Romania - Transfagarasan - partea a III - a

 

ROMANIA

 TRANSFAGARASAN - PARTEA a III - a

   (LACUL SI BARAJUL VIDRARU)

 


 

In acest articol va prezint Transfagarasanul, partea a III - a (Lacul si Barajul Vidraru).

 

 

 

Daca doriti mai multe informatii despre Transfagarasan, partea I (Balea Cascada si Balea Lac), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Transfagarasan, partea a II -a (Cascada Capra, Cabana Capra si Piscu Negru), le gasiti aici.

 

Am plecat de la Piscu Negru, mai departe, pe Transfagarasan, spre Lacul Vidraru. Am ajuns la coada Lacului Vidraru si dupa ce am mai mers putin cu masina, am ajuns la Barajul Vidraru, care are 307 metri si leaga Muntii Pleasa si Vidraru. 

 

Pana la construirea barajului si lacului de acumulare Vidraru, in anul 1965, de-a lungul caruia se desfasoara Transfagarasanul (DN7C) pe aproapre 20 de kilometri, a existat un drum de pamant si o linie de mocanita care lega comuna Capataneni de vechiul sat Cumpana, care este astazi acoperit de ape si in apropierea caruia s-a construit actuala cabana Cumpana.


Lacul Vidraru

 

Lacul Vidraru este un lac de acumulare care a fost creat in anul 1965 de Barajul Vidraru in judetul Arges, pe raul Arges, pentru productia de energie electrica, irigatii si prevenirea inundatiilor. Lacul si instalatiile adiacente sunt folosite si pentru recreere, turism si sporturi.

 

Fiind situat intre Muntii Fruntii si Masivul Ghitu, Lacul Vidraru aduna apele raurilor Capra, Buda si ale catorva afluenti directi, cum ar fi Raul Doamnei, Cernatul si Valsanul, Topologul, raul Valea lui Stan si Limpedea, cu un debit total de cca 5,5 mc/s. 

 

Suprafata totala a Lacului Vidraru este de 893 ha, lungimea sa este de 10,3 km, latimea maxima de 2,2 km in zona Valea Lupului - Calugarita si circumferinta lacului este de 28 km. Adancimea maxima a apei este de 155 metri langa barajul curbat inalt de 166 metri, care are o lungime de coronament de 307 metri. Volumul apei este de 465 milioane mc. 

 

Pe malul Lacului Vidraru exista o suprafata potrivita pentru camping.

 

Barajul Vidraru

 

Constructia Barajului Vidraru a durat cinci ani si jumatate, incepand cu anul 1960. Pentru aceasta constructie au fost necesare 42 km de tunel subteran, au fost excavate 1.768.000 de mc de roca, din care aproximativ 1 milion in subteran, s-au turnat 930.000 mc de beton, din care 400.000 de mc in subteran si au fost instalate 6.300 tone de echipament electromecanic. 

 

La data finalizarii, barajul Vidraru s-a situat, masurat in inaltime, pe locul 8 in Europa si pe locul 20 in lume. 

 

Pe Barajul Vidraru se poate practica sportul extrem Bungee jumping. Noaptea, conturul barajului se poate vedea din avion, deoarece este iluminat electric.

 

Amenajarea hidroenergetica Vidraru cuprinde o acumulare de dimensiuni mari, un baraj din beton in dublu arc, o galerie de aductiune continuata printr-un castel de echilibru si un put fortat, o centrala subterana si o galerie de fuga. Schema de amenajare a folosit un concept modern la acele vremuri.

 

Centrala subterana este temelia intregii amenajari. Uzina de energie hidroelectrica de la Vidraru, care este amplasata subteran la 104 metri adancime poate produce, intr-un an hidrologic mediu, energie electrica de aproximativ 400 GWh si are o capacitate instalata de 220 MW. Centrala subterana este amplasata sub nivelul albiei Raului Arges si are dimensiuni impresionante: inaltimea de 31,70 metri, lungimea de 67,80 metri si latimea de 16,70 metri.

 

Transfagarasanul de la Piscu Negru spre Lacul Vidraru, in urmatoarele 15 fotografii.

 



Raul Capra

 



Am ajuns la coada Lacului Vidraru, unde am parcat masina sa facem fotografii. Coada Lacului Vidraru, in urmatoarele 6 fotografii.

 




Am plecat mai departe, pe Transfagarasan.


Si am ajuns la Lacul Vidraru. Daca doriti o plimbare cu vaporasul pe lac, coborati pe langa hotelul din urmatoarea fotografie si ajungeti la debarcader. Noi am vrut sa ne plimbam cu vaporasul, dar am renuntat, deoarece nu erau locuri de parcare de-a lungul lacului si se dadeau amenzi daca parcai acolo. Ni s-a spus ca parcarea este dupa tunel, adica trebuia sa ne intoarcem mult pe jos, pana la lac si nu prea mai aveam timp.

 

Plimbarea cu vaporasul costa 15 lei/persoana pentru adulti si 10 lei/persoana pentru copii si dureaza cam o ora.

 

Dupa ce am trecut de coada lacului, am mai vazut un loc de unde puteam sa luam vaporasul (era indicator la drum) si acolo erau locuri de parcare. Imi pare rau ca nu ne-am oprit acolo sa ne plimbam cu vaporasul.

 


Lacul Vidraru, in urmatoarele doua fotografii.

 


Barajul Vidraru, in urmatoarele 3 fotografii.

 



Debarcaderul de pe Lacul Vidraru, in urmatoarele 3 fotografii.

 


Lacul Vidraru, Barajul Vidraru si muntii inconjuratori, in urmatoarele 14 fotografii.

 





In turnul din fotografia urmatoare se poate urca (gratis), pentru a vedea lacul si barajul de sus.

 


Panorama care se vede din turn, in urmatoarele 8 fotografii.

 


Statuia lui Prometeu ca simbol al electricitatii, langa Barajul Vidraru, in urmatoarele doua fotografii. Statuia  a fost realizata de Constantin Popovici.

 


 

Plimbare cu vaporasul pe Lacul Vidraru, in urmatoarele 5 fotografii, facute de fiul meu, cu o saptamana inainte de a merge noi pe Transfagarasan).

 




 

 

Va urma...

 

 

 

 

 

 

 


Comments

Popular posts from this blog