Iordania-Drumul Regilor

IORDANIA - DRUMUL REGILOR

In acest articol va prezint Drumul Regilor din Iordania.

Am plecat din Amman spre Petra, pe Drumul Regilor. Am plecat la ora 13.00 din Amman si am ajuns pe la ora 21.00 in Petra, dar am facut mai multe opriri. Am mers cu aceeasi firma recomandata de stafful hotelului din Amman si drumul ne-a costat 130 JOD, in total, adica 65 JOD partea noastra.

Era si un autobuz care ducea la Petra si costa 16 USD/persoana, deci 22 JOD. Autobuzul pleca la 6.00 dimineata si era unul singur pe zi. Ar fi trebuit sa luam un taxi de la hotel pana in statia de autobuz si la Petra, ceea cea inseamna ca noi am dat cu cativa JOD in plus fata de autobuz, dar ne-a luat din fata hotelului si ne-a dus pana la hotel la Petra. Am plecat la ce ora am vrut noi si confortul nu se compara cu cel al autobuzului. Si nu in ultimul rand, am facut si niste opriri si am mai vazut peisaje.

Drumul Regilor a fost o ruta comerciala de importanta vitala in Orientul Apropiat antic, care lega Africa de Mesopotamia. Drumul traversa din Egipt peste Peninsula Sinai apre Aqaba, apoi se intorcea spre nord peste Transiordania, la Damasc si Raul Eufrat.

Dupa cucerirea musulmana a Cornului Abundentei, in secolul al VII-lea D.Hr. si pana in secolul al XVI-lea, drumul a fost "darb al-hajj", adica drum de pelerinaj pentru musulmanii din Siria, Irak si ruta spre orasul sfant Mecca.

in Iordania moderrna, Autostrada 35 si Autostrada 15 urmeaza Drumul Regilor, legand Irbid la nord cu Aqaba la sud. Partea de sud traverseaza mai multe adancuri, Ueduri, ceea ce face drumurile foarte pitoresti, chiar daca sunt curbate si trebuie parcurse cu viteza destul de mica.

Traseul Drumului Regilor

Drumul Regilor a inceput in Heliopolis, Egipt si apoi a mers spre est la Clysma (astazi Suez), prin pasul Mitla si forturile egiptene ale fortaretei An - Nakhl si Themed din Desertul Sinai pana la Eliat si Aqaba. De acolo, drumul se intorcea spre nord prin Arava, trecea prin Petra si Ma'an la Udhruh, Sela si Shaubak. Drumul Regilor trecea prin Kerak si Tara Moab la Madaba, Rabbah Ammon/Philadelphia (Ammanul de astazi), Gerasa, Bosra, Damasc si Tadmor si se termina la Resafa pe Eufratul superior.

Istoria Drumului Regilor

Epoca Fierului

Numeroase state antice, printre care Edom, Moab, Ammon si diverse politici aramaiene au depins in mare masura de Drumul Regilor, pentru comert.

Antichitatea clasica

Nabateenii au folosit Drumul Regilor ca ruta comerciala pentru bunuri de lux, cum ar fi tamaia si condimentele din sudul Arabiei. Aceasta a fost probabil cauza razboiului lor cu Hasmoneianul Alexandru Ianai si cu Iturea de la inceputul secolului I I.Hr.

In timpul perioadei romane, deumul s-a numit Via Regia. Imparatul Traian l-a reconstruit si l-a redenumit Via Traiana Nova si a servit ca drum militar si comercial de-a lungul fortificatului Limes Arabicus.

Perioada bizantina

In timpul perioadei bizantine, Drumul Regilor a fost un traseu important de pelerinaj pentru crestini, deoarece trecea pe langa Muntele Nebo, locul mortii si inmormantarii lui Moise, potrivit Bibliei. Alt drum lega Drumul Regilor de Ierusalim, trecand pe langa Livias si locul botezului lui Iisus de catre Ioan Botezatorul pe raul Iordan, in apropiere, cunoscut astazi ca al - Maghtas si pe via Ierihon.

Perioada musulmana

In timpul dominatiei musulmane din secolul al VII-lea, Drumul Regilor a fost principala ruta Haji de la Siria la Mecca, pana cand turcii otomani au construit Tariq al-Bint, in secolul al XVI-lea.

In timpul perioadei cruciate, folosirea drumului a fost problematica. Drumul trecea prin provincia Stapanirii de la Montréal a Regatului Ierusalimului al cruciatilor. In timpul perioadelor de armistitiu, caravanele Hajj erau de obicei lasate nevatamate de domnii cruciati din Stapanirea de la Montréal, dar cu toate acestea, Renaud de Châtillon a atacat si a jefuit pelerinii de doua ori. Faptele sale au dus in cele din urma la moartea sa in mainile lui Saladin si la caderea Regatului cruciat, in anul 1187, in Batalia de la Hattin.

Drumul Regilor in Biblie

Drumul Regilor este o aluzie la Cartea Genezei (Capitolul 14), care relateaza modul in care o alianta de 4 regi (Amraphel, regele Shinarului, Arioch, regele Ellasarului, Chedorlaomer, regele Elamului si Tidal, regele Goiimului) au marsaluit de-a lungul drumului spre valea Siddimului de la nord pentru a lupta impotriva unei alte aliante de 5 regi (Bera, regele Sodomei, Birsha, regele Gomorei, Shina, regele Admahului, Shemeber, rege al Zeboiimului si regele Belei).

Drumul Regilor („Derech HaMelech”) este mentionat in Cartea Numeri (Numeri 20:17; Numeri 21:22) unde se relateaza ca israelitii au fost nevoiti sa foloseasca drumul in Exodul lor. Ei au plecat din Cadesh si au cerut dreptul de tercere regelui Edom, dar li s-a refuzat trecerea. Regele a promis ca ii va ataca daca vor folosi drumul. Israelitii s-au oferit sa plateasca pentru apa care o vor bea vitele lor. Dar, regele Edomului le-a refuzat trecerea si a avansat impotriva israelitilor cu o forta mare si inarmata puternic.

Dupa ce au facut un ocol si au venit in zona Transiordaniei, intre raul Arnon si raul Jabbok, israelitii au facut aceeasi cerere regelui Sirhon al amoritilor, dar li s-a refuzat trecerea pentru a doua oara pe acelasi drum, iar regele Sirhon i-a angajat in lupta la Jahaz, unde israelitii au castigat acea batalie "la marginea sabiei". Prin urmare, Israelitii au castigat controlul terenului si la nord de acesta. Ulterior, Triburile Manse (jumatatea estica) Gad si Reuben au stabilit aceste teritorii.

Multe dintre razboaiele israelitilor impotriva regatelor din zonele muntoase trans-iordaniene din perioada Regatului lui Israel (si regatului sau sora, Regatul lui Iuda) au fost duse, probabil, cel putin partial, pentru controlul Drumului Regilor.

Am facut prima oprire sa luam masa de pranz, la MidWay Castle. Este un restaurant si un magazin de suveniruri foarte frumos si select. Mancarea a fost excelenta.

MidWay Castle se afla in Desert Highway (Autostrada Desertului), apartine de Al - Qatrana, un oras mic din Iordania, situat la 90 de mile sud de Amman. Orasul apartine din punct de vedere administrativ de guvernoratul Karak, aflandu-se la limita dintre guvernoratele Karak si Amman.

MidWay Castle, in urmatoarele doua fotografii.

Eu am mancat mansaf, o mancare traditionala cu miel, orez si sos din iaurt de capra rehidratat. Sosul se numeste jameed. Soferul ne-a spus ca mileul se fierbe in iaurt. Erau tot felul de mancaruri la autoservire si puteai sa iti iei din toate. Mansaful se comanda, nu era la autoservire. Este foarte bun, pentru cei care mananca carne de miel. Este unul dintre felurile de mancare preferate ale mele, pe care le-am mancat in strainatate. Carnea se topea in gura. Sotul meu si-a luat din toate de la autoservire. Cafeaua si alte bauturi se comandau separat la bar. Am platit 28 JOD partea noastra, pentru mancare, sucuri si cafele.

Mansaf, in urmatoarea fotografie.

Magazinul de suveniruri, in urmatoarele 9 fotografii. Exponatele erau facute manual si erau superbe.

Restaurantul, in urmatoarele 7 fotografii.

Barul, in urmatoarea fotografie.

Urmatoarea oprire a fost in desert, ca in urmatoarele 13 fotografii.

Ne-am abatut putin de la drum in apropiere de Petra si ne-a dus soferul intr-un loc, sa vedem "Cel mai mic hotel din lume". Este intr-o masina. Domnul care administra zona era foarte simpatic si ne-a oferit un mic "spectacol". Sotul meu si prietenul nostru s-au urcat in masina si gazda ii batea la fund, sa adoarma. Am ras cu lacrimi. Ne-a spus ca au dormit acolo niste americani si niste englezi. Am donat niste bani pentru proiect (cativa JOD), asa cum scria. Era si un magazin si gazda facea cafele, tot acolo.

"Cel mai mic hotel din lume", in urmatoarele 5 fotografii.

Desertul care se vedea, in urmatoarele 4 fotografii.

Chiar in fata locului unde am fost noi se vedea Castelul Cruciatilor Montréal, din Shoubak.

Castelul Cruciatilor Montréal, din Shoubak este intr-o comuna aflata la marginea de nord - vest a guvernoratului Ma'an. Shoubak se afla la una dintre cele mai inalte altitudini deasupra nivelului marii din Iordania si este renumit pentru fermele de mere si fructe.

Castelul Montréal (sau Qal'at ash-Shawbak, in araba) a fost construit de regele cruciat Baldwin I in anul 1115 si extins de mameluci, in partea de est a Vaii Arabah, cu vedere la livezi de fructe. Aparatorii sai au rezistat numeroaselor atacuri din partea armatelor lui Saladin (Salah ad Din).

Castelul Cruciatilor Montréal, din Shoubak, in urmatoarele doua fotografii.

Alte imagini din desert, in urmatoarele 7 fotografii.

In fata magazinului erau niste pietre din desert, se puteau cumpara ca suvenir.

Magazinul, in urmatoarea fotografie. Sotul meu si prietenii nostri au baut si cate o cafea, au spus ca era foarte buna.

La plecare sosise un autocar cu turisti din Slovenia, ca in urmatoarea fotografie. Locul este o atractie turistica, probabil.

Masina cu care am mers noi

Alaturi de magazin erau niste pesteri, unde se putea dormi. La parter era usa si pat, dar la etaj nu era nici usa si nici pat, se dormea pe jos. Ne-a spus gazda ca are clienti straini pentru dormit. Nu am intrebat cat costa, pentru ca eu eu nu as dormi acolo nici gratis.

Magazinul si pesterile, in urmatoarele 3 fotografii.

A fost frumos pe Drumul Regilor!

Comments

Popular posts from this blog