Spania-Barcelona-Sagrada Familia-partea I


SPANIA - BARCELONA
BAZILICA SAGRADA FAMILIA - PARTEA I




In acest articol va prezint Bazilica Sagrada Familia din Barcelona.



Dupa ce am vizitat Madridul, Segovia, Granada si Sevilla, Cordoba, am plecat la Barcelona.

Daca doriti informatii despre atractiile turistice din Madrid, le gasiti aici.

Daca doriti informatii despre atractiile turistice din Segovia, le gasiti aici.

Daca doriti informatii despre atractiile turistice din Granada, le gasiti aici.

Daca doriti informatii despre atractiile turistice din Sevilla, le gasiti aici.

Daca doriti informatii despre Moscheea - Catedrala din Cordoba, le gasiti aici.

Sagrada Familia (Sfanta Familie) este o biserica din Barcelona, capitala Cataloniei (aflata in nord - estul Spaniei). Numele oficial al bisericii este Temple Expiatori de la Sagrada Família (in limba catalana). Imensa cladire este inca neterminata, cu toate ca se lucreaza la ea din anul 1882.

Estimarile initiale, bazate pe tehnicile de constructie de la inceputul secolului al XX-lea, preconizau un termen de finalizare al constructiei de cateva sute de ani. Gaudi a comentat, in legatura cu acest termen: "Clientul meu nu se grăbește". In prezent, termenul estimat pentru finalizarea bisericii este anul 2026. Pe data de 7 noiembrie 2010, Papa Benedict al XVI-lea a sfintit biserica si a ridicat-o la rangul de Basilica Minor. Bazilica Sagrada Familia este inca in constructie si unele parti, atat din exterior cat si din interior nu sunt accesibile vizitatorilor.

Bazilica Sagrada Familia din Barcelona se afla pe Carrer de Mallorca 401, 08013 Barcelona. Programul de vizitare este zilnic, de la 09.00 - 19.00.  Noi am fost cazati la un hotel langa gara si am mers pe jos pana la bazilica. Un bilet de intrare costa astfel: tichet de baza, 17 EURO, tichet cu audio guide, 25 EURO, tichet cu tur ghidat, 26 EURO, tichet cu audio guide si turnuri, 32 EURO . Am stat la coada sa intram in bazilica cam 15 minute, apoi am trecut printr-o poarta de control.

Se poate urca si in turnuri, noi nu am urcat. Nu am cumparat bilete online din tara, iar cand am incercat sa cumparam de la hotel, cu o seara inainte, nu mergea siteul bazilicii. Asa ca ne-am dus in gara si am luat bilete de acolo, cu o seara inainte (era un afis mare in gara, unde scria ca se vand bilete pentru bazilica). Din pacate, aveau numai tichete de baza, fara urcare in turnuri. Cand cumparati bilete, trebuie sa precizati si ora cand doriti sa intrati.

Timp de vizitare al bazilicii: 2-3 ore (fara urcarea in turnuri)

Recomandare: Sa cumparati bilete online din tara si sa urcati si in turnuri!

Scurt istoric al bazilicii

Sagrada Familia este produsul unor circumstante si a fost facuta doar de Antoni Gaudi, arhitectul sau, care si-a dedicat mai mult de 40 de ani din viata sa acestei cladiri.

Credinta catolica, care a avut o prezenta puternica in natiunea catalona din secolul al X-lea, a jucat din nou un rol conducator in miscarea renascentista, care a condus la renasterea natiunii, o mie de ani mai tarziu, cand muncitori, tarani si intelectuali printre care s-a aflat si preotul si poetul nascut aici, Jacint Verdaguer, si-au recapatat demnitatea. Expansiunea orasului din timpul revolutiei industriale si impulsul burgheziei au facut din Barcelona o capitala puternica, unde arta a inflorit alaturi de comert si ecomomie. Catalonia s-a deschis inca odata lumii, raspandind generos geniul sau particular, departe si adanc.

Intr-un moment dificil pentru Biserica Universala, un vanzator de carti, pe numele sau Josep Maria Bocabella, a creat Asociatia Spirituala a Devotatilor Sfantului Iosif, pentru a da ajutor spiritual si material Episcopiei, propunand, de asemenea sa se construiasca o biserica monumentala, dedicata Familiei Sfinte (Sagrada Familia). Propunerea a fost ca bazilica sa fie inconjurata de gradini, iar activitatile publice de odihna sa fie insotite de invatare, educatie si contemplatie spirituala.

Turnarea fundatiei si a pietrei de temelie

Pe data de 19 martie 1882, de sarbatoarea Sfantului Iosif, a fost sfintita fundatia bazilicii de catre Episcopul Barcelonei, asistat de Episcopul Elector al orasului Vic si alti membri ai clerului. Printre alti demnitari prezenti s-au aflat reprezentanti ai Asociatiei Spirituale a Devotatilor Sfantului Iosif si o multime de credinciosi sarbatorind "marea onoare si gloria Familiei Sfinte".

Peretii criptei erau deja inceputi, cand a aparut o neintelegere cu Asociatia Sfantului Iosif, iar arhitectul si autorul proiectului si-a dat demisia. In noiembrie 1883, a fost angajat sa continue lucrarea un arhitect nou, Antoni Gaudi i Cornet.

Antoni Gaudi, arhitectul bazilicii Sagrada Familia

Antoni Gaudi, nascut la data de 26 iunie 1852, a fost botezat in biserica Sfantul Petru din Reus, care era atunci al doilea oras al Cataloniei. Parintii viitorului arhitect erau aramari si s-au straduit sa-i dea educatie tanarului Gaudi. Gaudi a obtinut diploma in arhitectura la Scoala de Arhitectura din Barcelona, in anul 1878. El s-a evidentiat repede in meseria pe care si-a ales-o, primind comenzi de la persoana care a devenit prietenul si patronul sau, Eusebi Guell i Bacigalupi, cat si de la prestigiosul arhitect Joan Martorell, care l-a implicat in proiectul Sagrada Familia. Gaudi a fost prieten si cu poetul Joan Maragall, sponsorul principal al proiectului bazilicii.

Descrierea bazilicii

O idee generala

"In Sagarda Familia totul este providential", a spus Gaudi. La scurt timp dupa ce sa finalizat cripta, s-a primit o donatie substantiala pentru biserica, care a permis sa se inceapa constructia ei si i-a dat lui Gaudi sansa sa-si dezvolte abilitatile creative. Initial, planul cladirii a fost in forma de piramida, dar a fost schimbat cu alt plan care continea 18 turnuri - clopotnita sau domuri, dintre care sunt finalizate acum numai 8, pe fatadele Nasterii si Patimilor.

Cele 18 turnuri reprezinta, in ordinea inaltimii, cei 12 apostoli, cei patru evanghelisti, Sfanta Fecioara, iar cel mai inalt turn il reprezinta pe Isus Hristos. Turnul central al lui Isus va avea montat pe el o cruce uriasa. Inaltimea totala, de 170 metri, este cu un metru mai mica decat a unui deal de langa Barcelona, deoarece Gaudi a considerat ca lucrarea sa nu trebuie sa fie mai mare decat cea a lui Dumnezeu.

Biserica are un plan de baza la sol in forma de cruce latina, cu o nava centrala si 4 nave laterale si un transept cu o nava si doua naosuri. Interiorul bisericii are 90 de metri lungime si 60 de metri latime. Nava centrala este de 15 metri latime, iar absida este delimitata de 7 capele si doua scari circulare cu ambulatoriul imprejurul presbiteriului. Caldirea este inconjurata de o arcada care uneste cele 3 fronturi mari sau fatade: pe partea de est, fatada Nasterii, pe partea de vest, fatada Patimilor, iar pe partea de sud, fatada Gloriei. Fatada Gloriei este inca in constructie.

Pe ambele parti ale absidei sunt doua cladiri, sacristiile, care vor fi folosite pentru administratia diocezana si pentru serviciile enoriasilor. Un dom de 170 de metri inaltime va fi ridicat peste centrul transeptului, care il va reprezenta pe Isus Hristos, flancat simbolic de patru evanghelisti. Alt dom care va acoperi absida va fi dedicat Sfintei   Fecioare.

Inauntrul bazilicii, peste navele laterale sunt tribune, care impreuna cu absida pot fi folosite de cor, incapand 1.200 de cantareti. Biserica poate sa gazduiasca 10.000 de persoane. Un spatiu interior mare, de 900 metri patrati, sustinut de patru coloane centrale, ocupa centrul transeptului, care va avea o inaltime maxima de 60 de metri. Absida este inchisa de un hiperboloid imens de 75 de metri inaltime, prezidat deasupra de figura Domnului.

Porticurile proeminente sunt impodobite cu iconografii ale Nasterii, Gloriei si Patimilor, fiecare fiind incununate de cate patru turnuri - clopotnita, simbolizand cei 12 Apostoli. Fiecare coloana este dedicata unui apostol sau unei dioceze spaniole sau catalone, sau celor cinci continente, avand gravati sfinti, in simbioza cu natura universala a Bisericii si se intind de la est la vest.

Fiind constient ca lucrarea de constructie a bisericii va dura mai multe secole, Gaudi a propus Asociatiei Sfantului Iosif sa finalizeze numai o fatada, cea a Nasterii, astfel incat contemporanii sai sa poata sa vada o parte a bisericii finalizata si sa serveasca ca stimulent pentru continuarea lucrarilor.

O arhitectura noua

Gaudi aa fost un mare observator al naturii. Fiind constient de marea importanta a formelor si legilor naturii, el a realizat repede ca acestea pot fi folosite si in arhitectura. Aceste forme sunt adesea geometrice si intrebuinteaza curburi duble, facandu-le foarte rezistente. Ele includ forme paraboloide hiperbolice, hiperboloide, conice si helicoidale.

Ca regula, in natura nu exista discontinuitate, miscarea este lenta, de la o suprafata la alta. Elementele de sustinere cum ar fi coloanele si pragurile actioneaza prin capiteluri avand adesea cate o planta (frunze) sau decoratii geometrice, dirijate astfel incat sa asigure continuitate. Gaudi a facut sprijinele inclinate, in loc sa fie verticale, iar coloanele sunt inclinate. El a luat in considerare si functia esentiala a structurii.

Gaudi a fost un mare rationalist, in sensul ca nu a facut nimic fara sa aibe un raspuns rational: de exemplu, un ax este un cilindru in care racordurile sunt hiperboloizi, in acest fel el sperand sa creeze o arhitectura vie, o arhitectura cu semnele cardinale ale vietii: culoare si miscare. Gaudi a creat o arhitectura care este sinteza formei si structurii, exprimata prin geometrie.

Ani de zile, Gaudi a lucrat in paralel la toate lucrarile sale, asa ca a putut sa aduca bisericii cele mai bune rezultate ale experimentelor sale. Comanda pe care a primit-o de la prietenul si patronul sau, Eusebi Guell, pentru capela din fabrica sa de la Santa Coloma de Cervello a servit ca laborator pentru dezvoltarea ideilor sale si i-au trebuit 10 ani pentru a face un proiect satisfacator pentru bazilica. Ideile sale sunt bazate pe calcule structurale, dupa modelul de bolta rasturnata, pentru suprafetele guvernate de tehnologia "boltii toba", o traditie lunga mediteraneana, conservata in Catalonia, unde este cunoscuta sub denumirea de "volta catalona" (bolta catalona).



Intersectii hiperboloide directe sau rasturnate care formeaza boltile

Cripta

Conform comenzii primite, Gaudi a mentinut stilul ne-gotic al arhitectului Joan Villar, predecesorul proiectului, dar a facut catreva schimbari. El a schimbat pozitia scarilor de intrare si a incununat bolta scarilor cu o reprezentatie frumoasa, surprinzatoare a Bunei Vestiri, pe cheia de bolta. Gaudi a pus ferestrele astfel incat sa lumineze spatiul de deasupra ambulatorului, care il inconjoara si il separa de capele. El a construit o rigola adanca in jurul criptei, pentru a preveni igrasia si a inaltat bolta centrala, pentru a permite patrunderea luminii naturale.

Capela centrala din cele sapte capele ale absidei este dedicata venerarii Sfantului Iosif si Sfintei Fecioare, care se afla pe aceeasi parte, insotiti de ceilalti membri ai Familiei Sfinte a lui Isus. Altarul Sfantului Iosif a fost consacrat pentru slujbe in anul 1885.

In cripta se tin slujbe pentru enoriasi. Cripta are un altar inalt care ocupa spatiul central de langa transept. Pe o parte este reprezentat Sacramentul Sfant, iar pe cealalta parte este venerata Fecioara de la Montserat. De-a lungul perimetrului podelei pavate se afla un mozaic cu vita de vie si grau. In capelele din capetele opuse ambulatoriului sunt mormintele familiilor Dalmases si Bocabella (in Capela lui Hristos cel Sfant) si mormantul arhitectului Gaudi (in Capela Sfintei Carmen).

In anul 1936, in timpul Razboiului Civil Spaniol, bazilica a fost atacata, iar atelierul in care se aflau schitele si planurile pastrate de Gaudi a fost distrus. Acestea au fost recuperate si reconstituite din alte surse. Dupa distrugerea din 1936, intreaga cripta a fost restaurata, incluzand ferestrele cu vitralii, mobila si toate elementele liturgice care au fost proiectate de Gaudi.

Intrarea in cripta, in urmatoarea fotografie.


Absida

Absida, construita intre anii 1891 si 1895, in stil neo-gotic, contine elemente clare din personalitatea lui Gaudi. Absida consta in 7 capele de forma poligonala, dedicate suferintei si bucuriei Sfantului Iosif. Pe coroana sunt antifoanele Judecatii de Apoi, incepand cu "O", cu ferestre cu vitralii, facute de artistul Joan Vila Gran. Amplasarea ferestrelor, contrastul luminii si forma capelelor si in special garguii si turnurile - clopotnita din punctele culminante isi au inspiratia din flora si fauna, care este gravata si pe exteriorul cladirii bisericii de jur imprejurul ei: soparle, melci, melci de mare, salamandre, broaste si mormoloci.

Contraforturile care separa capelele sunt impodobiti cu imaginile Sfintilor Fondatori. In zilele noastre, capela centrala si ambulatoriul sunt folosite pentru slujbe religioase. Partea centrala ocupa prezbiteriul si in ea incap 300 de clerici. Altarul inalt este localizat intre doua coloane dedicate apostolilor Sfantul Petru si Sfantul Pavel. Consta dintr-un bloc mare de porfir acoperit de un baldachin heptagonal de 5 metri in diametru, care portretizeaza cele 7 daruri ale Duhului Sfant. Conform descrierilor lui Gaudi, acolo au fost monatate 50 de lampi decorate cu simboluri eucharistice ale graului si strugurilor.

Statuia lui Hristos cel Sfant, facuta de sculptorul Charles Mani sta chiar pe mijloc si are un baldachin decorat, care-l simbolizeaza pe Dumnezeu - Tatal. Jilturile corului umplu spatiul prezidat deasupra de tronul episcopului, facut din porfir, care este in spatele absidei, iar tuburile orgii sunt plasate simetric in fundal. Spatiul de deasupra este la o inaltime de 75 de metri, intr-un hiperboloid de 18 metri in diametru, care a fost construit folosind tehnologia "boltii toba".  Am vazut de departe altarul, deoarece era imprejmuit, se faceau lucrari.

O nota particulara este data de albastrul mozaicului ("trencadis") ferestrelor venetiene, cu o imagine mare in centru, sub forma de triungi mare aurit, care-l simbolizeaza pe Dumnezeu Tatal, Creatorul si care este vizibil din portalul principal, datorita geometriei care-l defineste. Un dom care va fi acoperit eventual in cele din urma de o coroana luminoasa din 12 stele, va fi ridicat pana la o inaltime de 120 metri, imprejurul boltii interioare, dupa ce aceasta va fi finalizata.

Absida, in urmatoarele 12 fotografii.

Baldachinul si statuia lui Hristos (in stanga fotografiei)












Presbiteriul cu altarul si amvonul, in urmatoarele 7 fotografii.









Arcada

Aranjamentul arcadei, care inconjura biserica este foarte diferit de cele uzuale care se gasesc in bazilici, manastiri sau catedrale. Arcada, care este intrerupta de usi, capele si sacristii permite credinciosilor veniti in procesiune sa treaca prin ea si separa biserica de zgomotul exterior. Parterul jos are spatii care pot fi folosite pentru ateliere, servicii sau camere de depozitare.

Initial, Gaudi a construit primele doua sectoare pe aceeasi parte a fatadei Nasterii, plasand usile dedicate Fecioarei Rozei si Fecioarei de la Montserrat in spatiul neregulat dintre turnurile - clopotnita. Aceste portaluri acopereau lanternele conice prin care intra lumina zilei. Gaudi a completat sectiunea dedicata Fecioarei Rozei cu lucarri de arta in filigran, dorind sa arate ca se poate face acest lucru.

Fecioara Rozei cu Pruncul prezideaza arhivolta portalului, impreuna cu Sfantul Dominic si Sfanta Ecaterina de la Siena. Pe aceeasi parte a portalului sunt sculptati patriarhi, regi si profeti, Isaac, David, Iacob si Solomon. Pe consolele boltii in cruce sunt reprezentari ale Mortii Virtuosului si Tentatiile Umanitatii. Este incrustat si textul Ave Maria, care invita credinciosii sa-si faca semnul crucii. Tentatiile sunt reprezentate sub forma diavolului.

O parte din sectiunile de pe fiecare parte care duc la fatada Patimilor au fost deja construite, cele dedicate Fecioarei Milei si Fecioarei Durerii si impreuna cu decoratiile sculpturale, vor finaliza aceasta parte a bisericii.

Fatadele

Gaudi a propus sa construiasca fatada Nasterii, in ideea ca generatia contemporana cu el sa o vada finalizata. Acest lucru va fi o provocare pentru continuarea lucrarii, a spus Gaudi, asa ca generatiile viitoare vor trebui sa termine celelalte parti ale bisericii, a carei constructie se va intinde pe o perioada foarte lunga. Fatadele de est si de vest au cate trei usi, care simbolizeaza virtutile teologice ale Credintei, Sperantei si Caritatii.

Aceste fatade sunt incoronate de patru turnuri - clopotnita care reprezinta Apostolii lui Isus. Pe ele pot fi citite cuvintele "Sanctus, Sanctus, Sanctus i Hosanna Excelsis". A fost dorinta lui Gaudi ca toata lumea care va citi aceasta inscriptie sa se roage lui Dumnezeu.

Fatada Nasterii

Fatada Nasterii celebreaza nasterea lui Isus. Este cunoscuta si sub denumirea de Fatada Vietii sau a Bucuriei sau a Craciunului.

In arhivolta centrala a acestei fatade sunt reprezentati Isus, Maria si Iosif, intre bou si catar si inconjurati de ingeri care canta. Pe aceeasi parte sunt reprezentari ale Adoratiei Pastorilor si ale Magilor. Mai sus, ingerii suna trompetele anuntand Nasterea. Buna Vestire si Incoronarea Mariei sunt mai sus. La final este un chiparos, refugiul pasarilor, simbolizand Biserica ca un turn - clopotnita urias, incoronat de un "Tau", litera initiala greaca a numelui lui Dumnezeu.

Pe partea de sud, imprejurul Usii Sperantei este reprezentata Logodna lui Iosif si a Mariei, Fuga din Egipt, Masacrul Pruncilor, Vaporul Bisericii condus de Iosif, iar pe turnul - clopotnita este o piatra a Montserrat inscriptionata cu cuvintele "Salveu - nos" (Salvati-ne).

Pe cealalta parte este Usa Credintei, cu reprezentari ale lui Hristos, Prezentarea in Templu si Isus Hristos pe Scaunul Judecatii. In varf sunt reprezentate spice de grau si ciorchini de struguri, cu imaginea Mariei in dogma Fecioarei Binecuvantate.

Fatada Nasterii, in urmatoarele 6 fotografii.








Portalul Caritatii, care este deocamdata portalul de intrare in biserica, in urmatoarele 5 fotografii.




Adoratia Regilor

Nasterea pe o coloana cu genealogia lui Isus

Adoratia Pastorilor

Usa Sperantei, cu Masacrul Pruncilor (in dreapta fotografiei)


Fatada Patimilor

Fatada Patimilor a fost denumita dupa Patimile lui Isus, respectiv durerea, sacrificiul si moartea, acestea fiind reprezentate  prin sculpturile dramatice de pe acesta fatada. Ca si celelalte fatade, ea are trei portaluri, care reprezinta mila, speranta si credinta si patru turnuri.

Dezolare, renuntare, panica, sacrificiu si moarte furnizeaza contrapunctul de pe frontul de vest, care este prezidat deasupra de moartea lui Hristos, astfel incat Invierea si Ridicarea la Cer sunt reprezentate la inaltime. Portalul a fost planificat de Gaudi dupa anul 1911, cand era bolnav si panicat la Puigcerda si a avut timp sa studieze si sa mediteze asupra acestei fatade. "Sunt gata", a spus Gaudi, "sa sacrific cladirea, sa ingustez boltile si sa tai coloanele, pentru a da o idee despre cruzimea sacrificiului lui".

Sculptorul Iosep Maria Subirachs a creat in jur de 100 de statui care evoca Patimile lui Hristos, incepand cu figura lui Hristos de pe stalpii ferestrelor portalului central. Isus este singur, pe margine si este flancat pe parti de lucrarea Tradarea lui Iuda si de Renegarea lui Petru.

Deasupra este Via Dolorosa, cu Isus carand crucea sa, dupa ce a fost condamnat de Pilat. Figura Veronicai este in centru, aratand imaginea "Umanitatii Mahnite". Figurile Mariei, Sfantului Ion, Femeilor Religioase, a soldatilor si a multimii sunt o introducere la scena Inmormantarii Divine. Imaginea lui Hristos Inviat inaltandu-se la cer, care va fi plasata intre turnurile - clopotnita, va completa reprezentarea vietii pamantesti a lui Hristos in viziunea catheristica a Misterului Salvarii noastre.

Constructia marelui dom si a pedimentului, conform proiectului lui Gaudi, cu cele 18 coloane create de o combinatie de paraboloide hiperbolice, este, in sfarsit in constructie. Acesta este rezultatul unui exercitiu lung de cercetare in folosirea computerului, pentru a taia aceste forme, care, cu toate ca sunt diferite, par foarte asemanatoare. Subirachs a creat statuile Leului lui Iuda si a Mielului lui Isaac, care vor fi plasate la extremitatile acestei fatade. Impreuna cu ele, vor fi plasate figurile patriarhilor si profetilor, iar intre turnurile - clopotnita va fi mormantul gol (al lui Isus), asa cum a dorit Gaudi.

Din interiorul bisericii, ferestrele vitralii ale Invierii sunt ca o explozie de lumina, care il scot in evidenta pe Hristos Inviat, iar lucrarea a fost facuta de Joan Vila Gran.

Fatada Patimilor vazuta din parcul din fata ei, in urmatoarele 3 fotografii.







Sala de unde se iese afara din biserica, la Fatada Patimilor, in urmatoarele doua fotografii.




Fatada Patimilor vazuta din exteriorul bisericii, in urmatoarele doua fotografii.

Poarta Incoronarii cu Coroana de Spini


Fatada Gloriei

Fatada Gloriei este principala fatada a Bazilicii Sagrada Familia si aici va fi intrarea principala in biserica, dupa ce va fi finalizata complet. Are aceasta denumire deoarece sculpturile de pe aceasta fatada simbolizeaza originile omului, problemele sale, drumurile pe care le va urma si scopul acestuia. Ca si celelalte fatade are trei intrari, una principala si doua laterale, dar si o galerie exterioara cu 7 coloane, care simbolizeaza cele 7 daruri ale Duhului Sfant. Fatada Gloriei este in constructie, nu se putea vedea cand am fost noi.

Gaudi a lasat un studiu al volumelor si structurii si un proiect iconogarfic si simbolic al acestei fatade principale, care este cu fata la mare. Are un nartex monumental care duce la portaluri si este incoronat de patru turnuri - clopotnita, flancate pe parti de capela sacramentului si de baptiseriu. Sunt 11 usi care duc direct sau prin arcada in capele, iar prin aceste usi se ajunge direct in biserica.

Portalul central are trei usi. Nartexul este acoperit de bolte care sustin turnurile - clopotnita, 16 lanterne si cativa hiperboloizi. Acesti hiperboloizi asimetrici se extind si incoroneaza o serie de conuri. Acest intreg foemeaza grandiosul timpan, cu ascensiunea hiperboloizilor, in care Gaudi si-a imaginat o reprezentare iconografica a Gloriei. Nori din piatra sunt inscriptionati cu simbolul credintei, Crezul ("Credo", in limba spaniola).

Intrarea este la acelasi nivel cu intreaga bazilica, iar nartexul se deschide intr-un spatiu mare. Pe alta parte, Gaudi si-a imaginat un suvoi de apa inalt de 20 de metri si doua flacari uriase, care reprezinta, in viziunea lui, purificarea apei si a focului.

Iconografia lui Gaudi reprezinta Umanitatea in Ordinea Creatiei, originile sale si sfarsitul sau, cu calea sa. De la Adam si Eva, prin munca grea si practicand Virtutile, Umanitatea poate cuceri Gloria pe care Hristos a deschis-o pentru noi, prin Izbavire si cu ajutorul Milosteniei. Sunt reprezentate, de asemenea, Beatitudinile, Virtutile si Semnele Cardinale: Iadul este reprezentat dedesubtul boltii, mai sus este Purgatoriul si peste fiecare dintre cele 7 usi care reprezinta Sacramentele este cate o rugaciune catre Tatal Nostru.

In centrul fatadei este Sfantul Iosif reprezentat lucrand, cu atributele maiestriei manuale. Mai sus, Maria prezideaza ca o Regina peste Sfinti, in timp ce in varf este Hristos, cu atributele Patimilor si cei sapte ingeri care suna trompetele, anuntand Judecata de Apoi. Toate ierarhiile ingerilor il inconjura pe Tatal Etren, iar in fereastra roza centrala, mare, Sfantul Duf completeaza viziunea Sfintei Treimi.

Subirachs a facut usi din bronz pentru portalul central, inscriptionate cu Rugaciunea lui Dumnezeu, cu propozitia "Painea noastra cea de toate zilele dane-o noua astazi", scrisa in 50 de limbi.


Modelul original al studiului volumelor Fatadei Gloriei si un model modern din ipsos

Bazilica Sagrada Familia, vazuta de pe acoperisul Casei Mila - La Pedrera.






Va urma...



Comments

Popular posts from this blog