Tara Sfanta-Holy Land

 

TARA SFANTA (HOLY LAND)

 


 

In acest articol va prezint Tara Sfanta.

 

 

Am fost intr-o excursie organizata in Tara Sfanta, in perioada 10-16 martie 2022, cu agentia de turism Montana Galati si mi-a placut foarte mult.

 

Felicit pe aceasta cale agentia Montana si o recomand tuturor!

 

Eu nu am mai fost in excursii organizate full time din anul 2006, cand m-am dus cu familia in turul Italiei si pe Riviera Franceza. Am fost atunci cu o agentie din Galati, care s-a desfiintat demult. Erau in grupul nostru (de 40 de persoane) 3 familii care au mers de fapt la shopping, in ciuda faptului ca aveam multe obiective de vizitat. Ei intarziau mereu, cam 2-3 ore la fiecare oprire si aveau un copil care sufla intr-o trompeta in autocar, ca nu te puteai intelege nici cu cel de langa tine, daramite sa asculti ce zice ghidul.

 

Mi-am zis atunci ca nu voi mai merge niciodata intr-o excursie organizata (Never say never, am invatat si din Tara Sfanta). A fost prima mea iesire din Europa si am zis ca este mai sigur sa merg intr-o excursie organizata decat pe cont propriu. Cred ca se poate merge foarte bine si pe cont propriu, din cate am vazut. Oricum, este bine sa experimentezi mai multe variante in viata.

 

Am avut un ghid foarte bun, pe domnul Leo si eu nu am mai mers niciodata in excursii organizate cu un ghid asa de bine pregatit. Grupul a fost bun, de 43 de persoane, cu varste cuprinse intre 28 si 70+ si din mai multe orase, cum ar fi Galati, Braila, Constanta, Brasov, Calarasi, Moeciu. Eu am mers singura, chiar daca m-am inscris impreuna cu sotul meu, dar el a iesit pozitiv la testul PCR solicitat cu 72 ore inainte de plecare. A fost asimptomatic, dar a ratat excursia. Eu am fost foarte suparata din cauza aceasta si nu am vrut nici eu sa plec, am plecat la insistentele sotului meu. M-am incadrat insa in grup si chiar am legat prietenii noi.

 

Tara Sfanta trebuie vizitata macar odata in viata, dupa parerea mea. Bisericile sunt foarte frumoase si merita vizitate. Nu vreau sa fac prea multe dezbateri pe teme religioase, deoarece acesta este un blog de calatorii, dar eu am privit obiectivele pe care le-am vizitat si din punct de vedere istoric si arhitectural. Si oricum, este alta arhitectura in Tara Sfanta fata de Europa.

 

Excuria se numeste "Pelerin in Tara Sfanta" si recunosc ca mi-a dat si mie fiori reci, deoarece am crezut ca vom inconjura bisericile in genunchi, vom sta numai la slujbe, nu vom socializa, asa cum am mai vazut pe la stiri (nu este bine sa vezi prea multe stiri). Nu a fost asa, am socializat, s-au spus glume si a fost o atmosfera foarte buna. Intr-o seara am baut o bere cu colega mea de camera, la barul de la hotel. Am dat 3USD pe o sticla de bere. Am fost si la restaurant, pe cont propriu, seara, cu doua colege din grup (noile mele prietene, cu care sper sa mai mergem si in alte excursii) in Betleem si in Tel Aviv. Am ascultat chiar si muzica, la barul hotelului, la care am fost cazati. Am facut si shopping (cumparaturi, mai pe romaneste) in Betleem si Tel Aviv.

 

Am vazut si alte locuri in afara de biserici, care sunt oricum, foarte frumoase (Biserica Sfantului Mormant este monumentala), gradini, Marea Moarta si Marea Mediterana. Am mers mult pe jos, ceea ce mie imi place foarte mult, atat in desert cat si in orase.

 

Si nu in ultimul rand, am purtat numai blugi. Am inteles ca la vreo doua biserici se cerea tinuta obligatorie (fuste pentru femei), dar nu a fost cazul pana la urma. Mi-am infrant si eu unele mentalitati si prejudecati.

 

Am citit foarte mult despre Tara Sfanta, inainte de plecare, multe pareri contra, care s-au dovedit a fi false (uneori nu este bine sa citesti prea mult). Locurile pe care le-am vazut au fost sigure, iar localnicii foarte primitori. Am trecut de cateva ori pe zi prin frontierele de trecere Israel-Palestina, care erau pazite de militari cu arme automate. Pe noi ne-au controlat la pasapoarte numai o singura data (a urcat un soldat in autocar).

 

Am fost foarte placut surprinsa, asa ca indrazniti sa vizitati locuri noi!

 

Scurta descriere a Tarii Sfinte

 

Tara Sfanta se refera la regiunea geografica numita si Pamantul Canaan. Geografia Tarii Sfinte este diversa, cu desert in sud si munti acoperiti cu zapada, in nord. Este localizata la capatul de est al Marii Mediterane, in vestul Asiei.

 

Tara Sfanta este marginita la nord de Liban, la nord-est de Siria, la est de Iordania si la nord-vest de Egipt, aceasta fiind granita dintre Asia si Africa. La vestul regiunii este Marea Mediterana, care constituie cea mai mare parte a zonei de coasta, de 273 km. O mica iesire la Marea Rosie se afla in sud.

 

Suprafata Tarii Sfinte este de aproximativ 26.770 km². Israelul acopera 20.770 km², Tarmul de Vest aproape 5.879 km² si fasia Gaza aproape 360 km². Partea de sud a Tarii Sfinte este dominata de deserul Negev, care acopera aproape 12.000 km², mai mult de jumatate din suprafata totala a regiunii. In partea de nord a Negevului este desertul Iudeii, care, la granita sa cu Iordania, contine Marea Moarta, cel mai jos punct de pe pamant.

 

Tara Sfanta are o importanta religioasa semnificativa pentru iudaism, cerstinism, islamism si credinta Bahai. In Tora (Vechiul Testament), termenul de Tara Sfanta nu este folosit. In loc de acest termen, aceasta zona este numita Tinutul Canaan.

 

Cele patru orase cele mai sfinte ale iudaismului sunt Ierusalim, Hebron, Tzfat (sau Safed) si Tiberias (sau Tiberia). Romanii au redenumit acest tinut Siria Palaestina, care este originea numelui Palestina. Ierusalimul a fost redenumit Aelia Capitolina.

 

Ierusalimul si Tara Sfanta sunt considerata in Vechiul Testament ca un dar divin, parte a mai multor fagaduinte. Ierusalimul a fost demult incorporat in constiinta religioasa everiasca. Evreii au studiat si personalizat lupta Regelui David de a captura Ierusalimul si dorinta lui de a construi un templu everiesc acolo, asa cum este descris in Cartea intai a lui Samuel si in Cartea Psalmilor. Multe dintre dorintele Regelui David despre Ierusalim au fost adaptate in rugaciuni si cantece populare.

 

Zidul de Vest al Muntelui Templului, cunoscut ca Zidul Plangerii este cel mai sfant loc pentru evrei si un loc de pelerinaj, de secole.

 

Tara Sfanta este, de asemenea, semnificativa in crestinism, deoarece Noul Testament spune ca este locul nasterii, slujirii, Rastignirii si Invierii lui Iisus din Nazaret, pe care crestinii il considera Mantuitorul.

 

Sunt cateva locuri sfinte pentru crestinii de toate confesiunile, in Ierusalim, cat si multe alte locatii in Tara Sfanta. Noul Testament spune ca Ierusalimul a fost locul multor evenimente importante din viata lui Iisus, incluzand cateva dintre invataturile lui Iisus, Cina cea de Taina si Rastignirea pe Cruce, inmormantarea lui Iisus pe dealul din apropiere, Golgota (Patimile).

 

Tara Sfanta este casa celor mai sfinte locuri ale crestinismului, incluzand Betleemul, locul nasterii lui Iisus, Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, unde Iisus a fost rastignit pe cruce si a inviat, Bazilica Bunei Vestiri din tinutul Galileea, care a fost locul natal al lui Iisus din Nazaret. Tara Sfanta este si locatia multor locuri sfinte, cum ar fi Biserica Bazilicii Bunei Vestiri si fantana Mariei si a multor orase inconjuratoare, cum ar fi Tiberias si Capernaum, Muntele Tabor, locul Schimbarii la fata a lui Iisus si Ierihon; Camera Cinei celei de Taina si Via Dolorosa (Drumul Crucii) din Ierusalim; Marea Galileii si Muntele Maslinilor din Ierusalim. Alt loc important pentru crestinism este raul Iordan, locul botezului lui Hristos.

 

Ierusalimul este, de asemenea, un loc sfant pentru musulmani. Primele cateva luni ale istoriei islamice considera zona Moscheei Al-Aqsa din Ierusalim a fi prima Qibla (directia rugaciunii), opusa Kaabei din Mecca. Atat Ierusalimul cat si Moscheea Al-Aqsa sunt considerate sacre in islam. In limba araba, orasul Ierusalim este cunoscut ca "Al-Quds", care inseamna "Cel Sfant".

 

Musulmanii cred ca profetul Mahomed a calatorit si s-a intors intr-o singura noapte de la al-Masjid il-Haram din Makkah la Moscheea Al-Aqsa din Ierusalim si din locul unde este Domul Stancii si a urcat la cer, intorcandu-se pe un cal inaripat (al-burak), care este numit Israa. In Moscheea Al-Aqsa, profetul Mahomed a spus Salah (rugaciunile) cu toti profetii islamului si in viata de apoi a urcat la cer, care este numit Miaraj.

 

Centrul Lumii Baha'i este numele dat centrului spiritual si administrativ al credintei Bahai, localizat in si imprejurul oraselor Haifa si Acra din Israel. Centrul Lumii consta din altarul (templul) lui Baháʼu'lláh, localizat in Bahjī, langa Acra, in Israel si este cel mai sfant loc pentru credinciosii Baha'i, care reprezinta Qibla lor (directia rugaciunii) si Altarul Báb si gradinile sale de pe muntele Carmel din Haifa, Israel si multe cladiri din zona care include cladirile Arc.

 

Fiind locatia centrala a credintelor crestinismului, islamismului si iudaismului, Tara Sfanta a fost de mult timp destinatia pelerinilor din intreaga lume. Fiecare oras al Tarii Sfinte are identitatea sa proprie, locurile sale sfinte, venerate fiind scenele mesajelor divine si a miracoleor, tradarilor, bataliilor si cuceririlor, catre Betleem, cu semnificatia sa bibloca ca loc al nasterii lui Iisus Hristos, pana la anticul Ierihon, cel mai vechi oras din intreaga lume.

 

Tara Sfanta nu este numai un loc sfant, ea este, de asemenea, o tara in care putem gasi cultura, istorie si relaxare. Este o tara a culturii, unde turistii pot sa experimenteze folclor si patrimoniu, vizitand multe muzee si centre populare. Turistii pot sa stea cu familiile lor, pentru a experimenta stilul de viata al localnicilor si sa se bucure de binecunoscuta lor ospitalitate.

 

Biserica Nasterii Domnului (ortodoxa), din Betleem, cu Altarul celor trei crai de la rasarit si Steaua de sub altarul Nasterii Domnului. Steaua din argint de pe pardoseala indica locul ieslei unde s-a nascut Iisus. Biserica face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO.

 

Biserica Nasterii Domnului, in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Am vizitat Casa Maicii Domnului din Nazaret, Israel, locul copilariei lui Iisus.

Casa Maicii Domnului, in urmatoarele doua fotografii.

 



Am fost la Raul Iordan, in locul numit Qasr el Yahud, situat intre Ierihon si Ierusalim. Acesta este locul de botez al lui Iisus.

 


Am vizitat Biserica Sfantul Elisei din Ierihon (ortodoxa) cu Dudul lui Zacheu, unde vamesul Zacheu l-a intampinat pe Iisus, urcat intr-un dud. Biserica Sfantul Elisei si Dudul lui Zacheu, in urmatoarele doua fotografii.

 

Dudul lui Zacheu

 

Am fost in Cana Galileii, unde se afla Biserica Nuntii din Kafr Kanna (ortodoxa), Israel, aflata la numai 7 km de Nazaret.  Este biserica Primei Minuni sau a Nuntii, ridicata pe locul unde Iisus a facut primul miracol, transformand apa in vin, in casa lui Simion Cananitul, la Nunta din Calea Galileii. Din pacate, toate bisericile din Cana erau inchise cand am fost noi.

 

Biserica Nuntii, in urmatoarea fotografie.

 


Am urcat pe Muntele Tabor (cu microbuze locale) si am vizitat Manastirea Schimbarea la Fata (greco-ortodoxa), legata de acel eveniment din viata lui Hristos prin care oamenilor li s-a aratat lumina necreata a lui Dumnezeu. Muntele Tabor se afla in partea de sud as regiunii istorice Galileea, Israel.

 

Manastirea Schimbarea la Fata si panorama care se vede de pe Muntele Tabor, in urmatoarele 3 fotografii.

 

Turnul clopotnita, cu o icoana mare care infatiseaza Schimbarea la Fata

 


 

Am urcat pe jos, pe muntele Sion, din Ierusalim, Israel si am vizitat locul unde a avut loc Cina cea cea de Taina (aici Mantuitorul a oficiat cea dintai Sfanta Liturghie a lumii). Dupa traditia majoritatii bisericilor crestine, incaperea in care a avut loc Cina cea cea de Taina se gasea la etajul unei case de pe varful muntelui Sion. Edificiul are un minaret si o cupola mica.

 

Incaperea unde a avut loc Cina cea cea de Taina, in urmatoarea fotografie.

 


Am vizitat Gradina Ghetsimani, din Ierusalim, de la poalele Dealului Maslinilor, locul unde a fost arestat Iisus.

 


Pe locul prinderii lui Iisus s-a construit Biserica Tuturor Natiunilor (Biserica Agoniei) din Ierusalim (romano-catolica), care are altarul chiar pe Piatra originala a Prinderii, unde Domnul se ruga in noaptea din Joia Mare, inainte de arestarea sa. Biserica Tuturor Natiunilor, in urmatoarea fotografie.

 


 

Am mers pe jos pe Drumul Crucii (Via Dolorosa) din orasul vechi din Ierusalim, care este drumul pe care a umblat Iisus Hristos, purtand crucea, spre locul de rastignire. Drumul acopera o distanta de aproximativ 600 de metri si cuprinde, dupa traditie, 14 opriri (statii), legate de intamplari traite de Iisus pe acest parcurs. Noua dintre aceste opriri sunt localizate pe acest drum, iar ultimele cinci se afla toate in Biserica Sfantului Mormant. Pe locul unor opriri s-au construit biserici. Voi prezenta Drumul Crucii complet intr-un articol viitor.

 

Drumul Crucii, in urmatoarele 6 fotografii.

 

Poarta Leilor


Inchisoarea unde a fost inchis Iisus

 



 

Apoi am vizitat Biserica Sfantului Mormant (denumita si Biserica Sfintei Invieri) din Ierusalim, locul in care a fost inmormantat Iisus (cu sepulcrul, care inseamna mormant si vine din latina), cu Piatra Ungerii si Golgota, dealul pe care a fost crucificat Iisus.

 

Biserica Sfantului Mormant, in urmatoarele 5 fotografii.

 


Sepulcrul

 

Golgota, in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Am urcat cu autocarul pe Muntele Maslinilor (numit si Muntele Eleon), din Ierusalim si am vizitat Biserica Inaltarii Domnului, care apartine Bisericii Ortodoxe Ruse. Tot aici se afla si Capela Inaltarii Domnului, asezamant situat pe locul de unde se crede ca Domnul s-a inaltat la cer.

 

Biserica Inaltarii Domnului si Capela Inaltarii Domnului, in urmatoarele doua fotografii.

 




Am coborat pe jos de pe Muntele Maslinilor.

 

Ierusalimul vazut de pe Muntele Maslinilor si Domul Stancii

 

Am vizitat si alte locuri sfinte, legate de familia lui Iisus.

Biserica Sfanta Ana, din Ierusalim, Israel, se afla zidita pe locul unde a fost casa Dreptilor Parinti Ioachim si Ana, adica pe locul unde s-a nascut Maica Domnului. Aceasta biserica se afla foarte aproape de Poarta Sfantului Stefan, numita si Poarta Leilor, locul de intrare pentru Drumul Crucii.

 

Biserica Sfanta Ana, in urmatoarea fotografie.

 


 

Si locuri legate de Sfanta Fecioara.

Biserica Ortodoxa a Bunei Vestiri, din Nazaret sau Biserica Sfantul Arhanghel Gavriil. Biserica se afla deasupra izvorului langa care a auzit Maria prima data vorbele Arhanghelului Gavriil. Aici se afla si Izvorul Maicii Domnului.

Biserica Ortodoxa a Bunei Vestiri, in urmatoarea fotografie.

 

Perimetrul sudic al bisericii cu poarta centrala spre curte

 

Biserica Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim, aflata la poalele Muntelui Maslinilor (preluata din anul 1757 de Biserca Ortodoxa), unde se afla mormantul Fecioarei Maria.

 

Biserica Mormantul Maicii Domnului, in urmatoarea fotografie.

 


 

Si locuri legate de Vestea Nasterii Domnului.

Manastirea Sfantul Teodosie cel Mare (ortodoxa), din Desertul Iudeii, Cisiordania, aflata intre Betleem si Ierusalim, a fost prima manastire de obste din Palestina (secolul al V-lea). In curtea manastirii se afla un paraclis construit pe locul pesterii unde au poposit cei Trei Crai de la Rasarit, dupa cea au plecat din Betleem.

 

Manastirea Sfantul Teodosie cel Mare si paraclisul din curtea ei, in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Biserica Campul Pastorilor (ortodoxa), aflata la 2 km de Betleem, in Satul Pastorilor (Beit Sahur), locul unde Ingerul Domnului s-a aratat pastorilor, aducandu-le vestea buna a Nasterii lui Iisus.

 

Biserica Campul Pastorilor, in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Am vazut si locuri legate de sfinti.

Biserica Stella Maris (Steaua Marii), din Haifa, Israel (Ordinul carmelit), unde se afla Pestera Sfantului Proroc Ilie.

Biserica Stella Maris, in urmatoarea fotografie.

 


 

Biserica Sfantul Gheorghe din Lod, Israel (la 15 km de Tel Aviv), in cripta careia se afla mormantul Sfantului Mare Mucenic.

Biserica Sfantul Gheorghe din Lod, in urmatoarea fotografie.

 


 

Biserica Sfantul Petru (ortodoxa) din Tel Aviv, Israel, aflata in partea de sud a orasului, in vechiul port Jaffa.

 

Biserica Sfantul Petru, in urmatoarea fotografie.

 


 

Am mers si prin desert.

Manastirea Sfantul Gheorghe din Hozeva (ortodoxa), aflata in Wadi Qelt din Desertul Iudeii, in Palestina. Am mers pe jos prin desert, din locul unde ne-a lasat autocarul, cam jumatate de ora si a fost foarte frumos. Din pacate, manastirea era inchisa.

 

Manastirea Sfantul Gheorghe si drumul prin desert, in urmatoarele 5 fotografii.

 





 

Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit (greco-ortodoxa), din Pustiul Iudeii, Israel, care este considerata a fi printre cele mai vechi din lume. In aceasta manastire nu au voie sa intre femeile.

 

Manastirea Sfantul Sava si Pustiul Iudeii, in urmatoarele 5 fotografii.

 

Am coborat aceste scari, pentru a ajunge la manastire.

 




Am vazut Ierihon, Palestina, cel mai vechi oras din lume (10.000 de ani).

Am urcat cu autocarul pe Muntele Carantania sau Muntele Ispitirii, care este un deal aflat in Desertul Iudeii si locul in care Iisus a fost ispitit de diavol in perioada postului de 40 de zile si nopti.

Ierihon vazut de pe Muntele Ispitirii, in urmatoarea fotografie.

 


Ierihon-asezamantul romanesc, in urmatoarea fotografie.

 


Zidul Plangerii, in urmatoarea fotografie.

 


Gradinile Bahai, in urmatoarele doua fotografii.

 



Am fost la Marea Moarta, ca in urmatoarele 3 fotografii.

 





Si la Marea Mediterana (in Tel Aviv, portul Jaffa), ca in urmatoarea fotografie.

 


Transport

 

Am zburat cu compania El Al (cea mai mare companie aeriana din Israel) pe ruta Bucuresti-Tel Aviv (pe aeroportul Ben Gurion) si retur. Zborul a durat 2.35 ore la dus si 2.45 ore la intors. Ne-au servit cu cate un sanvis si o sticla de apa, pe durata zborului.

 

Inainte de imbarcare, atat in aeroportul Henri Coanda cat si in Ben Gurion, la plecare, am fost intervievati. Interviul a fost cu intrebari despre bagaje. Cand am sosit in aeroportul Ben Gurion, ne-au intrebat la ghiseul de verificare al pasapoartelor care este scopul intrarii in Israel. Am stat la coada la acel ghiseu foarte mult si unora (care nu erau in grupul nostru) le puneau mai multe intrebari, dar nu am vazut sa intoarca pe nimeni. Apoi am luat viza de la niste aparate. Viza nu s-a pus pe pasaport, era pe o bucata mica de carton.

 

Am circulat pe durata excursiei cu un autocar foarte modern, care a fost la dispozitia noastra.

 

Cazare

 

Am fost cazati pe toata durata excursiei in Betleem, la hotelul Nativity (insemana Nasterea Domnului), care se afla la 1,3 km de centru. Hotelul este foarte frumos si foarte curat, iar personalul de nota 10. Poate concura lejer cu hotelurile de 4 stele din Europa. Camera era foarte mare, foarte curata si avea baie proprie. Recomand acest hotel!

 

Camera in care am fost cazata, in urmatoarea fotografie.

 


 

Zona in care este hotelul este frumoasa si moderna, ca in capitalele europene. Zona hotelului Nativity, in urmatoarea fotografie.

 


Am fost in ultima seara de sedere in Betleem la un restaurant, peste drum de hotelul in care am fost cazati. Am fost pe cont propriu, cu cateva colege din grup. Au mai venit apoi mai multe persoane din grup si ne-am simtit foarte bine. Noi am mancat niste bulete din cartofi si cascaval, foarte bune si niste cornuri. Fetele care serveau erau deosebit de amambile.

 


Am fost apoi la un supermarket din apropiere, cu colegii din grup cu care ne-am intalnit la restaurant. Eu am cumparat cafea turceasca cu cardamom (cam aromata pentru gustul meu), halva locala (foarte buna), si zatar (condiment specific zonei). Condimentul nu l-am incercat inca. Am dat pe toate acestea 35,5 secheli (am platit cu cardul). Curmalele le-am luat din alt loc, de la vanzatorii ambulanti, cand am fost pe Drumul Crucii si am dat 5 USD pe ele.

 


 

Mancare

 

Mancarea a fost buna. Am avut asigurate doua mese la restaurantul hotelului, micul dejun si cina. Mancarea a fost variata, cu tot felul de salate si carne. Salatele sunt foarte bune si nu sunt ca la noi. Am mancat salata de rosii, care este foarte iute (mi-a luat gura foc), falafel, salata de vinete si altele. Dimineata mai aveau, pe langa salate si oua fierte, oua scrob, branza, sunca. Seara am mai mancat, pe langa salate, pui, foarte picant si peste. Restaurantul era in regim de "plimba tava".

 

La pranz am mancat in diferite locuri, unde ne duceau ghidul si soferul. Am mancat la Marea Moarta un meniu fix compus din shaorma (se numeste shawarma la ei si continea pui, cartofi prajiti si salata), plus o bautura (Capi), pe care am dat 13 USD, in alta zi am mancat falafel, pe care am dat 12 USD.

 

Eu sunt foarte pretentioasa la mancare, mananc orice, dar sa arate bine, sa aibe gust bun, iar locatia sa fie foarte curata. Acasa incerc sa mananc cat mai natural. La restaurantele la care am fost pana sa plec in excursie m-am uitat cu atentie ce contine meniul, pentru ca imi place sa stiu ce mananc. In Tara Sfanta insa, am incercat aproape toate felurile de mancare, fara sa ma mai intreb din ce sunt facute. In avion ne-au dat un sanvis ambalat, dar nu scria pe ambalaj ce este si ce contine. Dupa ce l-am intors pe toate fetele, l-am mancat si a fost delicios. Si nu in ultimul rand, era foarte curat la restaurantele la care am fost in Tara Sfanta.

 

Meniul fix de la Marea Moarta, in urmatoarea fotografie.

 


Am fost la restaurant la Tel Aviv, cu cateva doamne din grup. Colegele mele au comandat 3 salate, crezand ca vor primi cate o farfurie fiecare. Cand a inceput chelnerul sa aduca "o salata", a umplut masa. Asa ca l-am rugat sa aduca numai doua salate, din care am mancat toate cinci. Salata era compusa din castronase cu masline, zacusca, varza alba si altele. Ne-a adus chelnerul doua castronase cu salata de vinete, din partea casei, cica. A fost foarte buna, cred ca era cu maioneza si usturoi.

 

Salata de la restaurantul din Tel Aviv, in urmatoarea fotografie.

 


 

Eu comandasem un kebab, care mi-a fost recomandat de chelner, ca fiind mancarea lor traditionala. Eu nu mananc kebab in Romania, cred ca am gustat odata sau de doua ori, dar acesta era fosrte bun. Stau si acum cu gandul la el. A costat 17 USD si am mai comandat o sticla de apa de 0,5 litri. Am dat in total 23 USD (cred ca era inclus si bacsisul chelnerului in pret).

Kebabul de la Tel Aviv, in urmatoarea fotografie.

 


Puteti sa va plimbati cu camila (la Marea Moarta). Pretul era de 20 USD, dar eu am dat 2 USD, pentru fotografie.

 


Sau cu magarul (la Manastirea Sf.Gheorghe din Hozeva). Colega mea de camera si noua mea prietena s-a plimbat cu magarul, ca in urmatoarea fotografie.

 


 

Vremea

 

A fost foarte frig pe durata excursiei, in ciuda faptului ca se recomanda vizitarea Tarii Sfinte primavara si toamna. A plouat foarte mult, fapt rar in Israel si spuneau si localnicii ca nu au mai vazut demult atatea ploi. A fost o vreme foarte ciudata, ploua torential si era frig, apoi se oprea ploaia si se facea cald. Cand am fost pe Drumul Crucii a plouat cu gheata. Am vrut sa rog ghidul sa ne adapostim undeva, dar am mers mai departe. Acum trebuie sa-i multumesc, pentru ca am invatat ca se poate merge si prin ploaie torentiala, daca vrei sa-ti atingi obiectivele.

 

Banii

 

Moneda in Tara Sfanta este sechelul israelian (1,40 lei). Eu nu am avut deloc aceasta moneda. Am avut USD, lei romanesti si un card Visa in lei. Euro este cotat la paritate cu dolarul, asa ca nu va sfatuiesc sa platiti in Euro.

 

Noi am ajuns noaptea pe aeroporul din Tel Aviv si casele de schimb erau, probabil inchise. Adevarul este ca nici nu am vazut case de schimb, nici in aeroport si nici in orase. Nici nu am avut timp sa umblam dupa case de schimb valutar. Daca vreti sa platiti in lei romanesti, trebuie sa aveti bancnote de 10 lei. Merg foarte bine la biserici, daca vreti sa dati pomelnice sau sa cumparati ceva si la vanzatorii ambulanti, daca vreti sa va cumparati ceva de la ei, au inclusiv bratari, lantisoare. Trebuie neaparat sa aveti si un card Visa, pentru ca la aeroport in Tel Aviv ne-a solicitat un astfel de card pentru a plati testul PCR, care se face obligatoriu. A costat in jur de 130 de lei.

 

Costuri

 

Excursia a costat 650 Euro, in care era inclus transportul (cu avionul si autocarul), cazarea si masa in regim de demipensiune, adica dimineata si seara. Si ghidul, bineinteles! Intrarea la obiectivele turistice este gratuita. Am mai platit bacsis pentru soferul autocarului, 30 Euro/persoana, in ultima zi a excursiei (era mentionat in programul excursiei). Am mai cheltuit 100 USD pentru mesele de pranz. Am facut test PCR in Romania si in aeroport in Tel Aviv. Ambele erau obligatorii si pe cheltuiala noastra.

 

Am facut o prezentare generala a Tarii Sinte in acest articol, urmand sa prezint fiecare obiectiv turistic in detaliu, in articolele viitoare. Am scris cu mare emotie si entuziasm acest articol despre Tara Sfinta si este cel mai lung articol scris pana acum de mine (nu ma mai puteam opri din scris), fiind cel cu numarul 191.

 

 

 

Tara Sfanta m-a fascinat!

 

 

 

 

 

 


Comments

Popular posts from this blog