Spania-Catedrala si Giralda din Sevilla


SPANIA - CATEDRALA SI GIRALDA DIN SEVILLA





In acest articol va prezint catedrala din Sevilla.



Dupa ce am vizitat Granada, am plecat la Sevilla.

Daca doriti informatii despre atractiile turistice din Granada, le gasiti aici.

Catedrala Sfanta Maria din Sevilla este o catedrala romano - catolica. A fost moschee Almohad in perioada 1172 - 1248, moschee crestinizata in perioada 1248 - 1434, iar apoi catedrala gotica in perioada 1434 - 1506; 1511 1517 (vechea moschee a fost demolata). Catedrala are 15 porti, pe cele 4 fatade, 5 nave si 80 capele, incluzand Capela Regala. Este foarte frumoasa si mare (catedrala - palat, cum imi place mie sa spun), iti taie respiratia, are multe coloane, statui, aur, argint, pietre pretioase si semi-pretioase, tablouri facute de pictori celebri, nu stii la ce sa te uiti mai intai. Si nu in ultimul rand, Giralda ofera privelisti frumoase ale orasului.

Catedrala din Sevilla se afla pe Avenida de la Constitucion (in centrul orasului), s/n 41004 Sevilla. Programul de vizitare al catedralei este luni de la 11.00 - 15.30, marti - sambata de la 11.00 - 17.00, iar duminica de la 14.30 - 18.00, iar un bilet de intrare costa 9 EURO. Am stat la coada la bilete cam jumatate de ora. Timpul de vizitare al catedralei este de minim doua ore. O parte din fatada exterioara si din interior erau in renovare, cand am vizitat noi catedrala.

Catedrala din Sevilla este una dintre cele mai de seama monumente din Sevilla si din intreaga Spanie. Structura sa mare, din piatra, incununata de Turnul Giralda, s-a inaltat intre Strada Constitutiei (Avenida de la Constitucion) si vecinatatile cartierului Santa Cruz, fiind inima districtului monumentelor orasului.

Construita pe o parcela de 160 pe 145 metrei, cu o extindere de mai mult de 20.000 metri patrati, catedrala este considerata cea mai mare structura gotica din lume si una dintre primele catedrale crestine. Catedrala a fost declarata ca facand parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, in anul 1987, impreuna cu Alcazarul (palatul - fortareata regal) si Arhivele Indiilor, ambele localizate langa catedrala.

Cea mai mare biserica din Spania se afla pe locul pe care a existat odata Marea Moschee, construita de almohazi la sfarsitul secolului al VII-lea, si adaptata la credinta catolica, dupa cucerirea orasului Sevilla de catre Ferdinand al III-lea, in secolul al VIII-lea. In anul 1401, Consiliul Ecleziatic a decis demolarea structurii islamice, pentru a fce loc in zona unei biserici crestine. Chiar de la inceput a fost foarte clar ca s-a dorit sa intreaca toate cladirile cunoscute din zona si sa se construiasca, conform legendei "o biserica atat de mare, incat cei care o vad sa creada ca suntem nebuni".

Mai tarziu, peste un secol, in anul 1517, cu concursul mesterilor pietrari din Franta, Spania si Germania, s-a finalizat monumentala constructie gotica, care are baza dreptunghiulara si este impartita in cinci nave, cu capelele atasate. Cladirea a mostenit latimea oratoriului de la vechea moschee, cat si curtea de ablutiune alaturata si Giralda, minaretul care anunta rugaciunile, convertit in clopotnita.

Structura gotica a cladirii a fost mai tarziu finalizata, prin adaugarea de diferite capele si camere asociate, in stilurile renascentist si baroc, proiectate de arhitecti ca Diego de Riano sau Herman Ruiz el Joven, care au extins lucrarile de constructii pana la inceputul secolului al XX-lea. Tot atunci, toate fatadele catedralei au fost in sfarsit finalizate. Magnificul acestei constructii Hispanice este dat de partea superioara a cladirii, de-a lungul gradenei, de platformele de scari si de coloanele ei. Locul pe care a fost construita catedrala este faimos, citat de autori ca Cervantes, loc unde se strangeau inainte oamenii de afaceri, negustorii si multimea, in timpurile infloritoare ale orasului, in secolele XVI si XVIII.

Poarta principala, Poarta Iertarii (Puerta del Perdon), deschide partea de nord a complexului, si are arce potcoava, inscriptii in araba, sculpturi renascentiste si o usa foarte mare din bronz, placata in stilul almohazilor. Aici se afla Curtea Potocalilor (de los Naranjos), o zona linistita plantata cu pomi fructiferi, in jurul unei fantani romane, unde musulmanii isi faceau ritualurile pentru slujbe, spalandu-se inainte de a intra in moschee.

Galeriii de arce curg de-a lingul fatadelor din curtea interioara si la baza Turnului Giralda, alaturate camerelor adunarii si a Bibliotecii Columb. Una dintre cele mai semnificative biblioteci rennascentiste are o colectie fabuloasa de manuscrise si carti ale catedralei, care provin de la mostenitorii lui Hernando Columb, fiul erudit al exploratorului.

Corpul gotic al catedralei are o mixtura de varfuri, gargui, creneluri si portaluri frumoase. Cele mai vechi, din secolul al XV-lea sunt pe partea fatadei principale si se numesc Poarta Nasterii (del Nacimiento) si Poarta Botezului (Bantismo), care sunt ornamentate cu sculpturi din argila de Lorenzo Mercadante de Bretana. Cele mai populare sunt cele care se deschid in Piata Fecioarei Regale (de los Reyes) si in Piata Triumfului (Triunfo), numite Portile de los Patos si Campanillas, de la sfarsitul secolului al XV-lea, care sunt decorate cu teracota, executate de Miguel Florentin. Mai recente sunt portile mari de la baza transeptelor si cruciformelor, terminate inainte de secolele XIX si XX.

Exteriorul catedralei, in urmatoarele 11 fotografii.









Poarta





Poarta


Poarta pe care se intra pentru a vizita catedrala (in spatele statuii)

Fatada catedralei

Interiorul catedralei

In interiorul catedralei, anvergura spatiului se misca intr-o padure de coloane robuste si bolti care ajung pana la 36 metri inaltime, in nava centrala. Inauntru este o lumina blanda, filtrata prin ferestrele cu vitralii, care ilustreaza figuri sacre si motive. De-a lungul catedralei sunt capele si camere care contin o avere vasta de iconostase, sculpturi, picturi, bijuterii, metale pretioase si alte piese de arta care fac din catedrala cea mai bogata si vasta dintre muzeele orasului.

Capela principala este localizata in trecere, sub somptuosul altar gotic care are cea mai mare si mai bogata catapeteasma din lumea crestina. Catapeteasma este din aur, a fost facuta de Pierre Dancart si este ornamentata cu 45 scene din viata lui Hristos si a Sfintei Maria de la Sede, Sfanta Patroana a catedralei. Scaunele din apropiere, ale jilturilor stranei, sunt in stilul gotic - mudejar si in apropiere sunt orgi baroce spectaculoase.

Navele si capelele catedralei, in urmatoarele 8 fotografii.






Tavanul din aur al navei principale



Vitraliu din catedrala, in urmatoarea fotografie.




Capela principala, in urmatoarele doua fotografii.


Jilturile stranei

Catapeteasma din aur a Capelei principale


Altarul din argint, in urmatoarea fotografie.



Navele si orgile baroce, in urmatoarele 4 fotografii.








Intr-un transept opus picturii murale gigantice a Sfantului Cristofor (San Cristobal), este mormantul lui Cristofor Columb, al carui continut este inca subiect de controversa. Cristofor Columb a murit pe data de 20 mai 1506, in localitatea Valladolid, iar ultimele luni ale vietii sale au fost marcate de boala si de incercari nereusite de a-si recupera privilegiile de la regele Ferdinand, desi Columb era destul de bogat.

Ramasitele sale au fost aduse mai tarziu in Sevilla, apoi transferate in Santo Domingo, mutate la Havana (Cuba), iar apoi au fost returnate in Sevilla (1899). Unii istorici considera ca ramasitele aduse nu sunt ale lui Cristofor Columb. In Catedrala din Sevilla se gaseste cenotaful dedicat memoriei lui Cristofor Columb, realizat in anul 1902. Cele patru statui care poarta cenotaful reprezinta fostele regate spaniole: Castilia, Leon, Aragon si Navarra.

Cenotaful lul Cristofor Columb, in urmatoarele 5 fotografii.





Cenotaful lui Cristofor Columb si pictura murala a Sfantului Cristofor, in fundal

La capatul catedralei este Capela Regala (Capilla Real), o absida renascentista prezidata deasupra de Fecioara Regilor (Virgen de los Reyes), Sfantul Patron al orasului Sevilla si pantheonul cu osemintele Sfantului Ferdinand (San Ferdinand), Alfonso al X-lea Inteleptul (al Cstiliei si Leonului), Petru I si alti membri ai regalitatii spaniole. Nu am vizitat Capela Regala, era in renovare sau inchisa. Am citit ca se deschide doar in timpul slujbelor, la prima si ultima ora de vizitare, pentru scurt timp.

Urmatoarea este Capela Sfantului Petru (San Pedro), care expune un panou in spatele altarului cu picturi de Zurbaran, care se adauga la colectia de capodopere din capelele care se aliniaza de-a lungul peretilor bisericii, la baza ei si imprejurul corului. Aceste capele sunt: Capela Fecioarei de la Antigua, care expune figura Sfintei Fecioare si se zice ca ar fi fost gasita de Ferdinand al III-lea dupa cucerirea orasului; Capela Sfantului Anton (San Antonio), care contine o pictura foarte mare facuta de Murillo; Capelele din Alabastru, construite cu grija din alabastru si care gazduiesc piese unice, cum ar fi Sfanta Fecioara Binecuvantata (Immaculada), cunoscuta sub denumirea de La Cierguecita, facuta de sculptorul Martinez Montanes.

O atentie speciala trebuie data, de asemenea, camerelor din partea de sud a catedralei, care contin cateva dintre capodoperele catedralei: Sacaristia de los Calices, unde este o pictura a Sfintilor Justa si Rufina de Goya (1817) deasupra altarului si tablouri medievale pretioase.

Sacristia de los Calices, in urmatoarea fotografie.


Hristos de la Clemencia (1603) de Montanes

Urmatoarea camera mare este Sacristia Principala, o minunatie a arhitecturii renascentiste, cu o cupola din piatra, facuta in perioada 1528 - 1547. Arcul de deasupra portalului are sculpturi din secolul al XVI-lea. Picturile El Descendimiento (Coborarea de pe cruce) de Pedro de Campana (1547), de deasupra altarului central de la capatul de sud si Sfanta Tereza de Francisco de Zarbaran, (la dreapta ei), sunt doua dintre cele mai valoroase picturi ale catedralei.

In aceasta camera este tinut tezaurul si contine Altarul de la Custodia, vesela de procesiune Corpus, facuta din 100 kg de argint si un triptic cu pietre pretioase, cu Tablas Alfonsies, care se afla printre alte lucrari de arta, cum ar fi picturi in ulei de Murillo si Zarbaran. De asemenea, aici se afla si Custodia de Juan de Arfe, o piesa uriasa din argint, care are 475 kg si a fost facuta in anul 1580 de catre Juan de Arfe, in stil renascentist.

Sacristia Principala, in urmatoarele 12 fotografii.



Tavanul maret al Sacristiei


Picturile Coborarea de pe cruce (stanga) si Sfanta Tereza (dreapta), in fundal




Coborarea de pe cruce de Pedro de Campana




Custodia de Juan de Arfe

Vesela de procesiune Corpus

Piese din tezaur

Piese din tezaur

Urmatoarea camera este Sala Capitular, sau Cabildo (Sala Consiliului Municipal), facuta in stil renascentist. Este o camera eliptica surprinzatoare, folosita pentru intalnirile consiliului si acoperita de un dom sculptat, foarte frumos, care are o capodopera de Murillo, Sfanta Fecioara Binecuvantata (Immaculada), facuta intre anii 1558 - 1592.

Sala Capitular, in urmatoarele doua fotografii.


Domul eliptic renasentist, cu Sfanta Fecioara Binecuvantata, capodopera lui Murillo


Complexul catedralei este completat de biserica parohiala Sagrario, adaugata in secolul al XVII-lea pe o parte a catedralei din Calea de los Naranjos. Boltele baroce, acoperisul bombastic si iconostasul sunt facute de artistul religios Pedro Roldan. Biserica Sagrario are alta intrare si alt program fata de catedrala, iar vizitarea ei este gratuita.

Biserica parohiala Sagrario (exterior si interior), in urmatoarele 9 fotografii.












Giralda

Inaltandu-se intre Calea de los Naranjos si catedrala, turnul este simbolul orasului Sevilla, o emblema a amestecului de istorie lunga si cultura a orasului. Turnul a fost facut in timpul domniei Califului din dinastia Almohad, Abu Yazub Yusuf, ca minaret al Marii Moschei si a fost finalizat in anul 1198, sub directia mesterilor constructori Ahmed Ibn Baso si Ali de Gomara.

Facut pe o baza din piatra si cu o silueta zvelta, din caramizi si decoratiuni din caramizi taiate, turnul este identic cu Minaretul Kutubiyya al Moscheei de Marrakech si cu Turnul lui Hassan de Rabat, ambele din Maroc. Inauntru, turnul nu are scari, are o rampa pe care poate urca si un cal pana in varf. Giralda si-a luat forma, anvergura si numele definitiv dupa cucerirea crestina, ramanand cel mai armonios exemplu de amalgam cultural.

In anul 1568, arhitectul Hernan Ruiz el Joven a finalizat turnul, adaugandu-i o clopotnita care are in varf o statuie din bronz, inalta de 3,5 metri si care reprezinta triunful credintei, servind ca o girueta. Numele popular al acestei statui, Giraldillo, a dat numele intregului turn, care ajunge la inaltimea totala de 95 metri. In afara de faptul ca a fost primul monument al intregului oras, Giralda ofera, de asemenea, cele mai frumoase panorame ale orasului, fiind punctul superior care domina orizontul orasului istoric.

Exteriorul Giraldei, in urmatoarele 5 fotografii.


Catedrala si Giralda

Giralda din Piata de los Reyes


Giralda, in fundal


Statuia Giraldillo din varful Giraldei

Interiorul Giraldei si panoramele care se vad din varful turnului, in urmatoarele 11 fotografii.





Catedrala si Curtea Portocalilor (de los Naranjos), vazute din Giralda




Acoperisul catedralei vazut din Giralda





Acoperisul catedralei vazut din Giralda



Recomand vizitarea Catedralei din Sevilla!








Comments

Popular posts from this blog