Spania-Granada-Palatele Nasrid din Alhambra


SPANIA - GRANADA - ALHAMBRA - PARTEA I
PALATELE NASRID



In acest articol va prezint Palatele Nasrid din Alhambra, Granada. Dupa ce am vizitat Madridul si Segovia, am plecat catre Granada, unde am stat in perioada 5 - 7 septembrie 2016. Detaliile despre cazare, transport si masa din Granada le voi da in articolele viitoare.




Daca doriti mai multe informatii despre atractiile turistice din Madrid, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre atractiile turistice din Segovia, le gasiti aici.

Cat despre Alhambra, am inceput sa scriu despre bijuteria acestui complex, Palatele Nasrid. In articolul urmator, voi prezenta si restul atractiilor din Alhambra, cat si costurile si recomandarile pentru vizitarea acestui complex. Unele zone din Palatele Nasrid erau in restaurare, asa cum se vede in unele fotografii, de aceea nu am putut sa vedem tot, spre nemultumirea noastra.

Silueta inconfundabila a Alhambrei, aflata in Granada, se inalta pe un deal de pe malul stang al raului Darro, in fata vechiului Iliberis, ocupat astazi de vecinatatile orasului Granada, Albaicin si Alcazaba. Alhambra este unul dintre cele mai importante monumente de arhitectura islamica. Alhambra si Marea Moschee din Cordoba sunt cele mai prestigioase dovezi ale prezentei musulmane in Spania, din secolul al VIII-lea pana in secolul al XV-lea. Alhambra este inconjurata de ziduri in interiorul carora au avut loc multe dintre conflictele sangeroase care au facut parte din istoria domniilor Granadei.

Cuvantul Alhambra provine de la Al Hamra, care inseamna "rosu" in araba, datorita culorii stancilor pe care a fost construit palatul, iar Qalat al Hamra inseamna "castelul rosu", chiar daca istoricul maur Ibn al Jatib a atribuit acest lucru faptului ca fortareata a fost construita noaptea, la lumina tortelor.

Alhambra este un complex de palate intr-o fortareata care domina campia si orasul Granada, situat intr-un cartier popular si pitoresc, Albaicin. Din Alhambra se vad varfurile inzepezite ale muntilor Sierra Nevada. Printre palatele din Alhambra se afla Narsrid, un complex de palate maure, care glorifica Alhambra, precum si palatul baroc al lui Carol al V-lea si o biserica ridicata pe amplasamentul unei foste moschei.

Alhambra are originile din anul 1238, cand a intrat in Granada primul suveran Nasrid, Muhammed ben Nazar. Fiul sau, Muhammed al II-lea a fortificat Alhambra. Stilul Nasrid atinge apogeul in secolul al XV-lea, in timpul domniilor regilor Youssouf I si Muhammed al V-lea, care au ridicat cele mai prestigioase parti ale edificiului, intre anii 1333 si 1354. 

In ciuda dorintelor Regilor Catolici de a sterge urmele Islamului din teritoriile recucerite de catre crestini dupa caderea Granadei din anul 1492, palatul maur era atat de frumos incat nu a putut fi distrus si a ramas rezidenta acestora.

Intrarea in Alhambra este langa parcarea masinilor, in partea de nord a domeniului. Alhambra se afla in Padurea Alhambrei, care a fost plantata in secolul al XVI-lea, deoarece inainte, cand a fost o fortareata militara nu era permis sa se planteze nicio vegetatie in jurul ei, deoarece putea sa-i slabeasca apararea.

Planul de constructie al palatului maur este confuz. El este organizat in mai multe sali dreptunghiulare, integrate partial in incinta, legate intre ele prin vestibule si dispuse in jurul celor doua bijuterii, Curtea Mirtilor si Curtea Leilor. Se poate vorbi mai degraba de o arta a decoratiunii decat una arhitectonica. Exteriorul este sobru, in timp ce decorul interior este fascinant, bazat pe trei componente ale artei arabe clasice: caligrafia, decorarea florala stilizata si motivele geometrice.

Palatele Nasrid

Palatele Nasrid sunt inima Alhambrei. Garcia Gomez a afirmat ca "Alhambra nu numai ca este cel mai frumos, dar este cel mai bine conservat si cel vechi dintre toate palatele maure, existente in lume".  Odata intrati in Alhambra, avem impresia ca suntem in fabuloasa poveste "O mie si una de nopti".  Ne intampina o atmosfera delicata in camerele si curtile superbe ale Alhambrei. Pare ceva intangibil, eteric si in acelasi timp misterios, care emana din apartamentele somptuoase, binecuvantat de gratia artei Agareno.

Palatele Nasrid contin trei zone monumentale, independente: Palatul Mexuar, unde erau dependintele administratiei legale, Palatul Comares, care a fost rezidenta oficiala a regelui si Palatul Leilor, care contine apartamentele private ale conducatorilor.

Palatul Mexuar

Palatul Mexuar a fost locul unde regii Granadei tineau audientele regale, locul activitatilor birocratice si juridice. Acum Mexuarul este distrus partial si nu avem o viziune completa asupra infatisarii lui initiale. Pe langa alterarile suferite in timpul lui Youssouf I (1333 - 1354) au fost adaugate elemente Crestine, dupa ce orasul a fost cucerit de Monarhii Catolici.

Camera Mexuar

Camera Mexuar contine frize cu aranmjamente de placi decorative din ceramica glazurata, care formeaza mooto-ul "Exista Dumnezeu, nu cuceritori". Pe un perete al camerei sunt balcoane de unde se poate vedea Albaicinul. Decorata splendid, camera are inscriptii numerose cu citate din Coran si din rugaciunea lui Muhammed al V-lea (1354 - 1391), care a construit Cuarto Dorado (Camera din Aur) invecinata, o dependinta a Palatului Comares. Din Camera de Aur, un balcon cu trei arce duce la Patio de Mexuar (Curtea Mexuar), unde se afla Fatada Comares, decorata bogat.

Camera Mexuar, in urmatoarele 11 fotografii.








Tavanul cu frizele

Frizele
 
Tavanul cu frizele


Peretele cu ferestre care au vedere spre Albaicin


Curtea Mexuar

Curtea interioara Mexuar: partea de sud si fatadele Palatului Comares, in urmatoarele 4 fotografii.








Palatul Comares

Intrand mai adanc in interiorul Alhambrei, traversam curtea Mexuar catre rezidenta regilor mauri, Palatul Comares. Palatul a inceput sa fie construit in timpul domniei lui Youssouf I (1333 - 1354) si a fost contionuat de fiul sau, Muhammed al V-lea (1354 - 1391). Este o cladire de o frumusete incomparabila si fara niciu dubiu, unul dintre cele mai interesante si somptuoase locuri din Alhambra. Este decorat complex si delicat. Placile de ceramica decorativa, faianta policroma si filigranul in zidarie se combina frumos, creand o atmosfera de fantastic.

Palatul Comares este construit in in jurul Curtii Mirtilor (Patio de los Arrayanes). Aerul, lumina, apa si verdele vegetatiei se imbina intr-o armonie splendida cu eleganta arhitecturala care caracterizeaza curtea. Curtea este considerata un model pentru toate curtile din Granada. Gratia sa, formele cumpatate, aranjamentul chibzuit al elementelor naturale sunt de o frumusete aparte.

Tavanul din lemn al galeriei de nord, care a fost distrusa partial intr-un incendiu in anul 1890, prezinta interes din punct de vedere decorativ. De la galeria de nord a Curtii Mirtilor se ajunge la Sala de la Barca. Aceasta "Camera a Binecuvantarii" este cunoscuta ca ar fi fost decorata frumos, o singura data, dar cateva elemente ale acestei decoratii s-au pierdut. Sala de la Barca formeaza antecamera celei mai monumentale dependinte a Palatului Nasrid, maiestuosul Salon al Ambasadorilor (Camera de Audiente), care ocupa parterul magnificului Turn Comares (Torre de Comares).

Palatul Comares, in urmatoarele 11 fotografii.

Curtea Mirtilor

Curtea Mirtilor





Turnul Comares


Intrarea de nord in Palatul Comares






Turnul Comares si Sala Ambasadorilor

Turnul Comares este cel mai frumos dintre toate turnurile din Alhambra, are 45 metri inaltime si grosimea peretilor foarte mare, de 2,5 metri, ceea ce arata clar functia sa militara din trecut. Interiorul turnului gazduieste Sala Comares sau Sala Ambasadorilor.

Sala Ambasadorilor

Aceasta Camera de Audiente a fost construita de Youssouf I ca si Camera Tronului si a fost centrul vietii politice si scena tuturor negocierilor diplomatice.

Numele Comares vine de la ferestrele cu vitralii (qamariyyas sau comarias) care au impodobit pe vremuri aceasta camera. Camera este patrata, are 11,3 metri lungime si 18,2 metri inaltime. Podeaua este din marmura si a fost fara indoiala o fantana in centrul camerei, asa cum au toate celelalte camere. Asa cum se vede si astazi, decoratia este facuta din placi din ceramica decorativa glazurata care alterneaza cu pietre de pavaj de la sfarsitul secolului al XVI-lea, culminand in centru cu placi din ceramica glazurata care dateaza din aceeasi perioada si care infatiseaza stema dinastiei Nasrid.

In camera sunt multe usi, ferestre si noua balcoane. Frizele din placi de ceramica, complexitatea lucrarilor in zidarie si arcele frumoase, impletite, ale tavanului din lemn de cedru, care conserva urme ale decoratiei policrome originale, amintesc de trecutul splendid al curtilor Maure somptuoase. In camera sunt noua ferestre, trei pe fiecare fatada a camerei si tavanul este decorat cu mozaicuri in tonuri de alb, bleo si auriu, in forma de cercuri, coroane si stele. Motivele ornamentale sunt facute cu epigrafe caracteristice, care infatiseaza citate religioase, poeme, arabescuri cu teme florale ("atauriques") si figuri geometrice.

Aceasta camera este o bijurerie veritabila, o lucrare spendida de arta. Lumina originala a fost diminuata de draperii subtiri, ornamente frumoase traforate in zidarie si de elementele "ajimeces", facute din lemn si sticla colorata, care dadeau camerei un aer misterios, oriental.

Sala Ambasadorilor, in urmatoarele 9 fotografii.





Tavanul Salii Ambasadorilor








Palatul Leilor

Acest palat a fost construit de Muhammed al V-lea pentru apartamentele regale private si este situat in unghiul format de baile regale si de Curtea Mirtilor, perpendicular pe aceasta. Este un exemplu magnific de arta Nasrid. La acest palat se ajunge printr-un coridor ingust care leaga Curtea Mirtilor cu Palatul Leilor, coridor care este amplasat imprejurul unei curti mari, inconjurata de galerii, cu camere mari in colturi.

La nord este Sala Celor Doua Surori, iar in spate este Sala Ajimeces si Sala Mirador de Daraxa (Foisorul Daraxa). La sud este Sala Abencerrajes, cu apartamentele care formau Haremul, iar la est este Camera Regilor. Si in sfarsit, la vest este Camera Mocarabes. De la Curtea Mirtilor, Palatul Comares comunica cu Curtea Leilor, trecand prin Sala de los Mocarabes.

Camera Mocarabes

Aceasta camera are forma dreptunghiulara, peretii sunt decorati cu lucrari lucrari frumoase in zidarie, care infatiseaza inscriptii religioase si stema dinastiei Nasrid. Bolta originala, care a fost descoperita in secolul al XIX-lea si care se invecineaza cu bolta din secolul al XVII-lea, este foarte interesanta. Trecand pe sub trei arce de mocarabes, decoratii in forma de stalactite pe zidarie, sustinute de jumatati de coloane si capiteluri, cu inscriptii ale rugaciunilor lui Muhammed al V-lea, ajungem la Curtea Leilor.

Curtea Leilor

Aceasta "Curte a Leilor" este una dintre cele mai indragite si mai cunoscute dintre toate elementele din Alhambra. Se afla in centrul sectiunii care contine Palatul Harem, rezidenta privata a regilor din dinastia Nasrid si a alaiului mare de sotii, concubine si copii. Arhitectura curtii este o lucrare geniala, o creatie unica, ea este inconjurata de galerii inguste, sustinute de 124 de coloane subtiri din marmura alba.  

Fantana Leilor

Atitudinea nobila a celor 12 lei care inconjura fantana stilizata contrasteaza cu fragilitatea aparenta a restului Alhambrei. Marginile bazei fantanii vechi, din marmura alba, sunt inscriptionate cu un fragment foarte frumos din "Casida", un poem dedicat lui Muhammed al V-lea de catre poetul Aben Zemrec. Conform inscriptiei de pe fantana, Curtea Leilor a fost initial o gradina cu plante multe si flori, pe care poetii acelor vremuri au numit-o "Paradis".

In curte se afla cate un pavilion la fiecare extremitate a ei, cu pereti filigranati si acoperis - dom luminat. Coloanele care sustin acoperisul si galeriile sunt plasate neregulat. Ele sunt impodobite cu varietati stilizate de frunzis, la fiecare arc este un patrat mare cu stucaturi arabescuri, iar deasupra coloanelor este alta stucatura patrata cu lucrari in filigran. Fiecare din colturile curtii da in cate o camera.

Palatul Leilor si Curtea Leilor cu fantana in centrul ei, in urmatoarele 10 fotografii.












Fantana Leilor


Galeriile inguste, sustinute de coloane, in urmatoarele 6 fotografii.









Sala Abencerrajes

Aceasta camera este pe partea opusa Camerei Celor Doua Surori. Numele sau vine de la o legenda care spune ca toti barbatii din dinastia Abencerrajes au intalnit moartea acolo, pusa intr-o sabie. Camera are un arc de intrare dublu si un patrat central cu trei arce duble decorate artistic, sustinute de coloane cu capiteluri bleo. Decoratia bogata a peretilor a fost restaurata in secolul al XVI-lea. Domul stalactita este admirabil.

Sala Abencerrajes, in urmatoarele 5 fotografii.




Domul stalactita

Domul stalactita

Domul stalactita




Sala Regilor

Cunoscuta si sub denumirea de Camera de Justitie, aceasta camera este pe partea de est a curtii si are forma dreptunghiulara, masurand 31 pe 7 metri. Intrarea este formata din trei portiuni cu arce triple, impodobite cu stalactite, sustinute pe coloane frumoase si decorate cu forme geometrice sculptate frumos. Interiorul camerei este impartit in trei sectiuni patrate, separate unele de altele de arce duble. Dreptunghiurile formate de aceste arce sunt acoperite cu bolti cu stalactite.

Diverse nise deschid capetele camerei, decorate cu inscriptii din rugaciunea Domnului si a lui Muhammed al V-lea. Acesta este unul dintre cele mai interesante interioare din intregul complex Alhambra. Tavanul sau este decorat cu picturi magnifice; sectiunea centrala infatiseaza picturi cu zece mauri asezati, stand de vorba, iar fundalul este decorat cu elemente in relief si stema dinastiei Nasrid, sprijinita pe lei.

Se crede ca aceste portrete reprezinta primii zece sultani ai dinastiei Nasrid. Aceste poicturi originale dateaza de la sfarsitul secolului al XIV-lea - inceputul secolului al XV-lea. Portretele, desenate simplu, dar foarte colorate amintesc de stilul picturii chinezesti sau de miniaturile gasite in manuscrisele persane. Ceea ce a dovedit ca sunt lucrari ale maurior este faptul ca ele sunt similare cu altele gasite in tarile berbere, mai ales in Maroc. O particulritate impresionanta a acestor portrete este faptul ca ele au fost pictate pe bucati de piei de animale, cusute impreuna si apoi fixate pe lemnul boltii.

Sala Regilor, in urmatoarele 3 fotografii.





Albaicin, vazut din Sala Regilor

Camera celor doua surori

Se crede ca acesta camera a fost construita la sfarsitul domniei lui Muhammed al V-lea. Forma camerei este patrata, fiecare latura masurand 8 metri. Numele camerei vine de la doua dale mari, gemene, din podeaua de marmura, care flancheaza fantana centrala. Camera are arce semicirculare la fiecare capat. Arcele de pe parti duc in doua camere micute, cu tavane frumoase.

Peretii sunt acoperiti cu lucrari in zidarie, delicate, incat par in filigran. Sunt infatisate diferite teme, cele mai multe dintre ele caracteristice artei maure din a doua jumatate  a secolului al XIV-lea. Placile de ceramica decorativa de la soclu au culori metalizate, sunt foarte interesante, iar unele au culori neuzuale, cum ar fi violetul. Elementul cel mai impresionant al camerei este oricum, domul fagure, care pare ca o bolta care sfidaza gravitatea, tinuta in aer de ceva magic. Domul are forme octogonale similare la baza, tot in forma de fagure.

Apartamentele de la nivelul superior erau rezervate femeilor, care puteau sa se duca la petreceri sau la alte evenimente soiciale fara sa fie vazute, ascunse in spatele unor cadre din lemn.

Camera Ajimeces

Numele acestei camere deriva de la "ajimeces" care inseamna balcoane mici, aflate pe prtea de nord, care dau in gradina. Bolta fagure a fost construita intre anii 1537 si 1541 de Francisco de los Maderas. Jumatate din pereti sunt acoperiti de lucrari in zidarie, infatisand inscriptii religioase si o stema cu mottoul dinastiei Nasrid. Un arc mare in forma de potcoava, acoperit cu stalactite, din centrul peretelui din spate duce la Foisorul Daraxa (Mirador de Daraxa), o lucrare frumoasa de arta Nasrid, care este spre gradina Daraxa.

In centrul frumoasei Gradinii Daraxa se afla o fantana mare din marmura, care a fost inainte in Gradina Mexuar si a fost instalata aici in anul 1626.

Foisorul Daraxa

Una dintre cele mai frumoase componenete din Alhambra este, fara nicio indoiala, Foisorul Daraxa, o camera care a fost construita prima in Harem. Ca toate celelalte camere din dependintele alaturate, folosite de sultana, aceasta camera este decorata cu delicatete. Numele "l-ain-dar-axa", care inseamna "ochii sultanei", explica clar ca aceasta camera a fost construita pentru a permite sultanei sa se bucure de peisajele frumoase ale Vaii Darro, care se vedeau din camera, cel putin pana cand au fost construite apartamentele lui Carol al V-lea, care au obstructionat vederea. Ferestrele sunt foarte jos, pentru a putea maurii sa vada prin ele, cand stateau pe perne, pe podea.

Decoratia peretilor este magnifica, de o frumusete surprinzatoare si are cea mai frumoasa lucrare in fildes. Inscriptiile, in cea mai mare parte, reproduc versete scrise de Aben Zemrec. Interiorul are o camera mica dreptunghiulara, cu arce pe doua parti si un arc dublu in centru. Ferestrele lungi sunt impodobite cu arce in forma de potcoava, cu decoratii stalactita.

Soclul din placi de ceramica decorativa este frumos si cu design complex, are combinatii de negru, alb si galben si se termina cu o inscriptie mica, in aranjament de placi din ceramica glazurata, cunoscuta sub denumirea de "alicatado". Tavanul are panouri ornamentale din lemn si in trecut a continut sticla colorata, chiar daca aceasta a fost inlocuita acum. Foisorul are vedere la curtea Daraxa.

Foisorul Daraxa si curtea Daraxa, in urmatoarele 3 fotografii.




Gradina Daraxa


Apartamentele lui Carol al V-lea

Au fost construite in fata Foisorului in anul 1527 si erau alcatuite din sase camere cu decoratii in stil Renascentist. Washington Irving, autorul faimoasei carti "Ceramica de Alhambra", a stat odata in aceste apartamente.

Baile sunt situate la est de Palatul Comares si structura lor seamana cu cea a Bailor Romane. In apartamentele lui Carol al V-lea sunt Sala de las Camas si Sala del Reposo (Dormitorul sau Camera de Odihna), care  are patru coloane sustinute de console si praguri, formand un spatiu central patrat, cu o fantana in centru si galerii imprejur. Peretii sunt decorati bogat si colorat.

Cea mai mare parte a acestei lucrari dateaza din perioada Crestina, iar podeaua a fost instalata de Francisco de las Maderas, intre anii 1541 - 1542. Prima camera duce in baile propriu zise, a caror arhitectura frumoasa este simpla, cu pereti nedecorati. Aici sunt podele din marmura alba, socluri din placi de ceramica decorativa, arce simple in forma de potcoava si bolte magnifice cu deschideri in forma de stea, luminatoare si candelabre care atarna.


Recomand vizitarea Palatelor Nasrid!




Comments

Popular posts from this blog