Tar al Moscovei si a folosit
acest titlu pana in 1634, in ciuda faptului ca nu a fost niciodata incoronat ca
tar. In 1619, reprezentantii Boemiei si Silesiei i-au oferit lui Ladislau
coroana Boemiei, dar el a refuzat.
Fiind cel mai mare fiu, Ladislau a fost pregatit inca din
primii sai ani sa devina rege. Dupa moartea tatalui sau, nu erau alti candidati
pentru tron si dupa un interregnum scurt, Ladislau a fost ales conducatorul
Commonwealth-ului pe 14 noiembrie 1632 si a condus pana la moartea sa, in 1648.
Razboiul si pacea cu Moscova si Suedia
In 1632, in timpul interregnumului, dupa moartea lui
Sigismund Vasa, armata moscovita a atacat Lituania si a asediat Smolensk.
Hatmanul lituanian, Kristupas Radvila Jaunasis (1585-1640) si-a intalnit mai
intai dusmanul si a fost urmat apoi curand de noul conducator ales al
Commonwealth-ului, Ladislau Vasa, cu o armata mai mare. Armata unita a spart
asediul Smolensk si a inconjurat dusmanul. Armata moscovita a capitulat in
februarie 1634.
Ladislau Vasa a renuntat imediat la titlul de Tar al Moscvei
pentru el insusi si succesorii sai, ceea ce a facut negocierile mai usoare.
Conducatorul Moscovei, Mihail Romanov a fost recunoscut ca tar al “Rusiei
Moscovite, mai degraba decat toata Rusia”, o parte considerabila care era
condusa de Lituania si Polonia.
Dupa moartea regelui Gustav Adolf al Suediei, in 1632,
Ladislau Vasa a sperat inca odata sa acceada la tronul Suediei. Chiar daca el
fusese ales conducator al Commonwealth-ului Polonezo-Lituanian, el a inceput sa
explice diplomatilor ca era mostenitorul legitim al tronului Suediei. Ladislau
Vasa a sperat sa se casatoreasca cu ruda sa, Cristina (1626-1689), fiica lui
Gustav Adolf, care era singura mostenitoare si cel mai probabil pretendenta la
tronul Suediei.
Dupa ce aspiratiile sale la casatorie s-au spulberat,
Ladislau Vasa a inceput sa provoace un raboi cu Suedia.
Cand armistitiul incheiat in ultima faza a razboaielor cu
Suedia (1600-1629) a expirat in 1635, el a atacat Prusia. A fost sustinut de
Lituania, care a cautat sa revendice Livonia. Oricum, in curand au inceput
negocierile de pace, mediate de Franta, in septembrie 1635. Diplomatii Poloniei
au semnat un tratat de pace separat cu Suedia, conform caruia suedezii trebuiau
sa se retraga din Prusia dar sa retina Livonia. Aristocratia Lituaniei si
Ladislau Vasa au trebuit sa accepte acest tratat si sa renunte la pretentiile
la tronul Suediei, chia daca el era indreptatit sa-si retina dreptul la titlu
pana la moartea sa.
Rascoala cazacilor-inceputul potopului
Ladislau Vasa a facut eforturi sa normalizeze legalitatea
situatiei protestantilor, cat si relatiile cu credinciosii ortodocsi. Aceste
eforturi au fost necesare ca urmare a tranformarilor etno-culturale din
teritoriile sud-estice ale Regatului Poloniei, teritorii din Ucraina de astazi.
In aceste teritorii, nemultumirile bazate pe diferentele
sociale, religioase, culturale si etnice dintre popor si nobilime, cele mai
multe dintre polonezii recent sositi si populatia locala-tarani si cazaci
liberi, care au devenit nucleul nascut al natiunii ucrainiene-au crecut tot mai
mult.
Ideea a crescut in Commonwealth, ca ar trebui reorganizat
intr-un Commonwealth a Trei Natiuni, in care, alaturi de Polonia si Lituania,
trebuie sa fie un Mare Ducat al Rusiei (Ucraina). In timpul anilor 1630 au
aparut cateva rascoale ale cazacilor, care au fost inabusite numai in 1638. Dar
problemele fundamentale nu au fost rezolvate si se profilau noi nelinisti.
Spre sfarsitul domniei sale, cautand sa devina un jucator
activ in politicile europene, sa calmeze cazacii si sa-si intareasca
guvernarea, Ladislau Vasa a pregatit razboiul impotriva Imperiului Otoman. El a
planificat sa captureze Constantinopolul. In 1645, el a inceput sa recruteze soldati
si a obtinut suportul celor mai influenti magnati. Oricum, mica nobilime a
Commonwealth-ului Polonezo-Lituanian, tamandu-se de aspiratiile absolutiste ale
conducatorului ei si de puterea in crestere a cazacilor si dorind sa evite
razboiul si taxele mai mari, au respins acest plan in Seim (cea mai inalta
institutie a puterii legislative din Polonia), in 1646.
Cazacii erau deja pregatiti de razboi, care oricum, nu se
linistisera.
In anul 1648, datorita opresiunii socio-economice si
confesionala, a inceput in Ucraina o rascoala mare a cazacilor si taranilor.
Armata poloneza a suferit infrangeri zdrobitoare in bataliile lui Zvrovti Vody
(Apele Galbene) si Korsun. Ambii hatmani polonezi au fost luati captivi.
Primele unitati cazace, conduse de colonelul Piotr Glewacki au ajuns in
teritoriile de sud ale Lituaniei, care erau locuite de ruteni (sau rusini,
astazi belarusi). Avand framantari crescute in stat, Ladislau Vasa si-a gasit
in final moartea in Merkine, pe 20 mai 1648.
Recuperarea Castelelor Vilnius si sfarsitul ocupatiei
Barbatii care erau responsabili de apararea Lituaniei,
hatmanii Janusz Radziwiłł si Wincenty Aleksander Gosiewski nu s-au
intalnit si de aceea moscovitii au ocupat usor Vilnius pe 8 august 1655. Cativa
locuitori ai Vilniusului au fugit, iar altii au fost destul de bravi sa ajute
soldatii Marelui Ducat de Lituania sa recaptureze capitala. Armata lituaniana
de camp a Hatmanului Gosiewski a suferit o infrangere zdrobitoare pe 21
octombrie 1658, intr-o batalie langa Verkiai.
O a doua incercare de a recaptura Vilnius a fost facuta pe 9
mai 1660, cand unitatile lituaniene sub comanda colonelului Kazimierz
Downont-Siesicki, asistati de locuitorii Vilniusului, au revendicat orasul
pentru o zi. Pe 11 iulie 1660, armata lituaniana a recuperat, in sfarsit
capitala, sub conducerea hatmanului de camp care servea Marele Ducat de
Lituania, Michał Kazimierz-Pac. Garnizoana moscovita a fost izolata in Castelul
Superior.
Coloneii Żeromskis si Domantas au comandat batalia de
recapturare a castelului, cu o forta de 1.000 cavaleristi si 3.000
infanteristi. Locuitorii Vilniusului au adus mancare soldatilor lituanieni,
care tineau Castelul Superior sub asediu, au facut arme de atac pentru ei, cum
ar fi grenade si mine si au sapat terasamente. Pe 3 decembrie 1661, Castelele
Vilnius au fost luate inapoi.
Capitularea moscovitilor a fost determinata de o manevra
impresionanta a calaretului lituanian Bogustaw Radziwiłł si a persistentei
refendarului si scribului Cyprian Paweł Brzostowski in timpul
asediului.
Palatul Marilor Duci neglijat in a doua jumatate a
secolelor XVII-XVIII
Pe parcursul perioadei 1655-1661, Palatul Marilor Duci de
Lituania din Castelul Inferior Vilnius a fost devastat, distrus si jefuit. In a
doua jumatate a secolului al XVII-lea, regii Poloniei si marii duci ai
Lituaniei au planificat sa reconstruiasca palatul prabusit, dar trezoreria
statului era constant mica si conducatorii nu au avut initiative, deoarece au
preferat sa stea la Varsovia. De la mijlocul secolului al XVII-lea,
conducatorii Lituaniei nu au mai locuit deloc in Palatul Castelului Inferior
Vilnius, iar cand se intampla sa viziteze Vilnius, ei stateau in casa Primariei
orasului sau in palatele familiilor Pac si Stuzke.
Pana in secolul al XVIII-lea, conductorii Poloniei si
Lituaniei au incetat complet sa viziteze capitala Lituaniei si Cstelele Vilnius
si-au pierdut importanta. La sfarsitul secolelor XVII-XVIII, Hrodno a preluat
cateva attribute ale capitalei Marelui Ducat de Lituania: aici era tinuta
fiecare a treia Dieta comuna a Commonwealth-ului Polonezo-Lituanian din 1673,
monarhii care vizitau Lituania stateau aici si una dintre sesiunile
Tribunalului Suprem s-a reunit in oras.
Electorul Saxoniei, Regele Poloniei si Marele Duce al
Lituaniei Augustus al III-lea (1733/1736-1763) a avut rezidenta-asa numitul
Palat Nou-construit in Hrodno, in 1734-1751. Nobilii Lituaniei au continuat sa
ceara conducatorului sa reconstruiasca Palatul Marilor Duci din Vilnius si sa
petreaca o tremie din timpul sau locuind in capitala Lituaniei.
Soarta Palatului Marilor Duci ai Lituaniei a coincis simbolic
cu istoria statului-criza extensa care a urmat ocupatiei de la mijlocul
secolului al XVII-lea si neglijarea sa au dus la o neexistenta. Multe domenii
in stat si in viata publica au suferit framantari, fiind aaociate cu infrangeri
militare, devastarile statului in timpul Razboaielor de Nord si Sapte Ani,
epidemiile de ciuma si declinul economic. Familiile influente Radziwiłł, Pac si
Sapieha au concurat una impotriva alteia. Confederatia Valkininkai de 1.700
si-a limitat influenta asupra familiei Sapieha si anarhia nobilimii a crescut,
incitata de influenta statelor straine.
Aceste fapte au slabit independenta Commonwealth-ului. In
timpul Dietei Silentioase din 1717, Commonwealth-ul a devenit practic un
protectorat al Rusiei. In contrast cu aceasta atmosfera a declinului statului,
arta baroca si arhitectura au inflorit. La
mijlocul secolului al XVIII-lea, factiunea Czartoryski s-a angajat intr-o runda
a reformelor statului, dar interferenta Rusiei a oprit succesul lor.
Asediul Vilniusului si devastarea castelelor
Pe 8 august 1655, armata moscovita a intrat in Vilnius:
dusmanii au asediat Castelele Vilnius, pentru prima data in istoria Lituaniei.
Moscovitii au ramas in Castelele Vilnius pana pe data de 3 decembrie 1661.
Multe din cladirile ansamblului Castelelor Vilnius (Palatul Marilor Duci,
zidurile defensive ale Castelului Inferior si turnurile, Castelul Superior,
Palatul Tribunalului, Arsenalul, Catedrala, Palatul Vechi al Episcopilor,
Capitolul Catedralei si alte cladiri) au fost devastate si chiar demolate. Castelele
si orasul au fost jefuite si vagoane intregi de prada si captivi se intindeau
pana la Moscova.
Ocupantii au administrat pamanturile lituaniene pe care
le-au capturat de la Castelele Vilnius. Moscovitii le-au inconjurat cu munti
ascutiti de busteni si au facut o inchisoare pentru lituanieni, ceruta de tar.
Tarul l-a numit pe Voievodul Vilniusului, Mikhail Shakhovskoy, sa apere
castelul si a avut o garnizoana de 2.000 de soldati, sa se asigure ca
locuitorii Vilniusului erau loiali Moscovei. In august 1659, Shakhovskoy a fost
inlocuit de alt voievod, Printul Danilo Myshetsky. El a fost nemilos in
pedepsirea locuitorilor Vilniusului care incercau sa ajute armata lituaniana sa
ia capitala inapoi. In 1661, restul garnizoanei muscovite l-a luat prizonier pe
liderul lor si s-a predat. Myshetsky a fost decapitat in Piata Vilnius pentru
masacrul locuitorilor orasului.
Palatul-rezidenta burghezilor si nobilimii (secolul al
XVIII-lea)
Majoritatea gardienilor care administrau teritoriul
Castelelor Vilnius, in cautare de a umple trezoreria statului au emis
autorizatii unor personae pentru a utiliza cladirile abandonate ale Palatului
Marilor Duci ai Lituaniei. Se stie ca rezidentii unor asemenea palate din 1699
si pana in 1797 au fost 25 familii care au locuit acolo.
Compartimentarea palatului a dezmembrat uniformitatea sa
arhitecturala si l-a transformat in ceva care semana cu o cladire de
apartamente. Aceeasi soarta au avut multe alte structure din Castelul Inferior.
Casele Gardianului Castelului, Gardianului Adjunct si Capitanului Garzii
Castelului au ramas in castel. Casele Preotilor Emeriti si a Canonilor
Manastirii Catedralei au fost sub jurisdictia Bisericii.
Jumatate din chiriasii si proprietarii care stateau in palat
au apartinut nobilimii. Ei erau diferiti oficiali din Lituania si Polonia,
ofiteri si oameni ai Curtii. Unii din canonii Catedralei Vilnius si calugari
din Fratia Sfantului Roch aveau apartamente in cladirea palatului. Au trait in
palat si mestesugari: cioplitori in piatra, cizmari, croitori, tuneri si
fierari. Erau numai cativa negustori in palat. In jur de 40% din locuitorii
palatului erau burghezi crestini si 2% erau evrei, care si-au stabilit tavernele
acolo.
Locuintele din palat nu erau foarte luxoase, adesea constau
in 1-5 camere, cel mai probabil, cand salile palatului au fost impartite
orizontal, apartamentele au fost pozitionate de-a lungul a doua etaje.
Grajdurile si magaziile se imprastiau in si in jurul palatului. Acesti ultimi
locuitori ai Palatului Marilor Duci au stricat planul cladirii, adaugand anexe,
tinand animale inauntru si crescand legume in curtile interioare.
Distrugerea palatului in 1799-1801
In perioada ocupatiei rusesti, monumente arhitecturale
valoroase ale Marelui Ducat al Lituaniei a simbolurilor statului, de
semnificatie nationala sau religioasa au fost adesea distruse. In Vilnius,
zidurile defensive ale orasului au fost demolate, cat si cateva biserici
catolice si Marele Palat Ducal din Castelul Inferior Vilnius.
Demolarea palatului a fost initiata de Guvernatorul civil
lituanian, Johann Friesell. El l-a indemnat pe magistrat si a luat aprobarea
lui sa-i permita negustorului Moisiejus Sluckis din Kremenchuk sa darame
palatul pana la fundatie in 1799 si a vandut caramizile. Singura parte a
palatului care a supravietuit in aripa de est a fost reconstruita intr-o casa
clasica cu doua etaje, numita Casa Abraham Schlossbey. Tot ce a ramas din
celelalte aripi ale Palatului Marilor Duci ai Lituaniei au fost fundatiile si beciurile
pline de pamant.
Ca si alte cladiri, palatul nu a fost demolat numai la
initiativa administratiei rusesti datorita uzurii, ci pentru sensul statului simbolic
si dorinta de a distruge memoria istorica. O rezidenta representativa pentru
guvernatorul rus a fost stabilita in apropiere, in Palatul confiscat al
Episcopilor Vilnius (actualul Birou al Presedintelui Republicii Lituania).
Chiar langa Palatul Marilor Duci, disparut gradual a fost finalizata in sfarsit
reconstructia Catedralei Vilnius, in stilul clasic, datorita eforturilor
Episcopului Jan Nepomucen Kossakowski si a sprijinului Imparatului rus Paul I
(1796-1801).
Demolarea Castelului Inferior Vilnius la inceputul
secolului al XIX-lea
Inceputul secolului al XIX-lea a insemnat demolarea rapida a
Castelului Inferior Vilnius; pe langa palatul mare ducal, au fost demolate si
alte structuri, inclusiv cladirile Curtii, zidurile defensive si Biserica
Sfanta Maria Magdalena, cu infirmeria. Cladirea Arsenalului Vechi a fost
transformata intr-o rezidenta a ofiterilor rusi. Scara distrugerii Castelului
Inferior a devenit mai clara, luand in considerare faptul ca pana in 1819,
Imparatul rus Alexandru I (1801-1825) a avut o parada militara in Piata Catedralei,
care era complet degajata.
Pana in 1801 fusese deja instalata o piata acolo, cu 38 de
magazine din caramida, facute dupa proiectul arhitectului francez Joseph
Poussier, in 1817. Targurile traditionale de Sfantul Cazimir au fost, de
asemenea transferate in Piata Catedralei, in acelasi timp. La inceputul
secolului al XIX-lea, teritoriul Castelului Inferior Vilnius si-a pierdut toate
functiile reprezentative ale statului si toate urmele legate de Marele Ducat de
Lituania au fost distruse. Armata ocupanta s-a stabilit in teritoriul vechii
rezidente a Marilor Duci, in timp ce negustorii au luat spatiul de langa
Catedrala.
Sala de audiente renascentista sau Sala Inferioara de
ceremonii
Aceasta sala a fost folosita ca loc de desfasurare a
evenimentelor ceremoniale si musicale, in timpul secolelor XVII si XVIII. A
fost cea mai mare sala de pe acest etaj si reflecta stilul renascentist din
timpul domniilor Marilor Duci de Lituania si Regi ai Poloniei, Sigismund cel
Batran (1506-1548) si Sigismund Augustus (1529/1530/1544/1548-1572). Se crede
ca aici a avut loc ceremonia de investire a tanarului Sigismund Augustus la
rangul de Mare Duce de Lituania in 1529 si unde Ladislau Vasa (1632-1648) a
primit juramintele de credinta ale Curtii Ducilor in 1633 si 1639.
Tavanul casetat, tipic perioadei renascentiste a fost
recreat pe baza de analogii. In viitor, el va fi decorat folosind metoda
policroma. Una din cele mai impresionante trasaturi de interior este friza
heraldica, aflata de-a lungul tavanului. Desenele ornamentale au fost inspirate
de motive din decoratiile cartii de rugaciune a lui Sigismund cel Batran,
facuta de Masterul din Cracovia Stanisław Samostrzelnik, in timp ce
simbolurile heraldice au fost luate din heraldicul creat in 1555 in Castelul
Inferior Vilnius, care este pastrat acum in Paris.
Stemele sunt ale dinastiilor de la mijlocul secolului al
XVI-lea, ale statului lituanian si a teritoriilor sale. In centrul peretelui de
nord se afla stema Marelui Ducat de Lituania, care infatiseaza coroana Marelui
Duce, iar pe parti sunt stemele parintilor lui Sigismund Augustus (Sigismund
cel Batran si Bona Sforza) si simbolurile heraldice ale dinastiilor Gediminid
si Jagellona.
Aceasta este singura sala care are podeaua in intregime din
gresie glazurata. A fost recreata pe baza descoperirilor arheologice. Teracota
sobe recreate de la inceputul secolului al XVI-lea a fost decorata cu ornamente
si stemele Marelui Ducat de Lituania si a lui Sigismund cel Batran. Cateva
teracote poarta monograma lui. Soba are aproape 4 metri inaltime si a fost
facuta din 259 piese de teracota.
Sala este decorata cu copii ale candelabrelor din secolul al
XVI-lea, create dupa un exemplu pastrat la Muzeul de Arta Lituaniana.
Exponatele din sala reflecta stillul renascentist al mijlocului secolului al
XVI-lea si incearca sa creeze impresia unei sali de tron. Contine, de asemenea
portretele reprezentantilor dinastiei Jagiellona din secolul al XVI-lea.
Sala de audiente renascentista sau Sala Inferioara de
ceremonii, in urmatoarele 10 fotografii.
Tronul
Tavanul casetat
Antecamera renascentista
Din punct de vedere istoric, s-a dorit ca acest spatiu sa
fie o antecamera intre Sala de audiente renascentista si, cel mai probabil
apartamentele private ale conducatorului, care au fost transformate probabil,
mai tarziu in birouri. Aceasta functie istorica este sugerata de faptul ca
scara de serviciu din sud este langa camera si din camera se putea ajunge usor
la gaeria curtii.
Camera are un tavan de grinzi, cu casete patrate de adancime
mica intre grinzi. Un finisaj policrom va fi aplicat tavanului mai tarziu.
Podeaua camerei, din gresie ceramica a fost recreata in conformitate cu descoperirile
autentice, care sunt similare cu exemplele renascentiste italiene (de exemplu,
podelele din palatul printilor Urbino). O parte din podeaua de langa soba este
acoperita cu gresie glazurata. In secolul al XVI-lea, toate camerele si salile
de pe etajele ceremoniale erau acoperite cu gresie glazurata. Dar pentru
scopuri practice (in special functia acestui muzeu), in timpul reconstructiei
palatului, aceasta podea glazurata mai putin durabila nu a fost folosita in
majoritatea camerelor.
Formele portalurilor din piatra suedeza din camerele de pe
acest etaj sunt, de asemenea bazate pe descoperirile arheologice.
Camera expune, de asemenea o soba renascentista recreate, cu
teracota, din al doilea trimestru al secolului al XVI-lea. Teracota este
decorata cu motive din plante, teme biblice, stemele Marelui Duce de Lituania
si Rege al Poloniei Sigismund cel Batran (1506-1548) si infatiseaza monograma
“S” (Sigismundus). Aceasta soba are peste 3,5 metri inaltime si este facuta din
252 bucati de teracota.
Exponatele camerei reflecta stilul renascentist. Sunt expuse
exemple de mobilier din secolele XVI si XVII, care au fost folosite in orice
intrare din zona birourilor si portrete ale inaltilor oficiali de stat ai
Marelui Ducat de Lituania, care ar fi ajutat sa alcatuiasca statutele
lituaniene in acest palat si au servit ca sfatuitorii cei mai apropiati ai
conducatorilor.
Antecamera renascentista, in urmatoarele 6 fotografii.
Cancelaria renascentista
Grinzile tavanului camerei sunt tipice stilului gotic. Pana
la reconstructia palatului in era Renasterii, aceasta camera si cea mica din
apropiere, de la capatul aripii de sud erau cel mai probabil apartamentele
private ale Marelui Duce. Aceasta camera ar fi fost biroul conducatorului.
Odata cu expansiunea palatului spre vest, de la inceputul secolului al
XVII-lea, ambele camere mici ar fi putut fi transformate in cancelaria de stat
si birouri, atat timp cat apartamentele private ale conducatorului au fost mutate
in aripa de vest.
De accea, expozitia aleasa pentru acesta camera este
proiectata sa reflecte scopul biroului Marelui Cancelar al Marelui Ducat de
Lituania. Podeaua si caminul au fost reconstruite pe baza descoperirilor
arheologice. Camera are o soba de teracota, reconstruita, in stilul
renascentist din al doilea trimestru al secolului al XVI-lea, din timpul
domniei lui Sigismund cel Batran (1506-1548). Teracota a fost decorata cu
motive din plante, imagini ale creaturilor mitologice (grifonin, sirene cu doua
cozi) si teme biblice (Iisus Pruncul). Soba are aproape 3,5 metri inaltime si a
fost facuta din 286 piese de teracota.
Obiectele din aceasta camera incearca sa recreeze o
cancelarie din acea perioada. Este expus mobilier din secolele XVI si XVII -un
dulap, mese, scaune- si hartile istorice ale Lituaniei. Pe o masa sta o editie
de la inceputul secolului al XVII-lea a celui de Al Treilea Statut lituanian.
Acesta si cele doua compilatii anterioare au fost facute in acest palat.
Revizia celui de Al Treilea Statut a fost facuta intr-o camera diferita, langa
apartamentele conducatorului.
Portretul unuia din autorii celui de Al Treilea Statut care
a contribuit, de asemenea la renovarea palatului ducal de la inceputul
secolului al XVII-lea, Marele Cancelar lituanian Lew Sapieha este expus in
Cancelarie. Al doilea portret este al altui Mare Cancelar lituanian, Albrecht Stanisław Radziwiłł.
Memoriile sale sunt cele mai importante surse de informare despre dezvoltarea
palatului si despre viata de zi cu zi si celebrarile de acolo, din prima
jumatate a secolului al XVII-lea.
Cancelaria renascentista, in urmatoarele 5 fotografii.
Camera renascentista a secretarului
Se crede ca in secolul al XVI-lea, cel mai probabil in
timpul lui Sigismund cel Batran (1506-1548), acesta camera ar fi fost
dormitorul conducatorului. Este ultima camera din aripa de sud si are o scara
secreta in spirala instalata in peretele indepartat si un turn latrina
construit in coltul peretelui de sud. Surse de la inceputul secolului al
XVII-lea mentioneaza ca urmatoarea camera, unde conducatorul petrecea cel mai mult
timp a fost camera favorita a lui Sigismund Vasa (1587-1632).
Langa ea ar fi fost secretariatele sale si camera
secretarului. Aceste camere ar fi putut avea acces la Sala de audiente baroca
de la al treilea etaj printr-o scara in spirala, in perete. Deoarece camera
secretariatelor este localizata intre biroul conducatorului din secolului al
XVII-lea si Cancelaria, o expozitie secretariat a fost planificata aici.
Tavanul infatiseaza acelasi fel de constructie cu grinzi, ca
in camera precedenta. O usa mica duce la o casa a scarii in perete si cealalta,
pana la inceputul secolului al XVII-lea, la o latrina. Podeaua si portalul au
fost reconstruite pe baza descoperirilor autentice.
O soba renascentista de teracota, din al doilea trimestru al
secolului al XVI-lea, din timpul domniei lui Sigismund cel Batran (1506-1548) a
fost, de asemenea reconstruita aici. Teracota este decorata cu motive din
plante si teme biblice (Adam si Eva) sfinti (Sfanta Ana si Sfantul Gheorghe) si
figuri alegorice (un cuplu de indragostiti). Soba are aproape 3,5 metri
inaltime si a fost facuta din282 piese de teracota.
Obiectele din camera-un dulap, masa si scaune-evoca perioada
Renasterii tarzii sau inceputul Barocului. Pe pereti atarna portretele
cancelarilor adjuncti faimosi ai Marelui Ducat de Lituania: Stefan Pac, donator
generos al palatului si sfatuitor apropiat al dinastiei Vasa si Kazimierz Lew
Sapieha, patron generos al culturii, artelor si stiintelor, cat si fondator al
Facultatii de Drept de la Universitatea Vilnius.
Camera renascentista a secretarului, in urmatoarele 4 fotografii.
Tavanul cu grinzi
Camera baroca italiana a conducatorului
Surse scrise de la inceputul secolului al XVII-lea
mentioneaza camera favorita a lui Sigismund Vasa (1587-1632) ca fiind
localizata deasupra intrarii de sud a curtii palatului. Aceasta camera era
apropiata de Capela Sf.Cazimir, pe care el a comandat-o. O galerie acoperita a
fost construita mai tarziu langa sediile conducatorului, care conecta palatul
cu Capela Catedralei, care a servit, de asemenea palatului in prima jumatae a
secolului al XVII-lea.
Decorul interior din aceasta camera este in stilul baroc
timpuriu, numit uneori Barocul Vasa. Una dintre cele mai proeminente
caracteristici din aceasta camera este tavanul nefinisat, cu zone mari
incadrate, pentru picturi. Picturile acestor panouri ale tavanului vor fi unele
din cele mai importante sarcini pentru palat in viitor. Surse istorice ne spun
ca la inceputul secolului al XVII-lea, picturile canvas ale tavanului din palat
au fost lucrarea pictorului Christian Melich, in timp ce ramele au fost
sculptate si aurite de Gabriel Larenz.
Lucrarile acestor artisti nu au supravietuit, oricum, pana
in zilele noastre. Designul tavanului actual este bazat pe exemple similare din
acea perioada, gasite in alte rezidente regale si palate, cum ar fi Palatul
Episcopilor Cracoviei din Kielce.
Camera baroca italiana a conducatorului, in urmatoarele 8 fotografii.
Tavanul nefinisat, cu zone
mari incadrate
Capela Sfantul Cazimir din palat, in urmatoarele doua
fotografii.
Marea Sala renascentista
Pe al treilea etaj al aripii de est este sala cea mai mare a
palatului reconstruit, cu o suprafata de aproximativ 460 mp. Acest spatiu nu
este istoric. El combina 3 camere istorice pentru a crea un spatiu destul de
mare, care sa indeplineasca cerintele organizarii ceremoniilor de stat,
culturale si a altor evenimente. Contururile camerelor istorice sunt marcate de
pereti, tavane si podele.
Se crede ca, din punct de vedere istoric, partea de sud a
acestei sali, cea mai apropiata de turnul casei scarii a fost camera de garda,
prin care se putea intra in antecamera si apoi in sala de audiente a
consoartei.
Ultima din aceste camere, de langa turnul rezidential
construit de Marea Ducesa de Lituania si Regina a Poloniei, Bona Sforza in
secolul al XVI-lea, este mentionata in sursele din prima jumatate a secolului
al XVII-lea.
Designul interior al acestei sali recreaza stilul
renascentist. Unul dintre cele mai proeminente elemente de décor din camera
este friza heraldica din lemn, de-a lungul tavanului. A fost proiectata de
binecunoscutul creator al heraldicii moderne lituaniene, artistul Arvydas Každailis.
Friza infatiseaza simbolurile heraldice ale actualelor districte lituaniene si
municipalitati, combinate cu ornamentatii florale stilizate si figuri alegorice
tipice Renasterii.
Candelabrele baroce care atarna in sala sunt copii ale unui
exemplu de candelabru din secolul al XVII-lea, pastrat in Muzeul de Arta Lituaniana.
Ferestrele vitralii au fost create pe baza descoperirilor arheologice. Peretii
salii de ceremonii sunt impodobiti cu portretele conducatorilor Marelui Ducat
de Lituania, care ii include pe Jogaila, Vytautas, Cazimir Jagiellon, Alexandru
Jagiellon, Sigismund cel Batran, Sigismund Augustus, Ana Jagiellon, Stefan
Bathory, cat si membrii conducatori ai dinastiei Vasa si sotiile lor.
Marea Sala renascentista, in urmatoarele 11 fotografii.
Tavanul si friza heraldica
din lemn
Portretele conducatorilor Marelui Ducat de Lituania, in
urmatoarele 3 fotografii.
Apartamentele private ale conducatorului, in urmatoarele 8 fotografii.
Patul conducatorului, in urmatoarele 3 fotografii.
Recomand
vizitarea Palatului Marilor Duci ai Lituaniei din Vilnius, Lituania!
Comments
Post a Comment