Malta-atractii turistice si costuri-partea aII-a
MALTA – ATRACTII TURISTICE SI COSTURI
–
PARTEA a II-a
In acest
articol va prezint atractiile turistice si costurile din Malta, partea a II-a.
Daca doriti mai
multe informatii despre atractiile turistice si costurile din Malta,
partea I, le gasiti aici.
Istoria
Maltei (continuare din articolul precedent)
Marele
asediu
Pe 18 mai 1565,
soldatii de paza au raportat sosirea armeatei turcesti. Se spune ca aproape
40.000 de trupe au debarcat in Malta. Erau numai 8.000 de barbati in Malta, printre
cavaleri, mercenari si militia locala malteza. Marina avea nevoie de un port
sigur si turcii au decis sa se inceapa prin atacarea Fortului Sf.Elmo, care
pazea intrarea in Portul Marsamxett. Bombardamentele feroce au fost concentrate
toate pentru demolarea Fortului Sf.Elmo.
Oricum,
aparatorii au rezistat cateva luni si Marele Maestru a trimis trupe noi aproape
in fiecare noapte, pentru a opune rezistenta. Cand fortul a cazut, trupele
otomane si-au concentrat atentia pe alte fortificatii, de cealalta parte a
portului.
Pe tot
parcursul lunilor iulie si august, atacurile nu s-au oprit. Au fost atacuri
asupra forturilor individuale, cat si asupra tuturor fortificatiilor. Forta
mica de ajutor care a venit in iulie a fost considerata ca un semn foarte bun,
ca insulele nu vor fi abandonate de soarta. Cu toate acestea, forta mare de
ajutor care ar fi putut ridica asediul continua sa intarzie.
A ajuns doar
in septembrie. Deoarece asediul a fost ridicat pe data de 8 septembrie,
sarbatoarea religioasa care comemoreaza Nasterea Maicii Domnului, Marele
Maestru, Ordinul, soldatii si maltezii au atribuit victoria divinitatii. De
atunci, aceasta zi a devenit zi nationala de sarbatoare.
Un nou
oras fortareata
Imediat dupa
acest lung asediu de vara, Marele Maestru de Valette a scris omoligilor sai
europeni. El le-a multumit pentru laude, dar le-a amintit ca Ordinul are nevoie
de ajutor material. Papa pius al V-lea a trimis imediat arhitectul sau militar,
Francesco Laparelli da Cortona, caruia i s-a cerut sa pregateasca planuri
pentru cladirile unui oras nou, pe peninsula care separa Marele Port de Portul
Marsamxett.
Planurile
sale au fost in sfarsit acceptate, a fost ales un nume pentru noul oras si pe
data de 28 martie 1566 a fost pusa prima piatra de temelie a noului oras
Valletta, intr-o ceremonie. Numele orasului a fost ales dupa cel al Marelui
Maestru de atunci.
Lucrarea s-a
desfasurat frenetic. Nimeni nu dorea sa aibe o fortareata pe jumatate gata, in
caz ca dusmanul decidea sa se intoarca. Primele care au inceput sa fie
construite au fost zidurile. Laparelli a parasit Malta imediat si supervizarea
proiectului a fost incredintata arhitectului maltez Gerolamo Cassar.
Rezidentele
oficiale ale diferitelor limbi ale Ordinului au fost proiectate de Cassar. Au
fost facute, de asemenea palate oficiale de care avea nevoie Ordinul pentru
administratia sa, cat si beserica conventuala dedicata Sfantului Ioan Botezatorul.
A fost construit, de asemenea un spital cu fata la Marele Port. In anul 1571,
sediile Ordinului au fost transferate oficial in noul oras.
Cladirile
Maltei
Victoria
asupra trupelor otomane a marcat renasterea insulelor. Efectul acestei victorii
a fost ca Ordinul a decis in sfarsit sa stea in Malta. Reconstructia Maltei a
inceput serios.
La inceputul
secolului al XVII-lea a inceput un process de construire a turnurilor de veghe
de coasta in locatiile strategice de coasta. Acestea au furnizat sentimental si
credinta necesare ca Malta era sigura de locuit. Pe tot parcursul sederii sale,
Ordinul a extins si imbunatatit fortificatiile. In cateva locuri a fost
construit un fort potrivit, in timp ce in altele au fost construite numai
turnuri mici, sa actioneze ca posture de veghe. Apoi s-au facut diferite tipuri
de fortificatii, cum ar fi baterii, redute si intarituri.
Deoarece
locurile alese de inginerii militari au fost strategic bune, ele au fost
folosite de asemenea, de Marea Britanie, cand a luat Malta.
Cavalerii au
construit o multime incredibila de cladiri. Ei au inceput cu cladiri simple,
specifice secolului al XVI-lea, cand sentimental a fost unul de austeritate,
deoarece insulele se recuperau din trauma Marelui Asediu. Stilul architectural
a fost renasterea tarzie si manierismul, care au fost direct influentate de
tendinta Contrareformarii, pentru stiluri austere si simple.
Stilul baroc
a fost introdus in secolul al XVII-lea de marele artist Caravaggio. Cativa ani
mai tarziu, Francesco Buonamici, un architect din Lucca, a introdus barocul in
arhitectura.
Din acel
moment, nu se mai putea privi in urma. Cavalerii au reconstruit toate cladirile
lor principale si bisericile. Impartirea puterii a fost luata si de maltezi si
chiar si in satele mici au inceput sa reconstruiasca bisericile lor parohiale
in stilul baroc. Ele au inceput curand sa devina ateliere continue de
sculptura, pictura si alte decoratii interioare. Comorile artistice care se pot
vedea inca in biserici sunt o confirmare a ceea ce s-a petrecut in acei ani.
La inceputul
secolului al XVII-lea, a fost finalizat un proiect pentru alimentarea cu apa a
Vallettei, datorita constructiei apeductului, care a fost finantat in mare
parte de Marele Maestru Alof de Wignacourt.
In anul
1675, o epidemie de ciuma a omorat peste 11.000 de locuitori, dintr-o populatie
de nu mai mult de 60.000 de locuitori. In anul 1693, un cutremur a devastat
sud-estul Siciliei si a atins, de asemenea insulele malteze. Cu toate ca nu
s-au inregistrat morti, a fost o dauna structurala imensa.
Secolul al
XVIII-lea a venit cu o schimbare internationala dreastica: odata cu Revolutia
Franceza, Ordinul a pierdut cel mai mult independenta sa, si teritorii ale sale
au fost confiscate. Teritoriile europene ale Ordinului sustineau financiar
Ordinul si costurile cladirilor din Malta. Cu venituri mai putine si mai multi
cavaleri in varsta care au decis sa se retraga din activitate in Malta,
situatia financiara a devenit grava. Totusi, situatii mult mai dificile aveau
sa apara mai aproape de sfarsitul secolului.
Ocupatia
franceza
Napoleon
Bonaparte a vrut sa aibe Malta sub controlul sau, ca o legatura navala vitala
intre Franta si Estul Mijlociu si a planificat sa o invadeze in timpul
campaniei sale egiptene. In anul 1798, o flota franceza mare a aruncat ancora
in largul insulelor. Flota franceza a avut permisiunea de a itra in porturi
pentru a-si reumple vapoarele cu apa si provizii.
Ordinul,
citand legile internationale, a spus ca va permite ca numai 4 vapoare sa intre
odata in porturi. Acest fapt a fost luat ca un refuz de catre francezi si a
fost lansata invazia. S-a dovedit o afecere unilaterala, deoarece cativa
cavaleri au simpatizat cu generalul francez (Napoleon). In cateva ore, Ordinul
a capitulat si Napoleon a intrat triumfator in Valletta.
In timpul
celor 6 zile ale lui Napoleon in Malta, el a emis o serie de reguli care nu
le-au convenit maltezilor. El a promis liderilor maltezi si Bisericii sa
respecte drepturile lor, dar si-a incalcat imediat promisiunile. Pe data de 2
septembrie 1798, maltezii s-au revoltat. Revolta a inceput in Rabat si doua
zile mai tarziu, Mdina era deja sub controlul maltezilor. Aceasta a dus la
blocada trupelor franceze de catre maltezi in Valletta si in fortificatiile
portului. S-a cerut ajutor de la Regatul celor Doua Sicilii si au fost trimise
in ajutor nave britanice si portugheze.
Asediul a
adus doi ani de suferinte de ambele parti ale zidurilor, pana cand francezii au
capitulat si britanicii au luat Malta.
Marea
Britanie si Malta
Insulele au
fost luate de Marea Britanie datorita importantei lor strategice. Flota britanica
a gasit Marele Port si instalatiile din apropiere excelente pentru nevoile ei.
Vechiul santier naval mic al Ordinului a fost extins si au fost construite
docuri noi.
Marele Port
a devenit portul casa al flotei britanice in Mediterana. In timpul Razboiului
Grec de Independenta din secolul al XIX-lea, navele combinate ale Frantei si
Marii Britanii au folosit Fcilitatile portuare din Malta, care au condus la
multe oportunitati. In timpul Razboiului din Crimeea, multe trupe aliate au
trecut prin Malta, care s-a dovedit un loc bun pentru avansul spre est.
In timpul
Primului Razboi Mondial, Malta a fost poreclita “asistenta medicala a
Mediteranei”, pentru seviciile spitalicesti pe care le-a furnizat trupelor
aliatilor, care aveau diferite nevoi de medicatie si recuperare dupa diversele
batalii din estul Mediteranei. Al Doilea Razboi Mondial a fost total diferit.
Al Doilea
Razboi Mondial
Pana atunci au
fost introduce aeroplane in batalii, ca parte eentiala a scenariului
razboiului. Atacurile aeriene au devenit posibile si insulele nu au fost
crutate. A doua zi dupa declaratia de razboi asupra Marii Britanii si a
aliatilor sai de catre Italia, sub dictatorul Mussolini, insulele au fost
atacate. Astfel, in anul 1940 a inceput
Al Doilea Mare Asediu al Maltei, care a tinut pana in anul 1943, cand marina
italiana s-a predate in porturile Maltei.
Razboiul a
cauzat o multime de suferinte si distrugeri materiale pe tot teritoriul
insulelor, in special in si in jurul zonei Marelui Port. Multi oameni s-au
mutat in afara acestor locuri periculoase. Altii au sapat adaposturi de stanca
in santurile diferitelor bastioane ale cavalerilor. Familii intregi au trait si
supravietuit pe tot parcursul intregii perioade a razboiului in aceste
adaposturi.
In anul
1942, Malta si locuitorii sai au fost premiati cu Crucea George de catre Regele
George al VI-lea a Marii Britanii, ca o recunoastere oficiala a curajului lor.
Aceasta onoare a fost de asemenea, recunoscuta oficial de guvernele mlteze
ulterioare si Crucea George face parte din steagul national.
A fost o
lipsa generala de alimente, in timp ce fortele armate aveau mici provizii
ramase. Combustibilul si munitia erau atat de rare, incat munitia a fost
rationalizata. Se vorbea chiar de o predare iminenta. In Londra au fost facute
planuri pentru a trimite provizii pentru 3 luni, daca convoiul trecea.
De asemenea,
multe nave au fost scufundate in timpul voiajului din Gibraltar in Malta si
numai 5 au trecut. Convoiul cunoscut ca Operatiunea Pedestal a fost in razboi
pentru Malta. Ulterior, multe convoaie au intrat in port, cu multe provizii de
mancare si munitii. Un an mai tarziu, insulele au fost folosite pentru a invada
Sicilia, inversand astfel complet rolul Maltei in razboi.
Urmarile
razboiului
Situatia
politica s-a schimbat drastic. Maltezilor li s-au cerut mai multi reprezentanti
guvernamentali si o constitutie mai liberala. A fost intocmit, de asemea si un
program de reconstructie, ca urmare a enormelor pagube datorate bombardamentelor
aeriene. Intre timp, Marea Britanie planificase deja sa-si reduca bazele sale de
peste mari, cee ace a avut un efect drastic asupra economiei locale.
Diferiti
guvernanti maltezi au inceput sa lucreze la industrializarea insulei, cat si la
cresterea importantei noii industrii a turismului. Munca politica a dus la
cstigarea independentei fata de Marea Britanie pe data de 21 septembrie 1964.
Bazele Marii
Britanii au ramas in Malta si aceasta a fost perioada Razboiului Rece, iar
facilitatile aeriene, militare si navale ale insulei au fost considerate foarte
importante. Pe 13 decembrie 1974, Malta a fost declarata o republica in
Commonwealth, pastrand astfel conexiunea cu Marea Britanie.
Cinci ani
mai tarziu, pe 31 martie 1979 s-a inchis total baza Marii Britanii in Malta.
Pentru prima data, nicio trupa straina nu a mai fost stationata in Malta.
Malta este
membra in multe foruri internationale, icluzand Natiunile Unite si
Commonwealth. In 1989, presedintele American George Bush si lideul sovietic
Mikhail Gorbachev au incheiat oficial Razboiul Rece, la bordul unui vas de
croaziera sovietic, in Golful Marsaxlokk. In mai 2004, Malta s-a alaturat
Uniunii Europene.
Mancarea
Mancarea nu
este foarte buna in Malta, cel putin a restaurante. Nu am reusit sa mancam
niciun fel traditional, deoarece nu am gasit. Am mancat foarte bine de doua ori
la restaurante de lux, iar preturile nu au fost exagerat de mari. Mancarea de
la supermarket este foarte buna.
In prima
seara am mancat in Sliema, deoarece am ajuns tarziu. Am fost intr-o locatie
superba, Aqua Luna, in port. Eu am luat o pizza Margherita, care a fost cea mai
proasta pizza pe care am mancat-o vreodata. Avea foarte mult aluat si numai un
strat subtire de branza.
Restaurantul
Aqua Luna din Sliema, in urmatoarele 4 fotografii.
Am mancat 1
pizza Margherita (12,99 EURO), 1 pizza vegana (15,99 EURO), 1 portie chicken
mushroom (18,99 EURO). Am baut 1 bere la ¼ Kg Stella Artois (3 EURO) si red sangria
1KG (18 euro), am dat in total 68,97 EURO.
Mancarea de
la restaurantul Aqua Luna din Sliema, in urmatoarele 3 fotografii.
Imagini din
portul Sliema, in urmatoarele doua fotografii.
Tot in prima
seara am cumparat mancare de la supermarket si am platit 62 EURO, pe
urmatoarele produse: salam, cascaval, branza topita, bacon, hummus, paine, o
felie de pepene, 3 banane, snaks, alune, 3 sticle de apa de cate 2 litri (1
sticla de apa de 2 litri a costat 1,5 EURO) SI 3 beri. Am cumparat mancare de
la supermarket pentru dimineata si eventual seara si a fost buna.
Inainte de a
vizita Co-Catedrala Sfantul Ioan din Valletta, am intrat la o terasa din
spatele catedralei si am baut cate o bere, pe care am dat 11 EURO (3 beri).
Terasa din
spatele catedralei, in urmatoarea fotografie.
Am mancat la
Valletta la restaurantul Legligin, cu stele Michelin. L-am intalnit in drumul
nostru spre port. Eu nu am vrut sa intru, dar a insistat fiul meu. Nu am mai
mancat niciodata la un restaurant cu stele Michelin, dar merita incercat. Am
primit 5 feluri de mancare, in platouri. Masa se numea “lunch testing” (testare
pentru pranz) si a fost delicioasa.
A costat 118
EURO in total, din care, mancarea a fost 30 EURO/persoana, ceea ce mi se pare
mai mult decat decent. Am mai luat si o sticla de vin si doua sticle mari de
apa (una plata si una minerala). Nici nu am putut sa mancam tot! Noroc ca nu am
nimerit la “dinner testing” (testare pentru cina), ca erau 7 feluri de mancare.
Cand a venit nota de plata, mi-au tremurat picioarele, dar nu a fost foarte
scump.
Ne-am simtit
foarte bine si recomand acest restaurant!
Restaurantul
Legligin, in urmatoarele 11 fotografii.
Mancarea
noastra la restaurantul Legligin, in urmatoarele 5 fotografii.
Am mai
cumparat seara de la supermarket din Sliema un borcan mare de masline, 4
conserve de ton, o sticla de 2 litri de apa si o paine mare, pe care am dat
13,25 EURO. Apoi, am vazut un magazin care avea fructe in caserole, afara si
scria ca este 3,5 EURO/caserola. Am luat o caserola de piersici, cu 6 bucati si
cand s-a dus sotul meu sa plateasca i-a cerut 12 EURO. Noi il asteptam afara pe
sotul meu si nu am stiut de asta, ca eu ii dadeam fructele inapoi.
Cand am fost
la plaja Golden Bay, am mancat la restaurantul Radisson (era si hotel). Alt
restaurant nu era pe plaja si ne era foame. Mai erau niste tonete, dar aveau
numai bere si limonada. Am baut 2 beri si o limonada, pe care am dat 20 EURO.
Am mancat apoi la restaurant doua portii de spaghete carbonara, o portie de
bruschete, cartofi prajiti cu salata si 3 beri, pe care am platit 65,50 EURO.
Nu mi-au placut spaghetele, deoarece erau grase (aveau slanina), pentru caldura
de afara.
Restaurantul
Radisson si terasa lui de la plaja Golden Bay, in urmatoarele 5 fotografii.
Mancarea
noastra, in urmatoarele doua fotografii.
La Mdina am
mancat doua inghetate, in interiorul cetatii, pe care am dat 7 EURO.
Dup ace am
vizitat cetatea Mdina, am cautat un restaurant, in afara ei. Am gasit unul
foarte frumos, Scala. Avea o terasa superba, de unde puteai admira privelisti
foarte frumoase.
Cand ne-a
adus meniul, mi-am dat seama ca era un restauranr de lux. Nu avea preturile
afisate in meniu. Asa ca eu am cerut numai un cocktail fara alcool, sa nu am
vreo surpriza la nota de plata. Am comandat doua portii: o portie dorada,
cartofi copti, un meniu vegan si doua pahare de vin rosu. Nu a costat foarte
mult, am dat 70 EURO in total. Portiile erau mari si am mancat si eu pe
saturate. Orcum, nu are rost sa faci risipa si sa comanzi 3 portii, pentru ca
noi nu mancam foarte mult.
Restaurantul
Scala si terasa lui, in urmatoarele 11 fotografii.
Panorama
care se vedea de la restaurant, in urmatoarele 3 fotografii.
Mancarea, in
urmatoarele 3 fotografii.
Cand am fost
in plimbare cu vaporul pe mare, am luat diferite rontaieli si bauturi pe vapor
(am scris in articolul respectiv), pe care am dat in total 40 EURO.
In Victoria
nu am avut timp sa mancam la restaurant, am cumparat 3 sanvisuri si le-am
mancat cat am asteptat trenuletul inapoi. Am cumparat doua sanvisuri cu branza
si sunca, unul cu peste tuna si doua beri mici, pe care am dat 20 EURO.
Dupa ce am
ajuns inapoi cu vaporul, am mancat la un restaurant vietnamez in Sliema, in
centru, numit Pho01. Am luat o portie de supa Miso si am impartit-o in doua,
pentru ca era foarte mare, o portie de peste si 3 beri, pe are am platit in
total 38,35 EURO. Mancarea a fost buna, dar puiul din supa nu era foarte bine
fiert. Am mai cumparat apoi o sticla de apa plata de 2 litri de la supermarket,
pe care am dat 2 EURO.
Restaurantul
vietnamez Pho01 din Sliema, in urmatoarea fotografie.
Mancarea, in
urmatoarele 3 fotografii.
Atractiile
turistice din Malta (continuare din articolul precedent):
Golden
Bay
Daca doriti mai
multe informatii despre Golden Bay, le gasiti aici.
Catedrala
Sfantul Paul din Mdina
Daca doriti mai
multe informatii despre Catedrala Sfantul Paul din Mdina, le gasiti aici.
Mdina
Daca doriti mai
multe informatii despre Mdina, partea I, le gasiti aici.
Daca doriti mai
multe informatii despre Mdina, partea a II-a, le gasiti aici.
Plimbare
cu vaporul pe mare
Daca doriti mai
multe informatii despre plimbarea noastra cu vaporul pe mare, le gasiti aici.
Insula
Gozo si orasul Victoria
Daca doriti mai
multe informatii despre Insula Gozo si orasul Victoria, partea I, le gasiti
aici.
Daca doriti mai
multe informatii despre Insula Gozo si orasul Victoria, partea a II-a
(Cetatea), le gasiti aici.
Grota
Albastra
Daca doriti mai
multe informatii despre Grota Albastra, le gasiti aici.
Laguna
Albastra
Daca doriti mai
multe informatii despre Laguna Albastra, le gasiti aici.
Drumul de la
Golden Bay la Mdina, in urmatoarele 3 fotografii.
Mi-a placut
foarte mult in Malta! Am facut o multime de activitati diferite, cu toate ca
timpul a fost foarte scurt. Am fost obligati sa stam atat, deoarece avionul nu
zboara in fiecare zi si ar fi insemnat sa mai stam o saptamana in plus, ceea ce
era destul de mult. Nu prea imi place mie cand sunt conditionate de ceva, dar
nu aveam ce sa facem.
Am cheltuit
690 EURO/persoana, la agentiile de turism costul unei excursii in Malta era de
800 EURO/persoana. Diferenta este ca noi am facut ce am vrut si am mancat de
doua ori la restaurante de lux. Am vazut cam tot ce mi-am propus, in afara de
Palatul Marelui Maestru din Valletta, care era inchis pentru renovare, pe
termen lung, cred ca 2 ani. Mi-ar fi placut mult sa-l vad! Am vizitat oricum si
alte locuri decat imi propusesem, de exemplu orasul Victoria, unde trebuie
neaparat sa ma intorc.
Recomand
vizitarea Maltei!
Comments
Post a Comment