Londra - Tower Bridge

 

LONDRA -

TOWER BRIDGE

 

 



In acest articol va prezint Tower Bridge, din Londra.

 

 

Dupa ce am vizitat Muzeul Britanic (British Museum), Abatia Westminster si Palatul Westminster, Catedrala Westminster, am facut o plimbare seara, pe malul Tamisei, pentru a vedea Tower Bridge.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeul Britanic (British Museum) din Londra, partea I (prezentare generala a muzeului si Biblioteca Regelui), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeul Britanic (British Museum) din Londra, partea a II-a (Departamentul Greciei si Romei), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Muzeul Britanic (British Museum) din Londra, partea a III-a (Departamentul Orientului Mijlociu, Departamentul Egiptului si Sudanului si Departamentul Asiei), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Abatia Westminster, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Westminster, din Londra, partea I (istoricul, exteriorul si turnurile palatului), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Palatul Westminster, din Londra, partea a II-a (interiorul palatului), le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Catedrala Westminster, le gasiti aici.

 

Tower Bridge (in traducere: Podul Orasului) este un pod peste Tamisa, situat in Londra, care leaga partea de sud si cea de nord a orasului. Podul a fost construit in perioada 1888 - 1894 si este un pod combinat clasic I si basculant. Podul are lungimea totala de 244 metri si este format din doua turnuri de pod de 65 metri, conectate la nivel superior prin doua pasarele orizontale si o pereche centrala de elemente de baza care se pot deschide pentru a permite transportul navelor pe Tamisa.

 

Podul traverseaza raul Tamisa aproape de Turnul Londrei si este unul dintre cele cinci poduri detinute si intretinute de Bridge House Estates, un trust caritabil fondat in anul 1282. Tower Bridge a fost construit pentru a oferi un acces mai bun in East End din Londra, care isi extinsese potentialul comercial in secolul al XIX-lea. Podul a fost deschis de Eduard, printul de Wales si de Alexandra, printesa de Wales, in anul 1894.

 

Puntea podului este accesibila atat vehiculelor cat si pietonilor, in timp ce turnurile gemene ale podului, pasarelele de la nivel inalt cat si salile de masini victoriene fac parte din Expozitia Tower Bridge.

 

Tower Bridge a devenit un punct de reper londonez recunoscut. Uneori este confundat cu London Bridge, care este la aproximtiv 800 de metri in amonte, ceea ce a dus la o legenda urbana populara despre un american care a cumparat un pod gresit. Mai multi piloti de cascadorii au zburat sub pod, inclusiv pionierul Francis McClean.

 

Istoricul Tower Bridge

 

La sfarsitul secolului al XIX-lea, dezvoltarea comerciala din zona East End a Londrei a crescut, ducand la cererea unui pod nou in aval de London Bridge. Un pod fix traditional la nivelul malului nu a putut fi construit, deoarece ar fi intrerupt accesul navelor cu vele la facilitatile portuare din Bazinul Londrei (numit Pool of London) dintre London Bridge si Turnul Londrei.

 

De aceea, in anul 1876 a fost format un comitet special, condus de Sir Albert Joseph Altman, pentru a gasi o solutie cu privire la problema traversarii raului. Comisia intocmita a organizat un concurs de proiecte si au fost trimise peste 50 de planuri, printre care s-a aflat un proiect creat de un inginer, Sir Joseph Bazalgette. Modul de evaluare a proiectelor a fost controversat si a fost aprobat in final, in anul 1884, proiectul trimis de Horace Jones, arhitectul orasului, care era si membru juriului.

 

Inginerul lui Jones, Sir John Wolfe Barry a sustinut ideea construirii unui pod mobil, cu doua turnuri pe piloni. El a propus ca traveea centrala sa fie impartita in doua parti egale care sa poata fi ridicate pentru a permite desfasurarea traficului pe rau. Cele doua deschideri laterale trebuiau sa fie poduri suspendate, cu tije de suspensie ancorate atat la contraforturi, cat si la partea superioara a turnurilor.

 

Constructia podului

 

Constructia Tower Bridge a inceput in anul 1886 si a durat opt ani, fiind facuta cu cinci antreprenori importanti si 432 muncitori constructori. Inginerul santierului a fost E. W. Crutwell.

 

Pentru a sustine constructia, au fost infipti in solul de pe fundul raului doi piloni masivi, de peste 70.000 tone de beton. Scheletul turnurilor si a traveelor a fost construit din otel, care a cantarit peste 11.000 de tone. Aceasta structura a fost imbracata in granit de Cornish si in piatra de Portland pentru a proteja partile metalice si a-i da podului un aspect frumos.

 

Horace Jones a murit in anul 1887 si conducerea proiectului a fost preluata de George D. Stevenson, care a inlocuit fatada de caramizi originala propusa de predecesorul sau cu o fatada ornata in stil victorian gotic, care face ca podul sa fie un reper distinctiv. Aceasta modificare a avut ca scop armonizarea podului cu Turnul Londrei din vecinatate (despre care voi vorbi in unul din articolele viitoare).

 

Inaugurarea podului

 

Tower Bridge a fost inaugurat oficial pe data de 30 iunie 1894 de cate Printul de Wales (viitorul rege Eduard al VII-lea) si de catre sotia acestuia, Printesa de Wales (viitoarea Regina Alexandra).

 

Inainte de a fi construit Tower Bridge, Tower Subway, un tunel aflat la 400 de metri spre vest, era cea mai scurta cale de traversare a raului dinspre Tower Hill catre Tooley Street in Southwark. Fiind deschis in anul 1870, Tower Subway a fost primul tunel subteran de cale ferata, dar a fost inchis numai dupa trei luni, fiind redeschis ca tunel pentru pietoni. Cand a fost deschis publicului Tower Bridge, o mare parte din traficul pietonal a fost preluat de pod, deoarece aici nu se platea nicio taxa de trecere. Tunelul a fost inchis in anul 1898, deoarece nu mai era rentabil.

 

Proiectul podului

 

Tower Bridge are 244 metri lungime si 65 de metri inaltime, fiind construit pe piloni. Traveea centrala, care are 61 de metri, este divizata in doua parti care pot fi ridicate la un unghi de 83° , pentru a permite circulatia pe rau. Fiecare parte cantareste peste 1.000 de tone si este contrabalansata pentru a minimiza forta si a permite ridicarea in 5 minute.

 

Cele doua travee laterale sunt poduri suspendate, de 82 metri lungime fiecare, cu tijele de sustinere fixate in contraforturi si in turnuri. Pasarelele pietonale sunt la 44 metri deasupra raului cand acesta are cel mai inalt nivel.

 

Mecanismul original de ridicarea podului era alimentat de apa sub presiune stocata in cateva acumulatoare hidraulice. Apa era pompana in acumulatoare de doua motoare cu aburi, de 360 CP. Mecanismul original a fost inlocuit in anul 1974 cu un sistem modern electro-hidraulic.

 

Mecanismele hidraulice originale au fost pastrate si sunt expuse in muzeul podului, situat in sala veche a motoarelor din partea de sud a podului. Muzeul are expuse motoare cu aburi, doua dintre acumulatoare, unul dintre motoarele hidraulice care au pus in miscare partea mobila, precum si alte componente.

 

Pentru a vizita Tower Bridge Exposition (Expozitia Podului Turnului), accesul se face de pe malul nordic al Tamisei. Turul expozitiei prezinta vizitatorilor istoria podului, de la controversa legata de nevoia de a-l construi pana la electrificarea sa din anul 1977. Tot in cadrul turului se poate vedea interiorul podului si se merge pe caile de acces din sticla, suspendate.

 

Programul de vizitare al expozitiei este zinic, de la 10.00 - 17.30, pentru perioada aprilie-septembrie si de la 90.30 - 17.00, pentru perioada octombrie-martie. Noi nu am vizitat expozitia, din pacate, deoarece era inchisa seara.

 

Si eu am confundat Tower Bridge cu London Bridge, asa ca am luat metroul pana la London Bridge. Statia de metrou este foarte aproape de pod. Am vazut Tower Bridge in departare si am mers pe jos pana la el. Distanta este de aproape un kilometru si am facut cam jumatate de ora, incluzand stationarile pentru fotografiat. Confuzia a fost spre binele nostru, pentru ca mi-a placut foarte mult plimbarea pe malul Tamisei, seara. Asa ca recomand sa coborati la London Bridge si sa mergeti pe jos pana la Tower Bridge!

 

Ar fi fost bine sa vedem Tower Bridge si ziua, cand se deschide pentru a permite circulatia navelor pe Tamisa, dar nu am mai avut timp.

 

London Bridge si panorama vazuta de pe pod, in urmatoarele 13 fotografii. London Bridge leaga centrul istoric al Londrei de districtul Southwark.

 






Am plecat apoi spre Tower Bridge.

 

London Bridge vazut noaptea

 

Turnul Londrei

 


Turnul Londrei si Tower Bridge

 



Sunt si restaurante si pizzerii pe malul Tamisei.

 




 

Tower Bridge vazut de pe pasarelele sale pietonale si de la baza lui si panorama inconjuratoare, in urmatoarele 14 fotografii.

 

Unul dintre cele doua turnuri de pod si sistemele de sustinere fixate in el

 

Cele doua pasarele orizontale care conecteaza turnurile gemene

 


Cele doua turnuri de pod

 



La intoarcere, am luat metroul din apropierea Tower Bridge.

 

 

Recomand vizitarea Tower Bridge!

 




Comments

Popular posts from this blog