Croatia-Palatul Episcopal din Dubrovnik

 

CROATIA - PALATUL EPISCOPAL DIN DUBROVNIK

 


 

In acest articol va prezint Palatul Episcopal si colectia de arta din Dubrovnik, Croatia.

 

 

Nu am stiut nimic de acest palat si nici nu am citit nimic inainte de plecare despre el. Am intrat intamplator, deoarece am trecut pe langa el si nu am regretat. Merita vazut, dupa parerea mea.

 

Vechiul palat al familiei Sorkočević, Palatul Episcopal de astazi este localizat in partea sudica a Dubrovnikului, in cartierul Pustijerna. Palatyul se afla in partea opusa Catedralei din Dubrovnik.

 

Programul de vizitare al palatului este de luni - sambata, de la 10.00 - 19.00, iar duminica este inchis. Biletul de intrare la palat a costat 55 Kuna/persoana sau 7 EURO.

 

Timpul de vizitare al palatului este de maxim 1 ora.

 

Palatul Episcopal din Dubrovnik fost cea mai mare cladire rezidentiala privata din oras in secolul al XIX-lea, cand a devenit proprietatea Episcopului de Dubrovnik si a intarit si mai mult centrul eclezistic al orasului.

 

Palatul Episcopal a fost construit de familia Sorkočević la inceputul secolului al XVI-lea si a suferit cateva schimbari arhitecturale majore de-a lungul istoriei sale. Din momentul in care a inceput constructia palatului si pana la amenajarea finala de dupa cutremurul din anul 1667, dimensiunea palatului a crescut treptat, iar amenajarea interioara si mobilierul au fost transformate . Astazi, palatul are forma specifica si cele mai multe caracteristici baroce.

 

Palatul - casa familiei Sorkočević si a episcopilor Dubrovnikului

 

Catedrala si acest palat au fost construite in acelasi timp, de aceeasi persoana, arhitectul Tomaso Maria Napoli (1659 - 1725). Napoli a apartinut cercului faimosului arhitect roman Carlo Fontana si a venit in Dubrovnik in anul 1689. Lunga sa sedere de 10 ani in oras s-a terminat cand a plecat la Viena, unde a lucrat pentru Habsburgi, dupa care si-a castigat faima.

 

Cu toate ca prezenta infatisare baroca a palatului este in cea mai mare parte lucrarea lui Napoli, compozitia sa stratificata reflecta istoria stratificata a orasului. Palatul este localizat intre port, Catedrala si cartierul Vechiului Oras, Pustijerna.

 

La parterul palatului se afla structura boltita a strazii medievale, in timp ce ramasite ale fazei sale renascentiste anterioare pot fi recunoscute la etajele 1 si 2. La nivelul primului etaj, usile se deschid deasupra strazilor inconjuratoare si in sud palatul se afla langa biserica antica a Sfintilor Cosma si Damian.

 

Palatul sic arata puterea proprietarilor sai, familia Sorkočević, una dintre cele mai numeroase si mai influente familii patriciene din Dubrovnik. Palatul a fost restaurat dupa marele cutremur din anul 1667 de cel mai faimos rezident al familiei, compozitorul si diplomatul Luksa Sorkočević (1734 - 1789).

 

La mijlocul secolului al XIX-lea, datorita eforturilor Episcopului Toma Jederlinic (1798 - 1855), palatul a devenit casa episcopilor Dubrovnikului. A fost avariat din nou in cutremurul din anul 1979, dar dupa 3 decade de cercetare si reconstructie, lucrarile au fost finalizate in anul 2018 si palatul a fost deschis publicului.

 

Restaurarea palatului

 

Institutul pentru Restaurarea Lucrarilor de Arta, sub Vladimir Marković, F.C.A. a inceput sa conduca conservarea si cercetarea restaurarii in anii 1980, pentru a renova palatul care fusese avariat si evacuat dupa cutremurul din anul 1979. Chiar inainte de Razboiul de Independenta al Croatiei, parti din inventarul sau (picturi, mobilier, tavan din lemn pictat) au fost dezmembrate si relocate. Conservarea si studiul de restaurare au fost finalizate in anul 1993.

 

Pana in anul 2000, proiectul de documentare pentru renovarea palatului, finantat si organizat de Institutul pentru Restaurare al Dubrovnikului a fost finazlizat si s-au inceput lucrarile. In acelasi timp, Institutul Croat de Conservare a inceput conservarea si restaurarea lucrarilor de arta depozitate in depozitele sale.

 

Dupa dezinfectare, evaluare a conditiilor si dezvoltarea unui plan de conservare detaliat, intre anii 2002 si 2003 a inceput conservarea si restaurarea tavanelor sculptate, aurite si pictate de la primul etaj al palatului.

 

Conservarea si restaurarea multianuala a tavanelor mici si mari a fost suportata financiar de Ministerul Culturii Republicii Cratia si reprezinta o actiune extraordinara, datorita deteriorarii grave a suportilor din lemn, supravopsirii si dimensiunilor mari ale tavanelor.

 

In anul 2009, la incurajarea Departamentului de Conservare din Dubrovnik, Institutul Croat de Conservare s-a ocupat de conservarea si restaurarea mobilierului si a panourilor bibliotecii, depozitate anterior si restaurate partial intr-un atelier privat din Dubrovnik.

 

Dupa conservarea si restaurarea ambelor tavane, in 2011 si 2015 si a panourilor cabinetelor si bibliotecii in 2013, lucrarile de arta restaurate au fost depozitate in depozitul Institutul Croat de Conservare pana cand conditiile pentru instalarea lor au fost sigure.

 

Din 2003, in timpul renovarii palatului, angajatii Institutului Croat de Conservare, sustinuti financiar de Institutul pentru Restaurare al Dubrovnikului si de Ministerul Culturii Republicii Croatia au participat activ la conservarea si restaurarea picturilor peretilor si stucaturilor palatului. In 2008, Institutul Croat de Conservare a facut un program independent de conservare si restaurare a picturilor peretilor si stucaturii, finantat de Ministerul Culturii Republicii Croatia.

 

La inceputul anului 2013, la solicitarea Institutului de Restaurare al Dubrovnikului (vechiul coordonator al proiectului de restaurare), Institutul Croat de Conservare, dupa ce a efectuat cercetarea, a proiectat documentatia a elaborat un plan de renovare si a curatat supravopseaua de pe picturile peretilor, vizibila acum pe scara, a elaborat un buget pentru conservarea si restaurarea picturilor peretilor (murale), stucaturilor si partilor de inventar mobil.

 

In plus fata de conservarea si restaurarea unor parti de inventar mobil, incepute deja si finalizate partial, Institutul Croat de Conservare a acceptat responsabilitatea pentru evaluarea si executia lucrarilor la grinzile cu ornamente florale, finantate de Eparhia Dubrovnikului si a usilor matroneumului.

 

Din 2013, toate conservarile si restaurarile au continuat cu sustinerea Ministerului Culturii Republicii Croatia, in afara de lucrarile la grinzile cu ornamente florale, care au fost finantate de Dioceza Dubrovnikului. In octombrie 2016, Dioceza Dubrovnikului si Institutul Croat de Conservare au semnat un agrement pentru a implementa prima faza a conservarii si restaurarii picturilor peretilor si a partilor de inventar mobil. Lucrarile la stucaturi au continuat cu fonduri de la Ministerul Culturii Republicii Croatia.

 

Prima faza a conservarii si restaurarii picturilor peretilor a inclus retusurile, reconstructia si prezentarea pieselor demontate in partea de vest a palatului. Suprafetele peretilor de la intrare si din zona scarilor au fost pregatite pentru retusuri si reconstructia picturilor peretilor, bazate pe documentatia pregatita. La initiativa investitorului si a altor participanti la renovare, conservarea si restaurarea picturilor peretilor casei scarilor a fost amanata pentru faza cand palatul urma sa fie utilizat (adica in anul 2019).

 

In concordanta cu contractul mentionat mai sus, refacerea si montarea plafoanelor a fost executata la inceputul anului 2017, la peste 30 de ani de la dezmembrarea acestora. Nu mult dupa aceea, mobilierul cabinetului si bibliotecii a fost returnat si asamblat. Grinzile cu ornamente florale, restaurate au fost returnate palatului la sfarsitul aceluiasi an. In timpul anilor 2017 si 2018 au fost finalizate conservarea si restaurarea picturilor peretilor din partea de vest a palatului si usile matroneumului.

 

In timpul Anului European al Patrimoniului Cultural, unul dintre cele mai importante eforturi de conservare cuprinzatoare a fost incheiat cu succes. Acest proiect metodologic, tehnologic si organizational ar fi fost imposibil de realizat fara o cooperare interdisciplinara puternica. Mai mult, nu ar fi fost posibil sa se realizeze aceste rezultate daca acest proiect cu decade lungi nu ar fi fost sustinut financiar de Ministerul Culturii Republicii Croatia si Diocezei Dubrovnikului.

 

Toti angajatii Institutului Croat de Conservare au fost onorati si privilegiati sa lucreze la restaurarea unei parti din autenticitatea zonelor renascentiste si baroce ale palatului, care a devenit din nou casa Episcopatului Dubrovnikului.

 

Intrarea in Palatul Episcopal, in urmatoarea fotografie.

 


Partile vechi de la intrarea in palat, in urmatoarele 4 fotografii.

 

Plafon

 




Casete, secolul al XVIII-lea

 

Fecioara cu Pruncul si un Inger, Domenico Puligo (1492-1527), a doua decada a sec.XVI, din Catedrala Dubrovnik

 


Pastoralul Episcopului, lucrare venetiana din Relicvariul Catedralei Dubrovnik si Mitra, lucrare de un italian necunoscut, prima jumatate a sec.XVIII, din Catedrala Dubrovnuk; Mantie, fabricant francez de matase necunoscut, sec.XVIII, din Catedrala Dubrovnik

 




Fecioara cu Pruncul, Sf.Ioan Botezatorul, Maria Magdalena si Zaharia, o copie dupa Francesco Mazzola (1503-1540), din Catedrala Dubrovnik

 

Sfanta Ecaterina din Alexandria, Vincenzo Catena, Venetia (cca 1470/80-1530), din Catedrala Dubrovnik

Hristos Salvatorul (Capul lui Hristos), Giovanni Antonio de Sacchis (1484-1539), din Catedrala Dubrovnik

 

Scarile de urcare la primul etaj, in urmatoarea fotografie.

 


Primul etaj al palatului, in urmatoarele fotografii.

 

Reprezentarea Sfantului Petru Apostolul (Lacrimile Sfantului Petru), probabil de Cesare Francanzano (1605-1651), din Biserica Sf.Rochus (Dubrovnik)

 


Portretul lui Toma Jederlinic, Episcopul Dubrovnikului, Giuseppe Perini, Venetia, 1855, din Seminarul Episcopal

 

 

Balconul (empora)

 

Cu toate ca Biserica Sintilor Cosma si Damian a fost localizata central timp de secole, istoria sa nu este inca total cunoscuta. Importanta sa a fost nu numai datorita locatiei sale, langa Catedrala, ci si datorita faptului ca a apartinut puternicei Manastiri Benedictine din Insula Lokrum.

 

Ramasitele arheologice gasite sub biserica au indicat existenta unei faze medievale vechi (secolul al XI-lea), dar biserica existenta si-a luat infatisarea in secolele de mai tarziu, probabil dupa marele cutremur din anul 1667.

 

Singurul element decorativ al acestei biserici este un portal elegant pre-romanic, unul dintre cele cateva specimene din Dubrovnik.

 

Cand si-a construit palatul baroc, familia Sorkočević a inconjurat complet aceasta biserica antica si a conectat interioarele palatului si bisericii cu un balcon separat (empora), la nivelul primului etaj. Familia Sorkočević putea sa foloseasca astfel aceasta biserica ca o capela domestica. Aceasta combinatie rara de spatiu public si privat spune multe despre permanenta si puterea acestei familii patriciene din oras.

 



Hristos dand Cheile Regatului Raiului Sfantului Petru, pictor necunoscut, sec.XVIII, Catedrala Dubrovnik

 

Catedrala din Dubrovnik vazuta din palat, in urmatoarea fotografie.

 




 

Pinacoteca - colectia de arta a episcopilor Dubrovnikului

 

Este binecunoscut faptul ca unii arhiepiscopi si episcopi ai Dubrovnikului au colectionat lucrari de arta, dar cea mai mare parte a colectiei a fost distrusa in timpul marelui cutremur din anul 1667 si in timpul ocupatiei franceze a orasului (1806 - 1814).

 

Colectia speciala de picturi, sau Pinacoteca Episcopilor Dubrovnikului a fost fondata in anii 1930, datorita Episcopului Josip Carevic. Intentia sa a fost sa colecteze, inregistreze si sa pastreze multe lucrari de arta care au fost uitate si abandonate de-a lungul timpului in diferite locuri.

 

Prima biblioteca diocezana a fost facuta la acest etaj al palatului si a fost deschisa publicului. Dupa cutremurul din anul 1979, Episcopul Severin Pernek a mutat pinacoteca temporar la parterul palatului unde a fost, de asemenea, deschisa publicului si nu a fost inchisa pana la inceperea Razboiului de Independenta al Croatiei (1991).

 

La finalizarea reconstructiei palatului din anul 2018, pinacoteca a fost returnata la vechiul sau palat si redeschisa publicului.

 

Dreapta: Sf.Grigore cel Mare, Sf.Rochus si Sf.Sebastian, de Carlo Cannovaro Caliari, numit Carletto (1570-1596), din Catedrala Dubrovnik; stanga: Fecioara cu Pruncul, Sf.Benedict, Sf.Maurus, Sf.Placidus, de Francesco de Mura (1696-1782), din una din manastirile benedictine dizolvate din Dubrovnik

 

Adoratia Magilor, pictor necunoscut, dupa pictura lui Giuseppe Porta, numit Salviati (1520-1575), sfarsitul sec.XVI, Catedrala Dubrovnik

 

Statuia Sfantului Rochus, Marin Radica (1863-1904)

 

Fecioara cu Pruncul, Sfantul Ioan Botezatorul si Patru Evanghelisti, pictor necunoscut, din Catedrala Dubrovnik

 


 

Tavanul aurit - Patru Muze si o Zeita

 

Inainte de marele cutremur din anul 1667, in locul prezentului palat baroc a fost Palatul renascentist al familiei Sorkočević. Aceasta camera este una dintre cele cateva camere renascentiste care au supravietuit cutremurului. Ca o capsula a timpului interpolata cu restul palatului baroc, aceasta camera renascentista pastreaza cel mai valoros exponat, un tavan plat manierist generos, sculptat si aurit, unic pe intreaga coasta de est a Adriaticii.

 

Desi anul creerii sale si numele mesterului care l-a facut nu sunt cunoscute in prezent, conceptul iconografic si executia superba a tavanului sunt marturie a gustului si bogatiei Renasterii Dubrovnikului si a puterii familiei Sorkočević.

 

In afara de coroanele florale decorative, armele si consolele antropomorfe, tavanul infatiseaa 4 Muze, Sfintii Patroni antici grecesti ai artelor. Muzele reprezinta alegorii ale Astronomiei, Muzicii, Picturii si Poeziei, care au inspirat familia Sorkočević invatata, timp de secole.

 

Intr-o camera mai mica este un alt tavan plat pictat, in centrul caruia se afla o figura a unei zeitati antice, Diana (Artemis), Patroana Naturii, vanatorii, dar si a casatoriei si pasarilor.

 

La mijlocul secolului al XIX-lea, dupa ce palatul a devenit proprietatea episcopilor Dubrovnikului, s-a deschis un oratoriu (capela mica intr-o locuinta particulara) si o sacristie, sub tavanul plat aurit (tabulat). Cu toate ca pe tavan sunt picturi cu divinitati antice, camera a devenit centrul vietii spirituale in intregul palat. Aici se tineau rugaciuni zilnice si Mesa regulat, in timp ce episcopii Dubrovnikului au dat un numar de Ordine Sfinte si alte Sfinte Taine in Capela.

 

Astazi, memoria ambiantei oratoriului, pierduta iremediabil este pastrata prin tripticul Adoratia Magilor, plasat pe locul vechiului altar baroc. Tripticul a fost facut de faimosul pictor flamand Pieter Coecke van Aelst (1502 - 1550), activ in Antwerp si Bruxelles in prima jumate a secolului al XVI-lea. Tripticul a servit ca altar portabil in timpul Republicii Dubrovnik si diplomatii Dubrovnikului il luau cu ei in timpul vizitelor lor lungi la Constantinopol.

 

Relatiile politice bune cu Imperiul Otoman si comertul dezvoltat cu tarile balcanice si mediteraneene au acumulat bogatii mari, financiare si artistice. Tavanul aurit este numai o amintire mica, inca existenta a acestei perioade glorioase din istoria Dubrovnikului.

 

Sub tavanul aurit se afla un panou cu oglinzi, in care se reflecta acesta. Se pot face fotografii daca te uiti in oglinzi, ca in fotografiile de mai jos. Este foarte interesant si amuzant in acelasi timp.  

 

Camera mai mica cu alt tavan plat pictat, in urmatoarele 3 fotografii.

 

Tripticul Adoratia Magilor

 



Camera mare cu tavanul aurit - Patru Muze si o Zeita, in urmatoarele 8 fotografii.

 






Masacrul Inocentilor, pictor necunoscut, sec.XVII, din Catedrala Dubrovnik

 

Doamna Noastra a Muntelui Carmel, in glorie, cu Sf.Iosif, Sf.Ioan Botezatorul Sf.Petru si Sf.Blasius, Jacopo Cestaro (1717-1778)

 

Coroanele Sfintei Treimi, Fecioara Maria Binecuvantata cu Sf.Ioan Evanghelistul, Andrea Vaccaro (1604-1670)

 



Scena din Golgota (Calvarul), pictor necunoscut, cca 1600

 


Sfantul Blasius, pictor local necunoscut, tempera pe lemn, cca 1800, de la Biserica Sfintei Treimi din Sumet

 



 

La etajul al doilea se vad pe geam Zidurile Orasului Dubrovnik, ca in urmatoarea fotografie.

 


 

Recomand vizitarea Palatului Episcopal din Dubrovnik, Croatia!

 

 

 

 

 





Comments

Popular posts from this blog