Ierusalim-Muntele Maslinilor-partea aII-a

IERUSALIM - MUNTELE MASLINILOR -

PARTEA a II-a

In acest articol va prezint Muntele Maslinilor din Ierusalim, partea a II-a (Biserica Tatal Nostru, Biserica Mariei Magdalena, Biserica Dominus Flevit si Cimitirul Evreiesc de pe Muntele Maslinilor).

Dupa ce am vizitat Biserica ruseasca Inaltarea Domnului, am continuat drumul pe jos, pe Muntele Maslinilor.

Daca doriti mai multe informatii despre Biserica ruseasca Inaltarea Domnului, le gasiti aici.

Inainte de a incepe sa va povestesc despre plimbarea noastra pe Muntele Maslinilor, vreau sa spun cate ceva despre a doua excursie a mea in Tara Sfanta. Am fost din nou in aceeasi excursie, cu agentia Montana, cu sotul meu, de aceasta data, in perioada 17-23 mai 2022. Montana l-a reprogramat pe sotul meu, fara niciun cost suplimentar si am mai fost si eu odata, cu el. Recomand agentia Montana, deoarece, pe langa faptul ca are servicii foarte bune, nu pierzi nici banii daca se intampla ceva.

Multumesc agentiei Montana si pe aceasta cale!

Am avut un ghid local, de aceasta data, pe Majed Attrash. Majed a facut facultatea in Romania si vorbea limba romana foarte bine. Este un ghid foarte bun, destept si carismatic. M-a surprins faptul ca stia glume romanesti. Mi-a placut foarte mult ghidul!

Nu m-am plictisit deloc in excursie, din contra, mi s-a parut ca a trecut timpul foarte repede. Oricum, am mai vazut si cate ceva in plus, pentru ca data trecuta erau inchise unele biserici, iar acum le-am gasit deschise. De data aceasta a fost foarte cald in Tara Sfanta. Am fost in Desertul Wadi Qelt, in prima zi, cand a fost de fapt cel mai cald. Eram si foarte obositi, pentru ca am dormit putin in prima noapte si am simtit ca nu mai pot sa urc ultima panta, la intoarcere. De fapt, nici nu m-am hidratat bine.

Am plecat la Bucuresti cu o zi inainte si ne-am cazat o noapte la Atrium Hotel Ateneu, in Piata Amzei nr.8. Este un hotel foarte frumos, am avut o camera uriasa, foarte frumoasa si curata. Personalul de la receptie este foarte amabil, de nota 10 cu felicitari. Ne-am simtit foarte bine si rasfatati!

Camera dubla a costat 360 de lei, cu mic dejun inclus, care a fost excelent. Am avut si parcare, care a costat 35 lei. Ne-am bucurat foarte mult ca ne-au asigurat parcare, deoarece nu se gasesc locuri de parcare in zona. Seara, dupa ce am ajuns la hotel, am facut un dus si am baut o bere de la minibarul camerei, care a costat 10 lei. Eu nu am mai consumat niciodata bauturi de la minibarul camerelor de hotel, deoarece stiam ca sunt scumpe, dar aici erau chiar foarte ieftine. Dupa ce am baut bere, am iesit si ne-am plimbat noaptea prin centrul Bucurestiului.

A doua zi dimineata, am baut si o cafea inainte de micul dejun, la barul hotelului si a costat 7 lei.

Recomand Atrium Hotel Ateneu! Aici gasesti confort si servicii excelente!

Atrium Hotel Ateneu, in urmatoarele 3 fotografii.

Camera in care am fost cazati, in urmatoarele 5 fotografii.

Sala de mese, in urmatoarele doua fotografii.

Biserica Tatal Nostru (Pater Noster)

Biserica Tatal Nostru este o biserica crestina, situata pe Muntele Maslinilor. Prima biserica de pe acest loc a fost bizantina si a fost construita de Sfantul Imparat Constantin cel Mare, in secolul al IV-lea, pe locul stabilit de Sfanta Elena, mama imparatului ctitor.

Biserica a fost denumita Bazilica Eleona, adica "a Maslinilor" si este una dintre cele 4 mari bazilici crestine construite de Imparatul Constantin cel Mare in Tara Sfanta. Structura ei impresionanta a fost construita pe 3 nivele, intre livezile de maslini; intre cele 3 nivele (biserica, atriumul, curtea) au fost construite scari mari, din piatra.

Biserica a fost construita pe cel mai inalt loc dintre cele 3 si avea o lungime de 30 de metri si o latime de aproximativ 19 metri. Era de fapt o hala rectangulara sustinuta in interior de doua randuri de coloane. In capatul estic, biserica se termina cu o absida deosebita.

Nivelul al doilea, situat putin mai jos decat primul, numit in arhitectura vremii "atrium", era de fapt o curte mai mica, de forma patrata, cu latura de 25 de metri, imprejmuita de coloane. Nivelul inferior se afla in partea vestica a ansamblului si era un portic, sprijinit pe 6 coloane. In timpul excavatiilor efectuate in secolul al XIX-lea s-au scos la lumina doar ruinele porticului si pestera (cripta subterana), care se afla initial sub marginea estica a bisericii.

Biserica a avut mult de suferit in timpul perioadei de dominatie persana si araba. Biserica a fost distrusa de catre persi, in luna mai a anului 614, dupa un asediu de 21 de zile asupra Ierusalimului. In urma victoriei, persii au distrus o mare parte a bisericilor crestine din Ierusalim si au omorat zeci de mii de crestini din oras si alti o mie de pe Muntele Maslinilor. In anul 638, arabii i-au alungat pe persi si au ramas in locul lor la conducerea zonei. Biserica Tatal Nostru a ramas in ruina.

Cateva ramasite ale complexului bizantin pot fi vazute si astazi, in curtea exterioara a bisericii. In anul 1868, in urma lucrarilor de reconstructie, a fost scos la lumina un mozaic din secolul al V-lea, care a apartinut Bisericii Eleona. Mozaicul de pe podea are doua inscriptii grecesti, din Psalmi: "Domnul va pazi iesirile si intrarile lor. (...) "Aceasta poarta a Domnului, prin care vor intra cei drepti."

In perioada de dominatie cruciata, biserica a fost repusa in stare de functioanre. Cruciatii au cucerit Ierusalimul in anul 1099 si au reconstruit o mare parte dintre cladirile ruinate de persi si arabi. In anul 1152, a fost reconstruita o biserica noua pe locul celei vechi, care era mult mai mica decat cea anterioara.

Ctitorii acestei biserici au fost doi frati danezi din Jutland, episcopul Svein si admiralul Eskill Sveinsson. Cei doi frati au fost ingropati in biserica nou zidita, iar pietrele lor funerare au fost recuperate deabia in anul 1869. Acestea au fost, apoi incorporate in noua buserica (cea actuala).

Biserica s-a numit Tatal Nostru inca din vremea cruciatilor, mai ales in baza cuvintelor Apostolului Luca si a traditiilor crestine existente deja la acea vreme. Capela Inaltarii Domnului a fost si ea amenajata, putin mai sus de aceasta, peste drum.

O noua perioada grea a venit pentru Biserica Tatal Nostru, in timpul invaziei arabilor si a mamelucilor. Biserica cruciatilor a fost distrusa, imediat dupa victoria trupelor lui Saladin, in anul 1187. In anul 1345, biserica a fost complet nivelata, de catre mameluci, care au condus Ierusalimul in perioada anilor 1267-1480.

Abia dupa mai bine de 500 de ani, crestinilor si evreilor li s-a permis sa construiasca cladiri noi si orasul s-a extins rapid peste zidurile vechi. Biserica Tatal Nostru a fost si ea rezidita spre sfarsitul perioadei de dominatie otomana.

In anul 1872, a fost inaltata o manastire romano-catolica pe locul fostei biserici Tatal Nostru. Terenul fusese achizitionat inainte de catre Bossi Aurelia, printesa de Tour d'Auvergne, de origine franceza. Mormantul printesei, care a murit in anul 1889, se afla si astazi in interiorul bisericii, intr-un sarcofag din marmura.

Actuala biserica a fost construita in anul 1874, in partea de nord a ruinelor vechi. In jurul noii biserici a fost construita o manastire intinsa. In anul 1873, biserica si manastirea au fost date Ordinului catolic al surorilor carmelite.

In perioada de dominatie britanica, s-a construit o noua biserica, care a ramas neterminata. Astfel, in anul 1920, a inceput sa se construiasca o noua biserica inchinata Sfintei Inimi (erezie romano-catolica), peste pestera cea veche, dar constructia ei a fost intrerupta, datorita schimbarilor politice ale vremii. Au fost terminate numai baza cladirii si o parte din ziduri.

Biserica Tatal Nostru este compusa astazi din urmatoarele cladiri: biserica mare, cladirile monahale, curtea superioara, curtea inferioara, pestera subterana, curtea cu ruine si biserica neterminata. Imediat langa aceasta se afla Capela Inaltarii Domnului si Manastirea ruseasca Inaltarea Domnului.

In curtea manastirii, pe toti peretii laterali ai ei, cat si in interiorul bisericii mari, se afla placi de ceramica alba inscriptionate cu rugaciunea Tatal Nostru, in mai mult de 70 de limbi. Placa cu rugaciunea in limba romana se afla in biserica.

Biserica Tatal Nostru, in urmatoarele doua fotografii.

Curtea manastirii, in urmatoarea fotografie.

Curtea manastirii, in urmatoarele 3 fotografii.

Interiorul bisericii mari Tatal Nostru, in urmatoarele 7 fotografii.

Placa cu rugaciunea in limba romana

De pe inaltimea Muntelui Maslinilor se poate vedea o panorama excelenta a Orasului Vechi al Ierusalimului si din acest motiv majoritatea desenelor, picturilor si forografiilor Ierusalimului s-au realizat in trecut de pe Muntele Maslinilor. In fata Bisericii Dominus Flevit si langa Biserica Tatal Nostru este amenajat un loc de belvedere, de unde se vede o panorama frumoasa. Era foarte aglomerat in mai, insa.

Panorama Orasului Vechi al Ierusalimului, vazuta de pe Muntele Maslinilor, in urmatoarele fotografii.

Zidurile Orasului Vechi al Ierusalimului si Poarta de Aur, vazute de Muntele Maslinilor, in urmatoarele 3 fotografii.

Biserica Mariei Magdalena

Biserica Mariei Magdalena este o biserica ortodoxa rusa situata pe Muntele Maslinilor, in apropiere de Gradina Ghetsemani din Ierusalim.

Biserica este dedicata Mariei Magdalena (Miriam din Migdal), o adepta a lui Iisus. Conform capitolului XVI din Evanghelia lui Marc, Maria Magdalena a fost prima care l-a vazut pe Iisus Hristos dupa invierea lui (Marc 16:9). Ea este considerata ca adepta cruciala si importanta a lui Iisus si in aparenta prima asociata feminina a lui, impreuna cu Maria din Betania, despre care unii cred ca ar fi fost aceeasi femeie.

Biserica a fost construita in anul 1886 de catre tarul Alexandru al II-lea, in onoarea mamei sale, imparateasa Rusiei Maria Alexandrovna. Biserica a fost construita dupa planurile lui David Grimm in stilul traditional cu acoperis colorat, popular in seciolele XVI si XVII in Rusia, si are 7 domuri aurite distincte, in forma de ceapa.

Biserica este situata peste Valea Kidron de pe Muntele Templului. In biserica sunt inmormantate doua sfinte ortodoxe martirizate, marea ducesa a Rusiei Elisabeta Fiodorovna si colega ei, calugarita Varvara Iacovleva. Tot aici este ingropata si printesa Aliza a Greciei, care a fost nepoata marii ducese, soacra reginei Elisabeta a II-a si o salvatoare de evrei in timpul ocuparii Greciei de catre nazisti.

Biserica Mariei Magdalena, in urmatoarele doua fotografii.

Domurile aurite, in forma de ceapa ale Bisericii Mariei Magdalena, in urmatoarele doua fotografii.

Manastirea franciscana Dominus Flevit (Domnul Plange)

Biserica Dominus Flevit de pe Muntele Maslinilor a fost construita in forma de lacrima, pentru a aminti de lacrimile Mantuitorului, varsate pentru inimile impietrite ale evreilor din Ierusalim. Mergand spre Ierusalim, Iisus a plans. Cel de Al Doilea Templu al evreilor se inalta pe colina orasului, in toata splendoarea lui. Iisus i-a prezis insa distrugerea, pentru lipsa lor de credinta curata si pocainta (Luca 19, 37-42).

Dominus Flevit, una dintre cele mai noi biserici construite in Ierusalim, isi inalta zidurile pe un loc antic. Cand au inceput sapaturile pentru a se turna fundatiile acestei biserici, arheologii au scos la lumina obiecte si fundatii care dateaza inca din perioada canaanita, precum si morminte din perioada celui de Al Doilea Templu si din perioada bizantina.

Locul unde, potrivit traditiei s-a oprit Hristos si a plans pentru istoria Ierusalimului nu a fost niciodata marcat, pana in perioada cruciatilor. Insa, incepand din aceasta perioada, evreii au inceput sa paseasca in numar tot mai mare in curtea bisericii in forma de lacrima.

In cele din urma, s-a ridicat pe acest loc o capela mica. Dupa cucerirea Ierusalimului, in anul 1187, capela a cazut in ruina, a fost parasita si nu s-au mai tinut slujbe in ea. La inceputul secolului al XVI-lea, a fost construita o moschee pe ruinele vechii capele crestine, cu intentia de a-i indeparta pe crestini din acest loc. Locului i s-a dat numele de "Mansouriyeh", adica "Triumfatorul".

Calugarii franciscani nu au obtinut dreptul de proprietate asupra ruinelor de pe acest loc. Insa, in anul 1891, ei au cumparat un loc mic din apropiere, reusind sa construiasca acolo o capela mica. In anul 1913, a fost construita o casa privata in fata capelei franciscane. Aceasta casa a ajuns, pana la urma, in posesia "surorilor Dreptului Iosif", care au vandut-o apoi unei femei din Portugalia.

In anul 1953, cu ocazia construirii unui zid din piatra in jurul locului, constructorii au scos la lumina morminte vechi sapate in piatra. Locul a fost excavat de catre arheologi. Pe acel loc s-a construit o biserica, in perioada 1953-1955. Au foat scoase la lumina un mormant vechi, care dateaza din epoca bronzului, perioada canaanita si o necropola care dateaza din anii 136 I.Hr. - 300 D.Hr. Necropola infatiseaza doua perioade de timp, fiecare avand stilul propriu de constructie al mormintelor.

Au  ai fost scoase la lumina si ruinele unei manastiri bizantine din secolul al V-lea. Se mai pastreaza inca si astazi mozaicuri din aceasta manastire in bisericuta de pe Muntele Maslinilor. Biserica actuala se afla in custodia franciscanilor din Tara Sfanta.

Biserica moderna Dominus Flevit a fost proiectata de arhitectul Antonio Barluzzi, pentru Ordinul monahal franciscan, intre anii 1953-1955. Barluzzi a fost arhitectul mai multor sanctuare construite in prima parte a secolului al XX-lea si este cunoscut si pentru construirea altor asemenea lucrari din Ierusalim, cum ar fi Biserica Tuturor Natiunilor din Gradina Ghetsemani, Biserica Intalnirii Fecioarei Maria cu Elisabeta, din Ain Karem, Biserica Flagelarii de pe Drumul Crucii si Bisaerica Sfantul Lazar din al-Eizariya.

Biserica Dominus Flevit din Ierusalim este deschisa zilnic, intre orele 08:00-11:45 si 14:30-17:00. Din pacate, nu am intrat in interiorul bisericii, era foarte agflomerat.

Exteriorul Bisericii Dominus Flevit, in urmatoarele 3 fotografii.

Cimitirul Evreiesc de pe Muntele Maslinilor

Cimitirul Evreiesc de pe Muntele Maslinilor este cel mi vechi si mai important cimitir evreiesc din Ierusalim. Are o vechime de aproximativ 5 secole si a fost inchiriat prima data de la Waqf Islamic din Ierusalim, in secolul al XVI-lea. Cimitirul are intre 70.000 si 150.000 morminte din perioade diferite, inclusiv mormintele unor personalitati celebre din istoria evreiasca. Acest cimitir este considerat cel mai mare si mai sfant cimitir evreiesc de pe pamant.

In secolul al XIX-lea a fost acordata o semnificatie speciala cimitirelor evreiesti din Ierusalim, deoarece aceasta se considera ca era ultimul loc de intalnire, nu numai al ierusalimilor, ci si al evreilor din intreaga lume. De-a lungul anilor, multi evrei au venit la batranete in Ierusalim, pentru a-si trai restul vietii acolo si pentru a fi ingropati in pamantul lor sfant. Dorinta de se se ingropa pe Muntele Maslinilor a venit in mare parte din avantajele segulaice atribuite inmormantarii, conform diverselor surse.

In timpul Primului si celui de Al Doilea Templu, evreii din Ierusalim au fost ingropati in pesteri funerare imprastiate pe versantii Muntelui Maslinilor, iar din secolul al XVI-lea au fost ingropati in cimitir, care a inceput sa capete forma actuala.

Vechiul cimitir evreiesc s-a intins pe versantii Muntelui Maslinilor, cu vedere la Valea Kidron (Valea lui Iosafat), iradiind din partea inferioara, veche, care a pastrat mormintele evreiesti din perioada celui de Al Doilea Templu; aici a existat o traditie de inmormantare neintrerupta de mii de ani. Cimitirul era destul de aproape de Orasul Vechi, iar avantajul sau era ca se afla chiar peste Valea Kidron, de Muntele Templului. Conform unui midrash, aici avea sa inceapa Invierea Mortilor. Mesia va aparea pe Muntele Maslinilor si se va indrepta catre Muntele Templului. Inteleptii spun ca: „În zilele care vor veni, cei drepți se vor arăta și se vor ridica în Ierusalim, după cum se spune: „Și vor încolți din cetate ca iarba câmpului” – și nu este cetate decât Ierusalim. ".

Cimitirul Evreiesc de pe Muntele Maslinilor, in urmatoarele 4 fotografii.

Necropola de pe Muntele Maslinilor, din secolele I-IV D.Hr. cu morminte iudeo-crestine din secolele I-II D.Hr., in urmatoarele 3 fotografii.

Va urma....

Comments

Popular posts from this blog