Iordania-Cetatea Ammanului-partea I

 

IORDANIA - CETATEA AMMANULUI -

PARTEA I

 

 


 

In acest articol va prezint Cetatea Ammanului, din Amman, Iordania, partea I.

 

 

Dupa ce am vizitat Teatrul Roman, ne-am dus sa vizitam Cetatea Ammanului. Noi am vrut sa mergem pe jos, dar trebuia sa urcam dealul si incepuse ploaia cam tare. Eram si presati de timp, deoarece la ora 13.00 venea masina la hotel sa ne duca la Petra. Asa ca am hotarat sa luam un taxi din fata Teatrului Roman, unde erau foarte multe taxiuri. Ne-a si acostat un domn si i-am spus ca vrem la cetate si apoi la hotel, sa ne astepte pana vizitam cetatea.

 

A spus ca este 12 JOD, numai ca s-a uitat cam repede pe adresa hotelului si ne-a repartizat la altcineva, un taximetrist mai in varsta. Ne-a asteptat pana am vizitat cetatea, dar la intoarcere ne ducea la alt hotel. Eu am vazut ca nu eeste drumul corect si ii tot spuneam, dar a zis ca stie el drumul mai bine. Cred ca am ridicat si putin tonul la el. Cand am ajuns la celalalt hotel si i-am zis ca nu este acela, cu toate ca avea aceeasi denumire, i-am aratat adresa si ne-a dus la hotelul nostru. Nu ne-a cerut baini in plus, oricum nu vroiam sa ii dau. Dar mia-a placut ca a spus ca nu vrea bani in plus, vrea sa ramanem prieteni.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Teatrul Roman din Amman, le gasiti aici.

 

Programul de vizitare al Cetatii Ammanului este urmatorul: in perioada 1 ianuarie - 31 martie, intre orele 08.00 - 17.30; in perioada 1 aprilie - 15 mai, intre orele 08.00 - 19.00; in perioada 16 mai - 31 august, intre orele 08.00 - 20.00; in perioada 1 septembrie - 31 octombrie, intre orele 08.00 - 18.30; in perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, intre orele 08.00 - 17.00. Un bilet de intrare costa 3 JOD, iar pentru cei care au achizitionat Jordan Pass, se intra pe baza acestui document.

 

Cetatea Ammanului (Jabal Al Qal'a) este un sit istoric aflat in centrul Ammanului. Dealul pe care se afla cetatea, in form de L este este unul dintre cele sapte dealuri care au formai initial Ammanul.

 

Exista dovezi despre ocuparea teritoriului inca din perioada olaritului din neolitic si se pare ca dealul a fost fortificat in epoca bronzului (1800 I.Hr.). Dealul a devenit capitala regatului Ammon candva dupa anul 1200 I.Hr. Ulterior, el a fost ocupat de diferite imperii cum ar fi cele ale asirienilor (secolul al VIII-lea I.Hr.), babilonienilor (secolul al VI-lea I.Hr.), ptolemeilor, seleucizilor (secolul al III-lea I.Hr.), romanilor (secolul I I.Hr.), bizantinilor (secolul al III-lea D.Hr.) si omeiazilor (secolul al VII-lea D.Hr.).

 

Dupa omeiazi a fost o perioada de declin si pentru o mare parte din perioada de pana in anul 1878, deoarece fostul oras a devenit o gramada abandonata de ruine, folosita doar sporadic de beduini si fermieri sezonieri. In ciuda acestui interval de timp, Cetatea Ammanului este considerata a fi printre cele mai vechi locuri locuite in continuu din lume.

 

Cetatea Ammanului este considerata un sit important, deoarece a avut o istorie indelungata de ocupatie de catre mai multe civilizatii importante. Majoritatea cladirilor inca vizibile din cetate sunt din perioada romana, bizantina si omeiada. Cladirile importante din cetate sunt Templul lui Hercule, o biserica bizantina si Palatul Omeiad. Tot aici se afla si Muzeul Arheologic al Iordaniei, care a fost construt pe deal in anul 1951.

 

Desi zidurile fortificatiei inglobeaza centrul sitului, perioadele antice de ocupatie au acoperit zone mult mai intinse. Structurile istorice, mormintele, arcadele, zidurile si scarile nu au margini moderne si deci exita un potential arheologic mare in acest sit si in tinuturile inconjuratoare, cat si in intregul Amman. Arheologii lucraeza pe santier inca din anii 1920 si sunt proiecte italiene, britanice, franceze, spaniole si iordaniene, dar o mare parte a Cetatii Ammanului ramane neexcavata.

 

Istoricul Cetatii Ammanului

 

Sapaturile arheologice au descoperit semne de ocupatie umana inca din epoca bronzului mijlociu (1650 - 1550 I.Hr.), intr-un mormant care continea sigilii sub forma unui scarabeu si ceramica. In epoca fierului, Cetatea Ammanului a fost numita Rabbath - Ammon. Inscriptia Cetatii Ammanului provine din aceasta perioada, un exemplu de scriere feniciana timpurie. Orasul a fost ocupat de asirieni, babilonieni si persani.

 

Cand orasul a fost cucerit de greci, in anul 331 I.Hr., a fost redenumit Philadelphia. In perioada elenistica nu au existat multe schimbari arhitecturale, dar ceramica ofera dovezi ale ocupatiei acestuia. Situl a devenit roman in jurul anul 30 I.Hr. si in cele din urma a intart sub stapanirea musulmana in anul 661 D.Hr. Cetatea Ammanului a scazut in importanta sub stapanirea Ayyubida in secolul al XIII-lea, iar in aceasta perioada a fost adaugat un turn de veghe.

 

Moscheea Cetatii Ammanului este un exemplu de moschei timpurii care au imitat sala apadana in stil persan; aceste moschei se gasesc in mod normal doar in Persia si Irak.

 

Zidul de intrare in cetate, in urmatoarea fotografie.

 


Harta Cetatii Ammanului, on urmatoarea fotografie.

 


Cetatea si panorama orasului, in urmatoarea fotografie.

 


Zona de intrare in Cetatea Ammanului si panorama care se vede de aici, in urmatoarele 12 fotografii.

 

Turnichetii de la intrarea in cetate

 







Placute cu repere istorice

 



Ruinele Cetatii Ammanului, in urmatoarele 3 fotografii.

 



 

Sistemele de apa (730 D.Hr.)

 

Colectarea apei a fost intotdeauna o problema pentru Amman. Cetatea nu a avut niciodata un izvor natural si a depins de colectarea cu grija si depozitarea apei de ploaie. Niciun strop de apa nu a fost risipit si canale din piatra subterane, sofisticate pentru reciclarea apei caracterizeaza locul. Canalele de apa excavate si cisternele au fost construite adesea, reconstruite si refolosite de diferite civilizatii de-a lungul secolelor.

 

Sistemele de apa, in urmatoarea fotografie.

 


Zidurile fortificate (circa 150 D.Hr.), in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Templul lui Hercule (161 - 166 D.Hr.)

 

Acest templu maret a fost dedicat zeitati romane supreme. Templul a fost atribuit popularului zeu - erou Hercule, datorita descoperirii unor brate gigantice ale unei statui din marmura langa zona templului. Hercule a fost fiul lui Zeus si a unei femei muritoare (Alcmena) si a fost cunoscut pentru puterea sa fizica supranaturala. De asemenea, Hercule este infatisat pe monedele romane batute in oras, care era numit Philadelphia la acea vreme.

 

Templul se afla intr-un imens temenos (incinta sacra), care este inconjurat de porticuri. A fost pozitionat pe un podium mare din piatra construit special si a fost menit sa fie vazut din orasul de jos. Se crede ca a fost construit pe varful unui templu mai vechi, asociat cu zeul amonit Milkom.

 

In conformitate cu o inscriptie care se afla la varful fatadei sale, Templul lui Hercule a fost construit cand Geminius Marcianus a fost guvernator al provinciei Arabia (161 - 166 D.Hr.), fiind dedicat imparatilor Romei Marcus Aurelius si Lucius Verus. Un al doilea templu roman a fost construit in nordul sitului cetatii, in cel mai inalt punct al acropolei. A fost construit inainte de mijlocul secolului al II-lea D.Hr. si oricum, materialele au fost integrate mai tarziu in structura Complexului Omeiad in anul 730 D.Hr.

 

Templul lui Hercule si panorama care se vede de aici, in urmatoarele 12 fotografii.

 





Panorama care se vede de pe Templul lui Hercule

 

Teatrul Roman

 



 

Cuptorul pentru var (circa 800 D.Hr.)

 

De-a lungul istoriei, varul a fost o componenta esentiala in constructii. Diferite tipuri de mortar de constructii si tencuieli au fost preparate din var. Cuptoare cum este acesta au fost construite pentru a genera caldura intensa necesara producerii varului. Cuptoarele erau unplute cu piatra de calcar si aprinse in continuu 3 zile, alimentate tipic cu lemne. Dupa racire, pietrele erau adunate si pulverizate si era adaugata apa pentru a produce o tencuiala de baza (hidroxid de calciu), pentru folosirea in constructii.

 

Dupa cutremurul din anul 749 D.Hr., abbasidii au luat cetatea si zona a devenit semi - industriala. Activitatea mai multor cladiri a continuat in timpul acelei perioade si acest cuptor pentru var a fost vital pentru a produce varul necesar constructiilor la scara larga.

 

Cuptorul pentru var, in urmatoarele 3 fotografii.

 


Cuptorul pentru var si Templul lui Hercule in spate

 


 

Biserica bizantina (circa 550 D.Hr.)

 

Aceasta biserica din secolul al VI-lea a avut un plan de bazilica, care consta intr-o nava centrala si doua nave laterale. Absida semi - circulara din capatul de est al cladirii este separata de biserica de un "ecran al corului". Capiteluri corintice cu frunze de acantus au fost luate din Templul lui Hercule pentru a fi utilizate in bazilica, iar navele laterale erau pavate cu lespezi.

 

Camere dreptunghiulare completau navele laterale, cateva dintre ele au fost adaugate de omeiazi un secol mai tarziu. Nava centrala avea o podea din mozaic, o caracteristica comuna in perioada bizantina; acum este acoperita, pentru protectie.

 

O inscriptie greaca fragmentata langa absida scrie: "....a fost pavat cu mozaic de zel si munca....". Cisterne localizate inauntrul zidurilor bazilicii au fost, de asemenea folosite extensiv in timpul perioadei Omeiade.

 

Biserica bizantina, in urmatoarele doua fotografii.

 





In timpul perioadei Omeiad (661 - 750 D.Hr.) a fost construit un complex urban palatin mare, pe terasa superioara a Cetatii Ammanului (Jabal al-Qala). In capatul sau cel mai nordic si in interiorul zidurilor, unde era o fosta zona sacra romana (termenos) a fost conceput chiar palatul. Aceasta incinta zidita a palatului a fost impartita in trei zone foarte private.

 

Cea mai publica zona a fost compusa din doua cladiri rezidentiale, care flancau curtea patrata din spatele Salii de Intrare. A doua zona era compusa din noua cladiri rezidentiale asezate de-a lungul unei strazi cu coloane care ducea la a treia sectiune, unde era Sala Tronului, cu dom. Sala Tronului a fost plasata in spatele unei curti deschise si era flancata de patru cladiri rezidentiale.

 

La intrarea in palat si deasupra ramasitelor unei cladiri bizantine cu plan in cruce (un praetorium) a fost construita monumentala Sala de Intrare. In fata ei a fost deschisa o piata mareata flancata de randuri de porticuri, cu magazine (as-souq), in timp ce moscheea (al-jami'ah) a fost ridicata in fata palatului, in varful unor scari si inconjurata de o strada perimetrala (az-ziyadah). Toate strazile principale care articulau tesatura principala a orasului palatin convergeau in aceasta piata.

 

La est de Sala de Intrare a fost construita o casa - baie (al-hammam) pentru a servi atat palatului cat si orasului palatin. S-a dorit ca monumentalitatea acestei Sali de Intrare sa impresioneze si aici se verificau vizitatorii, deoarece numai demnitarii inalti puteau sa ajunga la Sala Tronului. A fost, de asemenea acoperita cu un dom, deoarece ramasitele a doua pervaze de ferestre dovedesc acest lucru. Decoratiile sculptate care sustin semi - domurile laterale si domul central (reconstruit) sunt dovezi ale unei influente sasanide puternice in arhitectura si designul decorativ.

 

Moscheea Omeiada

 

Moscheea congregationala Omeiada de la Cetatea Ammanului sta pe cel mai inalt punct al cetatii (Jabai al-Qala), pe varful unei platforme artificiale si a fost incercuita de o strada perimetrala (ziyada). A fost construita ca parte a noului plan urban conceput pentru noul oras palatin facut de omeiazi. Impreuna cu piata si cu Sala de Intrare a Palatului Omeiad, moscheea a constituit centrul noii structuri urbane.

 

Orientarea moscheii nu a urmat-o pe cea a palatului, care a fost construit intr-o incinta pre - existenta zidita, dubla, romana (ternenos), care a gazduit initial doua temple si care a fost transformata cel mai probabil in secolul al IV-lea D.Hr. in sediile garnizoanelor armatei romano - bizantina (asa cum dovedesc ramasitele unui pretorium cruciform construit la intrarea sa). Aceasta cladire a fost distrusa si reconstruita in secolele VII - VIII D.Hr., fiind transformata de omeiazi intr-o monumentala Sala de Intare cu dom a palatului, care era in capatul opus al pietei.

 

Asezarea moscheii in raport cu palatul a urmat orientarea qiblei sale catre Mecca. Acest decor incomod, fortat in structura urbana a fost rezolvat cu maiestrie prin crearea unei piete trapezoidale, care era flancata de doua randuri de porticuri (care gazduiau magazinele pietei), intre moschee si Sala de Intrare cu dom a palatului. Ritmul regulat al acestor porticuri a furnizat un sens al ordinii si monumentalitatii acestui plan neregulat, aranjand cu maiestrie cele doua structuri principale ale pietei.

 

Planul moscheii a fost un patrat aproape perfect (34 x 34 metri) si a inclus o retea de coloane care sustineau o serie de arcade. Acest plan este total diferit de tipul moscheelor siriene, care au trei nave asezate in paralel cu peretele qiblei si deschise intr-o curte. Planul Moscheii Omeiade aminteste de cele persane, care au fost folosite ca model pentru moscheele construite in Khorasan si Iran.

 

Moscheea era iluminata printr-o curte mica, realizata prin eliminarea a patru coloane din retea. Aceasta influenta persana este gasita, de asemenrea in decoratie si in tehnicile folosite la cladire: arborii coloanelor interne, capitelurile lor si arcadele erau acoperite cu stucaturi sculptate, urmand caracteristica decorativa sasanida.

 

Fatada principala din fata pietei a fost decorata cu o friza de nise similara acelora gasite in Sala de Intrare a palatului, tot de influenta persana (cu toate ca aici erau sculptate in piatra). Fundatiile expuse dovedesc ca porticul a fost construit in fata moscheii. Pe peretele qiblei au fost deschise un mihrab mare si o usa care conectau zona maqsurei cu o cladire aranjata axial fata de aceasta poarta. S-a intentionat ca aceasta cladire sa ofere un loc sigur pentru persoanele care se rugau, chiar daca era califul in persoana, adjunctul lui sau imamul.

 

Acesta este un exemplu timpuriu de aranjament gasit la Moscheea abasida a lui Abu Dulaf din Samarra.

 

Poarta de est reconstruita a Moscheii Omeiade, in urmatoarele doua fotografii.

 



Se trece prin Poarta Moscheii Omeiade si se ajunge la Poarta Monumentala a Palatului Omeiad.

 


 

Poarta Monumentala. Sala de Intrare (circa 730 D.Hr.)

 

Aceasta Poarta Monumentala proeminenta a fost intrarea oficiala a Palatului Omeiad. Vizitatorii ar fi fost verificati aici si apoi asteptau sa fie anuntati guvernatorului inainte de a intra in palatul sau. Inauntru, Sala de Intrare are un plan cruciform, cu o zona centrala patrata si patru adancituri care se extind in afara ei. Bratele crucii sunt boltite la capetele de nord si sud si sunt acoperite cu semi - domuri la capetele de est si vest.

 

Pervazele ferestrelor de pe partea superioara a zonei centrale indica ca a fost acoperita cu un dom din lemn probabil, ca cel care se poate vedea astazi, care a fost construit spre sfarsitul ultimei decade a secolului al XX-lea.

 

Nisele spatiului interior sunt decorate cu motive de frunze sculptate in relief jos. Acestea includ frunze de stejar si vita de vie, cat si modele geometrice, rozete, trei sau patru forme inelate. Atat sistemul de acoperis cat si motivele decorative au influente sasanide puternice.

 

Poarta Monumentala a fost construita pe ramasitele cladirii de la sfarsitul secolului al IV-lea - inceputul secolului al V-lea.

 

Poarta Monumentala a Palatului Omeiad, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Interiorul Portii Monumentale a Palatului Omeiad, in urmatoarele 6 fotografii.

 

Domul reconstruit

 




Poarta Moscheii Omeiade si Poarta Monumentala a Palatului Omeiad, in urmatoarele 5 fotografii..

 




Ruinele Cetatii Ammanului si panorama orasului care se vede de aici, in urmatoarele 6 fotografii.

 




 

Strada cu colonade (730 D.Hr.)

 

Aceasta strada cu colonade a conectat Sala de Intrare cu zonele cheie ale palatului si este flancata de coloane. Accesul la aceasta strada trebuie sa fi fost restrictionat cu porti si fiecare capat avea puncte de control. Pasaje laterale duceau din strada la unitatile rezidentiale. Se poate vedea o parte din sistemul de drenare al apei, care merge diagonal langa mijlocul strazii. Acesta a facut parte din sistemul de apa omeiad, inteligent, subteran, care nu permitea furnizarea apei intregului oras.

 

Strada cu colonade, in urmatoarea fotografie.

 


 

 

Va urma....

 

 

 

 






Comments

Popular posts from this blog