Italia - Roma - partea I


ITALIA - ROMA - PARTEA I
Piata Capitoliului cu Palatele Capitoliului si Piata Venetia


In acest articol va prezint atractiile turistice din Roma, partea I. 



Roma, "Orasul celor sapte coline", este capitala Italiei, situata pe malul fluviului Tibru. Orasul are o istorie indelungata, fiind de-a lungul secolelor capitala Republicii Romane, a Imperiului Roman, a Bisericii Romano - Catloice si a Italiei moderne.

Am vizitat Roma in anul 2006, cand am fost intr-o excursie organizata. Am stat patru zile la Roma, din care o zi am vizitat Vaticanul.

Daca doriti mai multe informatii despre Bazilica Sfantul Petru din Vatican, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre partea intai a articolului cu Muzeele Vaticane, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre partea a doua a articolului cu Muzeele Vaticane, le gasiti aici.

"Toate drumurile duc la Roma", spune un proverb de glorificare din vechime, referindu-se la grandoarea si importanta orasului, care a avut titlul de Caput mundi ("Capitala lumii"). Pe orice drum ar merge vizitatorul sa ajunga la Roma, poate fi sigur ca i se va oferi oportunitatea sa admire si sa studieze un patrimoniu istoric, artistic si monumental al valorii unuversale.

Civilizatia romana a fost, impreuna cu cea graca, marele leagan al Civilizatiei. Daca civilizatia greaca a dat cele mai mari valori in literatura, arta, filozofie si viata spirituala, romanii, cu simtul lor mare practic si rational, s-au dedicat mai bine in viata politica, administrarea si organizarea Imperiului. Aceasta diferenta de caracter este reflectata in munca lor: in timp ce grecii au urmarit un ideal in armonie si frumusete, idealul romanilor a fost impregnat cu sensul grandorii, puterii si mai mult cu spiritul utilitatii.

Aceasta este, intr-adevar caracteristica principala a arhitecturii romane, a carei fascinatie se va exercita asupra vizitatorilor in timpul vizitarii Forumurilor Romane, amfiteatrelor, bazilicilor si arcelor triumfale.Printr-un destin ciudat si unic privilegiat, istoria a conspirat sa se asigure ca si dupa caderea Imperiului Roman, in timpuri mai putin glorioase decat vremurile Cezarilor, Roma trebuie sa-si pastreze rolul sau de sursa a civilizatiei si de centru cultural si moral ala lumii, devenind capitala Crestinismului si Arhiepiscopia Apostolica a succesorului lui Petru.

 In timpul perioadei renascentiste, datorita papalitatii, orasul a renascut si s-a exprimat printr-o activitate culturala si artistica pe care nu a mai avut-o din zilele antichitatii. Noua splendoare a Romei si-a gasit expresia cea mai mare in noua Bazilica Sfantul Petru (de la Vatican) si in vastul complex al Palatelor Vaticane cu capodoperele incomparabile ale lui Bramante, Rafael si Michelangelo, care reprezinta cele mai mari creatii artistice ale tuturor timpurilor.Orasul Roma este astfel, dovada prin excelenta a istoriei milenare a Vestului si o descriere directa a patrimoniului monumental notabil al sau cere o munca care ar umple o biblioteca.

Capitoliul

In vremurile antice, punctul focal al vietii religioase, Capitoliul, cel mai faimos dintre cele sapte coline ale Romei, constituia zona unde unde au avut loc cele mai semnificative evenimente din istorie, ale orasului. Colina (dealul) consta din doua varfuri in centrul carora se intinde acum Piazza (Piata) del Campidoglio, care a fost odata asylum, adica zona alocata de Romulus plebeilor. Pe unul dintre cele doua varfuri sta acum Biserica Santa Maria din Aracoeli, locul sau fiind ocupat in vremuri antice de Altarul Capitoliului.

Pe celalat varf sta Marele Templu al lui Jupiter Optimus Maximus. De pe terasele partii de sud ale colinei, cunoscuta in vremurile antice ca Mons Tarpeius (Roca Tarpeian), erau aruncati tradatorii tarii, condamnati la moarte, iar in apropiere pot fi vazute ruinele Templului lui Jupiter. Complexul arhitectural al Pietei del Campidoglio, centrul de astazi al vietii publice a orasului, datoreaza infatisarea sa armonioasa geniului lui Michelangelo, care l-a proiectat pentru Papa Paul al III-lea.

Piata Capitoliului (Piazza del Campidoglio)

Conceputa de o minte stralucita de artist, piata consta intr-un spatiu trapezoidal delimitat de trei palate, denumite Palatele Capitoliului. Pe dreapta pietei este Palatul Conservatorilor (Palazzo dei Conservatori), pe stanga este Palatul Nou (Palazzo Nuovo sau Muzeul Capitoliu), iar pe partea din spate este Palatul Senatorial (Palazzo Senatorio).

Palatele Capitoliului se afla in Piata Capitoliului (Piazza del Campidoglio), Roma si se poate ajunge aici cu autobuzele 44, 63, 64, 81, 85, 95 si 492. Programul de vizitare al palatelor este zilnic, de la 09.00 - 20.00. Pretul unui bilet de intrare este de 13 EURO, iar pentru ghidul audio se mai platesc 5 EURO..

Timpul de vizitare al Palatelor Capitoliului este de 1 - 2 ore.

Piata are la intrare scari impozante (Cordonata), facute de Michelangelo. La piciorul scarilor sunt doi lei din porfir egiptean. In capul scarilor sunt statuile colosale ale Dioscurilor, Castor si Polux cu caii lor, iar statuile lor sunt flancate, de-a lungul balustradei, de Trofeele lui Marius, statuile lui Constantin si Constantin al II-lea, iar la capat se afla doua coloane aduse din Via Appia.

Deosebit de frumoasa este si statuia ecvestra a lui Marc Aureliu, care se inalta pe un soclu, in centrul pietei. In concordanta cu cateva surse, statuia, care a fost turnata in bronz in secolul al II-lea D.Hr., a fost adusa aici din Lateran, de Papa Paul al III-lea, in anul 1538, contrar planului lui Michelangelo. Conform celor spuse din popor, statuia a supravietuit numai datorita faptului ca s-a crezut ca il reprezinta pe Imparatul Constantin.

Piata Capitoliului, in urmatoarele 4 fotografii.



Palatul Senatorial


Statuia lui Marc Aureliu - Capitoliu

Palatul Senatorial

Palatul, care este acum sediul Primariei si al Consiliului Municipal al Romei, are o fatada impozanta. Palatul are la baza o scara dubla, sub care este, in centrul rampelor sale gemene, o nisa care contine o statuie a zeitei Roma care tine o sfera in mana, emblema puterii Romei asupra lumii. Ea este flacata de doua statui colosale ale zeilor - raurilor, care reprezinta Nilul si Tigrul, ultimul fiind transformat mai tarziu in Tibru. Palatul a fost construit pe locul Tabularium antic (biroul de inregistrari oficiale ale Romei antice si gazduia birourile multor oficiali din oras). In spate rasare clopotnita construita de Martino Longhi cel Batran in secolul al XVI-lea.

In palat sunt o serie de camere mari si interesante, printre cele mai faimoase fiind Camera Drapelelor, Sala de Consiliu, dominata de statuia lui Iulius Cezar si Promoteca Capitolina, o colectie de busturi de barbati celebri, instalata aici in anul 1950.

Coborand Via del Campidoglio pe partea Palatului Senatorial, putem vedea ruinele faimosului Templu Vejove, o zeita italica antica, care a fost adusa la lumina in timpul lucrarilor de reconstructie.

Palatul Nou

Cladirea palatului, situata in stanga Pietei del Campidoglio, a fost proiectata de Michelangelo, dupa modelul Palatului Conservatorilor. Cladirea a fost construita de abia in secolul al XVII-lea, cand s-a decis sa se mareasca efectul de perspectiva al pietei si sa i se dea armonia si coerenta pe care o are si astazi.

Palatul Nou gazduieste in prezent Muzeele Capitoline, care contin o colectie de sculpturi din perioada clasica. In curtea palatului este Fantana de Marforio, formata dintr-o statuie colosala culcata a unui zeu - rau, una dintre asa-numitele "statui vorbitoare" ale orasului. Colectia antichitatilor, cu sculpturi originale, gazduite in Palatul Conservatorilor, de pe partea opusa a pietei a fost luata de aici la mijlocul secolului al XVII-lea.

In atriumul de la parter este statuia importanta a Minervei, din secolul al V-lea I.Hr. la stanga curtii este Colectia Egipteana, in timp ce Atriumul este flancat de doua suite de camere: Camerele de la parter de pe dreapta, cu sarcofagul Amendola (secolul al II-lea) si Camerele de la parter de pe stanga, care contin statui interesante din culturile orientale.

Urcand la primul etaj, care are sapte camere, intram mai intai intr-o Galerie lata, care se intinde pe toata lungimea cladirii si in care sunt excpuse o serie de statui interesante, printre care se afla faimoasa statuie a zeitei Atena, gasita in Velletri, langa Roma, un cap pretios al Imparatului Probus si o statuie a lui Amor, desenand un arc.

Camera Porumbeilor si-a luat numele de la un mozaic atribuit lui Sosus de Pergamon, care reprezinta patru porumbei care beau dintr-un vas. Camera contine, de asemenea, sarcofagul unui copil si Tabula Iliaca, un relief care reprezinta distrugerea Troiei.

Cabinetul lui Venus contine o statuie minunata a zeitei Venus, care dateaza din secolul al II-lea I.Hr. si este o copie a statuii originale. Camera Imparatilor, contine 65 de busturi ale imparatilor romani, constituind una dintre cele mai bogate si mai frumoase colectii de gen si din punctul de vedere al iconografiei perioadei imperiale.

Camera Filozofilor si-a luat numele de la o serie de busturi portret ale ganditorilor si filozofilor greci si romani, cum ar fi busturile care ii reprezinta pe Socrates, Cicero, Homer si pe oratorul Lysias. Salonul este cea mai mare camera de la primul etaj, care contine o copie a Centaurilor, datand din perioada Imparatului Hadrian si faimoasa statuie a Amazonului ranit, o copie dupa originalul lui Kresilas.

Camera Faun contine inscriptii romane, care includ "lex de imperio Vespasiani", o tableta din bronz care conferea puterea imperiala lui Vespasian si statuia lui Faun cel zambaret, tanand un ciorchine de struguri in gura. Camera Galului muribund are in centrul ei statuia unui luptator galez muribund denumita Moartea galului, gasita in Orti Sallustiani.

Palatul Conservatorilor

Palatul, care a fost reconstruit de Giacomo Della Porta in secolul al XVI-lea, bazat pe proiectul lui Michelangelo, contine Sala Conservatorilor, Muzeul Palatului Conservatorilor, Braccio Nuovo (sau Aripa Noua), Museo Nuovo (Muzeul Nou) si Galeria de Picturi Capitoline. Curtea palatului contine capul colosal al Imparatului Constantin, recuperat din Bazilica lui Constantin, precum si cateva reliefuri interesante.

Urcam acum la primul etaj si intram in prima camera, Sala Conservatorilor, care este Sala Horatilor si Curatilor (unele dintre cele mai vechi familii din Roma), avand numele de la o fresca care infatiseaza una dintre bataliile dintre Horati si Curiati. Sala contine si statuile Papilor Urban VIII (facuta de Bernini) si Innocent X (facuta de Algardi). Trecand prin Camera Capitanilor, intram in Camera Triumfului, care are in centru faimoasa statuie din bronz a unui baiat care incearca sa-si scoata un tep dintr-un picior, cunoscuta ca Spinario si care dateaza din secolul I I.Hr.

Camera Lupoaicei, care gazduieste faimoasa Lupa Capitolina (sau Lupoaica de pe Capitol), o statuie din bronz din secolul al V-lea I.Hr., care a fost simbolul Romei din timpuri stravechi. Figurile fratilor gemeni Romulus si Remus, intemeietorii legendari ai Romei, care sug de la Lupoaica, au fost adaugate de Antonio Pollaiuolo in secolul al XV-lea. Urmeaza o serie de alte camere, decorate bogat cu sculpturi, frize si tapiserii valoroase din secolul al XVIII-lea.

Palatul Conservatorilor, in urmatoarele 8 fotografii.



Sala Conservatorilor, sau Sala Horatilor si Curatilor, in urmatoarele 7 fotografii.








Camera Triumfului, care are in centru faimoasa statuie din bronz Spinario, in urmatoarea fotografie.



Camera Lupoaicei, care gazduieste faimoasa Lupa Capitolina (sau Lupoaica de pe Capitol), in urmatoarele 3 fotografii.







Suita de camere decorate bogat cu sculpturi, frize si tapiserii valoroase din secolul al XVIII-lea, in urmatoarele 12 fotografii.















Muzeul Palatului Conservatorilor

Printre exponatele muzeului cu statui clasice, inscriptii, colectii de vase grecesti si etrusce valoroase si  numeroase sarcofage, se remarca in special statuia din marmura cunoscuta ca Venus Esquilline (din Galeria Orti Lamiani), un pat funerar din bronz, decorat si elaborat (din Camera Bronzurilor) si o statuie a lui Artemis (din Camera Magistratilor).

Braccio Nuovo (Aripa Noua)

Braccio Nuovo sau Aripa Noua a fost instalata in perioada 1950 - 1952, pentru a gazdui statui antice aditionale, in special ramasitele arheologice gasite in timpul excavarilor de la Templul lui Jupiter Capitolinul. Acestea contin cateva ramasite ale fundatiilor templului si diferite sculpturi, incluzand faimoasa statuie a lui Apollo ca arcas, o sculptura originala greaca din secolul al V-lea I.Hr.(in Camera IV). Este, de asemenea, de valoare notabila, o pictura antica romana care dateaza din secolul al III-lea I.Hr., aflata in Camera I.

Museo Nuovo (Muzeul Nou)

Museo Nuovo sau Muzeul Nou a fost instalat in Palatul Conservatorilor in anul 1925 pentru a gazdui ramasite interesante, romane si grecesti, din diferite perioade, gasite in timpul excavarilor arheologice repetate facute in oras incepand cu anul 1870.

Muzeul, care are zece camere, contine exemplare magnifice din arta greaca, cum ar fi impresionanta statuie fara cap a Afroditei, probabil o lucrare a lui Praxiteles si bustul lui Domitian, o lucrare romana.

Galeria Capitolina de Picturi

Nu trebuie sa ratati Galeria Capitolina de Picturi (Pinacoteca Capitolina), care contine picturi importante din colectiile Saccheti si Pio. Galeria a fost fondata de Papa Benedict XIV in anul 1784 si include picturi faimoase de Rubens ("Romulus si Remus alaptati de Lupoaica"), Diego Velasquez ("Portretul unui barbat necunoscut") si Caravaggio ("Sfantul Ioan Botezatorul"), cat si lucrari ale altor artisti din secolele XVI, XVII si XVIII. Este expusa acum in Galeria Cini o colectie de portelanuri remarcabile din secolul al XVIII-lea.

Biserica Santa Maria din Aracoeli

Biserica ocupa varful Capitoliului Arx (sau Acropolis) si se poate ajunge la ea pe niste scari lungi, votive, construite de populatie in anul 1348, in semn recunostinta pentru Fecioara Maria, pentru avertizarea pe care a dat-o asupra pericolului ciumei. Conform celor spuse in popor, biserica sta pe locul unde imparatul Augustus a vazut o femeie cu un copil, stand pe altar si care i-a spus "Ecce ara primogeniti Dei", o profetie a venirii lui Hristos.

Oficiata de calugarii franciscani in anul 1250, biserica  are origini foarte vechi, ea fiind, de fapt, construita pe ruinele Templului lui Juno Moneta. In secolul al X-lea, biserica si-a luat numele Sfantei Maria in Capitolio, pe care l-a pastrat pana in secolul al XIII-lea.

Fata nedecorata, din caramizi, are trei portaluri, dintre care doua sunt impodobite cu lunete avand reliefuri din secolul al XVI-lea. Interiorul, care consta dintr-o nava principala si doua nave laterale divizate de 22 coloane antice din marmura, este notabil prin pavajul medieval frumos si prin somptuosul tavan casetat din secolul al XVI-lea, care infatiseaza victoria asupra turcilor din batalia navala de la Lepanto.

In biserica sunt mai multe monumente funerare, printre care monumentul Cardinalului Ludovico d'Albret, sculptat de Andrea Bregno in anul 1465 si o placa de mormant sculptata de Donatello. Prima capela de pe dreapta, dedicata Sfantului Bernard, este decorata cu fresce frumoase facute de Pinturicchio, care infatiseaza sfinti. Intre nava si transepturi sunt doua amvoane frumoase sculptate de Lorenzo si Giacomo Cosma in secolul al XIII-lea.

In transeptul din dreapta este mormantul lui Luca Savelli, intr-un sarcofag roman refolosit. Altarul baroc, inalt, este decorat cu o pictura frumoasa a Fecioarei Maria. In transeptul din stanga este monumentul cardinalului Matteo d'Acquasparta, probabil o lucrare a lui Giovanni di Cosma. In sacristie este statuia venerata din lemn a copilului Iisus, cunoscuta sub denumirea Bambino dell'Aracoeli, in fata careia se spun rugaciuni se se canta cantece religioase de Craciun, de catre copii de departe.

Scarile bisericii Santa Maria din Aracoeli, in urmatoarea fotografie.




Piata Venetia

Situata in centrul Romei, Piata Venetia este unul dintre cele mai pitoresti locuri din intreg orasul. Piata are forma rectangulata si puncul sau focal este Monumentul Vittorio Emanuele, un monument urias din marmura, "prajitura de nunta", construit in onoarea primului rege al Italiei unificate, Vittorio Emanuele al II-lea.

Piata se afla la intersectia celor mai importante strazi ale Romei: Via del Corso, Via Quattro Novembre, Via del Plebiscito, care duce pe strada Corso Vittoria Emanuele, la Bazilica Sfantul Petru si Via dei Fiori Imperiali, care flancheaza ruinele antice ale Forumului Roman si duce la Colosseum. Datorita pozitiei sale centrale, Piata Venetia este un punct de plecare convenabil pentru diferite itinerarii turistice.

Palatul Venetia

 Palatul Venetia a fost construit pentru cardianlul Pietro Barbo, care a devenit mai tarziu Papa Paul II, in anul 1455. Palatul a fost construit de cativa studenti ai distinsului arhitect renascentist Leon Battista Alberti. Fiind considerata una dintre primele cladiri renascentiste din oras, constructia este foarte austera si are fatada cu stucatura maro, remarcabila prin randurile de ferestre in marmura alba, dintre care sunt impresionante cele in forma de cruce Guelf de la primul etaj.

Cladirea gazduieste in prezent interesantul Muzeu al Palatului Venetia, care contine lucrari importante de arta medievala si renascentista si colectii de portelan si argint, care dateaza din diferite perioade. Cea mai frumoasa camera este Camera Tronului (Sala Regia), in care sunt expuse tapiserii pretioase flamande, germane si italiene din secolele XV si XVI si o serie de arme si armuri magnifice, care dateaza din secolul al IX-lea pana in secolul al XVI-lea.

Colectiile de articole din argint sunt expuse in doua camere si cuprind cateva exemplare frumoase de lucrari din aur si argint, incluzand capodopere veritabile cum ar fi Crucea Ortini (1334) si Tripticul de Alba Fucense.

Bazilica Sfantului Marcu

Fiind anexata la Palatul Venetia, Bazilica Sfantului Marcu, fondata in secolul al IV-lea, a fost reconsstruita complet, dupa diferite interventii, de catre cardinalul Pietro Barbo, in perioada 1455 - 1471. Fatada, facuta in stilul elegant renascentist, a fost proiectata probabil de Giovanni da Maiano si este decorata cu un portic facut manual, format din trei arcade surmontate de Loggia Benedictina.

Interiorul a fost restaurat de F. Barigioni intre anii 1740 si 1750 si a fost decorat in stilul pur baroc. Dar tavanul frumos din lemn, casetat, in stil renascentist, facut de Giovannino si Marco de'Dolci, a supravietuit. Sunt pastrate inca in absida cateva mozaicuri minunate din secolul al IX-lea, care ii infatiseaza pe Hristos, Apostolii si cativa sfinti. In sacristie sunt expuse altarul din secolul al XV-lea facut de Mino da Fiesole si o pictura a Evanghelistului Sfantul Marcu, facuta de Melozzo da Forli.

In afara bazilicii, in Piateta San Marco, sta una dintre asa - numitele "statui - vorbitoare ale orasului", cunoscuta popular ca Madama Lucrezia si se crede ca statuia o reprezinta pe zeita Isis.

Monumentul Vittorio Emanuele

Monumentul alb colosal dedicat memoriei primului rege al Italiei, Vittorio Emanuele al II-lea, care este cunoscut si ca Vittoriano, sta, bineinteles in fundalul Pietei Venetia. Monumentul a fost proiectat de Giuseppe Sacconi si a fost construit sa comemoreze unificarea Italiei dupa Risorgimento ("Renastere"). Monumentul sarbatoreste marile valori patriotice si militare care au triumfat pentru a unifica Italia intr-o singura natiune.

Constructia monumentului a inceput in anul 1885, dar a fost finalizata patruzeci de ani mai tarziu. Scara centrala vasta duce la  Altarul Natiunii, cu Mormantul Soldatului Necunoscut, care contine osemintele unui soldat fara nume, care a murit luptand pentru patrie in Primul Razboi Mondial. Mormantul are garzi permanente, cate doua santinele pe schimb.

Deasupra altarului se afla statuia Romei, plasata intr-o nisa. Statuia este flancata pe fiecare parte de reliefuri comemorative: la stanga este Procesiunea Triumfala a Muncii, iar la dreapta este Dragostea Patriotica, sculptate de Angelo Zanneli. Pe partea scarii ceremoniale sunt doua fantani care reprezinta Marea Tireniana (la dreapta) si Marea Adriatica (la stanga). In fata ultimei fantani sunt ramasitele Mormantului lui Publicius Bibulus, care dateaza din secolul I I.Hr.

In centrul  monumentului este statuia ecvestra colosala a lui Vittorio Emanuele, lucrare facuta de Enrico Chiaradia. Statuia sta pe un soclu mare, decorat cu sculpturi simbolice ale celor mai importante orase ale Italiei, facute de Maccagnini. Deasupra se afla o colonada din arce late, decorata cu o serie de figuri, care reprezinta regiunile Italiei si care se finalizeaza cu doua propilee laterale, care infatiseaza care de lupta uriase din bronz, cu Victoriile Inaripate la fraiele lor.

Inauntru, monumentul gazduieste Institutul pentru Istoria Risorgimentului Italian, Biblioteca si Muzeul Central Risorgimento, cu arhiva anexata.

Monumentul Vittorio Emanuele, in urmatoarele 6 fotografii.














Va urma...


Comments

Popular posts from this blog