Germania - Trier - partea a II - a


TRIER - PARTEA a II - a
HOINARIND PE STRAZILE ORASULUI MEDIEVAL




In acest articol va prezint partea a II - a articolului despre orasul Trier, cu strazile vechiului oras medieval, care au case splendide si cu frumoasa Piata Principala (Hauptmarkt). 



Daca doriti mai multe informatii despre orasul Trier, partea I (Porta Nigra), le gasiti aici.

De la Porta Nigra am mers mai departe prin spatele portii, spre centrul vechi, pe strada Simeonstrasse.

Casa baroca maiestuoasa, cu o capela mica, de pe Simeonstrasse (strada Simeon), a apartinut spitalului Sfantul Nicolas al Colegiului Simeon. Forma sa prezenta dateaza din perioada rococo (1761). Fixata de vechea cardo maximus (artera principala nord - sud) romana, Simeonstrasse a retinut caracterul sau istoric, cu cateva case frumoase patriciene, in ciuda avariilor suferite in cel de Al doilea Razboi Mondial.

Simeonstrasse vazuta din Porta Nigra, in urmatoarea fotografie.



Casa de pe Simeonstrasse numarul 1, in urmatoarele doua fotografii.


Statuia care-l infatiseaza pe Sfantul Simeon cu pruncul Isus

Mergand inainte de la Porta Nigra, pe strada Simeonstrasse, vedem o casa din secolul al XVI-lea, la numarul 7, care este pe stanga. Langa ea, cateva case modeste reprezinta perioada neo - clasica si sunt caracterizate prin proportii si stil.

Dar cea mai importanta casa din goticul vechi este Casa Celor Trei Magi (Dreikonigenhaus), care dateaza din prima jumatate a secolului al XIII-lea. Casa a fost restaurata intre anii 1938 - 1939 si repictata in anul 1073 si reprezinta stilul turnurilor vechi rezidentiale, asa cum se pot vedea in Regensburg si in cateva orase italiene. Casa Celor Trei Magi este aproape ca un palat in comparatie cu alte turnuri rezidentiale din timpurile originii lor. Este una dintre cele mai importante case gotice de oras din Germania.

Casa aminteste de turnurile rezidentiale defensive vechi, cu o intrare inaltata, accesibila pe vremuri numai pe o scara din lemn. Parterul a fost complet inchis, cu exceptia unei porti mici. In partea din fata, structurata frumos cu sipci din lemn, pilastri si grupuri de ferestre atractive cu arce rotunjite si evidentiate, este o coloana mica intr-o nisa in fronton. Aceasta infatisare i-a dat, probabil casei numele sau original "Casa cu Coloana" (Haus zur Saule).

Casa Celor Trei Magi (Dreikonigenhaus), in urmatoarele doua fotografii.





Casa neo-clasica numarul 54 de pe cealalta parte a Simeonstrasse este remarcabila, ca una dintre cele mai elegante si bogat decorate case (1820) si a fost proiectata de Georg Wolff, elev al faimosului arhitect Karl - Friedrich Schinkel. Langa acesta casa este o casa baroca, cu partea din fata curbata, din jurul anului 1780, care a fost trasferata aici pentru a infrumuseta strada si a fost astfel salvata de la demolare, pentru ca pe locul ei s-au construit depozite, in perioada 1964 - 1965.

Pivnita - depozit veche, monumentala, care dateaza probabil din secolul al XIII-lea sau al XIV-lea, se afla sub o cladire noua din anul 1975 (Karstadt) si este acum restaurant. Pivnita de vinuri spatioasa, cu bolta in cruce, striata masiv, este tipica pentru pivnitele mari din Trierul vechi, care erau folosite pentru comertul si depozitarea vinului si a altor marfuri.

Pe partea dreapta, unde Simeonstrasse duce la Piata Principala (Hauptmarkt), sunt trei case pe jumatate din lemn, care prezinta paiante in stilul Mosela - France si care dateaza din jurul anului 1600. Intrarea in Cartierul Evreiesc vechi, bine structurat si pastrat, este localizata, de asemenea, aici. Casa de pe strada Judengasse 2 este cea mai veche casa evreiasca din Germania. Ea a fost construita in anul 1311 peste o pivnita veche.

Case de pe Simeonstrasse, in urmatoarele doua fotografii.





Piata Principala (Hauptmarkt)

Piata Principala, formata de secole, este una dintre cele mai frumoase piete vechi pastrate, din Germania. Pe partea de sud, piata este dominata de acoperisul inalt al bisericii gotice tarzii Sfantul Gangolf, care blocheaza artera principala veche nord - sud.

Crucea pietei (cea originala se afla in Muzeul Municipal), montata de Episcopul Henric, in anul 958, in centrul pietei, reprezinta un memorial al drepturilor pietei, care au fost garantate de Regele Otto cel Mare, cat si un simbol al pietei ca loc al pacii si al autoritatii episcopului asupra orasului. Coloana din granit este de origine romana.

Piata Principala (Hauptmarkt), in urmatoarele 10 fotografii.


Piata Principala (Hauptmarkt), cu Crucea pietei









In Piata Principala se afla multe tarabe, asa cum se poate vedea in urmatoarele doua fotografii. La tarabe se vand fructe si legume, dar sunt si tarabe care fac carnati traditionali. Am mancat cel mai bun carnat aici, era un carnat alb si cu paine de casa. A costat 4 EURO si a fost mare, astfel incat a tinut loc de masa de pranz. Am stat si la o terasa in piata si am baut bere.



Crucea pietei

Fantana Pietei Principale

Asa cum se practica in pietele vechi, monumentele si fantanile erau localizate in locuri din care se puteau vedea bine din cat mai multe strazi. De aceea, Fantana Pietei, o creatie importanta facuta de sculptorul renascentist Hans Ruprecht Hoffmann din Trier, in anul 1595, sta in coltul de sud - est al pietei. Mesajul spiritual de la baza statuilor alegorice simbolizeaza administratia inteleapta a orasului, sub forma celor patru virtuti cardinale: Justitia, cu sabie si cantar, Curajul, cu o coloana sparta, Cumpatarea, cu vin si apa si Judecata, cu sarpe si oglinda. Fantana a fost repictata in anul 1983, respectandu-se traditiile artistice din perioada de dinaintea anului 1600.

Fantana Pietei Principale, in urmatoarele 4 fotografii.






Casele din perioada neo - clasica impodobesc partea de est a frumoasei piete (din directia catedralei). Numai casa Lowen - Apotheke (Farmacia Leul), infatiseaza inca forme din secolul al XVII-lea. Aceasta farmacie se poate mandri cu faptul ca este cea mai veche din Germania. Pe vremuri, erau folosite garzile orasului, care erau plasate sub arcade, care sunt acum inchise cu sticla, in coltul de nord - est a strazii Sternstrasse. Statuia Fecioarei din nisa de colt dateaza din secolul al XIV-lea (originalul se afla in Muzeul Municipal).

Pe partea de vest a pietei sunt alte case demne de luat in seama, cele in stilul Ludovic al XVI-lea (Hauptmarkt 17, in coltul strazii Jakobstrasse), doua case zvelte, cu frontoane in spirala si grupul in care se afla Casa Steipe, gotica, care este langa Casa Rosie, ambele reconstruite in perioada 1967 - 1970. Steipe este cladirea "comandant" din Piata principala, capodopera pietei. 

Numele sau rezulta din pilastri sau suportii sai ("puternici"). A fost construita in anul 1430 ca sala de festivitati a consilierilor orasului si a fost remodelata in perioada 1481 - 1483. Casa cu patru etaje a fost construita in varful arcelor gotice deschise si cu parapeti. Acoperisul abrupt este indreptat in spate. 

Statuile Sfintilor Patroni ai orasului (Sfantul Petru si Sfanta Elena), a lui Iacob cel Batran, ca patron al Spitalului cetatenilor orasului si al Sfantului Paul, ca patron al Universitatii din Trier sunt aranjate in fata parterului. Doi "giganti", soldati cu armuri, simbolizeaza libertatea civila a a Trierului. 

Clericii Catedralei si seful breslei brutarilor, Johann W. Polch au construit Casa Rosie, (Rote Haus, 1684), langa Casa Steipe, pe strada Dietrichstasse, o structura interesanta in stil renascentist inca, dar care are un fronton baroc vechi. Inscriptia de pe aceasta casa, care se refera la fondarea legendara a Trierului, a fost mentionata la inceputul articolului precedent.

Este un act maret de pastrare arhitecturala, de a reconstrui fatadele istorice ale intregului grup de case, care incorporeaza sectiuni istorice. O parte din aceste case functioneaza ca si cafenele, un restaurant si din anul 2003, Muzeul de Jucarii.

Casa Steipe (cea alba) si Casa Rosie (coltul din stanga), in urmatoarele doua fotografii.




Alte case frumoase din Piata Principala, in urmatoarea fotografie.



Biserica Sfantul Gangolf

Un portal baroc, decorat opulent din anul 1732, cu statuia Sfantului Gangolf, pe partea sudica a Pietei Principale, intercalata intre alte case, formeaza intrarea in Biserica Sfantul Gangolf, care dateaza din secolele XIV si XV. Biserica se ridica in spatele caselor din piata. Au fost adaugate doua etaje turnului gotic impozant al bisericii, dupa anul 1500, cand biserica a primit bani in urma testamentului doamnei Adelheid de Besselich, vaduva primarului orasului.

In acelasi timp, turnul a prmit coroana sa, de patru turle. In perioada 1979 - 1981, turnul si-a recastigat rolul sau dominant in panorama orasului, ca rezultat al renovarii sale in culori magnifice. A fost cel mai important turn din parohiile orasului, deoarece santinela care statea acolo batea clopotul bisericii in caz de incendiu. 

Interiorul bisericii a fost restaurat cu grija in perioada 1966 - 1977. Picturile de pe peretii din cor, facute de G.A.Lasinsky in anul 1850, au fost, de asemenea, salvate. O atentie speciala trebuie acordata bazei iconostasului altarului Sfantul Sebastian, facut de Petru de Wederath in jurul anului 1467. Este una dintre cele mai frumoase lucrari din goticul tarziu, creata sub influenta faimosului sculptor Nikolaus Gerhaert de Leyden.

Biserica Sfantul.Gangolf, in urmatoarele 11 fotografii.






Portalul baroc, decorat opulent din anul 1732, cu statuia Sfantului Gangolf



Turnul gotic impozant al bisericii




Interiorul Bisericii Sfantul Gangolf, in urmatoarele 11 fotografii.














Din Piata Principala, starzile duc in toate directiile. Dietrichstrasse duce la Mosela, probabil locul portului roman. Pe stanga, dupa un rand mare de case, se vede marele Turn romanic al lui Franco, un turn rezidential din jurul anului 1100, denumit dupa proprietarul sau din secolul al XIV-lea, Franco de Senheim. Structura turnului, ca un bloc, a fost initial inchisa complet, in afara unei porti mici. Intrarea principala a fost inaltata fata de temelie, cu o inscriptie funerara romana, folosita ca pragul de sus al usii. 

Ferestrele mici, impreuna cu cateva ferestre mari, din perioada gotica, dau lumina in interior, care este utilat confortabil cu camine si o toaleta. Salonul este cu fata la strada si are o arcada dubla decorativa. Zidaria este o imitatie de tehnica a cladirilor romane, dar aici este numai pentru scopuri decorative. Aceasta cladire este un exemplu de forma simpla a unui turn rezidential pe care-l foloseau nobilii timpului.

De-a lungul strazii Warsberger Hof se afla un palat frumos de oras din secolele XVII si XVIII, analogul "hotelului" frantuzesc, o casa nobila a carei cladire principala a fost protejata de strada prin structura curtii interioare. Dietrichstasse se termina in Paulusplatz (Piata Paulus). Drumul duce acum prin Kalenfelstasse la Irminenfreihof si la Mosela. Biserica Paulus neo - romanica din anul 1907 este notabila. 

In partea opusa bisericii este Scoala de Arte Aplicate, proiectata de Baldwin Schilling in anul 1912, un exemplu excelent, caracteristic stilului tarziu art nouveau ("Jugendstil") din Trier. Fleischstasse, numita astfel din Evul Mediu, ca strada care ducea la standurile pietei macelarilor, conecteaza piata cu Podul Roman (Romerbrucke). 

Cu toate ca peisajul urban a fost deteriorat rau in cel de Al Doilea Razboi Mondial, vizitatorul poate sa vada aici case frumoase. In special casa de la numarul 12, cu friza sa de pe fatada, mai degraba expresionista, din stucatura, este una dintre cele mai impresionante case ale perioadei neo - clasice. Aproximativ 100 de metri mai incolo, se afla Kornmarkt (Piata de grane), unde se afla Primaria in stil gotic si un depozit din anul 1944. 

Pe partea de vest a pietei Kornmarkt, reproiectata in perioada 2002 - 2004, se afla Cazinoul de G.Wolff (1824 - 1825), care a fost reconstruit dupa ce a fost bombardat in Al Doilea Razboi Mondial. Pe partea de vest a pietei se afla Oficiul principal de posta vechi, neo - baroc, din anul 1882, extins in anul 1910. Partile unui palat rococo de Seiz (din anul 1759), care au fost localizate inainte aici, au fost incorporate in constructia Oficiului de posta.

In anii 1750 - 1751, Consiliul orasului a construit Fantana Sfantul Gheorghe (Georgsbrunnen) in Piata Kornmarkt, in onoarea Electorului Franz Georg de Schonborn. Proiectata de Johannes Seiz, este considerata una dintre cele mai frumoase fantani rococo din Germania. In concordanta cu inscriptia fantanii, apa trebuie sa curga tot timpul anului, in beneficiul cetatenilor, o aluzie alegorica la cele patru anotimpuri, reprezentata la baza unui obelisc care sustine statuia Sfantului Gheorghe. 

Fantana Sfantul Gheorghe (Georgsbrunnen), in urnmatoarele doua fotografii.




In anul 1987, fantana a fost renovata in stilul rococo uzual: cu alb, auriu si marmura gri - bleo (restaurata in anii 2002 - 2003). Constructia moderna a dat acestei pietei din nou o forma integrala. Cedrul splendid, care a apartniut odata gradinii Primariei, a supravietuit pana acum tuturor furtunilor si distrugerilor. 

Mergand mai departe de-a lungul Fleischstrasse spre sud, spre Podul Roman, pe dreapta se afla o casa (numarul 45), tipica stilului art nouveau, construita dupa principii moderne, chiar in acea perioada. Ornamente decorative sub forma de copaci sunt imprastiati pe toata fatada, care are inca ferestrele originale si magazinul bogat, deschis la primul etaj.

Tot pe Fleischstrasse se afla Fantana Hither si Thither (Heuschreckbrunnen), care este o coloana din piatra cu o lacusta gigantica in varf. Fantana simbolizeaza Societatea Carnaval din Trier, care a existat pana in anul 1848, cu primii sai membri in jurul coloanei. 

Fleischstrasse, in urmatoarele doua fotografii.


Fantana Hither si Thither




Fleischstrasse continua in Bruckenstrasse (Strada Podului), apoi in Karl - Marx - Strasse si la intrare este o casa veche patriciana din secolul al XVII-lea, "Casa Venetia" (Haus Venedig, acum o farmacie), cu o statuie a Sfantului Ioan Botezatorul in nisa de colt.

Cativa pasi mai incolo este locul nasterii lui Karl Marx, o casa de oras din secolul al XVIII-lea. Restaurata intre anii 1930 - 1931, casa a fost transformata in casa memoriala a marelui filozof. Folosita gresit de nazisti, casa a fost redeschisa in anul 1947 si astazi se bucura de multi vizitatori din multe colturi ale lumii.

Judemerstrasse ("Strada Zidului Evreiesc", la est de Bruckenstrasse), duce la Biserica Sfantul Anton (Antoniuskirche), o biserica parohiala veche, din perioada gotica tarzie. Constructia simpla, cu doua nave, are o bolta cu o retea bogata, de la inceputul secolului al XVI-lea  si un altar renascentist tarziu din atelierele Hoffmann. Amvonul splendid din anul 1762, o capodopera creata, probabil de sculptorul rococo Ferdinand Tietz, vine dintr-o biserica dominicana, demolata in anul 1803, de langa Catedrala.

Imprejurimile bisericii au fost distruse dupa Al Doilea Razboi Mondial. Fantana lui Hercules, din secolul al XVIII-lea, probabil din otel turnat intr-o topitorie, a fost plasata in coltul de nord al pietei. Piata mare de la est de Biserica Sfantul Anton, Viehmarkt (Piata de animale) a fost reproiectata intre anii 1990 - 1995.

Langa Viehmarkt se afla strada Fahrstrasse, unde intalnim o fantana din fier forjat, in care sunt infatisati 9 copaci in cerc, iar intre ramurile lor sunt 33 de persoane si numeroase obiecte. Fantana a fost facuta in anul 1927.

Fantana din fier forjat, in urmatoarea fotografie.




In anul 1997, cand au inceput excavarile pentru un garaj subteran mare, s-a facut o descoperire senzatioanla a unei cladiri mari, care dateaza din prima jumatate a secolului al II-lea si care a fost transformata mai tarziu in bai. Ruinele s-au pastrat si s-au deschis vizitatorilor ca "Baile Forum". Cubul din sticla a carui suporti au ramas partial in zidurile romane a fost proiectat de athitectul O.M.Ungers.

Piata arata drumurile romane intretaiate, din granit rosu. Pe timpul verii, atractia pietei Viehmarkt o constituie numeroasele cafenele stradale. Mai spre sud a fost construit Noul Teatru din Trier, intre anii 1962 - 1964, conform planurilor lui Gerhard Graubner si Hans Schneider. In partea opusa teatrului se afla vechea Biserica Augustiniana, de la inceputul secolului al XIV-lea, cu corul sau superb. Interiorul bisericii, proportionat armonios (care este acum Sala de Sedinte a Consiliului), expune relieful din Poarta Noua (Neutor), una dintre primele piese monumentale ale sculpturii romanice din Germania (1147). Manastirea veche serveste acum ca centru al administratiei municipale.

Hindenburgstrasse, granita de vest a Forumului roman, duce in Kaiserstasse/Sudallee, 100 de metri mai incolo, care corespunde vechii decumanus maximus (artera principala romana est - vest). Orasul medieval mic se termina aici. Un turn bastion care s-a pastrat in parc, intre strazi, dateaza din anul 1543. Poarta Noua (Neutor) medievala, a stat pana in anul 1877 la intersectia strazilor mari, duble, cu Neustrasse/Saarstrasse, care duc in sud la Mnastirea Sfantul Matei.

Ducandu-ne inapoi in Orasul Vechi, in Piata Principala, Neustrasse da impresia, chiar si astazi, a unei strazi istorice, care a inflorit, cu numeroase case vechi, din secolele XVI si XVIII (casa nr.53 din 1595, nr.42 din 1596 si nr.91 cu modificari baroce).

In coltul Germanstrasse se afla complexul Manastirii Sfantul Gervasius. Fatada baroca a bisericii a fost reconstruita ca partea noii Scoli Catolice de Gramatica pentru fete, intre anii 1970 - 1971. Brotstrasse (Strada Painii) si Grabenstrasse (Strada Rigolei) continua spre Piata Principala. Konstantinstrasse traverseaza Brotstrasse si a fost inceputa in anul 1944 pentru situatii de urgenta (trecerea masinilor de pompieri) si largita, creand o strapungere avantajoasa care duce acum din Brotstrasse la Bazilica. In apropiere de Brotstrasse, se afla Seminarul de preoti din Trier (Bischofliches), pe starda Jesuitenstrasse 13.

Seminarul de preoti din Trier, in urmatoarele 3 fotografii.





Brotstrasse, in urmatoarea fotografie.





Va urma...


Comments

Popular posts from this blog