Germania-Muzeul Neues din Insula Muzeelor Berlin


GERMANIA - BERLIN - INSULA MUZEELOR - PARTEA a II-a
MUZEUL NEUES


In acest articol va prezint Insula Muzeelor din Berlin, partea a II-a, despre Muzeul Neues. 



Daca doriti mai multe informatii despre Insula Muzeelor din Berlin, partea I, le gasiti aici.

Muzeul Neues (Muzeul Nou) este localizat la nord de Muzeul Altes (Muzeul Vechi), pe Insula Muzeelor. Muzeul a fost construit intre anii 1843 si 1855, dupa planurile facute de Friedrich August Stüler, un student al lui Karl Friedrich Schinkel.

Muzeul a fost inchis la inceputul celui de Al Doilea Razboi Mondial, in anul 1939 si a fost avariat serios in timpul bombardamentelor asupra Berlinului. Reconstructia muzeului a fost supravegheata de catre arhitectul englez David Chipperfield. Muzeul s-a redeschis oficial in octombrie 2009.

Expozitiile muzeului includ colectia egipteana si de papirusuri si colectia de pre-istorie si de istorie timpurie, asa cum a fost inainte de razboi. Artefactele din muzeu includ bustul portret al reginei egiptene Nefertiti. Muzeul are 8.000 mp, este impartit in patru niveluri separate si contine aproximativ 9.000 de exponate istorice. Cladirea muzeului are tavane inalte, arce si fresce originale.

Atractiile Muzeului Neues sunt: bustul reginei egiptene Nefertiti, vase pretioase din argint din Trezoreria Priamului, din Troia antica, Capul Verde din Berlin, un bust vechi de statuie egipteana, din anul 350 I.Hr.,realizat din greschist si care se afla in apropierea bustului reginei egiptene Nefertiti.

Facand parte din Insula Muzeelor si in acelasi timp fiind o cladire individuala, muzeul confirma arhitectura neo-clasica a muzeelor din secolul al XIX-lea. Avand o cladire noua, industrializata, care a fost construita din otel, muzeul joaca si un rol important in istoria tehnologiei. De cand au fost distruse interioarele cladirilor Glyptothek si Alte Pinakothek din Munchen, in Al Doilea Razboi Mondial, interiorul partial distrus al Muzeului Neues se clasifica printre ultimele exemple de interioare de muzee din aceasta perioada, din Germania.

Muzeul Neues a fost al doilea muzeu construit in Insula Muzeelor si a fost planificat initial ca o extindere a Muzeului Altes, pentru a gazdui colectiile care nu mai aveau loc in el. Printre acestea erau colectiile de sculpturi din ipsos, artefacte egiptene antice, colectiile pre-istorice si de istorie timpurie (Museum der vaterländischen Altertümer), colectia etnogarfica si colectia de tiparituri si desene (Kupferstichkabinett). De aceea, muzeul este si "sursa originala" a colectiilor Muzeului Egiptean al Berlinului si Muzeului Etnologic al Berlinului.

Mai mult, Muzeul Neues este un monument important in istoria constructiilor si tehnologiei. Are constructii variate din otel, fiind prima cladire monumentala din Prusia care a aplicat consistent tehnici noi ale industrializarii. Ca o inovatie ulterioara, s-a folosit un motor cu abur pentru prima data intr-o constructie din Berlin. Acesta a fost folosit pentru a bate piloni la constructia cladirii. Solul moale, spongios din jurul raului Spree a solicitat ca fundatiile cladirilor din zona centrala a Berlinului sa fie adanci.

Scurt istoric al Muzeului Neues

Constructia Muzeului Neues a inceput pe data de 19 iunie 1841, sub auspiciile unui comitet stabilit de Regele Frederick William al IV-lea, care l-a inclus pe curatorul Muzeelor Regale, Ignaz von Olfers, cat si pe Friedrich August Stüler. Regele, impreuna cu cabinetul sau, ordonase deja pe 8 martie 1841 ca proiectul constructiei sa fie atribuit lui Stüler.

Calitatea slaba a terenului de la locul constructiei s-a vazut repede, cand muncitorii au descoperit depozite de pamant diatonit chiar sub suprafata terenului. De aceea, a fost necesara o structura cu piloni sub intreaga cladire, care a constat in 2.344 de piloni din lemn pentru fundatie, care au avut intre 6,9 si 18,2 metri lungime. Pentru a bate pilonii, a fost folosita o masina cu abur de 5 CP, a carei putere putea creste in caz de nevoie.

Pe data de 6 aproilie 1843, cand a fost ceremonia punerii primei pietre de fundatie, era deja finalizata fundatia, inclusiv beciurile. Constructia peretilor a fost finalizata la inceputul anului 1843, asa ca in anul 1844 s-au finalizat cornisele si acoperisul muzeului. In anul 1845 au fost finalizate constructiile din otel, tavanele cu bolti si galeriile de conexiune cu Muzeul Altes. Materialele erau transportate pe o cale ferata auxiliara, chiar la vest de podul peste raul Spree.

In anul 1846, muncitorii au inceput lucrarile la fatada cladirii si la sculpturile pedimentelor si a inceput curatenia in interior, au inceput sa construiasca treptele din marmura ale scarilor si podelele. Lucrarile au progresat bine in anul 1847. Revolutia din martie 1848 a dus la intarzieri ale lucrarilor, care au fost intrerupte pentru o perioada. In timp ce unele zone din muzeu erau finalizate, se instalau si colectiile, iar muzeul a fost deschis publicului in anul 1855, chiar daca unele lucrari de decoratiuni interioare, cum ar fi frescele caselor scarilor, au continuat pana in anul 1866.

 La deschidere, Muzeul Neues era amenajat astfel: la parter erau colectiile egipteana, patriotica si etnografica, iar la primul etaj erau colectiile de sculpturi din ipsos grecesti si romane din antichitate, colectiile bizantina, romana, gotica, renascentista si clasica. Colectiile de metalografie si gravuri si asa - numita Camera de Arta (Kunstkammer) care era o colectie de arhitectura, mobilier, obiecte din lut, de olarit si sticlarie, articole bisericesti, erau la al doilea etaj, impreuna cu lucrari mici de arta din Evul Mediu si din timpurile moderne.

Muzeul de Etnologie (Völkerkundemuseum), fondat in anul 1873, s-a mutat in anul 1886 pe strada Königgrätzer ( astazi se numeste strada Stresemannstraße, iar cladirea a fost distrusa in Al Doilea Razboi Mondial). Tot aici erau colectiile etnografica, a antichitatilor, patriotica si o parte a colectiei "Camerei de Arta". Muzeul de Arte si Mestesuguri (Kunstgewerbemuseum), nou fondat, a luat in posesie ce a mai ramas din colectiile "Camerei de Arta", in anul 1875, adica aproape 7.000 de obiecte si si-a mutat sediul in cladirea Martin Gropius Bau, in anul 1881. Zonele alcatuite astfel la parter gazduiau colectia egipteana, iar la primul etaj erau colectiile de metalografie si gravuri.

In perioada 1883 - 1887 a fost adaugat Muzeului Neues un mezanin, care nu este vizibil din exterior. Colectia de sculpturi din ipsos a crescut in secolul al XIX-lea si a devenit una dintre cele mai vaste si mai multilaterale colectii din ipsos. Oricum, datorita unor prioritati in favoarea lucrarilor originale de arta, colectia a fost cedata Universitatii din Berlin, intre anii 1916 si 1920, cu exceptia statuilor mari. Colectia a fost distrusa in mare masura in timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial.

In salile primului etaj al muzeului a fost instalata colectia de vase a muzeului antic cat si colectia de papirus a Muzeului Egiptean.

Schimbarile care s-au facut la parterul muzeului, din anul 1919 pana in anul 1923 au condus, pentru prima data, la modificari substantiale ale cladirii originale. In Curtea greceasca a fost inlaturata absida iar curtea a fost acoperita cu un acoperis din sticla si a fost adaugat un etaj peste ea. Au fost create astfel cateva camere si cabinete noi, pentru a expuune colectia Amarna. In zonele adiacente parterului au fost adaugate tavane suspendate pentru a construi sali noi, modrrne si s-au acoperit decoratiile originale.

Muzeul a afost inchis in anul 1939, in timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Distrugerile de razboi au afectat configuratia originala a muzeului. In timpul bombardamentelor din data de 23 noiembrie 1943, au ars scarile centrale ale muzeului si frescele de acolo, impreuna cu comori mari ale istoriei umanitatii.

In februarie 1945, bombele Aliatilor au distrus aripa de nord - vest a muzeului, cat si conexiunea cu Muzeul Altes si au deteriorat aripa de sud - vest, cat si fatada de sud - est (care era din risalit). In perioada de dupa razboi, Muzeul Neues a fost lasat in ruina, fiind in partea orasului de sub ocupatie sovietica. Alte muzee din Insula Muzeelor au folosit zonele mai putin avariate ale cladirilor ca magazii.

Lucrarile de reconstructie ale muzeului au inceput in anul 1986, la ordinul guvernului est german, dar au fost intrerupte dupa caderea Zidului Berlinului si Reunificarea Germaniei. In acest proces au fost pierdute parti istorice din cladire. De exemplu, au fost eliminate ultimele vestigii ale Curtii Egiptene.

In anul 1997 s-a facut un proiect de reconstructie a Muzeului Neues, care a fost incredintat oficial arhitectului englez David Chipperfield. Au fost luate si puse deoparte sectiuni si fragmente ale cladirii. In anul 2009, s-a planificat sa se construiasca in Insula Muzeelor o cladire noua, de receptie, pentru vizitatori, numita "Cubul", care a costat aproximativ 60 de milioane de EURO.

Dupa consolidarea fundatiilor si peretilor, cladirea Muzeului Neues a fost reconstruita. Lucrarea a fost facuta conform Master Planului Insulei Muzeelor din Berlin, cu un cost de aproximativ 295 de milioane de EURO pentru Muzeul Neues. Au fost reconstruite aripa de nord - vest si fatada de sud - est, care au fost distruse complet in razboi. Reconstructia s-a facut dupa planurile lui Chipperfield, avand infatisarea apropiata cu cladirea originala. In martie 2009 muzeul a fost deschis publicului, avand cladirea goala.

La acea vreme, artefactele nu erau instalate. Muzeul s-a deschis oficial pe data de 16 octombrie 2009. La ceremonia de redeschidere a muzeului a participat cancelarul Germaniei Angela Merkel, care a descris lucrarea lui Chipperfield ca fiind "impresionanta si extraordinara" si muzeul ca fiind "unul dintre cele mai importante din istoria culturala europeana".  Oricum, proiectul constructiei lui Chipperfield a fost subiect de dezbateri de catre cei care preferau o reconstructie traditionala a cladirii lui Friedrich August Stüler din secolul al XIX-lea.

Muzeul Neues gazduieste Muzeul Egiptean si colectia de papirusuri, cu faimosul bust al Reginei Nefertiti si alte lucrari de arta din timpul regelui Akhenaten. In muzeu sunt expuse, de asemenea, portiuni din alte colectii importante, artefacte din Epoca Pietrei si din erele preistorice de mai tarziu, din Muzeul de Preistorie si Istorie Timpurie.

Muzeul Neues este dreptunghiular, asa cum a fost construit initial, avand axa lunga a cladirii (105 metri) orientata de la nord la sud, paralela cu strada Am Kupfergraben (strada dinspre vest, de-a lungul raului Spree) si cu o latime de 40 de metri. Cladirea Muzeului Neues este aproape perpediculara pe cladirea Muzeului Altes, iar intre cel doua se afla strada Bodestraße.

Podul care conecta cele doua muzee (distrus in Al Doilea Razboi Mondial)  avea 6,9 metri latime, 24,5 metri lungime si era sustinit de trei arce. Scara principala era localizata in centrul cladirii si avea cea mai mare inaltime din cladire (31 metri).

Cele trei aripi principale inconjura doua curti interioare, Curtea Greceasca si Curtea Egipteana. Curtea Egipteana (din nord) a fost acoperita cu un plafon din sticla de la inceput, dar Curtea Greceasca (din sud) a fost acoperita prima data cu acoperis din sticla intre anii 1919 si 1923.

Colectia egipteana si de papirusuri furnizeaza o intelegere comprehensiva in continuitatea si schimbarile care au avut loc in culturile egipteana si nubiana, de-a lungul a patru milenii. Expozitia incepe cu istoria colectiei si a egiptologiei in sine. Pornind de la expunerea  capetelor portret ale diferitilor regi, expozitia duce spre "Capul Verde din Berlin", ilustrand progresul sculpturii ca forma de arta, inainte de a ajunge la cele trei camere care ofera date din Regatul Vechi, prezintand arhitectura mormintelor si arta reliefului.

Etajul principal expune in primul rand un sir de sculpturi. Dupa sculpturi urmeaza lucrarile din  perioada Amarna, care includ faimosul cap al lui Tyi si bustul reginei Nefertiti, faimos in intreaga lume. Turul prin Egipt se sfarseste in Biblioteca Antichitatii, care contine o selectie de texte si de lucrari literare din cultura scrisului, care se intinde din Egiptul antic pana in antichitatea tarzie. La subsol, colectiile sunt dedicate vietii de zi cu zi, vietii de apoi si culturii zeilor.

Colectia de pre-istorie si de istorie timpurie are 6.000 de exponate si prezinta un studiu al descoperirilor arheologice din Europa intreaga si din anumite parti din Asia, care supune atentiei istoria culturala a acestor regiuni, incepand cu Epoca Pietrei pana in Evul Mediu. Acestora li se adauga lucrari de arta din antichitatea clasica, din Colectia antica (Antikensammlung).

La subsol, camera "Arta Odin, Urs si Looted", intampina vizitatorii cu picturi ale peretilor care prezinta scene mitologice din Nord. Aceste picturi au fost facute in secolul al XIX-lea. Urmeaza camerele dedicate colectiei de artefacte din Troia (colectia lui Heinrich Schliemann), si de istorie culturala a vecinilor Ciprului.

Drumul de la primul etaj incepe cu arheologia provinciilor romane si a provinciilor vecinilor germani din nordul Romei. Artefactele din camera urmatoare prezinta exponate din antichitate pana la inceputurile culturii crestine din Vest.

La final, al doilea etaj duce vizitatorii inapoi in Epoca de Piatra, cu Omul de Neanderthal din Le Monstier, in Epoca Bronzului, cu Palaria din Aur din Berlin si cu exponate din diverse culturi din Epoca Pre-Romana a Fierului. Expozitia se termina cu o selectie de artefacte multe, tinute in colectia de studiu, prezentata in cabinete istorice, expuse intr-un stil bogat evocativ, similar cu expozitiile originale pe care primii vizitatori ai muzeului l-au experimentat acum 150 de ani.

Exponatele de la subsolul Muzeului Neues

Aici se afla foaierul inferior si camerele intitulate Habitatul vaii Nilului, Viata de zi cu zi, Timpul piramidelor, Nubia, Napata si Meroe, Viata vesnica, Sistemul credintei, Calatoria spre viata vesnica, Curtea Greceasca si Ordinul mondial.

Exponatele de la subsolul Muzeului Neues (cu o parte din Colectia egipteana), in urmatoarele 13 fotografii.

Mormintele restaurate de la subsol, in urmatoarele 4 fotografii.









Artefact din colectia de arta egipteana si de papirusuri



In urmatorul panou (urmatoarele 4 fotografii) se afla aplicatii pentru mobilier cu forme de inflorescente si vase (1540 - 1290 I.Hr.), vase de vin pictate, cu maner (1540 - 1075 I.Hr.), vase de gatit, oale de ulei si miere, vase de depozitat.









Exponatele de la parterul Muzeului Neues

Aici se afla vestibulul si camerele intitulate Arta Odin, Urns si Looted, Troia (doua camere), Cipru, Insula Afroditei, Viata eterna, 13 secole, Faraon, Prolog si Templul Egiptean.

Exponatele de la parterul Muzeului Neues, in urmatoarele 8 fotografii.




Figuri de femei si barbati din piatra (sec.al XII-lea, Ucraina)





Bustul poetului Homer, din Camera Troia, in urmatoarele doua fotografii.





Colectia de antichitati nordice din Muzeul Neues

Aceasta colectie a fost rearanjata din anul 1852, cand a fost mutata la "Vaterlandischer Saal" (Camera Nationala) a Muzeului Neues. Intre timp, exponatele s-au dublat. Noile exponate veneau deja din toata Germania si din alte parti ale Europei.

La acel moment, lucrarile vechi, clasificate din punct de vedere cronologic si etnic ale descoperirilor preistorice au existat in Danemarca si in regiuni restranse ale Germaniei. Oricum, cunostintele din secolul al XIX-lea nu au furnizat o ipoteza in ceea ce priveste organizarea cultural - istorica a colectiei din Berlin, care era mare si acoperea intreaga tara. Asa ca, prezentarea exponatelor s-a bazat pe principiul analogiei. Piesele descoperite, care erau din acelasi material si de aceeasi forma sau design au fost grupate impreuna.

Colectia de antichitati nordice, in urmatoarea fotografie. In centrul imaginii este fotografia lui Leopold von Ledebur (1799 - 1877), proprietarul colectiei.




Exponatele de la etajul intai al Muzeului Neues

Aici se afla casa scarii si camerele intitulate Baiatul Xantea, Provinciile romane, Zeii romani, Vecinii din nord ai Romei, Fragmentarium, Perioada migratiei si Evul Mediu, Sculpturi, Perioada Amarna (doua camere), Nefertiti, Biblioteca antichtatii si Sub razele Atenei.

Exponatele de la etajul intai al Muzeului Neues, in urmatoarele 31 fotografii.

Scarile de urcare la primul etaj, in urmatoarea fotografie.





Biblioteca Antichitatii

Masca mumie din perioada 2504 - 1117 I.Hr.

Sculptura Faraonului, colectia egipteana


Statuie egipteana antica a administratorului Haruafrom Thebes (bloc de granit, Dinastia a XXVI-a, 500 I.Hr.)


Statuia egipteana a lui Hor-sa-Tutu, comandant sef al trupelor din Egiptul Inferior (perioada Ptolemeica, 150 - 50 I.Hr.)

 

Bustul lui Akhenaten (din camera Perioada Amarna)

Akhenaton (sau Akhenaten, initial Amenhotep al IV-lea) a fost un faraon din Dinastia a XVIII-a (1379 - 1362 I.Hr.), care a inlocuit religia politeista a Egiptului cu cea monoteista, ridicandu-l pe zeul discului solar Aton la rangul de zeu unic al Egoptului. Akhenaten a construit un oras nou unde a mutat capitala regatului. Dupa moartea sa, succesorul sau, Tutankhamon a restaurat vechiul cult politeist, iar meoria faraonului rebel a fost eliminata sistematic.

Epoca sa a fost una dintre cele mai controversate si se stie putin despre copilaria sa. Se presupune ca ar fi crescut in Teba (Luxorul de astazi). Akhenaten a urcat pe tron intre 16 si 24 de ani si este posibil sa fi fost atunci deja casatorit cu Nefertiti, femeia care a avut o mare influenta in epoca sa. La incoronare, Akhenaten a adoptat titlurile egiptene traditionale.

In ziua 13, luna 8, in al cincilea an al domniei sale, regele a ajuns in noul oras Akhetaton (cunoscut astazi ca Amarna). Regele si-a modificat numele de Amenhotep (care inseamna Amun este multumit) cu numele de Akhenaton (Aton este multumit). A trimis chiar sculptori sa stearga numele tatalui sau de "Amun" de pe toate obeliscurile si templele Imperiului Egiptean.

Initial s-a intentionat ca acest bust impresionant sa fie plasat intr-un sanctuar pentru adoratia regelui. A fost gasit inainte de a fi gasit bustul reginei Nefertiti si fusese deja taiat in cateva bucati, din antichitate. Golurile dintre aceste fragmente au fost umplute pentru a se asigura stabilitatea bustului si pentru a se aproxima starea in care a fost gasit, in anul 1912/1913. Reconstructia ultimei guri a bustului este temporara si a fost adaugata pentru perioada in care bustul va sta in aceasta expozitie.

Bustul lui Akhenaten (din piatra, pictat si aurit, cu adaosuri moderne, reversibile), in urmatoarea fotografie.



Camera anterioara camerei Nefertiti (fotografiatul era, din pacate, interzis in Camera Nefertiti)

Colectia de istorie timpurie, in urmatoarele 17 fotografii.



Artefacte din istoria timpurie






Statuia colosala a lui Helios (Epoca Romana a Egiptului antic, 138 - 161 D.Hr.)

Statuia unei zeite (probabil Ceres), din Epoca Romana a Egiptului antic










Exponatele de la etajul al doilea al Muzeului Neues

Aici se afla camerele intitulate Colectiile istorice, Arheologia in Berlin, Epoca Pietrei, Epoca Bronzului, Palaria de Aur din Berlin, Masina in timp si Epoca Fierului.

Colectiile de la etajul al doilea, in urmatoarele 7 fotografii.

Colectia Virchow, in urmatoarea fotografie.



Obiecte din culturile Lorestan, Amlash si Urartu, in urmatoarea fotografie.



Bust si craniu al Omului de  Neanderthal (cca 45.000 de ani)


Model al omului din Epoca de Piatra Tarzie (Paleoliticul Superior, cca 30.000 I.Hr.)







Recomand vizitarea Insulei Muzeelor din Berlin!


Comments

Popular posts from this blog