Iordania-Wadi Rum

IORDANIA - WADI RUM

In acest articol va prezint Wadi Rum din Iordania.

Dupa ce am vizitat Petra, ne-a asteptat soferul la Centrul de vizitatori si ne-a dus la Wadi Rum. Acolo ne-a preluat un beduin cu masina si am plecat in desert, unde am stat cam 4 ore. Nu am intrat pe la Centrul de vizitatori Wadi Rum. Daca treceam pe la Centrul de vizitatori, puteam sa intram cu Jordan Pass. Oricum, am platit pentru toata ziua, Petra + Wadi Rum.

Am facut cateva opriri in desert (Wadi Rum este un desert, cu toate ca wadi inseamna vale).

Wadi Rum sau Valea Lunii este o vale in nisipul si granitul din sudul Iordaniei, aflata la 60 de kilometri de Aqaba. Wadi Rum este cel mai mare wadi din Iordania, cu o suprafata de 720 km2. Numele Rum provine, cel mai probabil de la radacina cuvantului aramaic care inseamna "inalt"sau "elevat". Pentru a-i reflecta pronuntarea corecta in limba araba, arheologii il transcriau fonetic Wadi Ramm.

Zona este asezata pe valea principala a vaii Wadi Rum. Cel mai inalt punct din Iordania este muntele Um Dami, cu o inlatime de 1.840 de metri, localizat la 30 de kilometri sud de satul Wadi Rum. In zilele fara nori, se poate vedea Marea Rosie si granita cu Arabia Saudita din varful muntelui.

Al doilea cel mai inalt varf din Iordania este Jabal Rum, cu o inaltime de 1.734 metri deasupra nivelului marii. Este varful cel mai inalt din zona Rum centrala si se ridica direct peste valea Rum, opusa muntelui Jebel um Ishrin, care are o inaltime cu aproape un metru mai mica. Satul Wadi Rum are cateva sute de locuitori beduini, care stau in corturi cu blana de capra si in case adunate, dar si o scoala de baieti si una de fete, cateva magazine si sediul central al Deserto Patrol.

Istoricul Wadi Rum

Wadi Rum a fost locuit inca din timpurile preistorice de multe culturi umane, inclusiv civilizatia nabateeana, fapt care se poate vedea din forma desenelor murale si a desenelor de tip graffiti din vale. Aceste culturi si-au lasat amprenta sub forma de petroglife, inscriptii si ruine ale templului. In prezent, majoritatea este formata din beduinii Zalabieh, care au ajuns in zona in jurul anul 1980.

Cuvantul "beduin" provine din cuvantul arab pentru desert, pronuntat badiya in limba araba. Radacina acestui cuvant este bad'a, care se traduce prin "clar" si "evident" in araba. O caracteristica generala pentru triburile beduine este sentimentul de apartenenta pe care il simt membrii tribului.

Cand au venit prima data in Wadi Rum, beduinii Zalabieh au locuit in corturi. Satul lor avea in jur de 700 - 800 de oameni, 80% dintre ei erau fie pensionati din armata, sau din politie.

Animalul preferat al beduinilor Zalabieh este camila. Este un simbol al mandriei masculine. Cursele de camile sunt un sport important pentru beduini. Aceste rase le permit beduinilor sa se angajeze in competitia masculina si sa stabileasca barbatia si puterea in cadrul comunitatii.

In vest, Wadi Rum este mai bine cunoscut datorita legaturii pe care a avut-o cu ofiterul britanic T.E.Lawrence, care a traversat zona de mai multe ori in timpul revoltei arabe din perioada 1917 - 1918. In anii 1980, una dintre formatiunile stancoase din Wadi Rum a fost numita "Cei sapte piloni ai intelepciunii", dupa cartea scrisa de Lawrence, ca o consecinta a razboiului, desi cartea nu avea nicio legatura cu valea.

Descoperirea Templului Nabateean (situat la cativa pasi de Casa de Odihna) in anul 1933 a readus lumina reflectoarelor in desert. O echipa de arheologi francezi a finalizat sapaturile in anul 1997.

Geologie

Wadi Rum este situat in regiunea Muntilor si Vaii Gresie din sudul Iordaniei, zona care este caracterizata de munti inalti, aproape verticali, de gresie Umm Ishrin, rezistenti la eroziune, bogati in fier, despartiti de vai cu fund plat de sedimente aluvionare, nisipuri eoliene si saline. Umm Ishrin este cea mai groasa formatiune din Gresia Nubiana din Paleozoicul Inferior-Cretacic Superior, aflata sub formatiunile de gresie Disi si Umm Sahn si deasupra Formațiunii Salib Arkosic.

La randul sau, Salib suprapune complexul erodat Aqaba de granitoizi plutonici. De-a lungul acestui contact se formeaza un acvifer, cu izvoare care s-au format pe versantii estici ai muntilor. Evantaiele aluviale compun majoritatea sedimentelor aluviale. Sistemele eoliene includ tafoni, poduri naturale si dune de nisip. Dunele de nisip includ dune de catarare care constau din rampe de nisip care ajung in varful dealurilor si dune de ecou, care constau din nisip care a fost dus peste un deal pentru a fi depus pe partea de sub vant.

Wadi Rum este una dintre atractiile turistice cele mai importante ale Iordaniei, care atrage un numar mare de turisti straini. Aici se poate face alpinism intre formatiuni de roca masive, safari, camparea sub stele, echitatia.

Wadi Rum a fost inclus in Patrimoniul Mondial UNESCO in anul 2011.

Wadi Rum, in urmatoarele fotografii.

Masina cu care am mers prin desert, in urmatoarea fotografie.

Masina cu care am mers prin desert, in urmatoareele doua fotografii.

Prima oprire din desert, in urmatoarele 7 fotografii.

Beduinul care ne-a dus prin desert, in urmatoarele doua fotografii.

Ne-am urcat si pe o duna de nisip, ca in urmatoarele doua fotografii.

Am plecat mai departe.

Am facut a doua oprire, ca in urmatoarele 17 fotografii.

Apoi am facut a treia oprire, ca in urmatoarele 9 otografii. Aici era o panta mare si unele masini coborau in viteza pe ea. Pe noi nu ne-a dus pe acolo.

Am plecat mai departe. Drumul din masina, in urmatoarele 8 fotografii.

Batea vantul tare

Am facut a patra oprire, unde era o pestera a beduinilor, ca in urmatoarele 10 fotografii. Soferul ne-a spus ca mai dorm inca beduini in ea, uneori. Tot aici se auzea ecoul foarte bine, asa ca am inceput sa strigam toti. Era interesant ca daca spuneai un nume, se auzea foarte clar inapoi.

Pestera beduinilor, in urmatoarele 5 fotografii.

Interiorul pesterii

M-a vopsit soferul pe fata cu praf de pe jos, ca beduinii (urmatoarea fotografie).

Am plecat mai departe.

Am facut a cincea oprire si ultima, ca in urmatoarele 11 fotografii. Aici era un camp de beduini, unde ne-au servit cu ceai. Se puteau cumpara si suveniruri. Tot aici era o formatiune interesanta, numita Roca Ciuperca.

Roca Ciuperca, in urmatoarele 5 fotografii.

Tot aici erau si camile, ca in urmatoarea fotografie.

Roca Ciuperca, in urmatoarea fotografie.

Am plecat inapoi.

Este o experienta interesanta sa vizitezi un desert. Am simtit o liniste deosebita, in drumul de intoarcere, prin desert.

Recomand vizitarea Wadi Rum!

Comments

Popular posts from this blog