Malta-atractii turistice si costuri-partea aII-a

 

MALTA – ATRACTII TURISTICE SI COSTURI –

PARTEA a II-a

 

 


 

In acest articol va prezint atractiile turistice si costurile din Malta, partea a II-a.



Daca doriti mai multe informatii despre atractiile turistice si costurile din Malta, partea I, le gasiti aici.

 

Istoria Maltei (continuare din articolul precedent)

Marele asediu

Pe 18 mai 1565, soldatii de paza au raportat sosirea armeatei turcesti. Se spune ca aproape 40.000 de trupe au debarcat in Malta. Erau numai 8.000 de barbati in Malta, printre cavaleri, mercenari si militia locala malteza. Marina avea nevoie de un port sigur si turcii au decis sa se inceapa prin atacarea Fortului Sf.Elmo, care pazea intrarea in Portul Marsamxett. Bombardamentele feroce au fost concentrate toate pentru demolarea Fortului Sf.Elmo.

 

Oricum, aparatorii au rezistat cateva luni si Marele Maestru a trimis trupe noi aproape in fiecare noapte, pentru a opune rezistenta. Cand fortul a cazut, trupele otomane si-au concentrat atentia pe alte fortificatii, de cealalta parte a portului.

 

Pe tot parcursul lunilor iulie si august, atacurile nu s-au oprit. Au fost atacuri asupra forturilor individuale, cat si asupra tuturor fortificatiilor. Forta mica de ajutor care a venit in iulie a fost considerata ca un semn foarte bun, ca insulele nu vor fi abandonate de soarta. Cu toate acestea, forta mare de ajutor care ar fi putut ridica asediul continua sa intarzie.

 

A ajuns doar in septembrie. Deoarece asediul a fost ridicat pe data de 8 septembrie, sarbatoarea religioasa care comemoreaza Nasterea Maicii Domnului, Marele Maestru, Ordinul, soldatii si maltezii au atribuit victoria divinitatii. De atunci, aceasta zi a devenit zi nationala de sarbatoare.

 

Un nou oras fortareata

Imediat dupa acest lung asediu de vara, Marele Maestru de Valette a scris omoligilor sai europeni. El le-a multumit pentru laude, dar le-a amintit ca Ordinul are nevoie de ajutor material. Papa pius al V-lea a trimis imediat arhitectul sau militar, Francesco Laparelli da Cortona, caruia i s-a cerut sa pregateasca planuri pentru cladirile unui oras nou, pe peninsula care separa Marele Port de Portul Marsamxett.

 

Planurile sale au fost in sfarsit acceptate, a fost ales un nume pentru noul oras si pe data de 28 martie 1566 a fost pusa prima piatra de temelie a noului oras Valletta, intr-o ceremonie. Numele orasului a fost ales dupa cel al Marelui Maestru de atunci.

 

Lucrarea s-a desfasurat frenetic. Nimeni nu dorea sa aibe o fortareata pe jumatate gata, in caz ca dusmanul decidea sa se intoarca. Primele care au inceput sa fie construite au fost zidurile. Laparelli a parasit Malta imediat si supervizarea proiectului a fost incredintata arhitectului maltez Gerolamo Cassar.

 

Rezidentele oficiale ale diferitelor limbi ale Ordinului au fost proiectate de Cassar. Au fost facute, de asemenea palate oficiale de care avea nevoie Ordinul pentru administratia sa, cat si beserica conventuala dedicata Sfantului Ioan Botezatorul. A fost construit, de asemenea un spital cu fata la Marele Port. In anul 1571, sediile Ordinului au fost transferate oficial in noul oras.

 

Cladirile Maltei

Victoria asupra trupelor otomane a marcat renasterea insulelor. Efectul acestei victorii a fost ca Ordinul a decis in sfarsit sa stea in Malta. Reconstructia Maltei a inceput serios.

 

La inceputul secolului al XVII-lea a inceput un process de construire a turnurilor de veghe de coasta in locatiile strategice de coasta. Acestea au furnizat sentimental si credinta necesare ca Malta era sigura de locuit. Pe tot parcursul sederii sale, Ordinul a extins si imbunatatit fortificatiile. In cateva locuri a fost construit un fort potrivit, in timp ce in altele au fost construite numai turnuri mici, sa actioneze ca posture de veghe. Apoi s-au facut diferite tipuri de fortificatii, cum ar fi baterii, redute si intarituri.

 

Deoarece locurile alese de inginerii militari au fost strategic bune, ele au fost folosite de asemenea, de Marea Britanie, cand a luat Malta.

 

Cavalerii au construit o multime incredibila de cladiri. Ei au inceput cu cladiri simple, specifice secolului al XVI-lea, cand sentimental a fost unul de austeritate, deoarece insulele se recuperau din trauma Marelui Asediu. Stilul architectural a fost renasterea tarzie si manierismul, care au fost direct influentate de tendinta Contrareformarii, pentru stiluri austere si simple.

 

Stilul baroc a fost introdus in secolul al XVII-lea de marele artist Caravaggio. Cativa ani mai tarziu, Francesco Buonamici, un architect din Lucca, a introdus barocul in arhitectura.

 

Din acel moment, nu se mai putea privi in urma. Cavalerii au reconstruit toate cladirile lor principale si bisericile. Impartirea puterii a fost luata si de maltezi si chiar si in satele mici au inceput sa reconstruiasca bisericile lor parohiale in stilul baroc. Ele au inceput curand sa devina ateliere continue de sculptura, pictura si alte decoratii interioare. Comorile artistice care se pot vedea inca in biserici sunt o confirmare a ceea ce s-a petrecut in acei ani.  

 

La inceputul secolului al XVII-lea, a fost finalizat un proiect pentru alimentarea cu apa a Vallettei, datorita constructiei apeductului, care a fost finantat in mare parte de Marele Maestru Alof de Wignacourt.

 

In anul 1675, o epidemie de ciuma a omorat peste 11.000 de locuitori, dintr-o populatie de nu mai mult de 60.000 de locuitori. In anul 1693, un cutremur a devastat sud-estul Siciliei si a atins, de asemenea insulele malteze. Cu toate ca nu s-au inregistrat morti, a fost o dauna structurala imensa.

 

Secolul al XVIII-lea a venit cu o schimbare internationala dreastica: odata cu Revolutia Franceza, Ordinul a pierdut cel mai mult independenta sa, si teritorii ale sale au fost confiscate. Teritoriile europene ale Ordinului sustineau financiar Ordinul si costurile cladirilor din Malta. Cu venituri mai putine si mai multi cavaleri in varsta care au decis sa se retraga din activitate in Malta, situatia financiara a devenit grava. Totusi, situatii mult mai dificile aveau sa apara mai aproape de sfarsitul secolului.

 

Ocupatia franceza

Napoleon Bonaparte a vrut sa aibe Malta sub controlul sau, ca o legatura navala vitala intre Franta si Estul Mijlociu si a planificat sa o invadeze in timpul campaniei sale egiptene. In anul 1798, o flota franceza mare a aruncat ancora in largul insulelor. Flota franceza a avut permisiunea de a itra in porturi pentru a-si reumple vapoarele cu apa si provizii.

 

Ordinul, citand legile internationale, a spus ca va permite ca numai 4 vapoare sa intre odata in porturi. Acest fapt a fost luat ca un refuz de catre francezi si a fost lansata invazia. S-a dovedit o afecere unilaterala, deoarece cativa cavaleri au simpatizat cu generalul francez (Napoleon). In cateva ore, Ordinul a capitulat si Napoleon a intrat triumfator in Valletta.

 

In timpul celor 6 zile ale lui Napoleon in Malta, el a emis o serie de reguli care nu le-au convenit maltezilor. El a promis liderilor maltezi si Bisericii sa respecte drepturile lor, dar si-a incalcat imediat promisiunile. Pe data de 2 septembrie 1798, maltezii s-au revoltat. Revolta a inceput in Rabat si doua zile mai tarziu, Mdina era deja sub controlul maltezilor. Aceasta a dus la blocada trupelor franceze de catre maltezi in Valletta si in fortificatiile portului. S-a cerut ajutor de la Regatul celor Doua Sicilii si au fost trimise in ajutor nave britanice si portugheze.

 

Asediul a adus doi ani de suferinte de ambele parti ale zidurilor, pana cand francezii au capitulat si britanicii au luat Malta.

 

Marea Britanie si Malta

Insulele au fost luate de Marea Britanie datorita importantei lor strategice. Flota britanica a gasit Marele Port si instalatiile din apropiere excelente pentru nevoile ei. Vechiul santier naval mic al Ordinului a fost extins si au fost construite docuri noi.

 

Marele Port a devenit portul casa al flotei britanice in Mediterana. In timpul Razboiului Grec de Independenta din secolul al XIX-lea, navele combinate ale Frantei si Marii Britanii au folosit Fcilitatile portuare din Malta, care au condus la multe oportunitati. In timpul Razboiului din Crimeea, multe trupe aliate au trecut prin Malta, care s-a dovedit un loc bun pentru avansul spre est.

 

In timpul Primului Razboi Mondial, Malta a fost poreclita “asistenta medicala a Mediteranei”, pentru seviciile spitalicesti pe care le-a furnizat trupelor aliatilor, care aveau diferite nevoi de medicatie si recuperare dupa diversele batalii din estul Mediteranei. Al Doilea Razboi Mondial a fost total diferit.

 

Al Doilea Razboi Mondial

Pana atunci au fost introduce aeroplane in batalii, ca parte eentiala a scenariului razboiului. Atacurile aeriene au devenit posibile si insulele nu au fost crutate. A doua zi dupa declaratia de razboi asupra Marii Britanii si a aliatilor sai de catre Italia, sub dictatorul Mussolini, insulele au fost atacate. Astfel, in anul 1940  a inceput Al Doilea Mare Asediu al Maltei, care a tinut pana in anul 1943, cand marina italiana s-a predate in porturile Maltei.

 

Razboiul a cauzat o multime de suferinte si distrugeri materiale pe tot teritoriul insulelor, in special in si in jurul zonei Marelui Port. Multi oameni s-au mutat in afara acestor locuri periculoase. Altii au sapat adaposturi de stanca in santurile diferitelor bastioane ale cavalerilor. Familii intregi au trait si supravietuit pe tot parcursul intregii perioade a razboiului in aceste adaposturi.

 

In anul 1942, Malta si locuitorii sai au fost premiati cu Crucea George de catre Regele George al VI-lea a Marii Britanii, ca o recunoastere oficiala a curajului lor. Aceasta onoare a fost de asemenea, recunoscuta oficial de guvernele mlteze ulterioare si Crucea George face parte din steagul national.

 

A fost o lipsa generala de alimente, in timp ce fortele armate aveau mici provizii ramase. Combustibilul si munitia erau atat de rare, incat munitia a fost rationalizata. Se vorbea chiar de o predare iminenta. In Londra au fost facute planuri pentru a trimite provizii pentru 3 luni, daca convoiul trecea.

 

De asemenea, multe nave au fost scufundate in timpul voiajului din Gibraltar in Malta si numai 5 au trecut. Convoiul cunoscut ca Operatiunea Pedestal a fost in razboi pentru Malta. Ulterior, multe convoaie au intrat in port, cu multe provizii de mancare si munitii. Un an mai tarziu, insulele au fost folosite pentru a invada Sicilia, inversand astfel complet rolul Maltei in razboi.

 

Urmarile razboiului

Situatia politica s-a schimbat drastic. Maltezilor li s-au cerut mai multi reprezentanti guvernamentali si o constitutie mai liberala. A fost intocmit, de asemea si un program de reconstructie, ca urmare a enormelor pagube datorate bombardamentelor aeriene. Intre timp, Marea Britanie planificase deja sa-si reduca bazele sale de peste mari, cee ace a avut un efect drastic asupra economiei locale.

 

Diferiti guvernanti maltezi au inceput sa lucreze la industrializarea insulei, cat si la cresterea importantei noii industrii a turismului. Munca politica a dus la cstigarea independentei fata de Marea Britanie pe data de 21 septembrie 1964.

 

Bazele Marii Britanii au ramas in Malta si aceasta a fost perioada Razboiului Rece, iar facilitatile aeriene, militare si navale ale insulei au fost considerate foarte importante. Pe 13 decembrie 1974, Malta a fost declarata o republica in Commonwealth, pastrand astfel conexiunea cu Marea Britanie.

 

Cinci ani mai tarziu, pe 31 martie 1979 s-a inchis total baza Marii Britanii in Malta. Pentru prima data, nicio trupa straina nu a mai fost stationata in Malta.

 

Malta este membra in multe foruri internationale, icluzand Natiunile Unite si Commonwealth. In 1989, presedintele American George Bush si lideul sovietic Mikhail Gorbachev au incheiat oficial Razboiul Rece, la bordul unui vas de croaziera sovietic, in Golful Marsaxlokk. In mai 2004, Malta s-a alaturat Uniunii Europene.

 

Mancarea

 

Mancarea nu este foarte buna in Malta, cel putin a restaurante. Nu am reusit sa mancam niciun fel traditional, deoarece nu am gasit. Am mancat foarte bine de doua ori la restaurante de lux, iar preturile nu au fost exagerat de mari. Mancarea de la supermarket este foarte buna.

 

In prima seara am mancat in Sliema, deoarece am ajuns tarziu. Am fost intr-o locatie superba, Aqua Luna, in port. Eu am luat o pizza Margherita, care a fost cea mai proasta pizza pe care am mancat-o vreodata. Avea foarte mult aluat si numai un strat subtire de branza.

Restaurantul Aqua Luna din Sliema, in urmatoarele 4 fotografii.

 

 





Am mancat 1 pizza Margherita (12,99 EURO), 1 pizza vegana (15,99 EURO), 1 portie chicken mushroom (18,99 EURO). Am baut 1 bere la ¼ Kg Stella Artois (3 EURO) si red sangria 1KG (18 euro), am dat in total 68,97 EURO.

Mancarea de la restaurantul Aqua Luna din Sliema, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Imagini din portul Sliema, in urmatoarele doua fotografii.

 



 

Tot in prima seara am cumparat mancare de la supermarket si am platit 62 EURO, pe urmatoarele produse: salam, cascaval, branza topita, bacon, hummus, paine, o felie de pepene, 3 banane, snaks, alune, 3 sticle de apa de cate 2 litri (1 sticla de apa de 2 litri a costat 1,5 EURO) SI 3 beri. Am cumparat mancare de la supermarket pentru dimineata si eventual seara si a fost buna.

Inainte de a vizita Co-Catedrala Sfantul Ioan din Valletta, am intrat la o terasa din spatele catedralei si am baut cate o bere, pe care am dat 11 EURO (3 beri).

Terasa din spatele catedralei, in urmatoarea fotografie.

 


Am mancat la Valletta la restaurantul Legligin, cu stele Michelin. L-am intalnit in drumul nostru spre port. Eu nu am vrut sa intru, dar a insistat fiul meu. Nu am mai mancat niciodata la un restaurant cu stele Michelin, dar merita incercat. Am primit 5 feluri de mancare, in platouri. Masa se numea “lunch testing” (testare pentru pranz) si a fost delicioasa.

 

A costat 118 EURO in total, din care, mancarea a fost 30 EURO/persoana, ceea ce mi se pare mai mult decat decent. Am mai luat si o sticla de vin si doua sticle mari de apa (una plata si una minerala). Nici nu am putut sa mancam tot! Noroc ca nu am nimerit la “dinner testing” (testare pentru cina), ca erau 7 feluri de mancare. Cand a venit nota de plata, mi-au tremurat picioarele, dar nu a fost foarte scump.

 

Ne-am simtit foarte bine si recomand acest restaurant!

Restaurantul Legligin, in urmatoarele 11 fotografii.

 











Mancarea noastra la restaurantul Legligin, in urmatoarele 5 fotografii.

 


 


Am mai cumparat seara de la supermarket din Sliema un borcan mare de masline, 4 conserve de ton, o sticla de 2 litri de apa si o paine mare, pe care am dat 13,25 EURO. Apoi, am vazut un magazin care avea fructe in caserole, afara si scria ca este 3,5 EURO/caserola. Am luat o caserola de piersici, cu 6 bucati si cand s-a dus sotul meu sa plateasca i-a cerut 12 EURO. Noi il asteptam afara pe sotul meu si nu am stiut de asta, ca eu ii dadeam fructele inapoi.

 

Cand am fost la plaja Golden Bay, am mancat la restaurantul Radisson (era si hotel). Alt restaurant nu era pe plaja si ne era foame. Mai erau niste tonete, dar aveau numai bere si limonada. Am baut 2 beri si o limonada, pe care am dat 20 EURO. Am mancat apoi la restaurant doua portii de spaghete carbonara, o portie de bruschete, cartofi prajiti cu salata si 3 beri, pe care am platit 65,50 EURO. Nu mi-au placut spaghetele, deoarece erau grase (aveau slanina), pentru caldura de afara.

Restaurantul Radisson si terasa lui de la plaja Golden Bay, in urmatoarele 5 fotografii.

 





Mancarea noastra, in urmatoarele doua fotografii.

 



La Mdina am mancat doua inghetate, in interiorul cetatii, pe care am dat 7 EURO.

 


Dup ace am vizitat cetatea Mdina, am cautat un restaurant, in afara ei. Am gasit unul foarte frumos, Scala. Avea o terasa superba, de unde puteai admira privelisti foarte frumoase.

 

Cand ne-a adus meniul, mi-am dat seama ca era un restauranr de lux. Nu avea preturile afisate in meniu. Asa ca eu am cerut numai un cocktail fara alcool, sa nu am vreo surpriza la nota de plata. Am comandat doua portii: o portie dorada, cartofi copti, un meniu vegan si doua pahare de vin rosu. Nu a costat foarte mult, am dat 70 EURO in total. Portiile erau mari si am mancat si eu pe saturate. Orcum, nu are rost sa faci risipa si sa comanzi 3 portii, pentru ca noi nu mancam foarte mult.

 

Restaurantul Scala si terasa lui, in urmatoarele 11 fotografii.

 









 



Panorama care se vedea de la restaurant, in urmatoarele 3 fotografii.

 




Mancarea, in urmatoarele 3 fotografii.

 




 

Cand am fost in plimbare cu vaporul pe mare, am luat diferite rontaieli si bauturi pe vapor (am scris in articolul respectiv), pe care am dat in total 40 EURO.

In Victoria nu am avut timp sa mancam la restaurant, am cumparat 3 sanvisuri si le-am mancat cat am asteptat trenuletul inapoi. Am cumparat doua sanvisuri cu branza si sunca, unul cu peste tuna si doua beri mici, pe care am dat 20 EURO.

Dupa ce am ajuns inapoi cu vaporul, am mancat la un restaurant vietnamez in Sliema, in centru, numit Pho01. Am luat o portie de supa Miso si am impartit-o in doua, pentru ca era foarte mare, o portie de peste si 3 beri, pe are am platit in total 38,35 EURO. Mancarea a fost buna, dar puiul din supa nu era foarte bine fiert. Am mai cumparat apoi o sticla de apa plata de 2 litri de la supermarket, pe care am dat 2 EURO.

 

Restaurantul vietnamez Pho01 din Sliema, in urmatoarea fotografie.

 


Mancarea, in urmatoarele 3 fotografii.

 




 

Atractiile turistice din Malta (continuare din articolul precedent):

 

Golden Bay

Daca doriti mai multe informatii despre Golden Bay, le gasiti aici.

 

Catedrala Sfantul Paul din Mdina

Daca doriti mai multe informatii despre Catedrala Sfantul Paul din Mdina, le gasiti aici.

 

Mdina

Daca doriti mai multe informatii despre Mdina, partea I, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Mdina, partea a II-a, le gasiti aici.

 

Plimbare cu vaporul pe mare

Daca doriti mai multe informatii despre plimbarea noastra cu vaporul pe mare, le gasiti aici.

 

Insula Gozo si orasul Victoria

Daca doriti mai multe informatii despre Insula Gozo si orasul Victoria, partea I, le gasiti aici.

 

Daca doriti mai multe informatii despre Insula Gozo si orasul Victoria, partea a II-a (Cetatea), le gasiti aici.

 

Grota Albastra

Daca doriti mai multe informatii despre Grota Albastra, le gasiti aici.

 

Laguna Albastra

Daca doriti mai multe informatii despre Laguna Albastra, le gasiti aici.

 

Drumul de la Golden Bay la Mdina, in urmatoarele 3 fotografii.

 




 

Mi-a placut foarte mult in Malta! Am facut o multime de activitati diferite, cu toate ca timpul a fost foarte scurt. Am fost obligati sa stam atat, deoarece avionul nu zboara in fiecare zi si ar fi insemnat sa mai stam o saptamana in plus, ceea ce era destul de mult. Nu prea imi place mie cand sunt conditionate de ceva, dar nu aveam ce sa facem.

 

Am cheltuit 690 EURO/persoana, la agentiile de turism costul unei excursii in Malta era de 800 EURO/persoana. Diferenta este ca noi am facut ce am vrut si am mancat de doua ori la restaurante de lux. Am vazut cam tot ce mi-am propus, in afara de Palatul Marelui Maestru din Valletta, care era inchis pentru renovare, pe termen lung, cred ca 2 ani. Mi-ar fi placut mult sa-l vad! Am vizitat oricum si alte locuri decat imi propusesem, de exemplu orasul Victoria, unde trebuie neaparat sa ma intorc.

 

Recomand vizitarea Maltei!

 

 

 

 





Comments

Popular posts from this blog