Istanbul-Podul Galata si Turnul Galata


TURCIA – ISTANBUL
PODUL GALATA SI TURNUL GALATA


In acest articol va prezint Podul Galata si Turnul Galata din Istanbul.

Podul Galata

Podul Galata (Galata Koprusu, in limba turca) este un pod peste Cornul de Aur din Istanbul. 



 

Adresa Podului Galata este Kemankes Karamustafa Pasa Mahallesi, Galata Koprusu. Se poate ajunge din Piata Sultanahmet, cu tramvaiul T1, Bagcilar - Kabatas si se coboara la statia Eminonu. Podul Galata se vede din statia de tramvai Eminonu, este foarte aproape.

Statia de tramvai din Piata Sultanahmet este pe langa Bazilica Cisterna, drept inainte, cam 1 minut de mers pe jos, iar un bilet de tramvai costa 5 TL.  

 Programul de trecere a Podului Galata este non stop si nu se percepe nicio taxa de trecere. Podul Galata are doua platforme, una superioara si cealalta inferioara. Am trecut podul pe platforma superioara, am mers sa vad Turnul Galata si apoi, la coborare am vazut platforma inferioara a Podului Galata. Pe pod sunt foarte multi pescari, care pescuiesc.

Daca doriti mai multe informatii despre Biserica Sfanta Sofia si Moscheea Albastra, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Topkapi, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeul de arheologie din Istanbul, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre Hipodrom, Bazilica Cisterna si Moscheea Suleymaniye, le gasiti aici.

Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Dolmabahce, le gasiti aici.

Scurt istoric al Podului Galata

Primul pod inregistrat in documente, peste Cornul de Aur din Istanbul, a fost construit in timpul domniei imparatului Iustinian I cel Mare, in secolul al VI-lea, aproape de zona de langa zidurile imparatului Teodosie, la capatul de vest al orasului.

In anul 1453, in timpul caderii Constantinopolului, turcii au facut un pod mobil, plasand vapoarele lor de o parte si de alta a apei, astfel incat trupele au putut sa treaca dintr-o parte in alta a Cornului de Aur.

In anii 1502 – 1503, au fost planuri pentru constructia primului pod in zona Podului Galata. Sultanul Baiazid al II-lea a solicitat un proiect lui Leonardo da Vinci, pentru constructia unui singur pod, de 240 metri lungime si 24 metri latime, peste Cornul de Aur, care ar fi devenit cel mai lung pod din lume, de la acea vreme. Dar proiectul ambitios nu a fost aprobat de sultan. O versiune la scara mai mica a podului peste Cornul de Aur a lui Leonardo da Vinci a fost construita in anul 2001, langa Oslo, Norvegia, de catre artistul contemporan Vebjorn Sand, fiind primul proiect de constructii civile bazat pe desenele lui Leonardo da Vinci, care s-a construit vreodata.

Proiectul lui Leonardo da Vinci prevedea sa se construiasca un pod in jurul lumii, incluzand Cornul de Aur din Istanbul, folosind materiale locale si colaboratori locali, ca un proiect global de arta publica. Ziarul Wall Street s-a referit la acest proiect ca fiind “…un logo al natiunilor”.

Alt artist italian, Michelangelo, a fost invitat sa proiecteze un pod in Istanbul. Michelangelo a refuzat si ideea construirii unui pod peste Cornul de Aur a fost suspendata pana in secolul al XIX-lea.

Podul Hayratiye

La inceputul secolului al XIX-lea, Mahmud al II-lea (1808 – 1839) a construit un pod intre Azapkapi si Unkapani, care a fost denumit Podul Hayratiye (Podul Binefacerii, in traducere) si care a fost deschis pe 3 septembrie 1836. Proiectul a fost executat de Lordul Amiral Fevzi Ahmet Pasa, care a folosit muncitori si logistica din arsenalul naval. In conformitate cu cele scrise de istoricul Lutfi, acest pod care unea pontoanele, avea 500 – 540 metri lungime.

Podul Cisr-i Cedid

Primul Pod Galata a fost construit in anul 1845 de Valide Sultan, mama sultanului Abdulmecid (1839 – 1861) si folosit 18 ani. A fost denumit Podul Cisr-i Cedid, sau Podul Nou, pentru a-l deosebi de podul care era mai vechi, care a devenit cunoscut ca Podul Cisr-I Atik, sau Podul Vechi. Podul Nou era construit din lemn si s-a mai numit “Podul Sultanei Mame”.

Primul care a trecut podul a fost sultanul Abdulmecid. In primele trei zile, trecerea podului a fost gratuita. Dupa aceea, s-a perceput o taxa de catre Ministerul Naval, incepand cu 25 noiembrie 1845 si pana pe data de 31 mai 1930.

Al doilea pod

Primul pod a fost inlocuit cu al doilea pod, care era tot din lemn, in anul 1863, la ordinele sultanului Abdulaziz (1861 – 1876), in timpul lucrarilor de modernizare a infrastructurii, premergatoare vizitei lui Napoleon al III-lea la Istanbul.

Al treilea pod

In anul 1870, a fost semnat un contract cu o companie franceza, pentru constructia podului al treilea, dar izbucnirea razboiului dintre Franta si Germania a intarziat proiectul, care a fost dat mai tarziu unei firme britanice, in anul 1872. Acest pod, finalizat in anul 1875, avea 480 metri lungime , 14 metri latime si statea pe 24 pontoane.Podul a fost folosit pana in anul 1912.

Al patrulea pod

Al patrulea Pod Galata a fost construit in anul 1912, de o firma germana. Acest pod plutitor avea 466 metri lungime si 25 metri latime. Este podul care a fost avariat grav in incendiul din anul 1992 si a fost inlocuit cu podul actual.

Al cincilea pod (podul actual)

 Al cincilea Pod Galata a fost construit de o companie turceasca, cativa metri mai incolo de podul precedent, intre Karakoy si Eminonu si a fost finalizat in decembrie 1994. Este un pod basculant, care are 490 metri lungime si 80 metri latime. Platforma superioara a podului este de 42 metri latime si are trei benzi de vehicule si o linie pietonala, pe fiecare directie. Recent s-a adaugat si o linie de tramvai. Zona de restaurante de la platforma inferioara s-a deschis in anul 2003.

Podul Galata (platforma superioara) si Boforul vazut de pe pod, in urmatoarele 8 fotografii.


Podul Galata si Turnul Galata, in fundal










Podul Galata (platforma inferioara) si Boforul vazut de pe pod, in urmatoarele 10 fotografii.














Turnul Galata

Turnul Galata se afla pe strada Bereketzade Mahallesi, Galata Kulesi Sk. Se poate ajunge la turn traversand Podul Galata dinspre statia Eminonu, apoi se merge pe jos, drept inainte, pe un bulevard, dupa care se face la stanga la prima intersectie, se mai merge putin si se urca pe niste stradute, in panta. Se merge pe jos cam 10 minute, dupa ce se traverseaza Podul Galata.

Programul de vizitare al Turnului Galata este zilnic, de la 09.00 - 19.00.  Pretul unui bilet de intrare la Turnul Galata este de 35 TL (lire turcesti, 1 TL = 0,77 lei). Am stat la coada sa intru in turn o ora. Casa de bilete este inauntru, in turn, iar apoi se urca cu liftul cateva minute, pentru a ajunge sus, la ultimul etaj al turnului, de unde se admira panorama Istanbulului, de pe o platforma care inconjura turnul. In lift pot urca 3-4 persoane. La ultimul etaj al turnului este un restaurant.

  

Scurt istoric al Turnului Galata

Turnul Galata, unul dintre cele mai vechi turnuri din lume, a fost construit din lemn, de catre imparatul Bizantin Anastasius Oilozus, in anul 528, ca un turn de iluminat. In anul 1348, turnul a fost reconstruit din piatra, si a fost denumit Turnul lui Hristos.

Turnul Galata a intrat in posesia imperiului Otoman, in timpul cuceririi Istanbulului (Constantinopol, la acea vreme), in anul 1453, de catre sultanul Mahomed al II-lea “Cuceritorul”. In timpul domniei sultanului Baiazid al II-lea, turnul a fost avariat de un cutremur, si a fost reparat de arhitectul turc Murad Bin Hayreddin.

Turnul, care a fost folosit pentru scopuri defensive, a inceput sa fie folosit ca observator astronomic, de catre astronomul turc Takinddin. Observatorul a fost inchis in anul 1579 si turnul a fost folosit sa gazduiasca prizonierii de razboi crestini, care lucrau de obicei ca sclavi in santierele navale otomane la Kasimpasa, la Cornul de Aur.

In timpul domniei sultanului Murad al IV-lea (1623 – 1640), Hezarfen Ahmet Celebi, care a fost aviator, a zburat cu aripi de aviatie din Turnul Galata, peste Bosfor, pana pe coasta Uskudarului, pe partea Anatoliei, aproximativ 6 kilometri. Sultanul Murad al IV-lea a fost incantat si a vrut sa-l premieze pe Hezarfen, dar apoi s-a razgandit. Hezarfen a fost exilat apoi in Algeria, considerandu-se a fi un pericol.

Cand a fost fondata Organizatia Brigada Focului, in anul 1714, Turnul Galata a avut un rol nou. Santinelele localizate pe turn trebuiau sa observe incendiile, pentru a lupta impotriva dusmanilor care amenintau Istanbulul (Constantinopol). In mod ironic, Turnul Galata, care a fost folosit sa pazeasca orasul de incendii, multi ani, a devenit tinta unuia dintre acele incendii. Acoperisul turnului, care era din lemn, camerele si scarile au fost distruse complet de marele incendiu din anul 1794.

Alt incendiu, din anul 1831, a cauzat avarii mari, si capul conic al turnului a fost inlocuit, in timpul restaurarii turnului.

Silueta Turnului Galata s-a schimbat de multe ori in trecut si turnul a fost reconstruit de cateva ori, in Perioada Otomana, cea mai notabila schimbare fiind cea din anul 1864, in timpul modernizarilor publice. Curtea turnului si meterezele lui, care coborau pana la tarmul Bosforului, au fost demolate, iar santurile inconjuratoare au fost umplute.

Turnul a fost inchis pentru restaurare, timp de trei ani si a fost redeschis in anul 1967. In timpul acestei perioade de timp, turnul a fost restaurant si adus la forma sa din timpul domniei sultanului Mahmud al II-lea.

Diametru exterior al turnului la baza este de 16,45 metri, iar diametrul interior este de 8,95 metri. Grosimea zidurilor peretilor la baza turnului este de 3,75 metri, iar la ultimul etaj grosimea zidurilor se diminueaza cu 20 centimetri.

Intre etajul patru si ultimul etaj al turnului, sunt fante, facute in Perioada Otomana. La etajul cinci, sunt gauri pentru tevile pustilor. Inaltimea turnului este de 66,90 metri. La etajele sapte si opt sunt 14 ferestre.

Turnul Galata este una dintre cele mai mari cladiri din Istanbul si cel mai vechi turn din lume, deschis vizitatorilor. Se inalta deasupra orasului in splendoarea sa, ca marturie a istoriei Istanbulului.

Drumul de urcare la Turnul Galata, in urmatoarele doua fotografii.





Exteriorul Turnului Galata, in urmatoarele 3 fotografii.






Interiorul Turnului Galata, la intrare, in urmatoarele doua fotografii.


Liftul de urcare in turn

 

Panorama Istanbulului, vazuta din Turnul Galata, in urmatoarele 14 fotografii.

















Recomand vizitarea Podului Galata si a Turnului Galata!




Comments

Popular posts from this blog