Romania-Predeal-partea I

ROMANIA - PREDEAL -

PARTEA I

In acest articol va prezint orasul Predeal, din Romania, partea I.

Predeal este un oras din judetul Brasov, la limita intre regiunile istorice Muntenia si Transilvania, din Romania. Este format din localitatile componente Paraul Rece, Predeal (care este si resedinta), Timisu de Jos si Timisu de Sus. Predeal este orasul situat la cea mai mare altitudine din Romania (1.030 - 1.110 metri).

Istoricul Predealului

Zona vaii supoerioare a Prahovei a fost populata incepand cu secolul al XVII-lea, cand au inceput sa se aseze aici scutelnicii de pe langa Manastirea Sinaia. Pana in anul 1852 insa, punctul romanesc de vama dintre Tara Romaneasca si Transilvania a fost Breaza, iar in acel an vama s-a mutat in comuna Predeal si a impulsionat dezvoltarea turismului.

Pana in anul 1874, intravilanul de astazi al orasului Predeal facea parte din domeniul comunei Podul Neagului (astazi parte a orasului Comarnic), care cuprindea tot tinutul de pe valea superioara a Prahovei. Comuna Predeal s-a infiintat in anul 1864, cand Podul Neagului si Posada s-au alipit comunei Comarnic, iar restul satelor au format comuna Predeal, cu resedinta la Busteni, iar apoi (dupa anul 1874) la Predeal si apoi la Azuga.

Pe data de 31 mai 1874 a fost semnata la Bucuresti Conventia dintre Romania si Austro-Ungaria privind construirea liniei ferate Ploiesti-Brasov, cu jonctiunea in punctul Predeal. Asezarea Predeal s-a format odata cu constructia si darea in folosinta a liniei ferate si a garii de la frontiera dintre Romania si Austro-Ungaria, Gara Predeal. In anul 1882 la Predeal s-a facut joinctiunea liniei ferate Ploiesti-Predeal-Timisu de Sus-Brasov.

In anul 1880 s-a descoperit pe inaltimea Zambroi un depozit/tezaur de coliere din epoca bronzului mijlociu, a carui apartenenta culturala nu a putut fi precizata.

In anul 1908, Busteni si Poiana Tapului s-au desprins de Predeal, iar pe data de 20 mai 1912 s-a desprins si Azuga, cand Predealul a devenit comuna autonoma in plasa Peles a judetului Prahova. In anul 1925, Predealul avea un numar de 1.524 de locuitori.

In anul 1926 a fost infiintata Parohia ortodoxa din Predeal. La recensamantul din anul 1930, Predealul avea 596 locuitori.

In anul 1950, Predealul a devenit parte a orasului regional Stalin din regiunea Stalin, care au fost denumite incepand cu anul 1960 orasul regional Brasov si regiunea Brasov. In anul 1968, a fost organizat orasul Predeal in cadrul judetului Brasov, iar Predealul a primit in componenta atunci, pe langa orasul propriu-zis si satele Paraul Rece, Timisu de Jos si Timisu de Sus.

Imagini din centrul Predealului, in urmatoarele 11 fotografii. Din pacate, cladirile vechi nu au fost renovate.

Biserica Sfintii Imparati Constantin si Elena

Am fost si in parcul din Predeal, care este in centrul orasului. Parcul este mic. Parcul din Predeal, in urmatoarele 6 fotografii.

Gara din Predeal, in urmatoarele doua fotografii. Cladirea garii din Predeal, in forma sa actuala a fost inaugurata in anul 1968 si se distinge prin forma acoperisului sau, denumita in termeni tehinici "paraboloid hiperbolic", facut dupa proiectul arhitectilor Irina Rosetti si Ilie Dumtrescu.

Monument ridicat in cinstea eroilor cazuti in Primul Razboi Mondial, in urmatoarea fotografie.

Primaria din Predeal, in urmatoarea fotografie.

Hotel Carpati, in urmatoarele doua fotografii. Hotelul este aproape de gara, dupa ce se trece un pod. Noi am stat la o pensiune aflata cam la 500 de metri de acest hotel.

Am urcat intr-o zi pana la Cioplea Cioplea (1.152 metri). Drumul pana la Cioplea, in urmatoarele 14 fotografii.

Vila maresalului Antonescu (Caprioara), in urmatoarele doua fotografii. Vila Caprioara este o bijuterie arhitecturala, care a fost construita in anul 1933 de arhitectul Horia Clejan special pentru familia Antonescu. In spatele casei a fost amenajata o partie de schi, pentru ca, generalul Antonescu de atunci sa poata schia in voie. Vila se afla foarte aproape de Cioplea.

Hotel Belvedere, in urmatoarele 3 fotografii. Este amplasat intr-un cadru natural montan, a fost construit in anul 1974 si dat in folosinta sub denumirea de Hotel Cioplea.

De la Hotel Belvedere am vrut sa facem o drumetie la cabana Susai (1.380 metri). Drumetia este de 1 ora, pe un  drum forestier si poteca turistica. Numai ca atunci cand am intrat in padure am vazut un afis in care scria ca sunt ursi si ne-am intors. Am facut bine, deoarece ne-a povestit un domn de la pensiune ca a fost cu familia in aceeasi zi, pe acelasi traseu, la cateva ore dupa noi si le-a aparut ursul in cale. Nu au patit nimic, dar au trebuit sa se intoarca. Noi am mers cam un sfert de ora si ne-am intors.

Drumul dus-intors catre cabana Susai (cat am mers noi), in urmatoarele 20 fotografii.

Ne-am asezat pe iarba

Ne-am intors apoi la pensiune.

Va urma....

Comments

Popular posts from this blog