Romania-Dobrogea-Muzeul arheologic Adamclisi-partea aII-a
ROMANIA – DOBROGEA - ADAMCLISI –
MUZEUL ARHEOLOGIC – PARTEA a II-a
In acest articol va prezint Muzeul Arheologic din Adamclisi,
Romania, partea a II-a.
Daca doriti mai multe informatii despre Muzeul Arheologic din Adamclisi, Romania, partea I, le gasiti aici.
Expozitia de
la parter, in urmatoarele fotografii.
Reprezentarile
figurate ale monumentului
Gratie
reliefurilor sculptate, Monumentul triumfal constituie un document remarcabil
si unic in lume. Este una din ocaziile rare cand istoricul gasesste la un loc
reprezentari executate detaliat, atat ale soldatilor romani, cat si ale
populatiilor care au locuit sau care au migrat catre sud-estul Europei in
secolele I-II D.Hr. Acestea din urma erau numite “barbare” termen care la greci
si romani ii desemnau pe cei care apartineau altor popoare.
Savantii au
incercat sa identifice grupuri etnice individuale intre daci si aliatii lor. Grigore
Tocilescu si colaboratorii sai, Otto Benndorf si George Niemann s-au referit in
prima publicatie monografica dedicata monumentului la trei grupe diferite de
populatii.
Arheologul
german Adolf Furtwangler a adus, de asemenea argumente in favoarea a trei grupuri
si, cativa ani mai tarziu, a patru grupuri etnice infatisate: daci/geti, traci, moesi si
bastarni.
Identificarea
acestora din urma de catre arheologul german a fost sustinuta, printre altii,
de catre Teohari Antonescu, care l-a succedat pe Tocilescu in interpretarea
monumentului, el si Furtwangler imbunatatind in mod convingator reconstructia
grafica a arhitecturii monumentului sugerata de Tocilescu si Niemann. Alte
ipoteze au inclus identificara sarmatilor yazigi si roxolani pe Tropaeum.
In al doilea
volum al seriei monografice Tropaeum Traiani sunt prezentate rezultatele
cercetarilor arheologice intreprinse in zona complexului celor trei monumente
de pe dealul de la Adamclisi, in vederea lucrarilor de reconstructie a
monumentului triumfal. In acest context, Mihai Sampetru a revenit asupra
problematicii reprezentarilor care contin prizonieri. Bazandu-se pe concluziile
care au apartinut lui Tocilescu, Benndorf si Niemann, el a identificat trei
gruoe de populatii:
Merloanele
II si XXIV: luptatori cu boneta si cu camasa despicata in parti, considerati
daci; Merloanele I si XVII: luptatori cu bustul gol si cu un nod la tampla, considerati
de origine germanica, buri sau suebi, asa cum apar descrisi de Tacitus in
lucrarea intitulata “Germania”; Merloanele X si XVI: captivi cu capul
neacoperit, imbracati intr-un vesmant cu maneci lungi care ajunge pana la
gamba, descheiat in fata de la piept in jos, considerati a fi un neam de
munteni care locuia in nord.
Mihai
Sampetru a fost primul cercetator care, operand aceste identificari a propus un
studiu statistic al prizonierilor figurati pe cele 23 de merloane pastrate,
numarand, in ordinea de mai sus, respectiv 12, 6 si 5 prizonieri. Revenind la
descrierea lor, Alexandru Barnea a considerat ca cei din urma erau parti, nu
numai datorita imbracamintii si pieptanaturii specifice, ci si implicarii
acestora in conflict, asa cum rezulta din documentarea contactelor diplomatice
dintre Decebal si regale partilor, Pacorus.
Metopele au
fost organizate cate noua pe sase segmente. Primul segment infatiseaza atacul
cavaleriei romane, al doilea pregatirea atacului infanteriei romane, al treilea
lupta infanteriei romane cu pedestrimea barbara, al patrulea alocutiunea
adresata de imparatul Traian infanteriei victorioase, al cincilea lupta
infanteriei romane pe inaltimi si in paduri, iar al saselea populatia invinsa
si prizonierii de razboi adusi in fata imparatului. Toate cele sase segmente au
in centru metopa “imperiala”, care il reprezinta pe imparatul Traian in tinuta
de campanie sau civila.
Metopa este
un spatiu liber, impodobit cu basoreliefuri, care separa triglifele unei frize
dorice.
Reprezentarile
figurate ale monumentului, in urmatoarele fotografii.
Metopa III,
in urmatoarea fotografie. Doi cavaleristi stegari romani (imbracati in camasi
cu zale) care tin in mana stanga, deasupra capului calului, suportul de steag
(vexillum).
Metopa VI,
in urmatoarea fotografie. Imparatul Traian, intr-o armura de tip lorica
greceasca, calare, zdrobeste sub copitele calului un inamic doborat, tinand in mana
drapta o lance. Reprezentarea imparatului corespunde unui prototip de statuie
imperiala (reprodusa si in numismatica) si pentru ca picioarele din spatele
calului stau pe o baza. Barbarul pare a fi un dac, cu capul acoperit de o
boneta, corpul seminud, purtand cioareci cu creturi.
Metopa V, in
urmatoarea fotografie. Cavalerist roman in lupta cu 3 barbari; unul dintre
acetia fuge, uitandu-se in urma spre cavalerist, al doilea a cazut sub copitele
calului, iar al treilea este deja ucis.
Metopa VII,
in urmatoarea fotografie. Cavalerist roman care tine intr-o mana capul taiat al
unui barbar care se prabuseste; cavaleristul poarta un coif, o camasa din
solzi, pantaloni si o sabie.
Metopa XXX,
in urmatoarea fotografie. Cavalerist barbar (poate Decebal?) care sare peste un
infanterist barbar lovit de o lance in cap; primul pare apucat de un sodat
roman in camasa de zale pe care il ameninta cu o sabie; calaretul pare intors
catre soldat, dar lancea este indreptata spre fata.
Metopa
XXXIII, in urmatoarea fotografie. Capturarea unui dac aflat pe fuga de catre un
soldat roman; soldatul poarta o armura de solzi (lorica squamata), un coif si
detine un gladius; la partea inferioara a metopei se disting aruncate un scut
si o sabie cu lama curbata; barbarul poarta pe cap o boneta.
Metopa XIX,
in urmatoarea fotografie. Soldat roman strapungand un barbar cu sulita;
soldatul poarta o armura de solzi (lorica squamata), un coif si detine un scut
mare, un gladius si o sulita; barbarul pare sa aibe parul strans intr-un nodus.
Metopa XXXV,
in urmatoarea fotografie. Soldat roman (cu o camasa de zale, coif, scut mare
dreptunghiular si spada mare), asaltand un car; acesta are rotile usor
ovalizate, cu 8 spite; la baza sa este un dac, care tine in maini o sabie mare,
cu lama curbata, este strapuns cu o sulita de soldatul roman; in dreapta jos
apare un copil gol, care pare ca fuge spre dreapta; in car apare o femeie care
pare ca face un gest de indurare.
Metopa
XXXVI, in urmatoarea fotografie. Scena de lupta cu doi legionari romani care
ataca barbari baricadati pe un car situat in stanga; soldatii poarta camasi cu
zale, coifuri si sulite; carul este foarte stilizat, cu roti cu 10 spite; intre
roti apare o tolba cilindrica de sageti; in stnga sus apare un cap de barbar
care pare sa aibe parul strans intr-un nodus (germanic); in parte de jos a
metopei apar doi soldati barbari cazuti.
Metopa
XXXVII, in urmatoarea fotografie. Este redat campul de lupta dupa batalie; in
partea superioara a metopei apare un car in care zace un brbar ucis; carul are
roti cu 8 spite; peste car apare un scut si o tolba cu sageti; in partea
inferioara a metopei apare un razboinic cazut peste un scut; mai apar un copil
si multe arme (o sabie curba, un scut oval cu umbo, o tolba cu sageti, o sabie
cu maner intors si cu teaca ascutita la varf).
Metopa XXIV,
in urmatoarea fotografie. Masacrul de dupa lupta; trei corpuri de barbari ucisi
(germanici, cu parul strans intr-un nodus) dintre care unul decapitat; apar si
arme parasite, doua scuturi ovale si o sabie.
Metopa VIII,
in urmatoarea fotografie. Prezentarea bogatiilor locale provinciale: doi tapi
afrontati si trei berbeci care merg spre drepta, simbolizand o turma.
Metopa IX,
in urmatoarea fotografie. Familie de barbari intr-un car cu patru roti tras de
o vita. Familia este formata dintr-un personaj masculin in varsta, cu boneta
(dac), un personaj feminin si un copil; dacul tine pe un umar o bata; un al
patrulea barbar merge in paralel cu carul; in car se poate identifica o lada cu
o broasca patrata si cu gaura pentru cheie.
Metopa L, in
urmatoarea fotografie. Doua femei autohtone provinciale, prezentate frontal,
cea din dreapta (care pare a fi mai tanara) are un copil gol in brate; ambele
sunt venite sa se inchine imparatului Traian.
Merloanele
monumentului, in urmatoarea fotografie.
Merlonul
este fiecare dintre masivele de zidarie care depaseau parapetul si limitau
crenelurile, la lucrarile de fortificatie antice si medievale.
Merloanele,
care au fost initial 26 la numar reprezinta parapetul crenelat unde sunt
reprezentati, in calcar aliatii prizonierilor barbari impotriva Imperiului
Roman, legati de copaci. Merloanele sunt al doilea cel mai mare obiectiv
emblematic al monumentului.
S-au mai
pastrat 22 de merloane, cu inaltimea de 1,48 metri si latimea la baza de 1,18,
dintre care 0,89 metri revine registrului reliefului. In ceea ce priveste
razboinicii reprezentati sunt identificatti doua mari categorii de luptatori:
dacii si germanii suebi. Se mai adauga a treia categorie reprezentata de
sarmati sau costoboci.
Dacii sunt
“tradati” de prezenta bonetelor, a capetelor acoperite si a camasilor despicate
in parti pe pulpe (apar in 12 merloane). Germanii suebi-buri sunt surprinsi cu
torsul descoperit, cu pieptar, unii cu parul adunat in striuri dese pe cap si
cu un nodus pe tampla dreapta. Cea de a treia categorie amintita apare cu capul
descoperit, cu camasi sau mantale cu maneci lungi, descheiate in fata de la
piept in jos.
Toti
prizonierii apar intr-o atitudine demna, darza, cu o mandrie specifica
oamenilor liberi. Cele 26 de merloane sunt insotite de 13 lei in imagini
statuare identice si echidiatante (lungi de 0,96 metri, inalti de 0,67 metri si
cu o grosime medie de 0,30 metri). Capul acestora era mare, cu gura larg
deschisa, pentru a se trece teava de plumb prin care se scurgeau apele pluviale
de pe acoperis. S-a pastrat doar un singur exemplar intreg. Leii din piatra se
incadrau armonios in arhitectura monumentului.
Metopa XLIX,
in urmatoarea fotografie. Pereche familiala autohtona provinciala, prezentata
frontal, venita sa se inchine imparatului Traian.
Metopa XL,
in urmatoarea fotografie. Doi ofiteri romani superioari cu tinute robuste si
indesate, in tinuta de calatorie, purtatori de gladius; cel din stanga este
foarte probabil sa il reprezinte pe imparatul Traian, cel de al doilea fiind un
locotenent de al sau.
Am coborat
apoi niste scari, pentru a vizita expozitia de la subsol, ca in urmatoarele
fotografii.
Metopa
XXVII, in urmatoarea fotografie. Doi ofiteri superiori romani in costume de calarie
(cu tunici, mantii scurte, caligae, gladius); cel din stanga este foarte
posibil sa il reprezinte pe imparatul Traian, intors spre dreapta in
alocutiune; el poarta un baston de comandant.
Metopa
XLIII, in urmatoarea fotografie. Doi vexiliferi romani care prezinta drapelele
imparatului Traian; cei doi poarta tunica, pantaloni scurti., mantie si au cate
un gladius.
Metopa XLIV,
in urmatoarea fotografie. Patru soldati romani pe doua coloane in mars care
prezinta onorul imparatului Traian; fiecare soldat poarta pe umeri cate o
lance, iar in fata, langa corp, cate un scut.
Metopa
XXXIX, in urmatoarea fotografie. Patru soldati romani pe doua coloane in mars
care prezinta onorul imparatului; fiecare soldat poarta pe umeri cate o lance,
iar in fata, langa corp, cate un scut.
Macheta
Monumentului Triumfal, in urmatoarele doua fotografii. Era o constructie
cilindrica impunatoare, care avea la baza sapte randuri de trepte, iar in
partea de sus un acoperis conic din placi de calcar in forma de solzi si
purtand pe doua prizme hexagonale (pe cea superioara se afla inscriptia
comemorativa in dublu exemplar), trofeul propriu-zis, statuia colosala,
simbolul victoriri romane.
Trofeul
infatisa un trunchi de arbore, imbracat in costumul si armura unui soldat,
flancat la baza de statui de captivi. Inaltimea monumentului era de circa 40 de
metri si tot atat diametrul de baza.
Voi arata
Monumentul Triumfal intr-unul din articolele viitoare.
Metopa
XXXIV, in urmatoarea fotografie. Lupta dintre un soldat roman (imbracat cu
camasa de zale, coif, care poarta un scut si o sabie) si doi luptatori barbari
daci; cel de al treilea barbar dac este mort, ceea ce indica victoria certa a
romanilor; primii doi barbari au sabii cu lama curbata.
Metopa XX,
in urmatoarea fotografie. Soldat roman (cu camasa de zale, scut si gladius),
care vine din stanga, luptand cu un adversar barbar cu boneta (dac, care are o
sabie cu lama curbata); in dreapta jos, un alt barbar germanic cazut, care are
parul strans intr-un nodus.
Metopa XVI,
in urmatoarea fotografie. Soldat roman care vine din stanga, in lupta cu un
barbar germanic, in timp ce alt barbar dac lovit, zace la picioarele lor;
soldatul barbar poarta coif, platosa, gladius, iar in pocioare caliga.
Metopa XI,
in urmatoarea fotografie. Trei cornisti romani in mars spre dreapta; primul
cornist din stanga poarta o camasa de solzi, iar ceilalti doi de zale.
Metopa XLV,
in urmatoarea fotografie. Un ofiter superior roman si imparatul Traian merg
spre dreapta, in tinuta de campanie.
Trofeul
Monumentului, in urmatoarele 3 fotografii. Pe un soclu alcatuit din tamburi
suprapusi se inalta trofeul, compus din doua fete identice, elementul central
constituindu-l armura (lorica) decorate cu reliefuri florale (de acant) si
narative: un calaret care calca in copite un adversar, un vultur cu aripile
desfacute, o sabie in teaca ei. In locul mainilor este o pereche de scuturi
incrucisate, din care iesea, dispus radical, un manunchi de sulite.
Trofeul era
incununat probabil de o casca, care s-a pierdut; masivitatea sa impunea,
sugerand puterea, stabilitatea si presiunea constanta a invingatorului.
Trofeul din
vremea imparatului Constantin cel Mare (306-337 D.Hr.) descoperit la Poarta de Est
a Cetatii Tropaeum Traiani, in urmatoarea fotografie.
Arhitrava
unui monument funerar, in urmatoarea fotografie.
Mi-a placut
foarte mult muzeul, concureaza cu cele din vestul Europei.
Recomand
vizitarea Muzeului Arheologic din Adamclisi, Romania!
Comments
Post a Comment