Spania-Palatul Regal din Sevilla


SPANIA - PALATUL REGAL DIN SEVILLA
(REAL ALCAZAR DE SEVILLA)




In acest articol va prezint Palatul Regal din Sevilla (Real Alcazar de Sevilla), un complex care mi-a placut foarte mult. Complexul Alcazar contine Palatul lui Petru I, cu multe curti interioare, Palatul Gotic si Gradinile, care sunt superbe. Alcazarul de Sevilla se afla chiar in fata catedralei.



 

Daca doriti informatii despre Catedrala din Sevilla, le gasiti aici.

Alcazarul din Sevilla se poate vizita zilnic, de la 9.30 - 19.00, in perioada aprilie - septembrie si de la 9.30 - 17.00, in perioada octombrie - martie. Un bilet general, pentru parterul palatului si gradini costa 11,50 Euro, iar pentru vizitarea Dormitorului Regal se mai platesc inca 4,50 Euro (cand am fost eu, nu se vizita Dormitorul Regal). Un bilet pentru seniori si studenti (17 - 25 ani) costa 2 EURO.

Pont: Palatul se poate vizita si gratuit, lunea de la 18.00 - 19.00, pentru perioada aprilie - septembrie si de la 16.00 - 17.00, pentru perioada octombrie - martie. In anul 2016, cand am vizitat eu palatul, nu erau astfel de gratuitati. Este totusi un tur de forta, deoarece gratuitatea este doar pentru o ora.

Timp de vizitare al Alcazarului: 2 - 3 ore.

Situata la sud de districtul istoric, aceasta fortatreata vasta si palat a servit ca rezidenta pentru stapanii sultani, califi, imparati si regi, de la inceputurile sale, pe vremea Emirului de Cordoba, Abderraman al III-lea, in anul 913. Pentru urmatorii o mie de ani, traiectoria sa va deveni o reflectie a vicisitudinilor orasului in sine, atat timp cat in interiorul zidurilor sale au ramas amprente ale figurilor remarcabile si ale evenimentelor din fiecare era, cat si amprentele arhitecturale ale culturilor care s-au succedat in timp, tesand impreuna un mozaic fascinant de istorie si arta.

Fiind total diferit de alte palate regale europene, Alcazarul din Seville intruchipeaza mai bine modelul unei citadele estice, cu diverse stiluri de arta islamica si mudejar, pe langa stilul gotic, renascentist, baroc si alte stiluri din secolele XIX si XX. Sectorul cel mai vechi, Piata Armelor (Plaza de Armas) a Alcazarului primitiv din secolul al X-lea, poate fi vazut in peretii din fata Pietei Triumfului (Plaza del Triunfo) si in Patio de Banderas, in spatele catedralei.

Alcazar de Sevilla este un palat regal construit pentru regele crestin Petru de Castilia. A fost construit de crestinii castilieni pe locul unei fortarete rezidentiale musulmane Abbadid, distrusa dupa cucerirea crestina a orasului Sevilla. Palatul, un exemplu supereminent de arhitectura mudejar din Peninsula Iberica, este renumit ca fiind unul dintre cele mai frumoase de acest tip. Etajele superioare ale Alcazarului sunt inca folosite de catre familia regala a Spaniei, ca rezidenta oficiala in Sevilla si sunt administrate de catre Patrimoniul National.

Palatul Gotic a fost construit intre anii 1254 - 1578.

Langa Palatul Gotic este o extensie de sapte hectare care formeaza Gradinile Alcazarului, una dintre cele mai esentiale exemple de gradini spaniole. Curtile spaniole - musulmane si curti interioare  inconjurate cladiri, fac trecerea la stilul manierist al Gradinii Estanque. Piscina si Galeria Grotei (Grutescos) contin fantani si motive ornamentale rustice. Drumul continua in diferite gradini cu vegetatie si flori, cum ar fi: Gradina Doamnelor (Las Damas), Gradina Dansului (La Danza), care are paturi de flori geometrice si tasnitori de apa din pamant, Gradina Bolta (de verdeata) (El Cenador), cunoscuta pentru Pavilionul lui Carol I in stil maur - clasic, Gradina Leului, in stil baroc, Labirintul (Laberinto), facuta din gard viu, Gradina Englezeasca, cu livezi si Noile Gradini (Jardines Nuevos), in stil sevillian, cu lacuri, arbori si paturi de flori.

Vizita Alcazarului se incheie cu o zona cunoscuta sub denumirea de Apeadero, aflata langa Patio de Banderas.

Palatul a fost inregistrat in anul 1987 in Patrimoniul Mondial UNESCO, impreuna cu Catedrala din Sevilla si cu Arhivele Generale ale Indiilor, care se afla langa palat.

Scurt istoric al palatului

Real Alcazar este situat langa Catedrala si Arhivele Generale ale Indiilor, in una dintre cele mai emblematice zone ale Andaluziei. Acest loc a fost ocupat din secolul al VIII-lea I.Hr. In secolul I D.Hr., a fost construit aici Colegiul de Olearians. Apoi s-a construit bazilica crestina de Saint Vincent, a vizigotilor, pe ruinele colegiului.

Pentru construirea palatului lui Petru I de Castilia s-au refolosit cateva coloane si capiteluri ale vechii cladiri, care sunt singurele vestigii ale vizigotilor pastrate pana in zilele noastre. Piatra de mormant a episcopului Honorato, care a fost probabil in bazilica, este acum in catedrala.

Sevilla a fost cucerita de Califatul Ummayad in anul 712. La acea vreme, bazilica a fost demolata pentru a se construi prima zona militara. Se pare ca a fost un cadrilater fortificat si anexat peretilor. In timpul perioadei primelor regate Taifa s-au construit diferite cladiri, cum ar fi grajduri si magazii, care nu ar fi trebuit sa strice arhitectura ansamblului. Citadela a inceput sa castige importanta in prima jumatate a secolulii al XII-lea, sub dinastia Abbadid, cand spatiul s-a dublat, datorita constructiei unui palat mare, numit Al-Muwarak, sub Patio de la Monteria, din care s-au pastrat doar cateva vestigii arheologice.

Sub almohazi, in timpul Califatului lui Abu Yusuf Yaqub al-Mansur, s-au construit cladiri noi pentru rezidenta califului si a curtenilor sai. Cu exceptia peretilor, cladirile anterioare au fost demolate si s-au construit un numar total de 12 palate.

Pe locul in care este acum Patio de la Monteria, pe fundatia Palatului Abbadid, a fost construita o cladire mare, care pare sa fi fost amenajata in jurul curtii si care a avut un plan similar cu cel al curtii Aljaferia din Zaragoza. Astazi a ramas doar un pasaj privat ("sabat"), langa fatada de sud a catedralei, care coincide cu peretele Quibla al moscheei. Acest acces permitea califului sa ajunga la Macsura, in caz de pericol. Acel palat avea camera sa regala.

O curte mica, Patio del Yeso a servit ca rezidenta pentru Petru I, in anul 1358, inainte de constructia noului sau palat. In ciuda catorva restaurari, palatul lui Petru I este cel mai bine conservat spatiu din palatul almohad. Restul arhitecturii palatului, care include partile sale flamboiante, acopera aproape intreaga parte construita de Alfonso al X-lea al Castiliei si de Petru al Castiliei, cu sali mudejar, gotice, in stil manierist si curti interioare.

Cateva gradini au statui renascentiste. Dupa pagubele cauzate de cutremurul de la Lisabona, din anul 1755, fatada palatului gotic care domina curtea del Crucero a fost renovata complet, in stil baroc. Palatul a fost locul unde s-a nascut Infanta Maria Antonietta a Spniei (1729 - 1785), fiica lui Filip al V-lea al Spaniei si a Elisabetei Farnese, cand regele a venit la Sevilla sa semneze "Tratatul de la Sevilla" (1729), tratat care a incheiat Razboiul Anglo - Spaniol (inceput in anul 1727).

Prezentarea palatului

Combinatiile subtile de spatii si forme ale Alcazarului incep de cand se trece de poarta principala, cunoscuta sub denumirea de Poarta Leului (Puerta del Leon). Poarta Leului si-a luat numele de la o lucrare facuta din placi de ceramica decorativa, in secolul al XIX-lea. Lucrarea este incrustata deasupra portii si reprezinta un leu care tine o cruce in gheare si are o scriere gotica.

Poarta Leului, in urmatoarele doua fotografii.




Intrarea in Patio del Yeso si zidurile vechi, in urmatoarea fotografie.


Camera mare din secolul al XIV-lea in stil mudejar a Salii de Justitie are o piscina si un traforaj rafinat al Patio del Yeso, un vestigiu de la almohazi, care au folosit pereti, case si gradini, in secolele XII - XIII, pentru a face Alcazarul o oaza demna de invidiat. Colonada de arce merge de-a lungul peretelui exterior. Aceasta era locatia Casei de Contractari (Casa de la Contraction), organismul care dirija monopolul orasului Sevilla asupra traficului de marfuri dintre Castilia si Indii.

Pictura Fecioarei de los Mareantes de pe catapeteasma altarului, pictat de Alejo Fernandez in anul 1536, ofera si o documentatie asupra campaniilor americane a catorva exploratori cum ar fi Columb si Magelan.

Casa de Contractari, in urmatoarele 3 fotografii.



Pictura Fecioarei de los Mareantes de pe catapeteasma altarului



Palatul Regelui Petru I

Curtea de Vanatoare (Patio de la Monteria) etaleaza fatada interioara mare a Alcazarului, cu lucrari maiestuoase din caramida, lucrari in zidarie si inscriptii arabe pe Palatul Regelui Petru I, o capodopera a stilului mudejar, inceputa in anul 1364, ca urmare a colaborarii artizanilor din Toledo, Granada si Sevilla.

Palatul Regelui Petru I din Patio de la Monteria, in urmatoarele 4 fotografii.


Fatada palatului Regelui Petru I, in stil mudejar


Fatada palatului Regelui Petru I, in stil mudejar




La nivelul inferior, de-a lungul a doua curti interioare sunt distribuite coridoare (cerdacuri) si camere. Cele doua curti sunt Curtea Papusilor ((las Munecas), unde erau sediile private ale familiilor regale, in timp ce Curtea Fecioarelor (las Doncellas) a fost centrul vietii curtezanelor si este flancata de dinamismul grupului de arce proeminente. Maiestria artizanilor mudejar poate fi observata de-a lungul camerelor, care au suprafete decorate cu placi din ceramica, plinte si tavane cu panouri ornamentale, toate fiind imprejurul spectaculosului Salon al Ambasadorilor (Salon de Embajadores), care a fost camera tronului si salon de receptii. Salonul Ambasadorilor are peretii si arcele din secolul al XI-lea, pavilionul a fost folosit odata de regi pentru taifasurile Sevilliene si are un dom minunat din lemn, facut de tamplarul Diego Roiz, in anul 1427.

Curtea Fecioarelor (Patio de las Doncellas)

Numele curtii vine de la o legenda care spune ca maurii au cerut 100 virgine in fiecare an, ca tribut, de la regatele crestine din Iberia. Nivelul inferior al curtii interioare a fost construit pentru regele Petru I de Castilia si include inscriptii care-l descriu pe Petru ca un "sultan". Diferite camere de receptii generoase sunt localizate pe partile curtii interioare. In centrul curtii este o piscina dreptunghiulara mare, reflectorizanta, cu gradini pe fiecare parte.

Curtea a fost pavata in intregime cu marmura si avea o fantana in centru. Relatarile istorice arata ca gradinile si piscina reflectorizanta din curte a fost facuta dupa planurile originale si acest aranjament a fost restaurat. Imediat dupa restaurare, curtea a fost pavata temporar inca odata cu marmura, la cererea directorului de film Ridley Scott. Scott a folosit curtea pavata ca locatie pentru curtea Regelui din Ierusalim din filmul sau Regatul Raiului. Aranjamentul curtii a fost modificat inca odata dupa filmari.

Etajul superior al curtii a fost facut suplimentar de Carol al V-lea. A fost proiectat de Luis de Vega in stilul renasterii italiene, chiar daca el a inclus atat stilul renascentist cat si ornamentatii mudejar in decoratii. Constructia aditionala a inceput in anul 1540 si s-a terminat in anul 1572. "Baile Doamnei Maria de Padilla" sunt rezervoare de apa de ploaie, aflate dedesubtul Curtii del Crucero. Rezervoarele au fost denumite dupa Maria de Padilla, iubita regelui Petru I.

Curtea Fecioarelor (Patio de las Doncellas), in urmatoarele 6 fotografii.









Intrarea in Palatul lui Petru I si saloanele publice, in urmatoarele 6 fotografii.



Tavanul vestibulului

Arcul de intrare din vestibul si accesul la saloanele publice ale Palatului lui Petru I






Salonul Ambasadorilor

Salonul Ambasadorilor care insemna Camera de Receptie a Ambasadorilor, a fost camera principala pe care regele Petru I al Castiliei a folosit-o pentru sederea sa la Alcazar. A fost camera cu cele mai bogate decoratiuni dintre toate camerele Alcazarului, fiind in acord cu rolul puterii. In anul 1526, imparatul Carol al V-lea si Isabela de Portugalia au facut nunta in aceasta camera.

Salonul Ambasadorilor, in urmatoarele 3 fotografii.






Camera Tavan a lui Felipe al II-lea

A fost construita in timpul domniei lui Felipe al II-lea, de catre Martin Infante, intre anii 1589 - 1591. Tavanul cunoscut ca "jumatate de cerc" prin designul lui, este compus din casete patrate decorate cu motive geometrice. Printr-o parte a camerei se ajunge in Gradina Printului, iar prin alta parte in Salonul Ambasadorilor. Accesul in Salonul Ambasadorilor este solemn, format din trei arce potcoava, unul dupa altul si de un alt arc mare, cunoscut sub numele de Arcul Paun. Paunul este pasarea paradisului si simbolul puterii monarhice in cultura islamica.

Camera Tavan a lui Felipe al II-lea, in urmatoarea fotografie.




Una dintre portile de acces (secolul al XIV-lea) in Salonul Ambasadorilor din Palatul lui Petru I de Castilia, in urmatoarele doua fotografii.




Curtea interioara Munecas (Patio de las Munecas)

Curtea interioara Munecas este un spatiu dreptunghiular cu o galerie perimetrala de arce si coloane din marmura alba, neagra si roz. Intre secolele XVI si XVII s-a construit galeria superioara. Cuprinde Salonul Regilor Catolici, Camerele Printului si Sala Pasilor Pierduti (Sala de los Pasos Perdidos).

Camerele Printului includ un salon central, doua camere mici pe ambele parti si vestibule. Tavanele frumoase ale acestor camere sunt o mixtura de decoratii impletite, mudejar, cu cateva elemente renascentiste. Si-au luat numele de la Ioan (Juan) de Aragon si Castilia, al doilea fiu al lui Ferdinand al II-lea de Aragon si al Izabelei de Castilia. In concordanta cu cronicile timpului, Printul Ioan (Juan) s-a nascut in aceste camere, pe 30 iunie 1478. Gradina Printului si-a luat numele tot dupa Ioan (Juan) si este in stil manierist.

Curtea interioara Munecas: fatadele cladirilor si interioarele, in urmatoarele 4 fotografii.



Cerdac

Tavanul maur - renascentist al Salonului Regilor Catolici

 

Camerele regale de la etajul palatului sunt decorate similar, cu lucrari in zidarie meticuloase si placi de ceramica decorativa. Curtea de Trecere (Patio del Crucero), gradina subterana de origine almohada care contine baia doamnei Maria de Padilla, serveste ca punct de tranzit pentru Palatul Gotic. Palatul Gotic are exteriorul sumbru si iesirea fortificata si a fost facut de Alfonso al X-lea si renovat in secolele al XVI-lea si al XVIII-lea. Camerele sale erau locuri pentru intalnirile intelectuale ale Regelui Intelept (Alfonso al X-lea), autorul poemelor medievale "Cantigos de Santa Maria" si a altor scrieri. In afara de stilul italian "azujelos" si catapeteasma cu Fecioara de la Antigua din capela, camerele sale contin o colectie de capodopere de tapiserie flamanda, care infatiseaza cucerirea Tunisiei de catre Imparat, in anul 1535.

Palatul Gotic, in urmatoarele 4 fotografii.





Fatada din secolul al XVIII-lea a Palatului Gotic


Gradinile

Toate palatele Andaluziei au avut gradini cu pomi fructiferi, productie horticola si o varietate mare de flori parfumate. Gradinile asigurau hrana rezidentilor palatului si erau, in acelasi timp, o zona de recreere. Gradinile aveau apa in permanenta prin canale de irigatii, rigole, jeturi, iazuri si piscine.

Gradinile Alcazarului din Sevilla au suferit schimbari multe. In secolul al XVI-lea, in timpul domniei lui Filip al III-lea, designerul Vermoncio Resta a introdus stilui manierist italian. Resta a facut Galeria Grota (Galeria de Grutesco), transformand zidul vechi musulman intr-o loggie de unde se puteau admira gradinile palatului.

Gradina Printului, in urmatoarele 3 fotografii.







Gradinile Doamnelor (Jardin de los Damas)

Aceste gradini erau deja existente in secolul al XVI-lea, dar erau mai mici. La inceputul secolului al XVII-lea, Vermondo Resta le-a reproiectat si le-a extins. In conformitate cu noile planuri, gradinile erau un dreptunghi mare cu opt compartimente de-a lungul unei axe centrale, cu fantani la intersectia cailor de acces si erau incadrate de un zid cu porti si ferestre inspirate de Vignola.

In timp ce fantanile de la capetele cailor de acces sunt mici, fantana centrala are proportii monumentale si are deasupra statuia lui Neptun, care este facuta in stilul lui Giovanni de la Bologna. Gradina este incadrata la est de Galeria Grota, cu fantana sa monumentala a Faimei. Este singura fantana de acest tip care a supravietuit in Spania. Este o reprezentare  alegorica a Faimei si a fost restaurata recent, pentru a produce sunete muzicale in fiecare ora.




Galeria Grota (Galeria de Grutesco) si gradinile vazute din galerie, in urmatoarele 15 fotografii.



Galeria Grota













Turnul Giralda in fundal


Alte gradini ale Alcazarului, in urmatoarele 10 fotografii.














Poarta Marchena

Poarta Marchena a fost poarta Palatului Ducilor de Arcos si a fost in proprietatea Ducelui de Osuna pana in secolul al XVIII-lea. Poarta a fost construita in timpul domniei Izabelei I a Castiliei si are decoratii gotice cu elemente renascentiste, cu multe motive heraldice. Poarta contine si elemente mudejar. Poarta a fost proiectata de arhitectul Juan Guas, un apropiat al palatului regal. A fost construita in anul 1492 si refacuta in anul 1540.

Reconstructia portii a afectat elementele heraldice si au fost adaugate statui ale unor oameni care duceau scuturi gravate cu elemente heraldice si arme. Autorul sculpturilor a fost Esteban Jamete, care le-a adaugat pe poarta in anul 1544. Palatul de Marchena a fost unul dintre cele mai importante din Andaluzia.

Marchizul de la Vega Indan a cumparat Poarta Marchena, in numele regelui Alfonso al XIII-lea, pentru a o plasa in gradinile noi ale Alcazarului.

Poarta Marchena, in urmatoarea fotografie.





 
Recomand vizitarea Palatului Regal din Sevilla!








Comments

Popular posts from this blog