Italia-Roma-Bazilica Santa Maria Maggiore-partea I
ITALIA – ROMA – BAZILICA SANTA MARIA
MAGGIORE –
PARTEA I
In acest articol va prezint Bazilica Santa Maria Maggiore din
Roma, Italia, partea I.
Bazilica Santa Maria Maggiore, cunoscuta si ca Sfanta Maria
a Zapezii este un monument istoric din secolul al V-lea, inscris pe lista
UNESCO a Patrimoniului Mondial. Bazilica a fost construita in timpul domniei
Imparatului Constantin cel Mare si a suferit mai multe reconstructii. Hramul
bisericii este in ziua de 5 august.
Termenul grecesc “acheiropoieton” indica ceva care in mod
traditional nu a fost creat de mana omului, ci de un miracol. Bazilica papala
Santa Maria Maggiore gazduieste cea mai importanta “icoana mariana” care “nu a
fost pictata de mana omului”, numita Salus Populi Romani si chiar conturul ei
evoca un plan divin.
Istoria fondarii bazilicii este cunoscuta din secolul al
XIII-lea si ne spune despre un cuplu bogat de patricieni romani, un barbat
numit Giovanni si sotia sa, care o implorasera pe Fecioara Maria sa aibe copii,
deoarece nu puteau sa faca copii. In noaptea de 5 august 358, Fecioara Maria
le-a aparut cuplului in vis si Papei Liberiu (352-366), care i-a indemnat sa
construiasca o biserica in locul exact unde ea va crea mai tarziu o ninsoare.
In urmatoarea dimineata, era o zi de vara si pe Colina
Esquillin, cea mai inalta a Romei dintre cele 7, cuplul a vazut forma viitoarei
bazilici desenata in zapada. Apoi, a fost construit sanctuarul marian pe acel
loc, cu banii de la patricianul Giovanni. Pana in zilele noastre, Miracolul
Zapezii este celebrat cu o cascada de petale albe care cad din tavanul casetat
al bazilicii in timpul liturghiei.
Traditia o glorifica pe Sfanta Maria Mare ca o relicva
mariana, dorita si infatisata ca Mama lui Dumnezeu.
Istoria acestei povesti se bazeaza pe cateva extracte din
Liber Potificalis, o colectie de biografii care detaliaza viata papilor, compilata
in secolul al VI-lea. Atribuie fondarea Bazilicii Santa Maria Maggiore Papei
Liberiu, in timp ce se spune ca Papa Sixtus III (432-440) a construit bazilica
actuala, langa Piata Livia, consacrand-o Fecioarei Maria.
Atribuirea din Liber Potificalis ramane o enigma in zilele
noastre. Excavarile care au avut loc sub bazilica, din 1967 pana in 1971 au
scos la lumina ramasitele unui domus (dom) roman remarcabil din timpurile
imperiale, dar nu s-a gasit nicio urma a fundatiei miticei Basilica Liberiana.
Oricum, se stie despre existenta si importanta acelui sanctuar, deoarece in
timpul disputei care a aparut in legatura cu succesiunea Papei Liberiu in anul
366, suporterii lui Ursinus, contracandidatul papei, au ales Basilica Liberiana
drept catedrala lor.
Cercetatorii nu pot sa localizeze Basilica Liberiana sub
prezentul templu marian, consacrat de Papa Sixtus III. Papa Sixtus a finalizat
o cladire inceputa de predecesorii sai, consacrand-o Sfintei Fecioare, pe 5
august 434, 3 ani mai tarziu dupa ce Maria a fost proclamata Mama lui Dumnezeu
de catre Sinodul de la Efes.
Santa Maria Maggiore sta pe Cispius, cea mai inalta dintre
colinele care formeaza Colina Esquillin. In timpul antichitatii pagane, aceasta
zona a fost locul Templului lui Juno Lucina, zeita romana protectoare a
femeilor in travaliu.
Absida bazilicii este cu fata la nord-vest, in timp ce
fatada principala este indreptata spre Bazilica Laterana, Catedrala
Mantuitorului, ridicata de Imparatul Constantin.
Santa Maria Maggiore este comanda monumentala a Episcopului
Romei, care si-a asumat gradual sarcini si functii rezervate inainte
autoritatii imperiale, pretinzand astfel si primatul in Biserica Universala. De
la inceputurile sale, Santa Maria Maggiore a servit ca si “Co-Catedrala”, unind
Bazilica Laterana, care era localizata la periferie, de centrul Romei. Fiind
una dintre cele 4 bazilici papale, Pactele Laterane au recunoscut-o in 1929 ca
o zona extra-teritoriala a Sfantului Oras Vatican.
Exteriorul Bazilicii Santa Maria Maggiore
Colina Esquillin este caracterizata de cladiri rezidentiale
si administrative construite in succesiune rapida, dupa ce Roma a devenit
capitala Regatului Italiei (1871). Bazilica, punctul focal al cartierului, este
un complex arhitectural distinct si compact. Fatada principala, construita de
arhitectul florentin Ferdinando Fuga, pentru a marca ocazia Anului Sfant 1750,
este dominata de Loggia Binecuvantarilor, caracterizata de un arc triumfal cu
motiv elegant.
Loggia are mozaicuri facute de Filippo Rusuti (cca 1295),
care il infatiseaza pe Hristos pe tron, flancat de sfinti, cat si Miracolul
Zapezii. Pana la al Doilea Conciliu al Vaticanului, Papa impartasea
Binecuvantarile sale Apostolice din Loggie, de Craciun si de Sarbatoarea
Adormirii Maicii Domnului. Pana in ziua de azi, loggia leaga “canonisa”
construita la comanda papilor Paul V (partea dreapta, 1605-07) si Clement XI
(pe partea stanga, 1721) si terminate de Benedict XIV, in 1743.
Avand 75 metri inaltime, turnul clopotnita este cel mai
inalt din Roma si dataorita amplasarii bazilicii pe colina, cel mai inalt punct
din oras. Turnul a fost construit in anul 1376 pe fundatiile unei constructii
dinainte, care data de la sfarsitul secolului al XIII-lea si a fost ridicat cu
doua etaje, in timpul Cardinalului Guillaume d’Estouteville (protopop al
bazilicii din 1443 pana in 1483) si in timpul pontificatului Papei Iulius II
(1503-13) si a fost acoperit cu o coroana piramidala.
In fiecare seara se bate clopotul la orele 21.00. Clopotul
este cunoscut ca “la sperduta” (femeia pierduta), in memoria unei pelerine care
s-a pierdut noaptea si se spune ca si-a gasit drumul spre casa datorita
clopotului.
Piata din fata bazilicii este marcata de Coloana Mariana,
cunoscuta si sub denumirea de Coloana Pacii, un monilit canelat din marmura, cu
un capitel corintic, luat de la Bazilica lui Maxentiu din Forumul Roman. Coloana
este incoronata de o sculptura din bronz a Fecioarei Imaculate Maria (facuta de
Guillaume Berthelot in 1614) si a fost conceputa de Papa Paul V (1605-21), ca
un memorial al pacii. A devenit un model pentru multe coloane mariane in
Europa, cum ar fi cele din Munchen, Viena, Praga si Coloana Feciaorei Imaculate
din Roma.
Pe partea de nord a bazilicii, a fost adaugata Capela
Sixtina intre 1585-87 si impreuna cu Capela Paulina, construita doua decade mai
tarziu, definesc aspectul exterior al bazilicii. Spatele bisericii, care este
cu fata la centrul istoric, a fost completat cu o scara monumentala, de catre
Carlo Rainaldi, in anul 1673. Are forma neliniara si imbunatateste perimetrul
bazilicii, fiind considerata o interventie divina.
Fata in stil baroc se infasoara in jurul absidei gotice si
este orientata spre platforma si obelisc. Obeliscul are 14 metri inaltime si
monolitul este facut din granit rosu, din carierele din Aswan. Papa Sixtus V a
dat ordin sa fie transferat din Mausoleul lui Augustus la Esquillin, ca parte a
planurilor sale de urbanizare a orasului.
Este piesa centrala a unui drum in forma de stea care leaga
Santa Maria Maggiore de Trinità dei Monti prin Via Sistina; de Bazilica
Santa Croce (Sfanta Cruce) din Ierusalim (din Roma) prin Via Carlo Alberto; de
Lateran prin Via Merulana si de Columna lui Traian prin Via Panisperna.
Obeliscul reafirma importanta bazilicii ca loc de pelerinaj si loc de venerare
a relicvei ieslea sfanta a pruncului Iisus, la care se face referire atat prin
steaua-motiv (Steaua de la Betleem), cat si prin Obeliscul lui Augustus, care a
fost imparat la momentul nasterii lui Iisus.
Intrarea in Bazilica Santa Maria Maggiore este libera, dar
se plateste bilet pentru anumite zone (Sacristia, muzeul). Noi am fost cazate
in apropierea bazilicii, la 5 minute de mers pe jos.
Bazilica Santa Maria Maggiore, in urmatoarele 3 fotografii.
Fatada principala a bazilicii, in urmatoarele 6 fotografii.
Piata din fata bazilicii cu Coloana Mariana, sau Coloana
Pacii, in urmatoarea fotografie.
In fata intrarii in bazilica este un hol foarte frumos, ca
in urmatoarele 4 fotografii. Aici se afla si biroul de informatii.
Usa Sfanta
Usa Sfanta, care este pe partea stanga se refera la
semnificatia anilor sfinti, celebrati in Roma din 1300, la fiecare 50 de ani
pana in 1470 si la fiecare 25 de ani de atunici, care atrag un numar mare de
credinciosi crestini in oras. Usa este simbolul reconcilierii cu Dumnezeu si a
unui nou inceput si este deschisa numai pentru Anul Sfant.
Usa Sfanta duce intr-un sanctuar unde a fost celebrata de
1600 de ani intruparea smerita a Fiului lui Dumnezeu, prin Fecioara Maria si
este asteptata intoarcera Domnului pe Tronul Gloriei, pregatita de El.
Usa Sfanta, in urmatoarele 3 fotografii.
Interiorul Bazilicii Santa Maria Maggiore
Santa Maria Maggiore este singura bazilica crestina veche
din Roma, care sia- pastrat infatisarea originala. Cu toate ca s-au facut
diferite adaugari, arhitectii si constructorii au respectat infatisarea
originala, care isi mentine tributele planului divin. Coloanele din marmura au
fost aduse din depozitele romane antice si din locuri de rugaciune, dezmembrate
in timpul erei cerstine.
Decoratiile cu mozaic, care dateaza din pontificatul lui
Sixtus III (432-440) se afla in nava centrala si peste arcul triumfal.
Mozaicurile arcului triumfal, care au fost initial pe peretele absidei au fost
pastrate aproape integral din jurul anului 430. Tema aleasa a fost copilaria
lui Iisus.
In timpul pontificatului lui Nicolae IV (1288-92), Santa
Maria Maggiore a suferit multe inovatii artistice. Papa Nicolae a comandat
constructia unui transept mare de 8 metri, cat si reconstructia absidei.
Cu ocazia Anului Sfant 1750, Papa Benedict XIV (1740-48) l-a
angajat pe arhitectul florentin Ferdinando Fuga sa faca lucrari majore de
restaurare si renovare a bazilicii. Tot in acea perioada, Fuga a instalat un
nou Altar Mare. Deoarece este un altar pontifical, poate fi folosit in mod
traditional numai de catre papa sau delegatul sau. Pentru altar, Fuga a
reutilizat un sarcofag antic din porfir, care a servit initial ca mormant al
legendarului Patron al Bisericii, patricianul Giovanni. Baldachinul sta pe 4
monoliti din porfir luati de la porticul si Corul de iarna, care este astazi
Baptiseriul.
La comanda Papei Pius IX (1846-78), arhitectul roman
Virginio Vespignani a construit confessio (locul unde se marturiseste,
1861-64), plasat in fata altarului. O scara dubla duce la nivelul inferior,
unde se afla ieslea lui Iisus, pastrata intr-un relicvariu din roca de cristal
(1802), proiectat de Giuseppe Valadier, in forma de leagan.
Podeaua bazilicii este compusa din marmura policroma,
aranjata in modele geometrice. In secolele XII-XIII, specialistii in tehnica
refolosirii au fost membri ai Familiei romane a lucratorilor in marmura,
cunoscuti sub denumirea de “Cosmati”.
Podeaua din nava a fost restaurata complet in timpul
pontificatului lui Benedict XIV. Restaurarile facute de Ferdinando Fuga au
inclus nu numai inlocuirea unor parti din piatra, ci si producerea unei noi
structuri geometrice, folosind materialele existente. Arhitectul a organizat si
indepartarea sau relocarea numeroaselor morminte, pentru a da bazilicii o
infatisare uniforma. Mormantul familiei Bernini, aflat in nava laterala dreapta
a ramas neatins.
Fuga a fost responsabil si pentru restauraea colonadelor si
a inserat baze noi si capiteluri ionice.
In navele laterale, Fuga a adaugat altare, fiecare fiind
decorat cu picturi canvas, sustinute de cate o pereche de ingeri in stucatura.
Picturile ii infatiseaza pe Sfintii Francisc de Assisi, Leon cel Mare, Buna
Vestire, pe protopopul Bazilicii Santa Maria Maggiore, Nicola Albergati,
beatificarea Papei Benedict XIV si Familia Sfanta.
Nava centrala are un tavan casetat din lemn aurit, proiectat
de Giuliano si Antonio da Sangallo.
Interiorul Bazilicii Santa Maria Maggiore, in urmatoarele fotografii.
Nava principala (centrala), in urmatoarele 8 fotografii.
Decoratiile cu mosaic din nava centrala
Tavanul casetat din lemn aurit
Podeaua din nava
Altarul Mare cu Baldachinul si Arcul triumfal, in
urmatoarele 4 fotografii.
Arcul triumfal
Confessio, cu relicvariul Ieslea lui Iisus, in urmatoarele 6
fotografii.
Ieslea lui Iisus
Capela Sixtina
Capela Sixtina, cunoscuta si sub denumirea de Capela Ieslei,
a fost ridicata de Papa Sixtus intre anii 1585 si 1587. Capela Sixtina este
prima dintre cele doua constructii monumentale care cuprind domurile construite
in jurul anului 1600, care flancheaza vechea basilica crestina intr-o simetrie
bine balansata. Au fost planificate ca mausolee pentru papi si altare pentru
relicvele Ieslei Sfinte si icoanei Salus Populi Romani, care exprima doua
titluri ale Mariei: Mama Domnului si Regina Raiului.
Domenico Fontana, un arhitect de incredere al Papei Sixtus V
a construit cea mai mare capela din Roma de la acea vreme, bazata pe un plan in
cruce greaca, cu doua capele subsidiare. Pilonii care sustin domul magnific
sunt decorate cu pilastri corintici, din marmura policroma. Domul sta pe un
tambur, cu 8 ferestre mari si incoroneaza Oratoriul Nasterii Domnului,
localizat la etajul de dedesubt, care poate fi accesat printr-o scara dubla.
Sanctuarul mic a fost initial pus pe partea dreapta a navei
bazilicii, cu inima sa, care reproduce grota nasterii lui Hristos in Betleem si
dateaza de la inceputul Evului Mediu. Pana sa fie construit confessio in nava
centrala, acesta era locul unde erau venerate paiele ieslei, o ramasita din
scutecele lui Iisus si cele 5 bete ale ieslei.
Pentru acest oratorio, Papa Nicolae V l-a chemat pe Arnolfo
di Cambio, unul dintre cei mai influenti arhitecti si sculptori italieni ai
Evului Mediu din Italia, sa creeze scena Nasterii Domnului (1291). Grupul
sculptural din marmura de Carrara este prima scena a Nasterii Domnului
cunoscuta in istoria artei.
Capela Sixtina, in urmatoarele 9 fotografii.
Domul capelei
Capela Paulina
Capela Paulina sta in inima complexului cladirii bazilicii
si a fost implementata de Paul II, un membru al familiei Borghese, imediat dupa
alegerea sa ca papa, in 1605. El a reluat proiectul conceput anterior de
predecesorul sau, Sixtus V, sa gazduiasca cea mai importanta icoana mariana a
Bazilicii Romei, Salus Populi Romani. Capela Paulina era inchisa, asa cum se
vede si din fotografii.
Capela Paulina, in urmatoarele 3 fotografii.
Capela Sforza
Capela Sforza este mausoleul Cardinalilor Guido Ascanio
Sforza di Sanat Fiora (1518-64) si Alessandro Sforza (1534-81). Cei doi frati
au fost nepotii Papei Paul III si in 1562 l-au implicat pe Michelangelo, care
avea atunci 87 de ani, sa faca proiectul capelei.
Capela Relicvelor sau a Crucifixului
Capela Relicvelor sau a Crucifixului a fost reconstruita ca
parte a proiectului cuprinzator conceput de Ferdinando Fuga. Aceasta o face cea
mai noua dintre toate capelele bazilicii. Este decorata cu 10 coloane din
porfir si este in intregime captusita cu marmura. Doua aedicule (altare mici) din
marmura galbena incadreaza altare cu relicve pretioase. Crucifixul din lemn de
deasupra altarului dateaza din prima jumatate a secolului al XV-lea; el a fost
plasat inainte la intrarea in nava, unde Fuga a instalat monumentul pentru Papa
Clement IX.
Capela Relicvelor sau a Crucifixului, in urmatoarea
fotografie.
Baptiseriul
In numai 3 ani (1605-08), Flaminio Ponzio a construit un
palat pentru canonici, al carui etaj inferior a gazduit noua sacristie si corul
de iarna. Bolta zonei corului, separata de restul bisericii printr-o serliana
(fereastra), a fost decorata de Domenico Passignano (1608-10) cu fresce care
infatiseaza Parintii Bisericii si Profetii grupati in jurul unei imagini a
Conceptiei Imaculate.
In timpul pontificatului lui Leon XII (1823-29), corul de
iarna a fost transformat in Baptiseriu de Giuseppe Valadier. Pentru aceasta
camera, papa a donat un bazin din porfir, folosit ca si cristelnita, care a
fost pus in valoare de o balustrada din marmura, de jur imprejur. Acoperirea
eleganta cu statuia Sfantului Ioan Botezatorul (1828) a fost creata de
sculptorul Adamo Tadolini.
Baptiseriul sau Corul de iarna al bazilicii, ridicat in
timpul pontificatului de Papa Paul V, facut de Flaminio Ponzio si transformat
intr-un Baptiseriu in 1826, in urmatoarele 4 fotografii.
Intrarea in Sacristie, in urmatoarea fotografie. Pentru a
vedea Sacristia, se platea bilet. Nu am intrat, deoarece timpul era limitat,
trebuia sa ajungem la un muzeu unde aveam bilete la ora fixata de acasa si
riscam sa intarziem.
Navele laterale, in urmatoarele 8 fotografii.
Picturi canvas din navele laterale, sustinute de cate o
pereche de ingeri, din stucatura, in urmatoarele 3 fotografii.
Usa de iesire, in urmatoarea fotografie.
Va urma….
Comments
Post a Comment